کد خبر: 10916
1402/09/20 - 8:29


صدای زنجان آخرین وضعیت طرح منطقه گردشگری زنجانرود را بررسی می‌کند؛

پروژه «دست‌به‌عصای» زنجانرود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندای زنجان: از اعتبارات بنیادمسکن چیزی نمانده و هرآنچه که بوده تاکنون هزینه شده است. مهمترین بخش زنجانرود «دفع آبهای خاکستری» است/نماینده باغداران حاشیه زنجانرود: ضلع شمالی دیواره پل «سیدمحمد» در سایه بی‌توجهی‌ها در حال ریزش است!/معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان: اتمام پروژه ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌طلبد/رئیس گروه امور علمی فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان: عملیات لایروبی تمام شده، در حال کف سازی هستیم. زنجان در حوزه گردشگری و جذب گردشگر ضعیف است

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ فاطمه شمشیرگر: پروژه گردشگری زنجانرود که نزدیک به 10 سال از آغاز آن سپری می‌شود 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برای تکمیل نیازمند 100 میلیارد تومان اعتبار است، شاهدان با اشاره به ریزش ضلع شمالی دیواره پل تاریخی «سیدمحمد» از مسئولان می‌خواهند تا برای تسریع در تکمیل پروژه‌های گردشگری در کنار حفظ آثار تاریخی زنجان بیش از پیش حساسیت به خرج دهند.

حاشیه منطقه «زنجانرود» سال هاست که سیما منظری نامناسب و کریه المنظر پیدا کرده و مزید بر این، مشکلات زیست محیطی و بهداشتی نیز در این منطقه قابل مشاهده است.

علاوه بر این؛ در حالی که قسمت شمالی زنجان دارای مقصد گردشگری «گاوازنگ» است، قسمت جنوبی زنجان هیچ مقصد گردشگری خاصی ندارد.

مسائل بهداشتی و زیست محیطی همچون ورود فاضلاب و آب های خاکستری به رودخانه زنجانرود کافی بود تا پروژه ای با عنوان «طرح گردشگری زنجانرود» یا «طرح سامان دهی زنجانرود» پا به عرصه وجود گذارد تا بلکه بتواند در بهسازی این مکان و رفع مشکلات و توسعه صنعت گردشگری نقش آفرینی کند.

«طرح گردشگری زنجانرود» در سال ۱۳۹۲ کلید خورد. این طرح حدفاصل میان پل تاریخی «سید محمد» و «میربهاءالدین» می‌باشد. طول این بستر معادل ۱.۵ کیلومتر و عرض آن برابر ۶۰ متر است.

 این پروژه گردشگری_تفریحی با وجود لازم الاجرا بودن، طی این مدت مدید تنها ۵۰ درصد و بنا به عده بعضی دیگر ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وقتی که علت این موضوع را جویا می شویم، به ردپای نبود «اعتبارات» و «نبود هماهنگی» بین ارگان‌های ذیربط و به توجیه و ادعای برخی دیگر از مسئولین سنگین بودن کار و بزرگی عرصه کار می‌رسیم.

 کارگاه‌ها فعال است اما پیشروی در طرح وجود ندارد!

بهروز حسینی، نماینده باغداران حاشیه زنجانرود در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه پروژه گردشگری زنجانرود از سال 81-80 کلنگ زنی شده و تا به امروز ادامه دارد، خاطرنشان می‌کند: عدم هماهنگی میان ارگان‌های زیر مجموعه و نبود اعتبار، منجر به باز ماندن پرونده گردشگری زنجانرود شده است.

به گفته حسینی بنا بر آن بود که بر اساس قراردادهای منعقد شده، باغداران نسبت به عقب نشینی اقدام کنند و  قبل آن از امکانات و مزایایی بهره مند شود، که علیرغم اینکه ۹۰ درصد باغداران به وعده خود عمل کردند و عقب نشینی کردند اما تا این لحظه کوچکترین جزو از آن قراردادها که یک بند ضروری آن تغییر کاربری دادن و اعطای آب و برق به منطقه بوده، عملیاتی نشده و اکنون منطقه محروم از گاز و برق است و این خود مشکلات عدیده ای را برای باغداران موجب شده است.

وی با گلایه مندی از اینکه اخیرا شیرابه سفید رنگی از یکی از واحدهای اطراف به سمت زنجانرود هدایت می‌شود، تصریح کرد: شاید در حال حاضر به علت برودت هوا بوی نامطبوع چندانی استشمام نمی‌شود، اما با گرم شدن هوا این مسئله تشدید شده و شیرابه بویی متعفنی را سبب خواهد شد.

حسینی در پاسخ به صدای زنجان در خصوص آخرین وضعیت طرح گردشگری زنجانرود می‌گوید: بنیاد مسکن تا سه هفته پیش فعالیت داشتند اما اکنون به علت برودت هوا کارگاه‌شان فعال است اما پیشروی در طرح وجود ندارد و کاری صورت نمی‌گیرد.

نماینده باغداران حاشیه زنجانرود هدف اصلی این طرح را بهسازی حاشیه زنجانرود، توسعه گردشگری و جذب توریست اعلام و تصریح می‌کند: تاکنون هیچ اتفاق خاصی نیفتاده و این موضوع از کند بودن سرعت کار حکایت دارد.

وی با نارضایتی از اینکه تنها منطقه گردشگری در زنجان، «گاوازنگ» می‌باشد که جوابگوی نیاز شهری نیست، ادامه می‌دهد: در صورتی که مسئولین ذی ربط دلسوزی کرده و زمان کافی را اختصاص دهند و مسئولیت اتمام و اجرای کار را بر گردن یکدیگر نیندازند، سرعت کار افزایش یافته و در زمانی کوتاه تر افتتاح خواهد شد.

بنا بر ادعای حسینی بنا بر این بود که ارگان مربوطه پس از اتمام پروژه سبزه میدان به جد دراین حوزه فعالیت کند اما با وجود افتتاح پروژه سبزه میدان هنوز هیچ اقدام جدی در این منطقه صورت نگرفته است.

ضلع شمالی دیواره پل «سیدمحمد» در سایه بی‌توجهی‌ها در حال ریزش است!

وی با اشاره به اینکه مشکلاتی در خصوص راه تردد، تخلیه پسماندها و نخاله ها در این مکان وجود دارد که بارها به شکل کتبی و شفاهی اعلام شده است اما هیچ ثمری نداشته است، ابراز می‌کند: اطراف پل «سید محمد» حریم سازی مشخص نشده و تردد ماشین آلات از کنار این پل موجب شده که ضلع شمالی دیوار این پل در حال ریزش باشد و علیرغم اینکه اعلام شده است، اما اداره ذیربط هیچ ترتیب اثری نداده است.

حسینی، منطقه زنجانرود را دارای پتانسیل بالا و مستعد در راستای جذب توریست معرفی می کند و می‌گوید: این مکان به علت قرار گرفتن میان هسته مرکزی شهر و ضلع شمالی اتوبان زنجان به تبریز قابلیت بالایی در جذب گردشگر دارد.

وی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی داخل رودخانه حدود ۶۰ درصد برآورد می شود، می‌گوید: پیش بینی زمان اتمام کار یک سال آینده خواهد بود.

نماینده باغداران حاشیه زنجانرود با بیان اینکه به علت دو بانده شدن جاده بیجار، مسیر شرقی که به آن جاده منتهی می شده، مسدود شده و به دلیل وجود رودخانه، ضلع جنوبی که به سمت اتوبان می رود نیز در مواقع بارندگی مسدود می شود، از همین رو تنها مسیر تردد از سمت کوچه میربهاءالدین خواهد بود، که آن هم بر اثر بارش باران و مسیر سیلاب کاملا بسته می شود، تصریح می‌کند: با توجه به این شرایط چنانچه در منطقه آتش سوزی رخ دهد و بارندگی هم باشد، امکان انتقال هیچ نوع امکانات شهری به این مکان ممکن نخواهد بود که ضروری است این مورد مدنظر مسئولین امر باشد.

نیاز 100 میلیارد تومانی پروژه گردشگری منطقه زنجانرود برای تکمیل!

 تیترهای انتخابی: (طرح گردشگری زنجانرود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد /اتمام پروژه ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار می طلبد)

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان در خصوص روند پیشرفت پروژه مذکور به صدای زنجان می‌گوید: طرح  منطقهگردشگری زنجانرود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. پروژه گردشگری زنجانرود در سال ۹۲ کلید خورده که حد فاصل میان دو پل تاریخی سید محمد و میربهاءالدین را شامل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تکمیل و اتمام بستر این پروژه نیاز مبرم به تزریق حدود ۴۰ میلیارد تومان اعتبار دارد، اظهار می‌کند: اتمام کل پروژه اعتباری معادل ۱۰۰ میلیارد تومان را می طلبد.

وی اضافه می‌کند: قسمت شمال زنجان با داشتن «گاوازنگ« یک مقصد گردشگری خوب به حساب می‌آید، این در حالی است که قسمت جنوبی زنجان هیچ نوع مقصد گردشگری خاصی ندارد، از همین رو انجام این طرح می تواند در راستای پر کردن این خلا گردشگری، مثمرثمر واقع شود.

 عملیات لایروبی تمام شده، در حال کف سازی هستیم. زنجان در حوزه گردشگری و جذب گردشگر ضعیف است

لیدا عصفوری، رئیس گروه امور علمی فرهنگی سازمان مدیریت استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: رودخانه زنجانرود در حدفاصل میان دو پل تاریخی سید محمد و میربهاءالدین با طول ۱۷۰۰ متر در حال اجرا می باشد. نخستین اقدام انجام شده، لایروبی های کف رودخانه بوده که طی ۲ سال گذشته به اتمام رسیده است و اکنون نیز کف سازی ها در دست اجرا می باشد.

 این مسئول اولویت‌های اصلی این طرح را نصب اشغال گیر در ورودی های فاضلاب مسیر زنجانرود به منظور تصفیه آب فاضلاب در حد کشاورزی و هدایت آب های سطحی جنوب زنجان به سمت رودخانه می‌داند.

عصفوری با اعلام اینکه این طرح جزو مصوبات سفر اول ریاست جمهوری است و جز پیشنهادات دوره دوم نیز قرار خواهد گرفت، تاکید می‌کند: موضوع در دست پیگیری می باشد. البته برخی ضعف‌ها در حوزه گردشگری و جذب گردشگر در شهر زنجان وجود دارد که باید روی زیرساخت های گردشگری کار شود و به همین جهت، امثال این طرح ها جزو اولویت های مجموعه می‌باشند.

 رئیس گروه علمی فرهنگی سازمان مدیریت استان زنجان میراث فرهنگی، بنیاد مسکن، سازمان آب و شهرداری را به عنوان ارگان های دخیل در اجرای این طرح عنوان و تاکید می کند: میراث فرهنگی به عنوان متولی بخش گردشگری از طریق استانداری پیگیر این مهم می باشد.

 مهمترین بخش زنجانرود «دفع آبهای خاکستری» است

به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان یک بخش از طرح ساماندهی زنجانرود در حدفاصل دو پل تاریخی سیدمحمد و میر بهاءالدین تکمیل شده و یک بخش دیگر هم با تامین اعتبار، تکمیل خواهد شد.

 محمد شعاعی در گفت‌وگو با صدای زنجان از تصمیم اخذ شده توسط مدیریت استان مبنی بر واگذاری ادامه کار به شهرداری خبر داده و اظهار می‌کند: از آنجایی که شهرداری در مجاورت زنجانرود، یک طرح گردشگری دیگر در منطقه «خانه بوران» دارد، مابقی امور به این ارگان سپرده می‌شود.

وی با اعلام اینکه مطالعاتی به صورت تلفیقی (زنجانرود_خانه بوران) توسط شهرداری در حال انجام است که در اواخر کار خود به سر می برد، بیان می‌کند: پس از اتمام این مطالعات شهرداری برای تبدیل خروجی این مطالعات به فاز عملیاتی سراغ سرمایه گذار خواهد رفت.

 معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان در خصوص پیشرفت فیزیکی طرح مذکور و زمان اتمام کار به صدای زنجان می‌گوید: پیشرفت فیزیکی مابین دو پل مذکور حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد است و در صورتی که شهرداری را متولی بدانیم، زمان اتمام کار بسته به میزان اعتبارات و تخصیص بودجه ای دارد که شورا مصوب می کند.

 از اعتبارات بنیادمسکن چیزی نمانده و هرآنچه که بوده تاکنون هزینه شده است

شعاعی با اعلام اینکه یکی از مشکلات اساسی ساماندهی زنجانرود، آبهای خاکستری ورودی به آن است، ابراز می کند: مطالعات تکمیلی جمع آوری آب های مذکور و انتقال آن به پایین دست در حال انجام است.

وی با بیان اینکه به علت برودت هوا سرعت پروژه در حال حاضر کندتر است، می‌گوید: از اعتبارات تخصیص داده شده به بنیاد مسکن جهت پیشبرد طرح چیزی باقی نمانده است و هرآنچه که بوده تاکنون هزینه شده است.

شعاعی علت زمان بر بودن و باز ماندن این پرونده را به نبود اعتبارات، بزرگی عرصه ‌کار و سنگین بودن پروژه نسبت می دهد و اظهار می کند: این طرح لایروبی بستر رودخانه و کف سازی را داشته که زمان بر و سنگین بوده است.

پیگیری‌های صدای زنجان جهت دریافت پاسخ از تعدادی از مسئولین شهری زنجان ممکن نشد و برخی نیز به نمایندگی از اعضای شورای شهر زنجان تنها به «قرار گرفتن پروژه در نوبت کاری» اکتفا کردند!

 

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانزنجانرودمسائل زیست محیطیکمبود اعتبارات
sedayezanjannews.ir/nx10916


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»