کد خبر: 10921
1402/09/20 - 15:16


معاون سازمان حفاظت محیط زیست در واکنش به بی‌توجهی تعدادی از صاحبان صنایع بزرگ استان زنجان به الزامات زیست محیطی مطرح کرد؛

شاید قصورهایی داشته‌ایم

نورالله مرادی: اگر صاحبان صنعت ما گاها، همکاری با بازرسان ندارند ریشه در ضعف نظام «آموزش و پرورش» دارد

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: معاون سازمان حفاظت محیط زیست در واکنش به بی‌توجهی تعدادی از صاحبان صنایع بزرگ استان به الزامات زیست محیطی به صدای زنجان با اذعان به برخی قصورها گفت: بازرسان محیط زیست طبق اصول نسبت به پایش واحدها اقدام می‌کنند، اگر واحدی هم به آموزش‌ها و سيستم مديريت زيست محيطي و نظام مديريت HSE  توجهی ندارد ریشه در نظام «آموزش و پرورش» دارد.

نشست خبری نورالله مرادی، معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اصحاب رسانه استان زنجان دوشنبه (20 آذرماه 1402) در سالن شهید شهریاری دانشگاه زنجان با موضوع «خانه‌های فناور محیط زیست و طرح پرچمداری دانشگاه‌های سبز و مدارس سبز» برگزار شد.

مرادی در پاسخ به سؤال صدای زنجان در خصوص «اقدامات و برنامه‌های سازمان محیط زیست در قبال آموزش و فرهنگ‌سازی صنایع استان زنجان جهت حفظ محیط زیست» و «بی‌توجهی برخی از صنایع استان نسبت به این آموزش‌ها» عنوان کرد: شاید قصورهایی در مباحث آموزش صنایع داشته‌ایم اما برنامه‌ای که طراحی شده است با همکاری پژوهشکده محیط زیست، مباحث مربوط به آموزش صاحبان صنایع در دستور کار قرار گرفته و انجام خواهد شد، ضمن اینکه که تسامح و مسامحه‌ای با هیچ واحد صنعتی نداشته و بازرسان مجاهدانه پیگیر ضوابط زیست محیطی هستند.

این مسئول ادامه داد: اما اگر صاحبان صنعت ما گاها، همکاری با بازرسان ندارند ریشه در ضعف نظام آموزش و پرورش دارد، این فعالان در دوران تحصیل در مدرسه باید با اصول آموزش و فرهنگی در حوزه محیط زیست آشنا می‌شدند اما به علت کم کاری آموزش و پرورش امیدواریم با همکاری پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار، این ضعف را برطرف کنیم.

 اجرای طرح «مدیریت اجتماعی پسماند»

معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به راه‌اندازی 2 هزار خانه محیط زیست ظرف یکسال بدون هزینه محیط زیست عنوان کرد: در پایش‌های صورت گرفته کاملا مشخص است که این خانه‌ها منشا خدمات موثری در حوزه محیط زیست در مناطق روستایی و شهری بوده است. «رویدادمحوری»، «توجه به محیط زیست»، «طرح مدیریت اجتماعی پسماند» و کارهایی از این دست از مشخصه‌های بارز خانه‌های محیط زیست بوده است.

مرادی «تفکیک زباله» در راستای اجرای «طرح مدیریت اجتماعی پسماند» و اعطای مشوق به شهروندان در مناطق مختلف کشور به ویژه روستاها را بااهمیت توصیف کرد و گفت: ما معتقدیم «نهضت مردمی‌سازی محیط زیست» را با بهره‌گیری از ظرفیت خانه‌های محیط زیست راه‌اندازی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم به مفهوم آموزش توجه ویژه ای دارد، ثبت روز ملی آموزش همگانی محیط زیست در تقویم رسمی کشور از سال 1403 را عزم دولت برای حفظ منابع ملی دانست.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت و ارزش اقدامات و فعالیت های همه دلسوزان طبیعت و محیط زیست در کشورمان، خاطرنشان کرد: محیط زیست از جمله حقوق عامه و متعلق به همه مردم این سرزمین است و آحاد جامعه باید نسبت به این موضوع دغدغه مند بوده و متعهدانه تلاش کنند.

معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اصل ۵۰ قانون اساسی که حفظ محیط زیست را یک وظیفه عمومی تلقی کرده است، بر ضرورت حضور رسانه‌ها در این عرصه تأکید کرد و گفت: بدون تردید رسانه ها به ویژه صدا و سیما با توجه به اثرگذاری در جامعه و نقش بسیار مهمی که در آگاهی بخشی و فرهنگسازی دارند، امروز باید به کمک محیط زیست بیایند.

این مسئول غفلت ها و کم کاری ها در عرصه های زیست محیطی به ویژه در مسئله اسلام و محیط زیست در گذشته را مورد توجه قرار داد و گفت: دولت سیزدهم در دو سال گذشته اقدامات گسترده ای برای بهبود وضعیت محیط زیست کشورمان به انجام رسانده است.

مشکلات زیست محیطی در استان زنجان را رد نمی‌کنم

محمدرضا یافتیان، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان نیز با بیان اینکه وضع محیط زیست استان خراب‌تر از گذشته نشده است بلکه آگاهی مردم ما نسبت به گذشته ارتقا یافته است، حساسیت مردم نسبت به مسائل زیست محیطی را بااهمیت دانست و گفت: به هیچ عنوان مشکلات زیست محیطی در استان را رد نمی‌کنم اما وقتی روند تغییرات را در چند سال گذشته بررسی می‌کنیم در حوزه آموزش اقدامات موثری صورت گرفته است.

یافتیان آشنايي با سيستم مديريت زيست محيطي و نظام مديريت HSE  را برای واحدهای بزرگ الزام‌آور دانست و گفت: این واحدها باید برای پایش خاک برنامه داشته باشند در غیر این صورت اتوماتیک‌وار در فهرست صنایع آلاینده جای می‌گیرند و مشمول جریمه می‌شوند. به این صورت باید یک درصد فروش باید به عنوان جریمه پرداخت شود. البته به هیچ عنوان نمی‌خواهم بگویم «اخذ جریمه» نقش «آموزش» را دارد اما باید عرض کنم که بی‌تاثیر هم نیست.

بی‌توجهی آموزش و پرورش به مسائل زیست محیطی 

به گزارش صدای زنجان، نوراله مرادی پیش از نشست مطبوعاتی در نشست با اعضای هیات علمی دانشگاه زنجان نیز شرکت کرد.

وی در این نشست با بیان اینکه ارتباط سازمان‌ محیط زیست با صنعت و دانشگاه ها محدود بوده اما در استان زنجان ارتباط مناسبی برقرار است، گفت: استان زنجان محل تولید اندیشه، دانش و جریان سازی در سطح ملی و بین المللی با دانشگاه ها و مدارس سبز است.

وی با بیان اینکه در گذشته به مقوله محیط زیست توجه‌ای نشده یا به عنوان اولویت ثانویه به آن نگریسته می‌شد، اضافه کرد: همچنین به این موضوع در نظام آموزشی به ویژه آموزش و پرورش توجه چندانی نمی شد.

مرادی با بیان اینکه نهادینه سازی فرهنگ محیط زیست باید در دوران پیش دبستانی شکل بگیرد، ‌ افزود: متاسفانه کتابی که اکنون در آموزش و پرورش تالیف شده بیشتر رفع تکلیفی بوده‌ و به نوعی زنگ تفریح کلاس یازدهم شده است.

این مسئول با بیان اینکه ما به جایگاه و توانمندی این تشکل ها اعتقادی راسخ داریم، اظهار داشت: دولت سیزدهم به دنبال مردمی سازی در تمامی حوزه ها و رفع مشکلات کشور با استفاده از توان و ظرفیت اقشار مختلف مردم است.

وی با بیان اینکه دین و فرهنگ ما مشحون از آموزه های زیست محیطی است، اما آنها را استخراج و منتشر نکرده ایم، خاطرنشان کرد: بدون تردید ادارات کل حفاظت محیط زیست نمی توانند اقدامات گسترده ای برای حفاظت از طبیعت و محیط زیست در همه جنبه ها و ابعاد داشته باشند و برای این مهم، شهروندان باید به میدان عمل آمده و پای کار باشند.

معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور بر ضرورت گسترش آموزش های زیست محیطی در جامعه از سنین کودکی و خردسالی تأکید کرد و گفت: نظام آموزشی در کشورمان باید از همان دوران پیش دبستانی و ابتدایی، آموزش محیط زیست را در دستور کار قرار دهد و قطعاً وجود یک درس محیط زیست در کلاس یازدهم کارآیی چندانی ندارد.

وی با بیان اینکه تشکل های مردم نهاد باید نسبت به اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و فرهنگسازی زیست محیطی در جامعه اهتمام داشته باشند، تصریح کرد: ذهن و اندیشه مردم به ویژه کودکان و نوجوانان، باید کاملا منطبق با مؤلفه های زیست محیطی و در راستای حفظ و حراست از این موهبت های الهی در کشورمان باشد.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌ زیست همچنین با تاکید بر اینکه هم اکنون مقوله محیط زیست بسیار شکننده شده است و در شرایط مناسبی قرار ندارد، گفت:هرچند اقداماتی نظیر دانشگاه ها و مدارس سبز با تاخیر انجام شد اما باید آن را غنیمت بدانیم.

وی اظهار داشت: دانشگاه و مدارس سبز به عنوان یک طرح ملی در دانشگاه زنجان اجرا می شود که بهره مندی از نتایج و تولیدات آن نصیب کشور خواهد شد.

مرادی با بیان اینکه در حوزه محیط زیست کار کمی انجام گرفته است، افزود: ما باید خدمات و کارهای این بخش را با عدد و رقم مطرح کرده و به عبارتی بازاریابی اجتماعی آن را انجام دهیم.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه در بحث اقتصاد محیط زیست و ارزشگذاری آن‌ اقدامات ناچیزی انجام شده‌ است، اظهار داشت: گام های خوبی در ۲ سال گذشته در این زمینه برداشته شده است و ۱۰‌ خدمت را با همکاری دانشگاه های کشور انجام داده ایم.

مرادی با بیان اینکه طی ۲ سال گذشته تلاش شده دانشگاه های کشور ۲ مشکل زیست محیطی خود را احصا و رفع کنند، افزود : این موضوع کمتر مورد توجه قرار گرفته بود که امیدواریم به زودی محقق شود.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌ زیست با تاکید بر اینکه این سازمان حمایت از پایان نامه ها و رساله های مرتبط را مد نظر قرار داده است، خاطر نشان کرد: این سازمان آمادگی دارد دانش آموختگان نخبه در مقطع ارشد و دکترا را جذب کند.

دومین خانه فناور محیط زیست زنجان افتتاح شد

به گزارش صدای زنجان؛ دومین خانه‌ فناور محیط زیست استان با هدف شناسایی فناوری‌های نوین محیط زیستی و استفاده از ظرفیت شرکت‌های فناور در راستای کمک به کاهش معضلات حوزه محیط‌ زیست روز دوشنبه با حضور معاون آموزشی و مشارکت‌های سازمان محیط‌ زیست در دانشگاه زنجان افتتاح شد.

محمدرضا یافتیان، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان در این نشست، توسعه خانه‌های فناور محیط زیست در سطح استان در دستور کار اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار دارد.

وی اضافه کرد: طبق برنامه ریزی، خانه‌های فناور محیط زیست در دانشگاه‌های استان افتتاح می شود تا از ظرفیت اساتید و دانشجویان در امر حفاظت از محیط زیست بهره‌ گرفته شود.

این مسئول ادامه داد: همه افراد جامعه باید در امر حفاظت از محیط زیست سهیم باشند و احساس مسئولیت کنند. هر فرد به سهم خود می‌تواند در حفاظت از محیط زیست نقش داشته باشد اما نخبگان، اساتید دانشگاه و دانشجویان نقش بسیار مهم و تاثیر گذاری در این زمینه دارند که امیدواریم با ایجاد خانه‌های فناور محیط زیست بتوانیم از ظرفیت آنها به شکل مطلوبی استفاده کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد: با همکاری دانشگاه زنجان که‌ یکی از دانشگاه های مطرح کشور محسوب می‌شود گام های مؤثری در حوزه حفاظت از محیط زیست برداشته شود.


اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانمحیط زیستآلودگی زیست محیطیآموزش و پرورش
sedayezanjannews.ir/nx10921


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»