کد خبر: 1095
1398/02/11 - 19:46


رئیس انجمن تئاتر استان:

امیدواریم جشنواره امسال متفاوت باشد

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میر عیسی خانی – در حالی دبیر سی و یکمین جشنواره تئاتر استانی زنجان انتخاب شد که برای اولین بار در سطح استان دبیری این دوره از جشنواره به یکی از هنرمندان فعال استانی حسین نجفی داده شد. این امر با از سر گرفتن دوباره یکشنبه‌های تئاتر استان، نویدبخش بهبود شرایط تئاتر استان را می‌دهد. هر چند اگر بخواهیم به مشکلات موجود در ساختار و بدنه تئاتر استان نگاه کنیم مشکلاتی نظیر نبود سالن تخصصی تئاتر، نبود گیشه‌های فروش بلیت و امکانات و حمایت  مسئولین از این هنر در دسته اول این مشکلات قرار می‌گیرد اما وجود این حرکت‌های کوچک ، از سر گرفتن‌های دوباره است که هنرمند و دوستداران این هنر را به زنده  و تپنده بودن قلب  هنر امیدوار می‌کند. از همین رو روزنامه صدای زنجان به بهانه از سر گرفته شدن یکشنبه‌های تئاتر و انتخاب دبیر سی و یکمین جشنواره تئاتر استان  به دنبال این بود که بداند آیا ساختار و رویکرد جشنواره تئاتر استانی در سی و یکمین جشنواره تئاتر استان تغییری خواهد کرد؟

 در این خصوص رئیس انجمن تئاتر استان با اشاره به اینکه اتفاق فرخنده‌ای که  در زمینه تئاتر استان افتاده است این است که مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان زنجان برای اولین بار به قشر هنرمند اعتماد کردند و دبیری جشنواره تئاتر استان را به خود انجمن نمایش واگذار کردند، گفت: این امر برای اولین بار است که در سطح استان اتفاق می‌افتد.

حسین نجفی ادامه داد: در خصوص برنامه‌های سی و یکمین جشنواره تئاتر باید اذعان کرد که امید است که امسال یک جشنواره متفاوتی نسبت به سال‌های قبل داشته باشیم و با توجه به اینکه جشنواره به علت مقارن بودن با ایام محرم و صفر دو ماه عقب‌تر افتاده است، برنامه‌های پیش از جشنواره را سعی خواهیم کرد که قوی‌تر برگزار کنیم و حتما در این راستا ورکشاپ و کارگاه‌هایی برای کارگردانان و بازیگران خواهیم داشت و امیدوارم که بتوانیم بخش‌های جنبی نیز نظیر تئاتر خیابانی و غیر مسابقه‌ای هم داشته باشیم. البته در این زمینه باید برنامه‌ریزی‌هایی انجام گیرد تا ان‌شا‌الله برنامه‌ها بدون کم و کاست اجرایی شوند.

دبیر سی و یکمین جشنواره تئاتر استان افزود: یک ماه آینده مجموع مقررات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده را به صورت فراخوان اعلام خواهیم کرد تا در دسترس هنرمندان قرار گیرد.

وی در پاسخ به اینکه «آیا در خصوص داوران جشنواره که گاها مشاهده می‌شود از راه دور می‌آیند و خسته هستند و یا در حین اجرای تئاتر خواب هستند و مسلما این امر در داوری آنها نقش خواهد داشت، برنامه‌ایی دارید و آیا به طور کلی داوران بومی خواهند بود و یا از خارج از استان برای داوری انتخاب خواهند شد؟» گفت: ما هر ساله سعی می‌کنیم که داوران مطرح کشوری را برای داوری آثار در نظر بگیریم ضمن اینکه حرف‌ها و حدیث‌هایی که در این زمینه وجود دارد مربوط به آقای «اصغر همت» است که در داوری جشنواره فجر در سال 97 بودند که در این زمینه من این حرف را نمی‌پذیرم که داور مطرح شده خواب بود آن هم در جشنواره فجری که به عنوان بزرگترین رویداد تئاتری خاورمیانه است.

این مسئول در این خصوص افزود: ما همواره تلاش داریم که داوران درجه یک را انتخاب کنیم و به هر حال داوران انتخاب شده در این دوره بستگی به شرایط و موقعیت داوران خواهد داشت که در آن زمان، وقت داشته باشند و یا خیر. ولی هر ساله سعی شده است که داوران مطرحی را که دانشگاهی و تئاتری باشند، انتخاب شوند.

نجفی با اشاره به اینکه برای امسال یک برنامه خاصی را در نظر گرفته‌ام که چون هنوز این مسئله را قطعی نکرده‌ایم، اعلام نمی‌کنیم، افزود: این برنامه متفاوت در زمینه داوری شاید برای اولین بار در سطح کشوری اعمال شود که در فرصت‌های بعدی آن را رسانه‌ای خواهم کرد و اجازه بدهید که در این زمینه رایزنی‌های لازم را داشته باشم تا بتوانم این موضوع را به طور قطعی اعلام کنیم.

این مسئول ادامه داد: یکشنبه‌های تئاتر استان به دلیل اینکه یک مدتی مشکل سخت‌افزاری داشتیم متوقف شد که به محض برطرف شدن این مسئله و اینکه اطمینان یافتیم که یک ویدیو پروژکتور به صورت هفتگی در اختیار این انجمن قرار می‌گیرد، یکشنبه‌های تئاتر را از سر گرفتیم.

وی افزود: هدف یکشنبه‌های تئاتر تماشای تئاتر است که این طرح به صورت کشوری انعکاس داشته است و استان‌های دیگر هم الگو‌برداری کردند و دارند این طرح را در استان خود پیاده می‌کنند که اولین هدفمان از این اجرای این برنامه این است که تئاتر های مطرحی که در سطح کشور به اجرا در می‌آیند را در غالب یکشنبه‌های تئاتر به نمایش بگذاریم چرا که همه افراد و هنرمندان شهرستانی امکان اینکه به تماشای این تئاتر‌ها بروند را ندارند و هدف دوم این طرح این است که از هنرمندان کار اولی حمایت کنیم چرا که در غالب این طرح نمایش تئاتر کار اولی‌های استان به اجرا گذاشته می‌شود و  اهالی تئاتر استان به تماشای آن می‌نشینند .

این مسئول با اشاره به اینکه ما هنوز کلاس‌ها و ورکشاپ‌های نمایشنامه‌نویسی برگزار نکردیم، گفت: البته حوزه هنری در دوره‌ای یک سری کلاس در این زمینه گذاشت و چند تن از این دوستان را به استان قزوین و نزد آقای برهانی مرند اعزام کرد تا چند روز در ورکشاپ این استاد تعلیم ببینند اما امیدواریم که بتوان یک حرکت‌هایی را در این زمینه شروع کنیم چرا که نویسندگی یک بحث بسیار تخصصی و ذاتی است و استعداد ذاتی را می‌طلبد.

نجفی در پاسخ به اینکه آیا امکان اینکه در قالب بخش جنبی سی و یکمین جشنواره تئاتر استان به بحث نمایشنامه نیز پرداخته شود و نمایشنامه‌ها برای رقابت در این جشنواره ارسال شوند، وجود دارد، اظهار کرد: نویسندگی در جشنواره‌های تئاتر استان داوری می‌شود و این جزو قوانین جشنواره است و ما نمی‌توانیم قوانین اصلی جشنواره را دستکاری کنیم چرا که یک سری قوانین وجود دارد که در کل کشور در حال رعایت است و جشنواره در زمینه نویسندگی هم، اگر نویسنده بومی باشد و نمایشنامه اجرا شده باشد، داوری می‌شود و جزو شیوه‌نامه ارسالی از تهران، این بخش نیست و در هیچ کجای ایران این اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه در یک بخش دیگر و غیر رقابتی به این موضوع بپردازیم.

اقدام کننده: روزنامه صدای زنجان

sedayezanjannews.ir/nx1095


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»