کد خبر: 11008
1402/10/05 - 8:56


در گفت‌و‌گوی صدای زنجان با پیشکسوت نقاشی در زنجان مطرح شد؛

عشقی که بر بوم‌ها رنگ می‌بازد

افرادی که به دنبال درآمد هستند به هنر ورود نکنند/چشم و هم‌چشمی به هنر هم وارد شده است

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: موسی زارع پیشکسوت نقاشی در استان زنجان که متولد دوم فروردین 1323 بوده و از کودکی هنر را دنبال و از سال 1356 به صورت یک حرفه در این حوزه فعالیت کرده است و با راه‌اندازی آموزشگاه هنرهای تجسمی بهارستان مشغول تربیت هنرآموزان جدید است، می‌گوید فعلا دستانم لرزش ندارد و تا وقتی که در این دست قدرتی باشد قلم خواهم زد.

یکی از نخستین هنرهایی که از روز نخست انسان با آن عجین بوده هنر نقاشی و تجسم تصاویر بر روی بوم است، حال این بوم دیواره‌های غار بوده باشد و یا دیوارهای خانه‌های قدیمی و سراهای پادشاهی و یا تابلوهایی نقاشی، هنری که می‌تواند با رنگ‌های روشن عشق را هدیه کند یا با رنگ‌های تیره نفرت و کینه را به تصویر بکشد.

 

کشف استعداد توسط معلمم، مرا به سمت هنر سوق داد

موسی زارع یکی از نقاشان پیشکسوت استان زنجان است که از روزهای پر فرازر و نشیب زندگی خود و سختی مسیر هنر نقاشی سخن می‌گوید، به صدای زنجان می‌گوید: از کودکی ذوق و قریحه‌ای در من وجود داشت ولی با توجه و کشف استعداد خود توسط «طهماسبی» معلم دوران کودکی و تشویق وی به سمت هنر نقاشی سوق داده شدم.

وی با اشاره به اینکه از آن دوران، به تصویر کشیدن تصاویر همکلاسی‌ها و دوستانم را آغاز کردم، بیان می‌کند: کلی عکس از دوستان و حتی خانواده آنها را در دوران کودکی یا مداد کونته و سیاه قلم به تصویر می‌کشیدم.

زارع با اشاره به اینکه با پایان دوران دبیرستان به عنوان افسر نیروی دریایی مشغول به کار شدم، اضافه می‌کند: افسر شدن هم نتوانست نقاشی کردن را از من دور کند و در 10- 12 سالی که در نیروی دریایی بودم نیز روی دریا دست از نقاشی کشیدن برنمی‌داشتم و با امکانات موجود در کشتی به ادامه فعالیت خود می‌پرداختم.

این نقاش با اشاره به اینکه در سال 1356 از نیروی دریایی درآمده و به صورت مستقیم در حوزه نقاشی کار می‌کنم و مجموعه آموزشی و گالری خود را راه‌اندازی کرده‌ام، تصریح می‌کند: هنر نقاشی را در بخش رنگ روغن و کلاسیک هنر ایرانی ادامه داده و آموزش می‌دهم و هیچ سبکی را از کس دیگری نگرفته‌ام.

وی با اشاره به اینکه سبک بنده برآمده از احساس خودم بوده است، ادامه می‌دهد: با راه‌اندازی آموزشگاه خود هنرجویان زیادی را پرورش داده‌ام که برخی با توجه به علائق خود این هنر را ادامه داده و به نتیجه رسانده‌اند ولی برخی به دلیل بی‌رغبتی از این مسیر بازگشته‌اند.

 

هنز باید از احساس افراد نشات بگیرد

زارع با اشاره به اینکه کسی که در وجودش ذوق هنری دارد و در درونش هست، می‌تواند از احساس درون خودش برای کار استفاده کند، اضافه می‌کند: این افراد می‌توانند زیبایی را به تصویر بکشند.

این نقاش پیشکسوت با اشاره به اینکه خود بنده از زیبایی‌های خدادادی برای نقاشی استفاده می‌کنم، می‌گوید: در همین استان و کشور ایران، کلی زیبایی برای نشان دادن وجود دارد.

 

هنر برای نمایش زیبایی‌ها است نه زشتی‌ها

وی با اشاره به اینکه هنر باید زیبایی داشته باشد نه اینکه سیاهی و زشتی را به تصویر بکشد، می‌گوید: دیدن یک تابلوی زشت و سیاه روز آدم را خراب می‌کند اما برعکس وقتی که یک اثر زیبا مقابل چشم و دیدگان انسان قرار می‌گیرد تاثیر مثبت خود را می‌گذارد.

زارع با بیان اینکه نسل ما نسلیبود که با عشق کار می‌کردیم، عنوان می‌کند: رنگ را خودمان قاطی کرده و قلمو را می‌ساختیم و کاری که می‌کردیم چنان با عشق بود که موجب می‌شد مردم شهر ما را به اسم و رسم بشناسد.

 

عشق عامل شهرت هنرمندان دوران پیش بود

این هنرمند با اشاره به اینکه هنرمندان دوران پیش از نظر مادی و معنوی جایگاهی داشتند و گذران زندگی می‌کردند، می‌گوید: برای نمونه یحیی خان فقید در شرایط خاصی زندگی و به دور از تشریفات کار می‌کرد ولی امروز آثار وی فروش میلیونی دارد.

وی در ادامه در پاسخ به سئوالی در مورد وضعیت هنر در شرایط کنونی با بیان اینکه در دورانی اساتید یا خانه‌نشین شدند و یا مهاجرت کردند، می‌افزاید: جای این افراد را استادهایی گرفتند که استعداد و جوهر هنر چندانی نداشتند و توانی برای کشف و پرورش استعداد هنرجویان را نداشتند.

زارع با بیان اینکه در هنرآموزان نسل جدید تعدادی واقعا استعداد خاصی دارند و باید برای آنها برنامه‌ریزی کرد، اضافه می‌کند: ولی تعدادی بدون استعداد در این حوزه وارد عرصه کار شدند و کاری از دستشان برنمی‌آید و برای همین دلسرد شده‌اند.

این نقاش زنجانی با اشاره به اینکه ما این هنرمندان و هنرجویان را غربال می‌کنیم، اضافه می‌کند: از تعداد قابل توجهی هنرجو تعداد انگشت‌شماری با استعداد بوده که می‌توان آنها را پرورش داد.

 

هنر این روزها صرفه اقتصادی چندانی ندارد

وی با اشاره به اینکه هنر این روزها چندان صرفه اقتصادی ندارد، ادامه می‌دهد: افرادی که به فکر ارتزاق از هنر هستند نباید به این حوزه ورود کنند.

زارع با اشاره به اینکه شرایط جامعه به نحوی نیست که یک علاقه‌مند به هنر بتواند یک تابلو از من نوعی بخرد، تاکید می‌کند: افراد باید با علاقه ورود کند نه اینکه به فکر درآمد از این راه باشند.

این هنرمند زنجانی با اشاره به اینکه الان چشم و هم‌چشمی به هنر ورود کرده است، می‌گوید: داریم شاگردان با استعدادی که درخشش خوبی در این حوزه دارند اما بقیه اعضای فامیل و آشنایان برای هم‌چشمی با آنها بدون هیچ استعدادی وارد عرصه هنر شوند که این برای این افراد خوب نیست و موجب یاس و ناامیدی فرد می‌شود.


اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانپیشکسوت نقاشیاثرهنریاستعداد
sedayezanjannews.ir/nx11008


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»