کد خبر: 11029
1402/10/09 - 9:2


صدای زنجان نگرانی‌ها نسبت به راه‌اندازی واحد تولید لوله‌های بدون درز در «هیدج» را بررسی می‌کند؛

دردسرهایِ فولادی

یک منبع آگاه: واحد تولید لوله‌های بدون درز در هیدج؛ اصلا آب‌بر نبوده و به هیچ عنوان کارخانه فولادی و حتی نورد گرم محسوب نمی‌شود/اداره کل محیط زیست استان: مجوز واحد تولیدکننده لوله‌های بدون درز، در کمیسیون ماده 11 صادر شده است/فعالان محیط زیست: مسئولان مربوطه؛ مطالعات توجیهی و ارزیابی طرح مربوط به واحد تولیدکننده لوله‌های بدون درز را منتشر کنند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: در حالی که مسئولان ذی‌ربط استان زنجان با استناد به صدور مجوز یک واحد تولیدکننده لوله‌های بدون درز و بررسی دقیق موارد در کمیسیون ماده 11 قانون هوای پاک و پاسخ مثبت ارگان‌های مربوطه نسبت به استعلام‌های صورت گرفته در خصوص استقرار واحد، بلامانع نمی‌دانند، تعدادی از فعالان محیط زیست از مسئولان مربوطه می‌خواهند تا برای رفع نگرانی مردم، مطالعات توجیهی و ارزیابی طرح مربوط به واحد را منتشر کنند.

بزرگترین و به‌روزترین مجموعه تولید لوله‌های بدون درز فولادی کشور، همزمان با دومین سفر ریاست جمهوری به استان زنجان به بهره برداری می‌رسد.

این واحد در مساحت بیش از ۲۰ هکتار در شهر «هیدج» احداث شده که اقدام به تولید انواع ورق‌های فولادی و لوله‌های بدون درز فولادی با استانداردهای روز دنیا می‌کند.

چرا با توجه به محدودیت منابع آبی دشت ابهر، باز هم مجوزهای فولادی صادر می‌شود؟

اما یکی از شهروندان هدیجی با اشاره به برنامه مسئولان برای توسعه شهر به صدای زنجان می‌گوید: چرا با توجه به محدودیت منابع آبی دشت ابهر، باز هم مجوزهای فولادی صادر می‌شود؟

مسئولان حوزه صنعت و معدن استان زنجان اعلام کرده‌اند که؛ با سرمایه‌گذاری انجام گرفته برای راه اندازی این واحد تولیدی که بیش از ۵۰ هزار میلیارد ریال است، زمینه اشتغال یک هزار نفر به صورت مستقیم و ۳ هزار نفر به صورت غیرمستقیم در فاز نهایی این واحد فراهم می‌شود.

محمدی، یکی از فعالان محیط زیست در گفت‌وگو با صدای زنجان نیز با بیان اینکه مسئولان بهتر است از «اشتغال پایدار» حرف بزنند، معتقد است: مسئولان و برنامه‌ریزان که از اشتغال یک تا 3 هزار نفری در واحد مذکور می‌گویند بهتر است با آمار اعلام کنند که بعد از 20 سال، همین تعداد نیرو بر سر کار خواهند بود یا نه؟

وی با اشاره به محدودیت منابع آبی در ابهر و نواحی اطراف ادامه می‌دهد: همان طور که از عنوان واحد مربوطه برمی‌آید، این واحد در حوزه فولاد فعالیت می‌کند، و ما نگران از بین رفتن و نابودی تدریجی محیط زیست و طبیعی و به تبع آن اشتغال هستیم.

واحد تولید لوله‌های بدون درز در هیدج؛ اصلا آب‌بر نیست!

گفته می‌شود؛ لوله مانیسمان یا لوله بدون درز نوعی لوله فلزی از جنس کربن استیل (فولادی)، استنلس استیل (فولاد ضد زنگ) یا فولاد آلیاژی است که در فرآیند تولید از میان تهی کردن شمش توپر فولادی (Billet) ساخته می‌شوند.

لوله‌های فولادی بدون درز که با نام مانیسمان در ایران و جهان شناخته می‌شوند کاربرد های بسیار زیادی دارند. این لوله‌های یکپارچه و بدون درز در صنایع هسته ای ، گاز طبیعی ، پتروشیمی ، کشتی سازی و دیگ های بخار بطور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند.

گفته می‌شود؛ لوله‌های بدون درز بخش قابل توجهی از سهم بازار صنعت لوله را در دنیا اشغال کرده است.

یک منبع آگاه نیز به شرط عدم انتشار نامش در رسانه به صدای زنجان می‌گوید: در محل استقرار واحد مذکور، قبلا واحد فعال در حوزه نساجی بود که بنا به دلایلی تعطیل شد. این واحد با عملیات غیرحرارتی که روند تولید، آب‌بر هم نیست، نسبت به تولید لوله‌های بدون درز اقدام خواهد کرد.

وی با اشاره به استقرار 100 درصدی تمامی تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز کارخانه در حدود 1.5 سال اخیر عنوان می‌کند: این واحد که در منطقه هیدج ابهر مستقر است، به هیچ عنوان کارخانه فولادی و حتی نورد گرم نیست و تمامی عملیات، غیرحرارتی است حتی میزان مصرف آب این واحد، کمتر از 20 درصد نیاز کارخانه قبلی (فعال  در حوزه نساجی) است. چند وقت پیش برای استقرار واحد فولادی کارخانه در ماده 11 مجوزی صادر نشد و از این رو در خراسان رضوی نسبت به احداث آن اقدام شد به نظرم مردم نباید نگران فعالیت واحد مذکور در حوزه تولید لوله‌های بدون درز باشند.

این منبع با بیان اینکه تولیدات واحد مذکور، در حوزه صنایع دریایی و نفت خواهد بود، ادامه می‌دهد: این کارخانه منحصربفرد محسوب می‌شود از این لحاظ که لوله‌های بدون درز مودرنیاز کشور، از خارج تهیه می‌شود.

استقرار و فعالیت واحدهای صنعتی با استعلام از ارگان‌های ذیربط انجام می‌شود

بنا بر اظهارات معاون امور صنایع و معادن اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان، سرمایه‌گذار بومی زنجان است و برای نخستین بار در کشور، این واحد آغاز به کار می‌کند و قطعا سرمایه ارزی که این واحد دارد قابل توجه است.

علی کلانتری، معاون امور صنایع و معادن اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان ادامه می‌دهد: «اول اینکه، فرآیند ذوب در تولید و ساخت لوله‌های بدون درز وجود ندارد. از طرفی دیگر؛ سیستم بازچرخانی آب در واحد نیز فعال است. مضاف بر این، آب در نظر گرفته شده برای تامین نیاز این واحد، از محل چاهی است که نیاز آبی 2 واحد دیگر (زرنوش، بزرگترین واحد تولید آب آشامیدنی و شرکت کیلوس، تولیدکننده مالت و عصاره) که تعطیل بودند نیز تامین خواهد کرد.»

کلانتری در پاسخ به برخی افراد که نسبت به استقرار و فعالیت واحدی که قرار است در سفر ریاست جمهوری افتتاح و به صورت رسمی در حوزه تولید لوله‌های بدون درز فعالیت کند، به جهت «آب‌بر» بودن ابراز نگرانی می‌کنند، می‌گوید: تمامی درخواست‌ها برای ایجاد واحد صنعتی در سامانه درگاه ملی ثبت می‌شود. وقتی محدودیتی در درگاه ملی مجوزها اعمال نشده است، یعنی در زمان استقرار چنین موضوعی مطرح نبوده است و قطعا اقدامات صورت گرفته در تخصیص آب، طبق ضوابط بوده که ارگان‌های زیرمجموعه ایرادی به آن نگرفته‌اند، در نتیجه از نظر ارگان‌های مربوطه، فعالیت این واحد، بلامانع بوده است.

«زنجان»؛ جای استقرار صنایع فولادی نیست!

اما یک منبع آگاه با اشاره به تغییر کاربری صورت گرفته در محل (واحد مذکور در محل واحدی نساجی که تعطیل شد) در اظهاراتی قابل تامل به صدای زنجان می‌گوید: این واحد به مناطق مسکونی نیز نزدیک است و تعدادی از مسئولان شهری نیز نسبت به آن نگرانی دارند. مسئولان شرکت آب منطقه‌ای بهتر است در این خصوص اظهارنظر کنند، مگر منطقه با بحران آب مواجه نیست؟ اگر استقرار و راه‌انداز واحدی، منطقه را دچار تنش آبی می‌کند چرا باید اجازه این کار را بدهند؟

این کارشناس با بیان اینکه به نظرم من «زنجان محل صنایع فولادی نیست چه از نوع صنایع کم آب‌بر چه آب‌بر»، عنوان می‌کند: حالا به هر دلیلی که این واحدها مستقر شده‌اند، لااقل ضوابط را رعایت کنند که برخی واقعا رعایت نمی‌کنند!

پیگیری‌های صدای زنجان جهت گفت‌وگو با مسئولان شرکت آب منطقه‌ای زنجان تا زمان نگارش این گزارش میسر نشد.

مجوز واحد تولیدکننده لوله‌های بدون درز، در کمیسیون ماده 11 صادر شده است

روابط عمومی محیط زیست استان زنجان نیز در خصوص نگرانی مسئولان شهری و شهروندان و فعالان محیط زیست نسبت به استقرار واحد مذکور به صدای زنجان می‌گوید: اوایل امسال مجوز این واحد توسط کمیسیون ماده 11 اخذ شده است و دارای مجوز از محیط زیست است. قرار این کارخانه در حوزه «تولید لوله‌های بدون درز» فعالیت کند که در بین صنایع فولادی، این نوع فعالیت، کم‌ مصرف‌ترین است و مشکل آب، در این واحد مطرح نیست. سیستم تصفیه خانه فاضلاب راه‌اندازی شده و بازرسان نیز نمونه‌برداری کرده‌اند که طبق نتایج حاصله، سیستم تصفیه‌خانه این واحد مطابق با استانداردها است. به لحاظ آلودگی هوا نیز مورد بررسی قرار گرفته که در این زمینه نیز مشکلی وجود نداشته است.

مخالفت اداره محیط زیست استان زنجان با درخواست صدور مجوز برای توسعه شهر هیدج

به گزارش صدای زنجان؛ کمیسیون ماده ۱۱ قانون هوای پاک تقاضای واحدهایی را که از نظر اداره کل حفاظت محیط زیست استان مجاز به استقرار نیستند، بررسی می کند. در این جلسه رعایت فاصله‌ها، محل اجرای طرح، حریم شهرها و شدت آلودگی بررسی شده و تقاضاها مطابق مفاد ماده 14 قوانین مربوط به ضوابط استقرار، تعیین تکلیف می‌شوند.

در پاسخگویی به درخواست ها باید مواردی از قبیل شدت و میزان انتشار آلودگی ها، سلامت آب های زیرزمینی، چالش های آبی منطقه و رعایت کامل مسائل زیست محیطی مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

به منظور اجرای قانون و بارگذاری منطبق بر توسعه پایدار استان، در این کمیسیون پرونده ها مورد بررسی قرار گرفته و اعتراض های واصله پاسخ داده می شود.

براساس ماده ۱۱ قانون هوای پاک، هرگونه احداث، توسعه و تغییر خط تولید واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی مستلزم رعایت مقررات ابلاغی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست است.

اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان نیز در پاسخ به نگرانی شهروندان و فعالان محیط زیست؛ از تمامی مدیران واحدهای صنعتی و تولیدی به ویژه واحدهای حساس که در مجاورت شهرها و مناطق مسکونی قراردارند، می‌خواهد تا با دقت بیشتری و با حفظ حقوق انسان‌ها و موجودات زنده؛ مراقب آب، خاک و هوای مناطق باشند.

امجد باقری، مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان در خصوص انتقادات به این اداره نسبت به همجواری این واحد با مناطق مسکونی عنوان می‌کند: مسئولان شهری هیدج، زمینی در مجاورت کارخانه تولیدکننده لوله‌های بدون درز جهت توسعه شهر از اداره محیط زیست استعلام کردند که به علت رعایت حرائم و جلوگیری از هر گونه بروز مشکل برای ساکنان و تبعات احتمالی، مخالفت کردیم و هیچ مجوزی برای توسعه شهر (زمین مدنظر) صادر نشده است.

مسئولان مربوطه؛ مطالعات توجیهی و ارزیابی طرح مربوط به واحد تولیدکننده لوله‌های بدون درز را منتشر کنند

البته محمدی، فعال محیط زیست در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه با نظر موافقان و مخالفان فعالیت واحد تولیدکننده لوله‌های بدون درز کاری ندارم، می‌گوید: با توجه به وضعیت منابع آبی در ابهر، فعالیت هر واحد تولیدی با نیاز آبی کم یا زیاد قابل توجیه نیست، از مسئولان ذیربط استانی می‌خواهیم تا طبق قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، مطالعات توجیهی و ارزیابی طرح واحد مذکور را منتشر کنند تا برای عموم مردم قابل مشاهده و بررسی باشد.

صدای زنجان آماده انتشار اظهارات ارگان‌های مختلف نسبت به ابهامات مطروحه در گزارش مذکور است.


 

 

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانصنعتلوله بدون درزمانیسمان
sedayezanjannews.ir/nx11029


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»