کد خبر: 11058
1402/10/13 - 9:39


کتاب «مهدویت در اندیشه اصلاح دین» رونمایی شد

آیین رونمایی، نقد و بررسی کتاب مهدویت در اندیشه اصلاح دین با حضور نویسنده کتاب سید مقداد نبوی در سالن اجتماعات مسجد جامع «سبزه میدان» زنجان برگزار شد.

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/سمیه محرمی: آیین رونمایی، نقد و بررسی کتاب مهدویت در اندیشه اصلاح دین با حضور نویسنده کتاب سید مقداد نبوی در سالن اجتماعات مسجد جامع «سبزه میدان» زنجان برگزار شد.
نویسنده کتاب سید مقداد نبوی در این جلسه با اشاره به اینکه اهل سنت و شیعی در روایات خود قبول دارند در مورد 12 جانشین برای پیامبر بیان شده است، خاطر نشان کرد: مصداق های معقولی برای این 12 تن در این روایات آمده است. 
وی افزود: در کتاب‌های مختلف سندهای این مصادیق وجود دارد و  آثار امام دوازدهم در بین اهل سنت و شیعه دیده می‌شود.
نبوی با بیان اینکه در اعتقادات مسیحی اصلاحی وجود دارد که صعود حضرت عیسی به آسمان در مقابل چشم حوریون و در انجیل نحوه بازگشت گفته شده است، ادامه داد: مسیحیان منتظر بازگشت او هستند.
نویسنده کتاب با اشاره به اینکه در اعتقادات دینی آمده است حضرت عیسی بن مریم ظهور خواهد کرد و از یاران حضرت امام زمان خواهد شد.
وی با بیان اینکه برای بررسی موضوع مهدویت باید آثار قدیمی را مطالعه کرد، افزود: خیلی از آثار آن زمان از بین رفته است و برخی از آثار نیز از بین رفته است و تنها اسنادی به این آثار شده است.
نبوی با بیان اینکه در برخی از متون تاریخی به راحتی رد آن دیده می‌شود، اظهار کرد: این آثار را می‌توان در کتب فهرست مشاهده‌ کرد.
وی با اشاره به اینکه وجود و حضور  امام زمان را در آثار سال‌های نخست غیبت دید، عنوان کرد: این آثار از نظم مشخصی برخوردار بوده و مهدی فرزند حسن عسگری را به عنوان امام دوازدهم شناخته‌اند.
وی همچنین با اشاره به جزئیات کتاب «مکتب در فرآیند تکامل» اضافه کرد: این کتاب در سال 1393در آمریکا نوشته شده است  و از آن همان سال نشر خصوصی یافته و بعدها به صورت عمومی منتشر شده است.
نبوی با اشاره به اینکه منظور نویسنده از انتخاب این عنوان برای کتاب این است که دینی که امروز به دست ما رسیده همانی نیست که آغاز شده است، گفت: این کتاب از هفته نخست چاپ مورد استقبال قرار گرفت و پس از دو ماه به چاپ سوم رسید.
این نویسنده با اشاره به اینکه هم بهایی و هم وهابی‌ها از این کتاب برای اینکه باور مهدویت را در ذهن مخاطب سست کنند، بهره می‌جویند، عنوان کرد: از این کتاب استفاده می‌شود تا از نظر تاریخی ولادت امام زمان را غیر قابل اثبات اعلام کنند.
وی با اشاره به اینکه این کتاب هنوز اثرگذاری دارد، گفت:  بنده در تلاش هستم تا نقدی بر این کتاب داشته باشم.
نبوی با بیان اینکه افرادی که به استحکام باور مهدویت می‌رسند می‌دانند در متونی که برای سست کردن این باور نگارش می‌شود از 5 روش استفاده شده است، گفت: به نظر می‌رسد این روش‌ها عامدانه و با اطلاع نگارنده بوده است و در معرفی نادرست باور داشت شیعه از روی تعمد اقدام می‌شود.
این نویسنده با اشاره به اینکه گاهی پنهان کردن استحکام روایات مربوط به مهدویت اتفاق میفتد و عنوان می‌کنند مهدویت ریشه در چهار روایت یک خانم یعنی عمه حضرت مهدی (عج) دارد، گفت: این روایات نیز جعلی محض است و این سخن اصلا صحت ندارد.
وی با اشاره به اینکه میرزا آقاخان کرمانی یکی از افراد تاثرگذار در تفکرات مهدویت است، گفت:  وی از نخست بهایی بوده است.
نبوی با بیان اینکه یکی از این اظهارات وی در مورد مهدویت این است که حدیثی از ائمه در مورد مهدویت وجود ندارد، گفت:  این موضوع دروغ محض است و صدها حدیث در این زمینه وجود دارد.
نویسنده کتاب با اشاره به اینکه در برخی موارد روایات را می‌پذیرند ولی تحریف معنایی می‌کنند، گفت: این افراد معنی ظاهری را خراقی  می‌خوانند ولی خرافی نیست بلکه محال عقلی است. 
وی با اشاره به اینکه عجیب بودن به معنای خرافه بودن نیست، عنوان کرد: چرا که خداوندی که این آسمان و زمین را بنا نهاده نمی‌تواند یک نفر را به آسمان برده و به زمین بازگرداند؟
نبوی با اشاره به برخی  کتب تاریخی منتشر شده با بیان اینکه برخی از کتب به لحاظ ظاهر دارای مستندات تاریخی و استنادهای دقیق است، گفت: در حالی که با ارجاع، مستندات ربطی به توضیحات نداشته و تئوری روی هوا است.
وی گفت: برای نمونه مدرسی طباطبایی در ارجاع کتب خود مدارک را به نادرست‌ترین روش ممکن استفاده کرده است.
این نویسنده اضافه کرد: تقطیع‌ها به قدری است که هر مطلبی  که می‌بینم به فکر تحقیق در مورد آن می‌شوم.
اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانکتابنویسندهباور مهدویت
sedayezanjannews.ir/nx11058


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»