کد خبر: 11076
1402/10/15 - 15:38


قائم مقام ستاد اقامه نماز:

یک سوم مساجد، نیمه فعال یا غیر فعال است

80 هزار مسجد موجود پاسخگوی نیاز ۹۰ میلیونی نفر نیست

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان/ سمیه محرمی: نشست خبری سید احمد زرهانی قائم مقام ستاد اقامه نماز روز پنجشنبه (14 دی‌ماه) با طرح و بررسی موضوعات مختلف در حوزه فعالیت مساجد و برنامه‌های اجلاسیه سراسری نماز برگزار شد.

سید احمد زرهانی قائم مقام ستاد اقامه نماز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت برگزاری سی‌امین اجلاس سراسری نماز در زنجان با بیان اینکه هدف این ستاد ترویج فرهنگ نماز و ترغیب آحاد مختلف جامعه به این فریضه الهی است، اظهار کرد: ستاد اقامه نماز یک نگاه آسیب‌شناسانه به موضوع نماز دارو و این مهم را به صورت مستمر و علمی هر سال انجام داده است.

قائم مقام ستاد اقامه نماز با بیان اینکه هم اکنون ۲ هزار و ۷۰۰ نمازخانه در راه‌های کشور ایجاد شده است، ادامه داد: همچنان نهضت نمازخانه سازی و مسجدسازی در کشور استمرار دارد.

وی با بیان اینکه هدف اصلی برگزاری سی‌امین اجلاس در استان زنجان انجام مطالعات و آسیب شناسی در حوزه نماز نسل نو است، اضافه کرد: این مهم بر نقش مدرسه، مسجد و دانشگاه متمرکز شده است.

زرهانی گفت: هدف ما این است دستگاه‌هایی که در سطح کشوری از منابع ملی استفاده می‌کنند و رسالتی در آموزش، فرهنگ سازی و تعلیم و تربیت نسل نو بر عهده دارند مشکلات آنها را در حوزه نماز شناسایی کنیم تا بر اساس آن، طرح و برنامه‌ای در افق پنجساله ارائه شود.

وی با بیان اینکه در حاشیه اجلاس برخی نمازخانه در اطراف زنجان نیز افتتاح خواهد شد، اضافه کرد: با آسیب شناسی انجام گرفته ۴۰۰ جلد کتاب برای کودکان و نوجوانان در باب فلسفه نماز و آثار و آداب آن منتشر شده است.

زرهانی افزود: همچنین ۱۴ جلد کتاب برای کودکان بر اساس معارف اسلامی و سیره معصومین منتشر شده است که در نمایشگاه سی امین اجلاس سراسری نماز در معرض دید قرار می گیرد.

قائم مقام ستاد اقامه نماز با بیان اینکه در ۲۹ اجلاس برگزار شده توانستیم اقامه نماز را در نهادهای دولتی و وزارتخانه‌ها با کمک خود دستگاه‌ها برپا کنیم، اظهار داشت :ستاد اقامه نماز دستگاه اجرایی نیست بلکه سیاست گذاری و نظارت و ارزیابی را انجام می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه 80 هزار مساجد کنونی کشور پاسخگوی نیاز جمعیت ۹۰ میلیونی کشور نیست، خاطرنشان کرد:مشارکت نیکوکاران و مسئولان حوزه شهرسازی با طرح آمایش سرزمینی می تواند به مدیریت این بخش کمک کند.

زرهانی با بیان اینکه یک سوم مساجد، نیمه فعال یا غیر فعال است، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی طرحی را برای ساماندهی مساجد تنظیم می‌کند و ستاد اقامه نماز در این خصوص نقشی ندارد.

قائم مقام ستاد اقامه نماز یادآور شد: اغلب مساجد در بافت های قدیم شهر واقع شده اما شهرک اقماری فاقد مسجد است و باید توجه بیشتری به این کمبود صورت گیرد.

قائم مقام ستاد اقامه نماز از تدوین سند ۲۰ ساله نماز در این ستاد خبر داد و گفت: این سند در برش استانی به صورت پنج ساله در دستگاه‌های اجرایی تدوین می‌شود که تعدادی از آن‌ها رونمایی می‌شود.

وی با تأکید بر فراهم‌شدن زمینه دسترسی آسان بانوان به مساجد افزود: ستاد اقامه نماز دستگاه اجرایی نیست بلکه یک ستاد هدایتگر است و اگر مورد مشاوره در احداث مساجد قرار گیرد حتما توصیه به رعایت این مهم خواهد کرد.
زرهانی افزود: در ارزیابی انجام شده در حوزه عملکرد ستاد اقامه نماز، کاهلی و  تارک‌اصلاطی همواره مدنظر است که اگر چنین نبود پیشنهاد انحلال ستاد را می‌دادیم.
قائم مقام ستاد اقامه نماز به فعالیت ۲ هزار و ۷۰۰ نمازخانه در سطح کشور اشاره و تاکید کرد: این نمازخانه‌ها در مناطق مختلف احداث و به نمازگزاران ارائه خدمت می‌کنند.
وی با اشاره به ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در حوزه نماز به‌صورت مستمر گفت: ارزیابی سال ۱۴۰۲ هم در حال انجام است به همین منظور مستندات در سامانه سجاده در حال بارگذاری است.
زرهانی از تدوین سند ۲۰ ساله نماز در ستاد اقامه نماز خبر داد و گفت: این سند در برش استانی در دستگاه‌های اجرایی به صورت پنج‌ساله باید تدوین شود که در اجلاس سراسری نماز زنجان، تعدادی از آن‌ها رونمایی می‌‌شود.
قائم مقام ستاد اقامه نماز از تزریق بودجه موردنیاز به استان برای برگزاری اجلاس نماز به زنجان خبر داد و گفت: اجلاس سراسری نماز در زنجان با کف ۲۰۰ و سقف ۳۰۰ نفری برگزار خواهد شد.
وی کار برای ترویج امر نماز را یک برنامه فرهنگی دانست و تاکید کرد: خط پرورش نیرو برای ترویج نماز باید پیگیری شود و متناسب با وضع موجود باید برنامه اجرا کرد، چرا که آ‌سیب‌های این حوزه روزافزون است و دیگران هم با همه امکانات برای استحاله فرهنگی مردم در حال کار هستند، لذا ما هم نباید پا پس بکشیم و در این حوزه ریزش و رویش وجود دارد.
زرهانی با اذعان به مشکلات موجود در اداره مساجد از جمله چگونگی انتخاب خادمان افزود: واقعیت این است که ارکان مساجد مشکلاتی دارد، لذا باید ساز و کاری در این حوزه باید تدوین شود.
قائم مقام ستاد اقامه نماز در ادامه برنامه‌های سی‌امین اجلاس سراسری نماز را تشریح و تاکید کرد: این اجلاس در دو نوبت صبح و بعدازظهر با پیام مقام معظم رهبری و سخنرانی رئیس‌جمهور آغاز و با تبیین برنامه‌ها، برگزاری میزگرد و جمع‌بندی در پایان برگزار خواهد شد.

 

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانمساجداجلاس سراسری نمازخادمان
sedayezanjannews.ir/nx11076


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»