کد خبر: 11103
1402/10/17 - 9:27


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان زنجان مطرح کرد؛

اتصال دو حکیم اشراقی ایرانی با بزرگراه حکمت

محمدمهدی اسماعیلی: در این پروژه ملی از آرامگاه ابوعلی سینا در شهر همدان تا زادگاه شیخ شهاب الدین سهروردی در شهر سهرورد استان زنجان احداث بزرگراهی به نام «حکمت» پیش بینی شده است

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به زنجان از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای اجرای پروژه ملی از آرامگاه ابوعلی سینا (بنیانگذار مکتب فلسفی مشاء) در شهر همدان تا زادگاه شیخ شهاب الدین سهروردی(بنیانگذار مکتب اشراق) در شهر سهرورد استان زنجان تحت عنوان بزرگراه «حکمت» خبر داد.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه شنبه (16 دی‌ماه 1402) در جمع اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان زنجان، وزارتخانه متبوع را «مردمی‌ترین وزارتخانه دولت» دانست و گفت: تمامی حلقه‌های میانی در حوزه فرهنگ و هنر در وزارت ارشاد متمرکز است، ما نزدیک به 8 هزار موسسه چندمنظوره، 2500 موسسه قرآنی، 4 هزار انجمن و تشکل و 26 هزار کانون فرهنگی و هنری داریم و در بازه زمانی حدود 2.5 ساله، در صندوق هنرمندان، بیش از 40 هزار نفر افزوده شده‌اند و در حال حاضر 102 هزار نفر عضو صندوق هستند.

اسماعیلی «مسائل معیشتی هنرمندان» را برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بااهمیت دانست و با اشاره به اقدامات صورت گرفته در تهران (شهر پرند) و ایجاد مجموعه هنری تحت عنوان «شهر هنر» عنوان کرد: باید این اقدام در شهرستان‌های کشور نیز پیگیری گردد و تمام کسانی که متقاضی مسکن هستند با پیگیری‌هایی که از سوی وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته است، باید مشمول تسهیلات ویژه مسکن شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در عضویت صندوق‌ هنرمندان به هیچ عنوان از سلیقه سیاسی خبرنگاران سوألی پرسیده نمی‌شود چرا که حمایت از صنف را وظیفه خود می‌دانیم و معتقدیم این اقدام باید اتفاق بیفتد چرا که پیشرفت و توسعه کشور را در گرو تنوع سلایق سیاسی و به ویژه «آزادی بیان و آزادی اندیشه» که از دستاوردهای انقلاب هستند، می‌دانیم و خود را متعهد به حفظ این ارزش‌ها دانسته‌ایم.

 فضا را برای بازگشت اهالی هنر مساعد کردیم و ایرادی هم نمی‌بینیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود بر لزوم حمایت از برگزاری دوسالانه‌ جایزه‌ی ملی غزل «حسین منزوی» که 28 دی‌ماه به میزبانی زنجان برگزار خواهد شد، تاکید کرد.

این مسئول از فراهم شدن امکان صدور مجوز برای موسسات تک منظوره حقوقی از سوی وزارت ارشاد جهت حمایت حقوقی از اهالی رسانه خبر داد و با اشاره ایجاد فضای بازگشت اهالی فرهنگ و هنر عنوان کرد: بالاخره برخی دچار اشتباه محاسباتی شده بودند و ما فضا را برای بازگشت اهالی هنر مساعد کردیم و ایرادی هم نمی‌بینیم اما به قول معروف «برخی از اشتباهات را می‌بخشیم اما یادمان نمی‌رود»، ما از بسیاری، توقع نداشتیم در فتنه دشمن، برخی با بی‌بصیریتی، در کنار بدخواهان ملت ایران ایستادند. اما به هر حال فضا را مساعد کردیم.

اسماعیلی با اشاره به گلایه‌ها از عدم نظارت بر نمایش خانگی نیز گفت: بخشی از نظارت بر نمایش خانگی، بر عهده صداوسیما است، بخشی نیز بر عهده وزارت ارشاد است، الیته ما نیز به وضعیت برخی از سریال‌های پخش شده در این بستر، ایراداتی داریم. بالاخره با این که نمایش خانگی را فرصت می‌دانیم اما عین حال معتقدیم که باید محتوای آن در راستای جامعه ایرانی باشد و در برخی مواقع اتفاقاتی در این فضا رخ می‌دهد که شایسته جامعه ایرانی نیست.

سینمای ایران با 30 میلیون مخاطب، هزار میلیاردی می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود، اقدامات صورت گرفته در بخش «موسیقی» را مطلوب دانست و گفت: در سال 1401، در نوروز، 400 هزار نفر از کشور جهت حضور در اجراهای صحنه‌ای (کنسرت) از کشور خارج یافته بودند. این میزان در سال گذشته در عرض یک ماه در ایران، حدود یک میلیون نفر بود که در کشور سابقه‌ای نداشته است.

اسماعیلی اتفاقات روی داده در عرصه موسیقی کشور را قابل تسری به سایر استان‌های کشور ندانست و گفت: ما موافق نیستیم که اتفاق در یک برنامه موسیقی را به کل کشور تسری بدهیم، بالاخره این چنین برنامه‌هایی با محتوای غنی بی‌نظیر بوده و درآمد میلیاردی داشته است.، خرسندیم که سینمای ایران در سال 1402، هزار میلیاردی می‌شود آن هم با 30 میلیون مخاطب!

این مسئول با اشاره به اینکه در حوزه ساخت سینما در کشور، جریان عجیبی رخ داده است، عنوان کرد: موقع تحویل سینماها، این میزان 570 مورد بود که تا عید (1403) به 900 مورد می‌رسد و تا پایان دولت این میزان به یک هزار می‌رسد. عده‌ای دوست داشتند القا کنند، دولتی که سر کار آمده ارتباط خوبی با رسانه و هنر  ندارد اما بر اساس آمارهای موجود، فیلم‌های اجتماعی و طنز بالاترین درآمدها را داشته‌اند.

 «بزرگراه حکمت» حلقه اتصال فلسفه اشراق و مشایی

اسماعیلی با بیان اینکه به دنبال ساخت جاده‌ای به سوی ایجاد منطقه ویژه فرهنگی کشور هستیم، ابراز کرد: این مهم، ساخت بزرگراهی به یاد شیخ اشراق است که به اسم «حکمت» نامگذاری شده که زیرساختی برای ایجاد یک منطقه فرهنگی ویژه در کشور خواهد بود.

وی با بیان اینکه زنجان باید به یکی از مراکز اصلی زیرساختی تبدیل شود، بر اتصال «سهرود» زنجان  تا «همدان» تحت عنوان بزرگراه حکمت تاکید کرد و گفت: این مسیر، منطقه ویژه فرهنگی خواهد بود و باید مراکز و زیرساخت‌های لازم جهت حذف گردشگر ایجاد شود، این مهم در برنامه هفتم نیز گنجانده شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در این پروژه ملی از آرامگاه ابوعلی سینا (بنیانگذار مکتب فلسفی مشاء) در شهر همدان تا زادگاه شیخ شهاب الدین سهروردی(بنیانگذار مکتب اشراق) در شهر سهرورد استان زنجان احداث بزرگراهی به نام «حکمت» پیش بینی شده است.

به گزارش صدای زنجان؛ در این بزرگراه هفت منزل پیش بینی و همچنین ارگ تاریخی سلطانیه، زادگاه حکیم هیدجی، مزار حضرت قیدار نبی(ع)، شهر سهرورد، غارکتله خور در گرماب تا اماکن تاریخی و گردشگری استان همدان داخل این پروژه تعریف شده است.

به گفته مسئولان ارشاد استان زنجان؛ پژوهشگاه وزارت ارشاد، مسئول آماده سازی طرح مطالعاتی این پروژه است و امید می‌رود با اجرایی شدن آن، علاوه بر آثار فرهنگی، مزایای اقتصادی فراوانی برای منطقه حاصل شود.

وجود جاذبه‌های تاریخی و طبیعی شاخص در هر دو استان زنجان و همدان و نیز بزرگان و مشاهیر متعدد، زمینه اجرای این طرح را در این ۲ استان فراهم کرده است.

در مسیر فرهنگی حکمت به طول ۱۴۶ کیلومتر، بخش‌های مختلف گردشگری از جمله گردشگری فرهنگی، تاریخی، طبیعت‌گردی، کشاورزی و صنعتی دیده شده است. ‌

**کشور در حوزه فرهنگ و هنر دوره پر رونق را تجربه کرد

به گزارش صدای زنجان، صبح شنبه (16 دی ماه 1402) نیز محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شورای اداری شهرستان ایجرود شرکت کرد.

وی افزود: برنامه دولت تجلیل از هنرمندان است که فضای هنری را رشد و ارتقا دادند.

وی تاکید کرد: تجلیل از هنرمندان متوقف به استان های بزرگ و پایتخت نشینان نمی شود چرا که نقطه نقطه کشور مشحون از هنرمندان خوب، قوی و توانمند است .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تحقق عدالت، اولویت دولت مردمی است اظهارکرد: در این راستا این وزارتخانه عدالت فرهنگی را در دستور کار قرار داده است بنابراین آمادگی برای برگزاری جشنواره ملی، منطقه ای و استانی وجود دارد.

اسماعیلی افزود: نهضت بزرگ خدمت رسانی در کشور توسط دولت در جریان است که امید می رود منجر به رفع مشکلات و موانع پیش روی مردم شود.

وی اضافه کرد: بخشی از مصوبات سفر اول رییس اجرا شده است و اراده دولت تحقق پیشرفت، رفع و کاهش مشکلاتی است که مردم با آن درگیر هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: ویژگی مردم استان زنجان دلداگی به امام شهیدان است و مردم این استان سابقه درخشان در جنگ تحمیلی دارند.

عقب رفت جدی کشور در دهه ۹۰

اسماعیلی گفت: کشور در دهه گذشته عقب ماندگی های جدی در حوزه زیر ساخت ها داشته است به گونه ای که زمان آغاز به کار دولت سیزدهم بسیاری از استان ها مشکل قطعی برق و مشکلات زیر ساختی داشتند.

وی تصریح کرد: رشد اقتصادی کشور در دهه ۹۰ نزدیک به صفر بود و بسیاری از فرصت های کشور از بین رفت اما رشد اقتصادی کشور در نیمه نخست امسال بالای پنج درصد بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اگر این آهنگ رشد دهه گذشته متوازن پیش می رفت به طور حتم امروز با این قبیل را مشکلاتی و آسیب ها نداشتیم.

اسماعیلی افزود: تنش آبی و خشکسالی یکی از مشکلات جدی کشور است که امید می رود با مدیریت صحیح منابع و بارش باران، نگرانی مردم به ویژه کشاورزان رفع شود.

وی با تاکید بر اینکه عزم دولت بر حل مشکلات کشور است گفت: در حوزه انرژی وزارت نفت و نیرو اقدامات خوبی انجام داده و کشور در حال حل مسایل است برای نمونه بگفته فرماندار ایجرود سدی در این منطقه آماده بهره برداری شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: بنای دولت از سفرهای استانی تسریع در رفع مشکلات است بنابراین وزرا با حضور در شهرستان ها علاوه بر اینکه شنونده مشکلات و دغدغه ها هستند برای کاهش این مشکلات تلاش می کنند.

اسماعیلی اضافه کرد: در حوزه فرهنگ هنر مجموعه خوبی با یک سالن مناسب و استاندارد امروز در ایجرود افتتاح شد که به زودی این سالن به سینما تبدیل می شود.

وی گفت: ۹۱ درصد بافت شهرستان ایجرود روستایی است بنابراین نیاز به خدمات رسانی بیشتر فرهنگی دارد که در این راستا یک کتابخانه سیار به این شهرستان هدیه می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با محکوم کردن جنایات استکبار و شهادت هموطنان در کرمان گفت: امنیت به عنوان مهمترین دستاورد نظام مطمع نظر دشمنان است تا با ایجاد اخلال در آن موجب ناامیدی مردم شوند در حالیکه ایجاد امنیت به عنوان یک تکلیف مورد توجه دولت است.

اسماعیلی افزود: این اقدام تروریستی توسط افراد با نشان و با پشتیبانی آمریکا ی جنایتکار و مجری عملی آن رژیم صهیونیستی صورت گرفت.

وی ادامه داد: رژیم اشغالگر قدس بزرگترین ضربات را از جبهه مقاومت خورد و هم اینک در بدترین شرایط تاریخی قرار گرفته همچنبن این ضربات موجب اضمحلال درونی رژیم صهیونیستی شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اگر حمایت آمریکا و برخی کشورها نبود این رژیم توان مقابله و ایستادگی در برابر جبهه مقاومت نداشت.

اسماعیلی افزود: کودک کشی در ذات رژیم صهیونیستی است؛ در غزه ۱۰ هزار کوک و نوجوان و والدین آنها را به شهادت رساند.

وی اصافه کرد: این رژیم منحوس در کرمان نیز ذات پلید خود را به نمایش گذاشت و این جریان مرزی را در وقاحت برای خود ترسیم نکرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: آنها با این اقدام تروریستی دنبال ایجاد شکاف در جامعه بودند اما خون این عزیران جامعه ما را منسجم کرده و جامعه ما با شهادت زنده تر می شود.

اسماعیلی ادامه داد: این اقدام درد منشانه، وحدت ملی و انسجام همگرایی را تقویت کرده و مردم را در کنار هم برای نیل به اهداف نطام و اسلام رهنمون می کند.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانهنرسینمامعیشت هنرمندان
sedayezanjannews.ir/nx11103


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»