کد خبر: 11132
1402/10/20 - 13:55


مدیر کل دفتر توسعه خانه های هلال جمعیت هلال احمر کشور :

7000 خانه هلال در سطح کشور راه اندازی شده است

مدیر کل دفتر توسعه خانه های هلال جمعیت هلال احمر کشور گفت: جمعیت هلال احمر هفت هزار خانه هلال در مناطق مختلف شهری و روستایی راه اندازی کرده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ دکتر عباس احدپورمدیر کل دفتر توسعه خانه های هلال جمعیت هلال احمر کشور  روز چهارشنبه در جلسه مشترک با مدیریت بحران استانداری زنجان در خصوص توسعه کمی و کیفی خانه های هلال استان افزود: فلسفه راه اندازی خانه های هلال بر اساس مقوله های محله محور، اجتماع محور و آموزش به روستائیان انجام شده است.

وی یادآوری کرد: مناطق روستایی اولین مکان هایی هستند که در سیل، زلزله و سایر حوادثی که اتفاق می افتد آسیب متوجه آن می شود.

مدیر کل دفتر توسعه خانه های هلال جمعیت هلال احمر کشور گفت: یکی از نقش های مهم خانه های هلال در مناطق روستایی هنگام وقوع حوادث دیده بانی، اطلاع رسانی وارزیابی دقیق خسارت های ناشی از حادثه به هلال احمر است.

احدی پور اظهارداشت: در فاصله رسیدن تیم های امدادی به صحنه حادثه تنها افرادی که می توانند با بیل، دیلم، تراکتور، نیسان و سایر تجهیزات و ابزارها می توانند پاسخ اضطراری در لحظه به حادثه را به عنوان دیده بانی داشته باشند، اهالی خود روستا هستند.

وی ادامه داد: خانه هلال آموزش استفاده از ابزارها درهنگام حوادث و بحران ها را به اهالی روستاها ارائه می دهد.

مدیر کل دفتر توسعه خانه های هلال جمعیت هلال احمر کشور گفت: اعضای خانه های هلال با توجه به اینکه داوطلب و مردم محور هستند از مردم برای خود مردم می باشد و تا زمان رسیدن نیروهای امدادی خود مردم می توانند در کوتاهترین زمان امدادرسانی اولیه را انجام دهند.

احدی پور افزود: خانه های هلال علاوه بر امدادرسانی در زمان عادی نیز فعالیت های حمایتی را انجام می دهد و فردی که در روستا دچار بیماری می شود مسئول آن می تواند ارزیابی کرده و نیازهای داوریی و درمانی را به واحد داوطلبان شهرستان مربوطه اعلام و به فرد بیمار نیز کمک کند.

وی تاکید کرد: بیش از هفت هزار خانه هلال در سه بخش روستایی، شهری و تخصصی که فعالیت های علمی و پژوهشی را انجام می دهند، راه اندازی شده و فعالیت می کنند.

خانه‌های هلال یکی از ابزارهای مهم پاسخگویی به حوادث است

مدیر عامل جمعیت هلال‌احمر استان زنجان گفت: خانه‌های هلال یکی از مهمترین ابزارهای پاسخگویی به حوادث و سوانح در مناطق مختلف است.

حکمت‌اله هاشمی روز چهارشنبه در جلسه مشترک با مدیریت بحران استانداری زنجان در خصوص توسعه کمی و کیفی خانه های هلال استان افزود:  افتتاح خانه‌های هلال در مناطق کم ‌برخوردار منجر به آگاهی و شناخت کافی جامعه هدف در زمان بروز حوادث و همکاری آنان با جمعیت هلال‌احمر برای خدمت رسانی می‌شود.

وی افزود: جمعیت هلال‌احمر باید تعصب سازمانی داشته باشد تا بتواند در نهادینه کردن طرح‌های حوزه آسيب‌های اجتماعی و خدمت‌رسانی به جامعه به خوبی عمل کند.

مدیر عامل جمعیت هلال‌احمر استان زنجان گفت: خانه‌های هلال یکی از مولفه های مهم عملکرد هلال‌احمر در بحران‌ها، حوادث و سوانح محسوب می شود.

هاشمی بر هم‌ افزایی با سایر ارگان‌ها و نهاد‌ها تاکید کرد و ادامه داد: جوامع محلی باید آموزش و سازماندهی داده شود تا زمانیکه حادثه ای اتفاق می‌افتد جامعه محلی تا رسیدن نیروهای امدادی هدایت و پاسخگویی منطقه را بر عهده بگیرند تا آسیب‌های ‌های جانی و مالی کمتری متوجه شود.

وی اظهارداشت: یکی از ابزار‌های تاثیرگذار در فعالیت‌‌های مدیریت بحران، ارگان ها هستند و تاثیرترین ارگان در حوزه امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر است چرا که ۸۰ درصد خدمات امداد و نجات برعهده این جمعیت می‌باشد.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان زنجان افزود: اولویت اول هلال‌احمر مناطق کم برخوردار است که با فعالیت در خانه‌های هلال و ارائه آموزش برای جوانان و مردم محلی، آنها را برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، پاسخگویی در برابر حوادث و دیگر اهداف هلال احمر سازماندهی و آماده مدیریت می کنیم.

لازمه دست یابی به استانداردها در مدیریت بحران تقویت خانه های هلال است

مدیر کل مدیریت بحران استانداری زنجان گفت: لازمه دست یابی به استانداردها در مدیریت حوادث و بلایا تقویت خانه های هلال و گسترش آن در سطح استان است که باید در این زمینه به هلال احمر کمک کنیم. 

دکتر عباس بابایی روز چهارشنبه در جلسه مشترک با مدیریت بحران استانداری زنجان در خصوص توسعه کمی و کیفی خانه های هلال استان افزود: جمعیت هلال احمر در همه ادارات، ارگان ها، مدارس و دانشگاه ها و شرکت های تولیدی و صنعتی حضور دارد.

وی اظهارداشت: خانه های هلال مقوله ای محوری و اساسی در مدیریت بحران و هلال احمر به شمار می رود.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری زنجان گفت: باید توسعه کمی و کیفی خانه های هلال با همت هم این مهم در راستای آموزش، حمایت، هدایت و مشارکت همراه با مهارت های خاصی که جمعیت هلال احمر آموزش می دهد، محقق شود.

بابایی تاکیدکرد: باید از این ظرفیت ها و آموزش هایی که هلال احمر برای داوطلبان در خانه های هلال ارائه می دهد در مواقع بحرانی از ظرفیت آنها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: لازمه دست یابی به استانداردها در مدیریت حوادث و بلایا تقویت خانه های هلال و گسترش آن در سطح استان است که باید در این زمینه به هلال احمر کمک کنیم. 

مدیر کل مدیریت بحران استانداری زنجان گفت: استانی محوری در منطقه ای استراتژیک به لحاظ اتصال شمال غرب و غرب به مرکز بوده و زنجان نیز به لحاظ مخاطرات بر روی گسل قرار دارد و از طرفی نیز سیلاب آن را تهدید می کند که به طور مستمر با مخاطرات طبیعی دست و پنجه نرم می کنیم.

بابایی یادآوری کرد: داشتن  آمادگی های لازم، تمرین، انسجام و هماهنگی بین دستگاه های امدادرسان ضروری است که خوشبختانه هلال احمر کارکرد و نقش اساسی بر عهده دارد که آماده و مهیا برای پاسخگویی به حوادث و بحران هاست.

وی ادامه داد: با همه کمبودها باید خود را آماده نگهداشته و از تجهیزات و امکانات فعلی بیشترین بهره وری را در مدیریت حوادث داشته باشیم و از ظرفیت داوطلبان نیز بیشترین استفاده را برده و به آمادگی کمک کنیم.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری زنجان گفت: در تلاش هستیم در کنار هلال احمر بوده و کمک های استانی را به این مجموعه داشته باشیم.

بابایی به مانور سیل و زلزله تهم اشاره کرد و اظهارداشت: نخستین مانور مشترک بین دستگاه های اجرایی در سطح استان برگزار شد که دارای نقاط قوت بیشتری بود.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان زنجان نیز در ادامه این جلسه  به آیه 34 سوره انفال اشاره کرد و گفت: هر آنچه که خداوند و رسولش دعوت کرده و می خوانند باید اطاعت کرد چرا که بنده را زنده و احترام به همدیگر همبستگی ها را ارتقا می دهد.

حجت الاسلام و المسلمین جواد نصیری تاکید کرد: افرادی که به خوبی در تلاش هستند باید تعریف و بیان شوند چرا که این اقدام ارزش پیدا می کند.

 وی ادامه داد: بر اساس آیات سوره انفال باید از بلاهایی ترسید که همه افراد جامعه را گرفتار می کند و باید همه بندگان تقوا پیشه کنند.

گفتنی است، جلسه با مدیریت بحران استانداری زنجان در خصوص توسعه کمی و کیفی خانه های هلال،  بازدید از خانه هلال روستای سهرین، افتتاح خانه هلال شهرک صنعتی اشراق، افتتاح اجرای برنامه های سلامت اجتماعی، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی معاونت امور جوانان استان در خانه هلال منطقه کم برخوردار حضرت ابوالفضل (ع) اسلام آباد، حضور در جلسه شورای مدیران هلال احمر، تجلیل از روسای خانه های هلال برتر استان و افتتاح خانه هلال صدا و سیمای مرکز زنجان از برنامه های سفر 2 روزه مدیر کل دفتر توسعه خانه های هلال و دبیر کمیته ملی خانه های هلال جمعیت هلال احمر کشور به زنجان است.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانهلال احمرمدیریت بحرانتقویت خانه هلال
sedayezanjannews.ir/nx11132


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»