کد خبر: 11157
1402/10/26 - 8:28


صدای زنجان از توجهات خاص به برخی رشته‌‌های ورزشی در اجرای برنامه‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زنجان گزارش می‌دهد؛

زور بیش‌تر؛ سهم بیش‌تر؟

برخی از فعالان ورزشی زنجان: چرا شهرداری زنجان فقط برای یک رشته خاص که برخی از مسئولانش در آن رشته؛ ذی‌نفع هستند بودجه دارد؟ /رئیس شورای شهر زنجان: صحت موارد اعلامی در خصوص برنامه‌های ورزشی شهرداری زنجان را پیگیری می‌کنیم! برخی از اقدامات صورت گرفته پسندیده نیست!/رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زنجان: پاسخی نداشت

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: ادعاها در خصوص تمرکز شهرداری زنجان برای برگزاری مسابقات ورزشیِ تعدادی از رشته‌هاکه اتفاقا برخی از مسئولان این ارگان به نوعی ذی‌نفع نیز محسوب می‌شوند، کماکان وجود دارد؛ هر چند رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زنجان تمایلی برای پاسخ به شائبه‌ها ندارد.

امروزه شهرداری‌ها علاوه بر وظایف خدماتی، دارای وظایف اجتماعی و فرهنگی همچون سبک زندگی، الگوی مصرف، اوقات فراغت و شبکه‌های اجتماعی  هستند.

فقر حرکتی و چاقی از مشکلات اساسی شهروندان زنجانی است که ورزش می‌تواند راهی برای کاهش اضافه وزن باشد. شهرداری زنجان در این سال‌ها همواره تلاش کرده در زمینه ورزش همگانی و سایر برنامه‌های ورزشی برای زنجانی‌ها کم نگذارد.

با این وجود هرازچندگاهی انتقادات و گلایه‌هایی نسبت به برنامه‌های ورزشی شهرداری زنجان به گوش می‌رسد که برخی از آن‌ها نیاز به رسیدگی دارند.

در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زنجان چه خبر است؟

یکی از قهرمانان ورزشی استان زنجان که نامش نزد صدای زنجان محفوظ است با اشاره به جایگاه زنجان در رشته‌های ورزشی کاراته، ووشو، تکواندو و بوکس می‌گوید: چرا به این رشته‌ها توجهی نمی‌شود و برنامه‌ای برای برگزاری مسابقات از سوی شهرداری که بودجه‌ای هم برای ورزش دارد، در دستور کار نیست؟ آیا منتظریم که سرگذشت این رشته‌های ورزشی مثل دوچرخه سواری، شنا و بدمینتون و بسکتبال شود و مسئولان تازه به فکر احیای آن‌ها بیفتند؟

او می‌گوید: امیدوارم مسئولان نگویند که اداره کل ورزش و جوانان متولی ورزش است و باید کاری در عرصه ورزش کند، شهرداری زنجان بابت «ورزش» ردیف بودجه دارد، سازمانی هم به نام ورزش در ذیل شهرداری ایجاد شده، پس بهتر است بگوید چه اقدامی برای حوزه ورزش کرده است. بودجه هر چقدر هم محدود باشد، نباید بهانه‌ای برای نگاه ویژه به رشته‌ای داشته باشیم که اتفاقا مسئولان آن به نوعی در این ارگان مسئولیت دارند.

این مربی با بیان اینکه هر مسئولی که در شهرداری زنجان دارای پست و مقامی شده است باید برای تقویت و پویایی تمامی رشته‌های ورزشی برنامه داشته باشد نه برای یک رشته خاص عنوان می‌کند: متاسفانه در این سازمان، چون مسئولان برخی از هیئت‌های ورزشی دارای سمت هستند، بودجه ورزشی شهرداری را به برگزاری مسابقات مربوط به این رشته سوق می‌دهند که درست نیست و مسئولان باید در این خصوص توضیح دهند.

شهرداری زنجان با وعده جایزه؛ مسابقه ورزشی برگزار می‌کند؟

این قهرمان ورزشی در ادامه، عملکرد سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری زنجان در حوزه ورزش را ضعیف دانسته و عدم ارتباط دو سویه مسئولان این سازمان عنوان می‌کند.

این مربی با اشاره به جای خالی برنامه‌های تجلیل و تقدیر از قهرمانان فراملی مدعی می‌شود: مسئولان شهرداری بگویند که چرا در بودجه فرهنگی، ورزش چقدر سهم دارد؟ در برنامه تقدیر قهرمانان و مدال آوران هانگژو (آذرماه 1402)؛ هزینه‌ها غیر از ردیف فرهنگی توسط شهرداری زنجان کنار گذاشته شده بود.

وی همچنین با انتقاد از ادامه ندادن برگزاری مسابقاتی نظیر والیبال، فوتسال و غیره از سوی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری زنجان عنوان می‌کند: این در حالی است که شهرداری‌های کشور کماکان این مسابقات را برگزار می‌کنند. زمانی شهرداری زنجان در برخی از رشته‌های ورزشی تیم داری می‌کرد اما دیگر خبری از این پویایی نیست! آیا عملکرد شهرداری زنجان با شهرداری بندرعباس که به خوبی بلد است تیم‌داری کند، قابل مقایسه است؟

این مربی با بیان اینکه هیچ اتفاق و حرکت مثبتی چه در بخش ورزش «کارکنان» و چه در بخش ورزش‌های «همگانی» و «قهرمانی» در حوزه ورزش سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری زنجان رخ نداده است، مدعی است: در تابستان امسال مسابقه طناب کشی و فوتبال دستی برگزار شد اما هنوز جوائز آن به برگزیده‌ها اهدا نشده است! آیا باید این مهم را عملکرد مثبتی بدانیم یا نه؟

سکوت رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زنجان!

صدای زنجان جهت انعکاس پاسخ شفاف مهدی کریمی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری زنجان به ادعاها و شائبه‌های مطروحه موضوع را پیگیری و حتی سؤالات اولیه نیز پرسیده شد اما «کریمی» ترجیح داد پس از اتمام جلسه پاسخگو باشد که تا پایان وقت اداری دوشنبه 25 دی‌ماه 1402 امکان گفت‌وگو میسر نشد.

مطالبات شرکت‌کنندگان در مسابقات ورزشی قبل از پایان سال 1402 توسط شهرداری زنجان 

باید تسویه شود

مجید ناصحی‌مقدم، رئیس شورای شهر زنجان در خصوص گلایه‌ها نسبت به برگزاری مسابقات ورزشی توسط شهرداری زنجان و جوائز برگزیدگان تعدادی از این مسابقات به صدای زنجان می‌گوید: چنین مواردی اصلا پسندیده نیست و این موارد را در کنار سایر موضوعات پیگیری می‌کنیم، تمامی بدهی‌ها و مطالبات باید تا پایان سال جاری تسویه شود.

البته رئیس شورای شهر زنجان هر گونه پرداخت هزینه‌های مالی مربوط به تقدیر از مدال‌آوران هانگژو و قهرمانان ملی زنجان را صراحتا تکذیب کرده و می‌گوید: امور مالی شهرداری زنجان، پول بی حساب و کتاب ندارد. هزینه‌های مربوط به حوزه ورزش از محل ردیف بودجه‌ای مربوطه تامین شده و شخصا در جریان هستم.

هزینه مالی به نام ورزش به کام یک رشته ورزشی خاص؟

هر چند میزان دقیق بودجه فرهنگی امسال شهرداری زنجان و سهم ورزش از این بودجه از سوی مسئولان مربوطه به صدای زنجان اعلام نشد اما انسیه ابوبصیر، رئیس وقت کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر زنجان (9 اسفندماه 1401) در جلسه شورای شهر زنجان از افزایش بودجه فرهنگی از ۹ میلیارد به ۳۶ میلیارد تومان خبر داد و گفت: این میزان، رقم خوبی است اما در مقایسه با کل بودجه (۲۶ هزار و ۱۹۰ میلیارد ریال) برای امور فرهنگی کافی نیست.

البته مجید ناصحی‌مقدم، رئیس شورای شهر زنجان بدون اشاره به سهم دقیق ورزش از بودجه فرهنگی شهرداری زنجان (در سال جاری) تاکید می‌کند که با توجه به عدم تحقق درآمدها، مبلغ مذکور کاهش یافته است.

ناصحی‌مقدم در خصوص گلایه‌های تعدادی از اهالی ورزش به وضعیت برنامه‌های ورزشی شهرداری زنجان می‌گوید: ما هم قبول داریم که حمایت مالی از ورزش مطلوب نیست. حمایت از ورزش قهرمانی نه مطلقاً کار درست و نه مطلقاً کار اشتباهی است، بلکه باید با برنامه‌ریزی درست و کارشناسانه به دنبال حمایت از تیم‌هایی که می‌توانند در حوزه ورزش قهرمانی برای زنجان اتفاقات خوبی را رقم بزنند، باشیم. البته معتقدیم نباید هر فعال ورزشی، رشته مدنظر خود را «ورزش اول شهر» معرفی کند و انتظار حمایت مالی نیز داشته باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان تاکید کرد: وقتی وارد حوزه‌ای شویم که توانایی مدیریت، تامین بودجه، هدایت و راهبری آن را نداشته باشیم، قطعاً به بن‌بست خواهیم خورد.

«تیم‌داری» جزو اولویت‌های شهرداری و شورای شهر زنجان نیست

رئیس شورای شهر زنجان تاکید دارد: یکی از اولویت‌های شهرداری و شورای شهر زنجان، حمایت از ورزش بوده و تیم‌داری در اولویت برنامه‌های این دو نهاد قرار ندارد.

رئیس شورای شهر زنجان با اشاره به اینکه همواره در کمیسیون فرهنگی شهرداری زنجان این موضوع مطرح بوده است که شهرداری به چه نحو می‌تواند از ورزش زنجان حمایت کند، می‌گوید: در این راستا تلاش شده است بیشتر به سمت حمایت از ورزش‌های همگانی حرکت کنیم؛ چرا که در این نوع ورزش، جامعه آماری بیشتری را با هزینه‌هایی به مراتب کمتر نسبت به ورزش قهرمانی، درگیر ورزش خواهیم کرد.

تعدادی از مسئولان از جمله رئیس شورای شهر زنجان معتقدند که؛ یکی از دلایل شکست شهرداری زنجان در زمینه تیم‌داری به این موضوع باز می‌گردد که شهرداری در حوزه‌ای ورود پیدا کرده که در حد توان و بودجه این ارگان نبوده، به همین خاطر قادر به تحقق این حمایت‌ها به طور کامل نشده است.

 راهبرد مشخصی در حمایت از ورزش در زنجان وجود ندارد

مجید ناصحی مقدم معتقد است: بخشی از حمایت‌های ورزشی به شورا و شهرداری برمی‌گردد و بخش مهم آن به نهادها و متولیان ورزش برمی‌گردد. متاسفانه راهبرد مشخصی در حمایت از ورزش در زنجان وجود ندارد.

رئیس شورای شهر زنجان می‌گوید: حمایت از ورزش همگانی از وظایف شورا و شهرداری است. در بخش ورزش قهرمانی نیز با توجه به بودجه شهرداری زنجان اقدام می‌کنیم که البته به علت محدودیت‌های مالی، طبیعی است که نتوانیم در حوزه ورزش قهرمانی از تمامی تیم‌ها و رشته‌ها حمایت کنیم اما با توجه به مزیت‌های ورزشی، رشته‌های مورد حمایت را انتخاب کرده و تا جایی که بودجه مالی اجازه می‌دهد حمایت هم می‌کنیم.

 درآمدهای شهرداری زنجان کاهش یافته، بعید می‌دانم تا پایان سال؛ برنامه ورزشی برگزار شود!

رئیس شورای شهر زنجان از کاهش درآمدهای شهرداری زنجان در سال جاری خبر داده و می‌گوید: بودجه 1402 در نظر گرفته شده در اواخر سال 1401 برای حوزه فرهنگ (که سهم ورزش نیز در آن دیده شده است) به علت محقق نشدن برخی از درآمدهای پیس بینی شده شهرداری زنجان کاهش یافت. امسال نیز درآمدهای شهرداری کاهش یافته که مسائل مربوط به امور مالیاتی و مصوبه دیوان عدالت اداری که منجر به تغییراتی در حقوق جاری کارمندان شد، 2 عامل اصلی و مهم در کاهش درآمدهای پیش بینی شده، بوده است.

به گفته مجید ناصحی مقدم درآمد برآورد شده از محل ارزش افزوده برای امسال، 900 میلیارد تومان بود اما به علت برخی مسائل مربوط به امور مالیاتی این مهم محقق نشد و میزان وصولی فقط 300 میلیارد تومان بوده است. این میزان در سال قبل، 600 میلیارد تومان بود.

ناصحی‌مقدم مصوبه دیوان عدالت اداری که منجر به تغییراتی در حقوق جاری کارمندان شد را دومین عامل در کاهش درآمدهای شهرداری زنجان دانسته و اضافه می‌کند: این مصوبه (دومین عامل خارجی در کاهش درآمدهای شهرداری) موجب کاهش حقوق جاری کارمندان شد که پیش بینی نشده بود و تراز جاری را دچار بهم ریختگی کرد.

رئیس شورای شهر زنجان از مدیریت بودجه شهرداری زنجان و حفظ اولویت‌ها در شرایط کاهشی درآمدهای شهرداری زنجان نیز خبر داده و می‌گوید: تامین بخشی از هزینه‌های جاری الزام‌آور است، مثلا هزینه‌های رُفت و روب و نظافت شهر، جمع‌آوری و دفن زباله و تلاش برای عدم توقف پروژه‌های عمرانی از اولویت‌های اصلی است البته وقتی تحقق بودجه پیش بینی شده دچار مشکل می‌شود، به ناچار شتاب امور نیز دچار افت می‌شود اما آنچه اهمیت دارد اجرای اولویت‌بندی‌های نامبرده است.

رئیس شورای شهر زنجان با تاکید مجدد بر اینکه تمامی تعهدات باید تا پایان سال تسویه شود در پاسخ به شائبه‌های مربوط به نگاه تعدادی از مسئولان سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری زنجان که به نوعی در رشته خاص ذی‌نفع هستند و برخی از حمایت‌های مالی به این سمت سوق می‌یابد به صدای زنجان می‌گوید: اتفاقا چند وقت پیش درخواست برنامه‌ای هم داشتند اما مشکلات مربوط به درآمدهای شهرداری را پیش کشیده و گفتیم در ابتدا باید هزینه‌ها مربوط به مسابقات و برنامه‌هایی که شورا مصوب کرده که در حال حاضر برگزار می‌شوند، تامین شود. ضمن اینکه بعید می‌دانم تا پایان سال، شهرداری زنجان بتواند از برنامه فرهنگی یا ورزشی حمایت مالی داشته باشد.

زور بیش‌تر؛ سهم بیشتر؟

با این وجود یکی از ورزشکاران در گفت‌وگو با صدای زنجان معتقد است: اگر بودجه فرهنگی کم است قاعدتا باید برای همه رشته‌های ورزشی کم باشد اما درد این است که شهرداری زنجان به یک رشته خاص که برخی از مسئولانش ذی‌نفع هستند بودجه دارد! وقتی همین موارد نامتعارف را به مسئولان سازمان متبوع شهرداری زنجان می‌گوییم، به ما گفته می‌شود که زورشان نمی‌رسد! آیا اعضای شورای شهر زنجان از این موضوع خبر دارند؟


اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانمردان قویورزشجایزه
sedayezanjannews.ir/nx11157


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»