کد خبر: 11174
1402/10/29 - 14:27


گزارش صدای زنجان از پایان دو سالانه جایزه ملی غزل «حسین منزوی»؛

نام من عشق است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان: یک هزار و 706 اثر به دو سالانه جایزه ملی غزل حسین منزوی ارسال شده است/داوران دو سالانه شعر حسین منزوی: از آثار ارسالی به دو سالانه شگفت زده شدیم/برترین‌های دو سالانه جایزه ملی غزل حسین منزوی معرفی شدند

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: آیین اختتامیه دومین دوسالانه جایزه ملی غزل حسین منزوی با حضور چهره‌های برجسته ادبی کشور و علاقه‌مندان شعر و ادب در روز 28 دی‌ماه سال‌جاری در محل فرهنگسرای امام (ره) برگزار شد.

این دو سالانه در حالی برگزار شد که یک روز مانده به این رویداد ملی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان تودیع شد و اصغر حاج علی اکبری مدیر کل جدید این اداره کل روز نخست کاری خود را با برگزاری این دو سالانه و سخنرانی در این برنامه آغاز کرد و غیبت مدیر کل سابق حتی به عنوان میهمان در این برنامه به چشم می‌خورد و در حالی که تیزر این دو سالانه با سخنرانی امراله حسنی تنظیم شده بود، مدیر کل جدید در مراسم سخنرانی کرد.

همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به دومین جایزه دو­سالانه غزل «حسین منزوی» گفت: جایز دو­سالان غزل در دومین دور خود از بُعد کمی نسبت به دورۀ گذشته رشد سه برابری داشته است.متن کامل پیام محمدمهدی اسماعیلی به شرح زیر است:«قرن­هاست که ایرانیان در حوزۀ فرهنگ، قلم­‌فرسایی­‌ها کرده­‌اند و آثار هنری گران­بهایی را به جهانیان عرضه نموده­‌اند.

بی­‌تردید هنر، ذوق و شعر در ضمیر ایرانیان پیوسته جاری است و شاعران ایرانی در قرن­‌های متمادی با قلم و وجود، زبان کهن فارسی را پاس داشته­‌اند و این زبان را نسل به نسل به شکوفایی رسانده ‌اند.

شعر در ایران از گذشته تا به امروز فراز و نشیب­‌های بسیاری به خود دیده است و در این میان غزل ـ گلبانگ عاشقانه و عارفانۀ اعصار از رودکی تا امروز ـ جاوید بوده و در دوره­‌هایی با مضامین شکوهمند دیگر نیز درآمیخته و زمزمۀ نیم­‌شب سرمستان عارف و ورد سحرگاهی هوشیاران عاشق شمرده شده و گذر روزگاران رنگ فراموشی بر آینه ‌اش نخواهد پاشید، زیرا پشتوانه‌های سترگی همانند عطار، مولوی، سعدی، حافظ، صائب، کلیم و گویندگان فرهیختۀ دیگری داشته است.

آثار گران سنگ این نامداران ایران ‌زمین مشحون از مفاهیم الهی و عرفانی و انسانی است و در زمانۀ ما نیز با دگرگونی‌های پس از نیما در خط نوگویی و نوگرایی‌ها حرکت کرده و پرچم به قله‌های بلند برافراشته است.

واضح است شاعر «از ترمه و تغزل»، حسین منزوی، از بیرق به دستان قلل مرتفع غزل پسانیمایی است و زادگاه او، زنجان، پایتخت غزل و یاد و نام او بهانۀ برگزاری جایزۀ ملی دو سالانۀ غزل به شمار می‌رود که فرصتی مغتنم برای سخنوران، محققان، نویسندگان و دوستداران شعر فراهم ساخته تا افزون بر تبادل تجربه­‌ها و بیان یافته‌ها و تأملات خویش، از تازه‌ترین رهاوردهای غزل‌سرایان کشور آگاه شوند و نیز مجالی برای تقدیر از خلاقیت، ژرف‌نگری‌ها و تکاپوی شاعران و پژوهشگرانی است که هنر، دانش و مهارت خود را در آفرینش، معرفی، شناخت و ترویج غزل به کار بسته‌اند.جایزه دوسالانه غزل در دومین دورۀ خود از بُعد کمی نسبت به دورۀ گذشته رشد سه برابری داشته است. شاعران پیشکسوت و جوان از 31 استان کشور با ارائۀ 1700 اثر در این جایزه شکوه غزل را بار دیگر یادآور شده‌اند.

از بُعد کیفی نیز رشد ادبی در اشعار شاعران جوان بسیار مشهود است که از تعالی غزل معاصر حکایت دارد.

نکتۀ قابل­ توجه، راه­‌اندازی بخش ویژه با عنوان «خانواده و هویت ایرانی» است که گامی ارزشمند در تولید آثار فرهنگی، به‌ویژه شعر، در پاسداشت مقام خانواده و تقویت بنیان آن خواهد بود.

از خداوند منان برای همۀ خادمان فرهنگ و هنر و شعر ایران عزیر توفیق و سرافرازی آرزومندم.»

 

ارسال یک هزار و 706 اثر به دو سالانه منزوی

اصغر حاج علی اکبری مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در ابتدای مراسم اختتامیه دو سالانه جایزه ملی غزل حسین منزوی اظهار کرد: یک اتفاق بسیار ارزشمند در جایزه غزل منزوی رخ داد و آنهم ارسال یک هزار و ۷۰۶ اثر به دوسالانه بود.

وی با اشاره به اینکه ۵ هزار و ۷۸۸ مورد داوری برای رویداد ادبی انجام شده است، گفت: خوشبختانه آثار رسیده هم از کیفیت بالایی برخوردار بود.

 

شگفت زدگی داوران از داوران ارسالی به دوسالانه

پس از آن داوران این دوسالانه به روی سن رفتند و ضمن شعرخوانی نسبت به وضعیت آثار ارسالی پرداختند که وجه مشترک این سخنان شگفت‌زدگی از کیفیت و کمیت آثار ارسال به این دوسالانه بود.

 

معرفی برترین آثار دو سالانه جایزه ملی غزل منزوی

این دو سالانه کار خود را با معرفی برترین‌های این دوره از دو سالانه آغاز کرد و در بخش کتاب ترکی بابک اسلامی از آذربایجان شرقی و پرویز سودی از زنجان به ترتیب مقام اول و دوم را کسب کردند.

در بخش شعر اصلی ترکی، وحید سلطان زاده پایکندی از آذربایجان شرقی مقام نخست را کسب کرد و فیض‌اله بختیاری از آذربایجان شرقی و مهدی میرزارسول زاده اردبیل به ترتیب دوم و سوم شدند.

در بخش غزل فارس کبری موسوی قهفرخی از چهارمحال بختیاری اول شد، سعید مبشر از قم و آرزو سبزوار قهفرخی از چهارمحال بختیاری به صورت مشترک دوم شدند و میترا سادات دهقانی از تهران سوم شد، همچنین در این بخش محمد حسین انصاری نژاد از فارس و حسن خلجی به صورت مشترک شایسته تقدیر شدند.

در بخش پژوهش کتاب از نگاه داوران برگزیده‌ای نداشت، همچنین در بخش پایان نامه حسنا محمدزاده از اصفهان و فاطمه سادات طبائی از تهران به صورت مشترک دوم شدند و این بخش نیز نفر اول و سوم نداشت.

در بخش پژوهش مقاله نعمت‌الله پناهی از استان خراسان رضوی و غلامرضا سالمیان از کرمانشاه اول و دوم شدند.

در بخش اصلی فارسی امیر علی سلیمانی از تهران، مرضیه رستمیاز استان مرکزی و فرزانه شفیعی از استان اصفهان به ترتیب اول تا سوم شدند و سحر هادیان کمرودی از استان سمنان، علیرضا باقری وند از زنجان و سید مهرداد افضلی از چهار محال بختیاری شایسته تقدیر شدند.

در بخش ویژه فارس و ترکی عاطفه جوشفانیان از استان قم و شهاب مهری از تهران در بخش فارسی برگزیده شدند و حسین اسدی از استان اردبیل در بخش زبان ترکی برگزیده شد.

**برگزاری برنامه‌های جانبی در حاشیه دو سالانه غزل منزوی

همچنین این دوسالانه، برنامه‌های جانبی دیگری داشت و ضمن برگزاری‌ها کارگاه آموزشی، نمایشگاه خوشنویسی با اشعار غزلسرای معاصر حسن منزوی دایر شدند، همچنین در این مراسم جمعی از شاعران و مسئولان و داوران جشنواره دوسالانه غزل حسین منزوی با حضور بر سر مزار این شاعر فقید یاد او را با خواندن اشعار خود گرامی داشتند.

حسین منزوی، غزل سرای برجسته معاصر، در سال ۱۳۲۵ در زنجان متولد شد. وی از سنین جوانی سرودن شعر را آغاز کرد و در سال ۱۳۴۶ به عنوان شاعر خود را مطرح کرد و غزل های او مورد توجه غزل سرایان قرار گرفت.

از منزوی آثار متعددی برجای مانده است که ازآن جمله می توان به کتاب های  «با عشق در حوالی فاجعه»، «از شوکران و شکر»، « با عشق تاب می آورم»، «حنجرهٔ زخمی تغزل» و گزیده اشعار 'از ترمه و تغزل' اشاره کرد.

حسین منزوی در سال ۱۳۸۳ پس از مدت‌ها تحمل رنج بیماری قلبی در بیمارستان شهید رجایی تهران درگذشت.


اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانحسین منزویجشنوارهاختتامیه
sedayezanjannews.ir/nx11174


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»