کد خبر: 11175
1402/10/30 - 9:58


مديرکل منابع طبيعی استان زنجان اعلام کرد؛

اجراي طرح «ترسيب کربن» با هدف مبارزه با فقر و بيابان‌زايی در زنجان

مديرکل منابع طبيعی استان زنجان بر لزوم جبران دست‌اندازی‌های بشر به طبيعت، با کاشت درخت خبر داد و گفت: طرح «ترسيب کربن» با هدف مبارزه عليه فقر و بيابان‌زايی در زنجان با همراهی جوامع محلی اجرایی می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ ليلا محمدي: مديرکل منابع طبيعي استان زنجان بر لزوم جبران دستاندازيهاي بشر به طبيعت، با کاشت درخت خبر داد و گفت: طرح «ترسيب کربن» با هدف مبارزه عليه فقر و بيابانزايي در زنجان با همراهي جوامع محلي اجرايي مي‌‌شود.

سيدحسن حسيني،  مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري استان زنجان در جلسه هم انديشي با شوراي هماهنگي نهادهاي عالي حوزوي استان زنجان در راستاي طرح مردمي کاشت يک ميليارد درخت، اظهار کرد: در مجموعه منابع طبيعي وظيفه اصلي ما حفظ و حراست از عرصههاي منابع طبيعي است و در مراحل بعدي توسعه منابع را در دستور کار داريم.

مديرکل منابع طبيعي استان زنجان با بيان اين طرح مردمي کاشت يک ميليارد درخت در مقوله حفظ و توسعه منابع طبيعي موثر است، ادامه داد: بخش قابل توجهي از پوشش گياهي و درختان در جهان از بين رفتهاند و اين مسئله خود را با آلودگيهاي محيطي، ريزگردها، سيل، زلزله و غيره به بشر نشان داده است.

حسيني با بيان اينکه نتيجه مطالعات در اين زمينه به راهکار کاشت درخت منتهي شد و سهم ايران از اين اقدام کاشت يک ميليارد درخت است، تشريح کرد: بشر بايد دستاندازيهاي خود به طبيعت را با کاشت درخت جبران کند و اين تنش با عنوان توسعه جنگل در جهان مطرح است.

وي افزود: بهترين و ارزان ترين راهکار براي ترسيب کربن درخت کاري است. درختکاري تا حد قابل توجهي مشکلات موجود را کاهش ميدهد.

مديرکل منابع طبيعي استان زنجان با بيان اينکه همه ما موظف به حفظ و نگهداري منابع طبيعي هستيم، تصريح کرد: کاشت درخت در سه فاز توليد نهال، کاشت و نگهداري انجام ميشود و هر مرحله براي رشد درخت مهم و ضروري است و بايد به طور صحيح و دقيق انجام شود.

وي اضافه کرد: تبيين و فرهنگ سازي اين مسئله نيازمند همکاري برخي نهادها و روحانيت است. اداره منابع طبيعي براي پيشبرد اهداف خود و تبليغ و ترويج نيازمند هم افزايي است. مديرکل منابع طبيعي استان زنجان خاطرنشان کرد: براي کاشت درخت تا حد امکان تمام استانداردها رعايت شده است و کاشت درخت با توجه به شرايط کم آبي و اقليم صورت ميگيرد و در خصوص نوع کاشت و محل کاشت مطالعات و اقدامات بسياري انجام شده است.

به گزارش صداي زنجان؛ پروژه ترسيب کربن در سطح ملي به عنوان «بهبود شرايط اجتماعي ـ اقتصادي» و در سطح ملي «احياي مراتع» و در سطح جهاني «ترسيب کربن» مطرح است.

پروژه ترسيب کربنCarbon Sequestration Projection در سال 2000، يکي از پروژههاي طراحي شده توسط دفتر عمران ملل متحد (UNDP) و صندوق جهاني محيط زيست (GEF)  است.

اولين بار در سال 1378 دفتر عمران ملل متحد با همکاري سازمان برنامه و بودجه کشورمان افرادي را براي آشنايي با طرح ترسيب کربن به کشورهايي که طرح در آنها اجرا شده بود فرستاد و در سال 1380 اين طرح در شيرآباد زاهدان کليد خورد ولي بعد از مدت کوتاهي متوقف شد. پس از آن در سال 1383 از سوي دفتر عمران ملل متحد (UNDP) سازمان جنگلها، مراتع و آبخيزداري کشور به عنوان مجري طرح، انتخاب شد تا آن را در کشور اجرايي کند.

ترسيب کربن به روند ذخيره کربن موجود در هوا در خاک و گياهان گفته ميشود. اين روند با ذخيره کربن از هوا باعث ميشود که از ميزان گازِ گلخانهاي کربن دياکسيد کاسته شده و به بهبود کيفيت هوا کمک کند. ترسيبِ کربن به معناي رسوب دادن و تخليه کربن موجود در جو (اتمسفر) است که طبق اظهارات مديرکل منابع طبيعي استان زنجان با توسعه جنگل و کاشت درخت در دستور کار است.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانترسیب کربنکاشت درختکیفیت هوا
sedayezanjannews.ir/nx11175


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»