کد خبر: 1118
1398/03/01 - 19:46


صدای زنجان امکان تحقق هفته فرهنگی را در شهرستان‌ها بررسی می‌کند:

هفته فرهنگ‌ساز شهرستان‌ها

معاون امور فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان: پیش از این سابقه برگزاری هفته فرهنگی را در استان داشته‌ایم/ فرماندار زنجان: روز زنجان، فرصت مناسبی برای نهادینه کردن هفته فرهنگی زنجان است/ فرماندار ماهنشان: پتانسیل‌های فرهنگی هر شهرستان برای برگزاری هفته فرهنگی شهرستان‌ها مورد توجه قرار گیرد

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی‌خانی- طی چند روز گذشته استاندار زنجان پیشنهاد کرد که هفته فرهنگی برای هر شهرستان برگزار شود.

فتح الله حقیقی اظهار کرد: به جای برگزاری برنامه‌های شاخص مختلف یک شهرستان در طول سال، مسئولان برای هر شهر هفته فرهنگی برگزار کنند. در این خصوص و با توجه به اینکه یکی از ضرورتهای برگزاری هر برنامه فرهنگی تامین اعتبارات برای آن برنامه است صدای زنجان این موضوع را مورد پیگیری قرار داد تا از این رهگذر زیر ساختهای اجرایی شدن این برنامه و رهیافتهایی که این برنامه به دنبال خواهد داشت را پیگیری کند.

معاون امور فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه این پیشنهاد از سوی استاندار پیشنهاد جالبی است، گفت: البته پیش از این سابقه برگزاری هفته فرهنگی را در استان داشته‌ایم و حتی دو سال قبل هفته فرهنگی زنجان را در تهران برگزار کردیم.

وی ادامه داد: این پیشنهاد اخیرا از سوی استاندار داده شد و باید این طرح را نیز در شورای فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد مطرح کنیم و پیگیر باشیم که ببینیم چگونه این طرح را می توان اجرایی کرد.

این مسئول با اشاره به اینکه پیش از این به طور پراکنده‌ برنامه‌های فرهنگی این چنینی برگزار شده است، گفت: در نمایشگاه کتاب، هر روز را به یک شهرستان اختصاص داده بودیم و طی آن روز برنامه‌های فرهنگی مختص به آن شهرستان برگزار می‌شد.

قاسمی در پاسخ به این سوال که «این هفته فرهنگی اگر برگزار شود، شامل چه برنامه‌هایی خواهد بود؟» گفت: به نظر می‌رسد با برگزاری این برنامه‌ها بتوان بخشی از برنامه‌های فرهنگی را در آن گنجاند ضمن اینکه در حوزه‌های مختلفی از قبیل موسیقی، داستان، شعر، کتابخوانی، نمایش و تئاتر و پژوهش و غیره می‌توان این مساله را طرح کرد که مجموعه‌ای از این موارد می‌تواند برنامه هفته فرهنگ یک شهرستان باشد که با حضور اصحاب فرهنگ و هنر و مطبوعات آن شهرستان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این برنامه می‌تواند مشابه برنامه «جشن شایستگان» موجب پویایی برنامه‌های فرهنگی استان شود، گفت: اما به نظر می‌رسد تامین اعتبار این برنامه‌ها یکی از ضرورتهای اجرایی در این زمینه است.

 در ادامه فرماندار شهرستان زنجان با اشاره به اینکه طبیعتا ما مناسبت‌های مختلفی در مرکز استان و شهرستان زنجان داریم، گفت: جشنواره‌های فرهنگی و هنری و ورزشی متنوعی در سطح شهرستان زنجان و در طول سال برگزار می‌شود.

رضا عسگری با اشاره به اینکه‌ در زنجان فرصتی با عنوان روز ملی زنجان را داریم، ادامه داد: امسال تلاش داریم برنامه‌ها را بر روی این روز متمرکز کنیم تا بتوانیم در روز ملی زنجان، هم معرفی مناسبی از این شهر داشته باشیم و همچنین برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری که می‌خواهیم در سطح شهرستان برگزار شود را در این مناسبت متمرکز کنیم.

وی ادامه داد: این روز، فرصت مناسبی است که زنجان را معرفی و گردشگران را جذب کنیم و با دستوری که آقای استاندار داده است، پیشنهاد مشخص ما این است که یک هفته به عنوان هفته فرهنگی روز زنجان اختصاص پیدا کند تا در این فرصت بتوانیم معرفی خوبی به هم استانی خود داشته باشیم و از پتانسیلهای خوبی که در سطح شهرستان، در شهرها و روستاها داریم بهره ببریم و هم در سطح ملی، بتوانیم از ظرفیت مناسبی که ایجاد خواهد شد، بهره ببریم.

فرماندار زنجان افزود: برنامه‌های ویژه‌ای را در این زمینه به شهرداری سپرده‌ایم و طبیعتا وقتی این امر جا بیفتد و بتوانیم این هفته را نهادینه و مصوب کنیم و اطلاع رسانی کامل در این زمینه صورت بگیرد از سالهای آینده شاهد برنامه‌ریزی بهتری خواهیم بود.

این مسئول خاطرنشان کرد: دستور آقای استاندار هم بر همین امر است که بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم و هم برنامه‌های متنوعی در طول سال در شهرستان‌های مختلف داشته باشیم.

عسگری اظهار کرد: طبیعتا اختصاص یک هفته از 8 ماه از سال به طوری که در هر ماه یک هفته به یک شهرستان اختصاص پیدا کند می‌تواند در جهت معرفی بهتر هر شهرستان و به تبع آن استان، نقش به سزایی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه استان زنجان ظرفیت‌های فرهنگی و هنری مناسبی دارد، گفت: وجود شخصیت‌های فرهنگی شاخص در زمینه‌های مختلف  امکان اینکه برای هر روز از این هفته موضوع خاصی را داشته باشیم، فراهم می‌کند و از این رهگذر می‌توان به صورت تخصصی به معرفی این امکانات و ظرفیت‌ها پرداخت و طبیعتا مردم هم از این برنامه‌ها بهره‌مند خواهند شد و تبعات فرهنگی و اجتماعی بسیار مناسبی را خواهد داشت و امید‌واریم بتوانیم  امسال که برای اولین بار می‌خواهیم این کار را انجام بدهیم در این زمینه موفق عمل کنیم.

وی در خصوص تامین اعتبار این برنامه اظهار کرد: طبیعتا همان اعتبار برنامه‌هایی که در طول سال توسط دستگاه‌ها اجرا می‌شده است، توزیع خواهد شد. ضمن اینکه حتما از ظرفیتهای اعتباری که در طول سال برای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی مختلف ایجاد می‌شود، استفاده خواهد شد و نیازی به تعریف یک اعتبار ردیف ویژه و خاص دیده نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه تنها سر و سامان دادن و برنامه‌ریزی کردن در زمینه جهت دادن به این برنامه ها مد نظر است، افزود: آن‌چه که مد نظر استاندار است استفاده از ظرفیتهای موجود و جهت دادن و برنامه ریزی دقیق‌تر در این زمینه است و اینکه بتوانیم برنامه‌هایی که در طول سال برنامه‌ریزی شده است جوری سر و سامان دهیم که در شناخت بهتر شهرستان‌ها اثر گذار باشند.

در ادامه فرماندار ماهنشان با اشاره به اینکه این پیشنهاد یکی از اتفاقات خوب فرهنگی برای هر شهرستان می‌تواند باشد، گفت: هر شهرستان از پتانسیلهای خاص فرهنگی برخوردار است و از همین رو می‌توان بر اساس شاخص های ادبی، فرهنگی، گویش و آداب و سننی که مختص هر منطقه است با استفاده از ظرفیت‌های مردمی، برنامه‌های متنوعی را اجرا کرد.

مجتبی نوری افزود: این موضوع با توجه به ویژگی‌های هر شهرستان می‌تواند حرکت خوبی باشد و متناسب با امکانات موجود هر شهرستان کارهای فرهنگی خوبی را برنامه‌ریزی و انجام داد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در شهرستان ماهنشان خاطرنشان کرد: شهرستان ماهنشان از ظرفیت‌های خوبی در زمینه گردشگری و فرهنگی برخوردار است. ضمن اینکه می‌توان از مشارکت گروههای محلی در اجرایی کردن این برنامه ها بهره

گرفت.

فرماندار ماهنشان در پاسخ به اینکه «اعتبار برنامه‌های این چنینی را از کجا می‌توان تهیه کرد؟» گفت: همیشه هم نباید به دنبال تامین اعتبار باشیم چرا که در چنین برنامه‌هایی می‌توان از مشارکت‌های مردم، سازمان‌های مردم نهاد و امکانات در اختیار ادارات و دستگاههای ذیربط استفاده نمود همچنان که شاهد هستیم در شهرستان‌های مختلف برای اجرای برنامه‌های فرهنگی از این پتانسیل‌ها استفاده می‌شود.

وی افزود: سال گذشته نیز با حضور استاندار و نماینده ولی فقیه در استان و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، جشن «هالا» در یکی از روستاهای این شهرستان برگزار شد که این جشن، جشن ویژه برداشت گندم است. در کنار این مراسم، همچنین شاهد برگزاری جشن‌های دیگری در این شهرستان هستیم که می‌توان از ظرفیت این جشن‌ها در این زمینه به خوبی بهره گرفت.

این مسئول اظهار کرد: همچنین وجود شاعران و نویسندگان و موسیقی نوازان محلی در این شهرستان از ظرفیت‌های دیگری است که در راستای اجرایی کردن این برنامه می‌توان بهره گرفت.

اقدام کننده: روزنامه صدای زنجان

sedayezanjannews.ir/nx1118


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»