کد خبر: 11189
1402/11/02 - 8:46


صدای زنجان از تداوم مشکلات ناشی از کمبود معلم در مدارس گزارش می‌دهد؛

در انتظار معلم !

ولی دانش‌آموز زنجانی: افت تحصیلی، دستاورد مدیریت آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان است/مدیر کل آموزش و پرورش استان: کمبود معلم نداریم، همکاران کمک‌مان می‌کنند/معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش استان: هنوز تعداد سهمیه استان زنجان به صورت قطعی اعلام نشده است

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: در حالی که آموزش و پرورش استان زنجان بر عدم کمبود نیرو و مدیریت مناسب نیروی انسانی در این اداره در سال جاری تاکید دارد، اما اولیا همچنان معتقد هستند شرایط موجود خروجی جز افت تحصیلی دانش‌آموزان ندارد.

امسال را شاید بتوان یکی از سخت‌ترین سال‌های آموزش و پرورش خواند چرا که تغییر رویکرد در جذب نیروهای شرکتی این نهاد را به چالش کشید و برخی از مدارس در سطح کشور و حتی استان بدون معلم تحصیل را ادامه دهند.موضوعی که در پیام مخاطبان و گلایه اولیا به چشم می‌خورد تق و لق بودن کلاش درس در برخی از مناطق آموزش و حتی مدارس روستایی بود، همچنین در برخی مدارس معلمان  مجبور به فعالیت در دو شیفت هستند.

هر چند علی اسماعیلی مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان در گفت‌و‌گوهای مختلف تاکید دارد که کمبود نیرو تاثیری در کیفیت آموزش سال تحصیلی جاری نداشته است اما بسیاری از اولیا معتقد بودند امسال آموزش و پرورش نتوانسته به تعهد خود در زمنه ارائه آموزش مناسب به دانش‌آموزان موفق عمل کند.

 

کیفیت آموزش‌ها افت پیدا کرده است

یکی از اولیا در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه امسال چند ماه فرزندم کلاس درس نداشت و یک معلم که خود دانشجو است را در ادامه سال به کلاس وی معرفی کردند، گفت: آموزش‌ها به نحوی بود که اگر با فرزندم در خانه ساعت‌ها کار نمی‌کردم وی به شدت افت تحصیلی پیدا می‌کرد.

زینب با اشاره به اینکه البته بنده چندان هم تخصصی در زمینه آموزش تحصیلی ندارم و نمی‌توانم آموزش با کیفیت به فرزندانم ارائه دهم، گفت: ادامه این شرایط موجب شده است معلم از ما بخواهد برای فرزندانم معلم خصوصی بگیریم .

وی با بیان اینکه در این شرایط اقتصادی بنده توانی برای پرداخت هزینه اضافی به معلم خصوصی را ندارم، اضافه کرد: بنده فرزندم را به مدرسه می‌فرستم تا آنجا بیاموزد و سپس در مکنزل من نسبت به رفع اشکال وی اقدام می‌کنم.

این ولی با اشاره به اینکه چرا باید هزینه سو مدیریت در آموزش و پرورش را اولیای دانش‌آموزان بدهند، اضافه می‌کند: نباید به بهانه مختلف و با رویکرد کسب درآمد برای معلمان نسبت به الزام والدین برای گرفتن معلم اقدام شود.

 

 معلمان خسته از شرایط کار

البته شرایط موجود چندان به مذاق معلمان نیز خوش نیست به نحوی که یکی از معلمان دوره ابتدایی شهر زنجان که نخواست نامش در گزارش قید شود می‌گوید: ما معلمان نیز از این شرایط به وجود آمده راضی نیستیم.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از معلمالن به ویيه معلمان خانم از این شرایط گلایه دارند چون زندگی آنها و توجه به اعضای خانواده آنها را تحت تاثیر قرار داده است، اضافه می‌کند: من به عنوتان یک معلم برای جبران کسری‌های مجموعه آموزش و پرورش مجبور به فعالیت دو شیفته در مئدرسه هستم و این موضوع تاثیر به سزایی در کیفیت آموزشی دارد، ضمن اینکه با این حجم از کار دیگه توانی برای حمایت روانی و عاطفی از فرزندان خود ندارم.

وی با اشاره به اینکه یعنی اداره آموزش و پرورش استان در این حد از آینده مجموعه خود بی اطلاع است که در آغاز سال تحصیلی مطلع شود که با کمبود معلم مواجه است، گفت: پس از کرونا این دومین ضربه به آموزش کودکان در نظام آموزش و پرورش است و تبعات آن در سال‌های آینده خود را نشان خواهد داد و موجب خواهد شد تحصیل‌کرده‌های ناتوانی تحویل جامع دهیم.

 

کمبود معلم نداریم، همکاران کمک‌مان می‌کنند

با این وجود علی اسماعیلی مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان در این زمینه در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه با توجه به افزایش تعداد کلاس‌های درس و خروج تعدادی از همکاران از سیستم آموزشی در دو هفته اول مهر‌ماه در زمینه تامین نیرو شدت و ضعف زیادی داشتیم، اظهار کرد: تلاش‌های زیادی شد تا نسبت به رفع این مشکل اقدام شود و با وجود استخدام‌های خوبی که شد و همچنین ورود یک هزار نومعلم در زنجان این مشکل حل شد.

وی با اشاره به اینکه با تزریق نیروهای جدید تلاش شد تا حدودی این مشکلات رفع شود، گفت: از بازنشستگاه و همکاران نیز خواسته شد تا دست ما را بگیرند که خوشبختانه امروز شاهد هستیم کمبود نیرو نداریم.

اسماعیلی با بیان اینکه بگوییم کلاس‌های درسی در زنجان بدون معلم است درست نیست، گفت: شاید موردی کمبود معلم وجود داشته باشد ولی اینکه دائما کلاسی بدون معلم باشد حقیقت ندارد.

وی با اشاره به اینکه همچنین ظرفیت تکمیلی استخدام‌ها اعلام شده است و برخی ورود پیدا کرده و برخی تا عید تعیین تکلیف می‌شوند، گفت: برای سال بعد پیش‌بینی استخدام خوبی داریم که هم در حوزه کیفیت بخشی نیروهای و هم در حوزه کمیت نیروهای فعال در مدارس اتفاق خواهد افتاد

اسماعیلی خاطر نشان کرد: حتی تعداد قابل توجهی نیروهای خدماتی نیز به بدنه آموزش و پرورش وارد خواهند شد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه این مشکلات 10 الی 15 سال گذشته تلنبار شده بود، عنوان کرد: از آنجایی که محل جذب آموزگاران از طریق تربیت معلم است، این فعالیت از سوی  دانشگاه فرهنگیان ضعف و قوت‌های خود را داشت که نیروهای آموزشی کفاف نیاز آموزش و پرورش را نمی‌داد.

وی با اشاره به اینکه معلمان ورودی ماده 28 هم به زودی جذب می‌شوند، گفت: سعی می‌شود با این جذب‌ها و تکمیل چارت آموزش و پرورش لطمه‌ای به آموزش دانش‌آموزان نخورد.

 

استخدام‌های جدید التیامی بر زخم آموزش و پرورش؟

چندی است که در فضای مجازی و رسانه‌های مختلف خبر از استخدام چشمگیر نهاد آموزش و پرورش به چشم می‌خورد، خبری که با کم و کاستی‌های خود در حال دست به دست بود تا اینکه وزیر آموزش و پرورش روز (25 دی‌ماه) از استخدام بیش از ۷۲ هزار معلم جدید در سال آینده خبر داد و گفت: این استخدام بیش از ۶۰ درصد کل استخدام‌های دولت است. حال باید دید این جذب به هنگام و در شرایط درست اتفاق خواهد افتاد تا سال تحصیلی آینده برای دانش‌آموزان در شرایطی مناسب و قابل قبول آغاز شود یا خیر.

صدای زنجان برای کسب اطلاعات تعداد نیاز و همچنین تعداد جذب معلمان برای استان زنجان در استخدام پیش روی را از «محسن روزبان» معاون پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش زنجان پیگیری می‌کند که وی با اشاره به اینکه هنوز تعداد سهمیه استان زنجان به صورت قطعی اعلام نشده است، هر گونه پاسخگویی به این پرسش را منوط به اعلام رسمی وزارت خانه می‌داند و می‌گوید: استان زنجان نیز مانند سراسر کشور مشکل تامین نیرو دارد که به تفکیک مناطق این نیازها احصا و در اختیار وزارت خانه قرار گرفته است.


 

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانمعلممدرسهاستخدام
sedayezanjannews.ir/nx11189


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»