کد خبر: 1119
1398/03/01 - 19:46


بالا بودن میزان شیوع فشار خون در شهر زنجان

زنجانی‌های نمک‌دوست

قزلباش نمک را عامل اصلی در فشار خون دانسته و بر تأثیر انجام اقدامات فرهنگسازی برای کاهش مصرف نمک اشاره داشته و بیان کرد: نمک علاوه بر فشار خون در پوکی استخوان مخصوصاً در زنان تأثیر چشم‌گیری دارد.

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- پرویز قزلباش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان دیروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در خصوص اجرای برنامه «بسیج ملی کنترل فشار خون» با اشاره به این‌که خوشبختانه زنجان جزو 7 استان کشور در کمترین میزان شیوع فشار خون قرار دارد، افزود: طبق آمارهای موجود میزان شیوع فشار خون در کشور در آقایان 20.8 درصد و در خانم‌ها 22.4 درصد عنوان شده است.

وی با بیان این‌که میزان شیوع فشار خون در آقایان زنجانی 16.9 درصد و در خانم‌ها 20.1 درصد برآورد شده است، بیان کرد: متأسفانه میزان شیوع فشار خون در خانم‌ها نسبت به آقایان زنجانی بیشتر است.

میزان شیوع فشار خون در شهر زنجان بیشتر از روستاهاست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان با تأکید بر این‌که  در کشور شیوع فشار خون در شهرها کمتر از روستاهاست، خاطرنشان کرد: میزان فشار خون در شهر 21 درصد و در روستاها 23 درصد است در حالی که این میزان در زنجان برعکس بوده در شهر 19.8 درصد و در روستاها 16.7 درصد گزارش شده است.

وی با اشاره به این‌که میزان افراد مبتلا به فشار خون که از بیماری خود اطلاع دارند در مناطق شهری 37 درصد و در روستاها 35.1 درصد است، یادآور شد: این میزان آگاهی در بیماران مبتلا به فشار خون در مناطق شهری زنجان 39 درصد و در روستاها 50 درصد برآورد شده است.

قزلباش نمک را عامل اصلی در فشار خون دانسته و بر تأثیر انجام اقدامات فرهنگسازی برای کاهش مصرف نمک اشاره داشته و بیان کرد: نمک علاوه بر فشار خون در پوکی استخوان مخصوصاً در زنان تأثیر چشم‌گیری دارد.

میزان مصرف نمک زنجانی‌ها بیش از متوسط کشوری

وی با تأکید بر این موضوع که طبق تحقیقات انجام شده آنچه می‌خوریم می‌تواند عاملی برای مرگ و افراد تلقی شود چرا که مصرف غذاها با نمک زیاد خود قاتل جان افراد است، بیان کرد: طبق آمارهای جهانی نباید در روز بیشتر از 5 گرم نمک مصرف شود در حالی که این میزان در کشور 10 گرم و در زنجان با 11 گرم و بیش از متوسط کشوری است.

این مسئول با اشاره به این‌که اصلی‌ترین نمک مصرفی مردم نان است و اگر بتوانیم میزان نمک مصرفی در نان را کنترل کنیم فشار خون نیز کمتر می‌شود، خاطرنشان کرد: در صد گرم چیپس حدود 7.2 گرم، در 100 گرم پفک و غلات حجیم شده بیش از 7 گرم و در 100 گرم سوسیس و کالباس نیز 2 گرم نمک وجود دارد که در هنگام مصرف باید به این موضوع توجه داشته باشیم.

شیوع سرطان معده در مردان زنجانی بیشتر از متوسط  کشوری

وی با بیان این‌که  تأثیرگذاری نمک در ایجاد سرطان به ویژه معده نیز نقش پر اهمیتی دارد، تصریح کرد: متأسفانه شیوع سرطان معده در زنجان در آقایان نسبت به متوسط کشوری بالاست که یکی از عوامل آن مصرف نمک است که در زمینه علت شیوع آن در بین آقایان مطالعه جامعی صورت نگرفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان با بیان این‌که حدود 28 درصد افراد بالای 18 سال در کشور دچار فشارخون بالا بوده و فقط 50 درصد از آن‌ها از بیماری خود مطلع هستند، خاطرنشان کرد: بیماری فشار خون بالا ممکن است بدون علامت باشد اما سالانه سبب مرگ 4.9 میلیون نفر در سراسر دنیا می‌شود از همین رو اگر فشار خون بالا درمان نشود می‌تواند سبب مرگ یا عوارض جدی شود.

16 میلیون نفر مبتلا به بیماری فشار خون هستند

وی با اشاره به این‌که وزارت بهداشت در سال 95 اقداماتی در قالب اجرای برنامه خطرسنجی در افراد بالای 30 سال را شروع کرده است، گفت: در حال حاضر 16 میلیون نفر مبتلا به بیماری فشار خون هستند که بیش از نیمی از آن‌ها از بیماری خود اطلاع ندارند و مبتلایانی هم که آگاهی به بیماری خود دارند درمان موثر را پیگیری نمی‌کنند.

قزلباش در ادامه خاطرنشان کرد: علیرغم این‌که در سیستم بهداشتی سعی در بیماریابی و آموزش و مراقبت داریم ولی همچنان بیماران یا به درمان جدی نمی‌پردازند یا درمان موثر اتفاق نمی‌افتد از همین رو بار بیماری در بیماری غیرواگیر به ویژه در سکته مغزی، قلبی و نارسایی کلیه با شیب ملایمی تحت‌الشعاع قرار دارد.

وی با بیان این مطلب که هدف اصلی از بسیج ملی برای کنترل فشار خون در وهله نخست شناسایی افراد مبتلا و در معرض خطر است تا راه‌های درمان موثر ار پیش‌ گرفته و آموزش‌های لازم به افراد جامعه و بیماران ارائه دهیم، بیان کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که بیماران شناسایی شده تحت درمان و مراقبت کافی قرار گیرند.

ضرورت مشارکت همگانی مردم در طرح  بسیج کنترل فشار خون

به گفته این مسئول بار روانی، مالی و جسمی ناشی از فشار خون در افراد بالاست و در سطح ملی می‌تواند در زمان کوتاه تأثیر معناداری داشته باشد، افزود: برنامه بسیج ملی کنترل فشار خون همگانی بوده و امری دولتی و مربوط به نهاد و یا سازمان دولتی نیست و به سرانجام رسیدن آن نیاز به مشارکت همگانی مردم دارد در این بین دانشگاه علوم پزشکی محور اجرا و هدایت این برنامه بوده و چنانچه سازمان‌ها و کارخانجات ظرفیت لازم را داشته باشند می‌توانند در این طرح شرکت کنند.

وی با تأکید بر این‌که در اجرای طرح مذکور هدف بهره‌مندی تمامی افراد جامعه است، خاطرنشان کرد: خوداظهاری هدف دیگری است که مردم با مراجعه به سایت طراحی شده برای همین منظور اطلاعات خود را وارد کرده تا بتوانیم از این طریق نیز افراد مبتلا به فشار خون را شناسایی کنیم که لازمه آن مشارکت مردم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان با بیان این‌که مدیریت فشار خون صرفاً دارویی نبوده و لزوماً با مصرف دارو کنترل نمی‌شود، خاطرنشان کرد: روش‌های درمانی متناسب با سن، جنس، بیماری زمینه‌ای و شدت فشار خون انجام می‌شود از همین رو اصلی‌ترین اقدام غیردارویی تغییر سبک زندگی است چرا که در ابتلا به فشار خون ارثی بودن نیز نقش تأثیرگذاری دارد.

اقدام کننده: روزنامه صدای زنجان

صدای زنجاندانشگاه علوم پزشکی زنجانفشار خونسرطان
sedayezanjannews.ir/nx1119


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»