کد خبر: 1117
1398/03/01 - 19:46


معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی زنجان در

زنان زنجانی در مشارکت سیاسی عقب‌ترند

شیب رشد طلاق در زنجان تندتر از کشور

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- تنظیم سند توسعه زنان از سوی هر استان دی ماه سال گذشته با هدف شناسایی وضعیت موجود زنان و خانواده بر مبنای اطلاعات پایه مستند مورد طرح قرار گرفت به طوری که  این سند با مدیریت عالی استانداران و همکاری مدیران کل امور زنان و خانواده استان‌ها باید تهیه می‌شد.

اهمیت سند راهبردی وضعیت زنان و خانواده از آن رو بسیار مهم است که در شاخص‌ها و برنامه‌ریزی مبتنی بر نتیجه، برنامه و نقشه راه کلان را ارائه می‌کند.

تدوین سند وضعیت زنان و خانواده استان زنجان نیز به همت امور بانوان و خانواده استانداری زنجان سال گذشته آغاز شده و مسئولیت پژوهش آن به واحد تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی محول شد.

برای اطلاع از سرانجام این طرح و نتایج بررسی‌های انجام شده این سند در زنجان با مسئولان استانی مرتبط ارتباط برقرار کردیم که در نهایت مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان ضمن توضیح وضعیت طرح در واکنش به ارائه جزئیات آمار و ارقام از نتایج آن عنوان کرد که سند مذکور برای تأیید نهایی به مقامات بالادست ارسال شده و در صورت  تأیید در اختیار رسانه قرار داده می‌شود.

آمار بیکاری زنان زنجانی پایین‌تر از میانگین کشوری

در این بین معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی زنجان به ارائه مختصری از نتایج بررسی‌ها و پژوهش‌های خود در مورد سند توسعه زنان و خانواده استان اشاره و با بیان این‌که با توجه به تحقیقات انجام شده میزان مشارکت اقتصادی زنان با پارامترهای مشخص مورد ارزیابی قرار گرفته که یکی از این شاخص‌ها،  بیکاری زنان در استان است، تأکید کرد: در مقایسه انجام شده در زمینه بیکاری و مشارکت اقتصادی زنان زنجانی در مقایسه با آمارهای کشوری، آمار زنان زنجانی پایین‌تر از میانگین کشوری بوده و بیشترین اختلاف در بین زنان و مردان دیده می‌شود به طوری که مردان نسبت به زنان بیکاری کمتر و مشارکت اقتصادی به مراتب بالاتری دارند.

به گفته این مسئول در حوزه آسیب‌های اجتماعی شاخص‌های مختلفی در حوزه‌هایی از قبیل طلاق، اعتیاد، فرار از خانه و غیره مورد بررسی قرار گرفته است که در مجموع تفاوت زیادی در مقایسه با وضعیت کشوری نداشته و در برخی از شاخص‌ها از قبیل فرار از خانه و اعتیاد شرایط بهتری نسبت به کشور داریم.

وی با تأکید بر بررسی انجام شده در خصوص طلاق و مقایسه وضعیت استان نسبت به کشور خاطرنشان کرد: شیب رشد طلاق در زنجان تندتر از کشور است ولی فعلاً نمی‌توان گفت اختلاف مهمی وجود دارد مگر این‌که در آینده این شیب به صورت فعلی ادامه پیدا کند.

شغلی به وضعیت ورزش و سلامتی بانوان زنجانی در مقایسه با وضعیت کشور اشاره کرد و یادآور شد: خوشبختانه در حوزه ورزش، بانوان زنجانی وضعیت خوبی دارند و در حوزه سلامت نیز وضعیت بدی نداریم.

زنان زنجانی در مشارکت سیاسی از میانگین کشوری عقب‌ترند

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی زنجان در ادامه خاطرنشان کرد: با بررسی‌های انجام شده متأسفانه زنان زنجانی در بخش مشارکت سیاسی اجتماعی از آمارهای  کشوری عقب‌تر هستند.

وی در بیان وضعیت تصدی پست‌های مدیریتی توسط بانوان نیز تصریح کرد: در بخش اشغال پست‌های مدیریتی توسط بانوان زنجانی وضعیت نسبتاً خوبی داریم ولی جای ارتقا و پیشرفت در این بخش وجود دارد.

این مسئول با اشاره به این‌که در کنار بررسی و آنالیز تمامی شاخص‌های مذکور، برنامه‌ای برای سال‌های آینده در راستای ارتقا وضعیت فعلی در قالب 10 راهبرد کلیدی تدوین شده است، افزود: این برنامه‌ها در قالب فعالیت‌های عمده، پروژه‌ها و برنامه‌های مبتنی بر هر شهرستان و نیز بر مبنای محرومیت‌زدایی تدوین شده است.

وی با بیان این‌که در سند توسعه زنان وضعیت موجود بانوان استان، زنان و خانواده در قالب 10 گروه از شاخص‌های کلیدی ترسیم شده است، بیان کرد: از جمله این شاخص‌ها می‌توان به اقتصادی، آسیب اجتماعی، سواد، ازدواج، طلاق، مشارکت اجتماعی سیاسی اشاره کرد.

به گفته شغلی در سند مذکور، وضعیت بانوان و خانواده استان در قالب استانی و شهرستانی با شاخص‌های کشوری و نیز مردان استان مورد مقایسه قرار گرفت، پس از آن مجدداً در قالب مطالعات کیفی و مذاکرات گروهی با نمایندگان مردم و دستگاه‌های اجرایی و حضور نخبگان و کارشناسان زنان و خانواده جلسات متعددی برگزار شد که در این جلسات آسیب‌ها، ضعف‌ها و مشکلات زنان در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مورد تحلیل قرار گرفته است.

وی یادآور شد: در پایان بررسی‌های انجام شده 10 راهبرد کلیدی برای ارتقا وضعیت زنان و خانواده استخراج و تنظیم شد که در نهایت این راهبردها در قالب برنامه‌هایی که قابلیت اجرایی داشته باشند ارائه شد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان در توضیح سند مذکور با بیان این‌که تدوين سند راهبردی وضعیت زنان و خانواده استان به عنوان یکی از پروژه‌های بنیادین و مهم حوزه زنان و خانواده به شمار می‌رود، گفت: ضرورت نگارش ارتقای وضعیت اسناد بانوان و خانواده استان‌ها در شش ماهه دوم سال 96 توسط  معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به استان  ابلاغ و موضوع در دستور کاراداره کل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان قرار گرفت.

وی  افزود: در تدوین این سند که با همکاری معاونت آموزش، تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی زنجان تدوین شد همه گروه‌های کانونی شامل متخصصان دانشگاهی، فعالان نهادهای مردمی، مشاوران امور زنان و خانواده فرمانداری‌ها و مسئولان  امور زنان و خانواده سازمان‌ها مشارکت کرده‌اند و  کوشش شده تا با الهام گیری از اسناد بالادستی و بهره‌گیری از ارزش‌های بنیادین آن‌ها و توجه به اهداف راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه زنان و خانواده تبیین شود.

بررسی مسائل زنان زنجانی تا افق پنج ساله

بلوری با اشاره به این‌که در گام نخست تدوین سند و نقشه راه، آمار امور بانوان استان  براساس شاخص‌های تعیین شده در حوزه اقتصادی، اجتماعی، مشارکت سیاسی و مشارکت مدنی با میانگین کشوری مقایسه شده  و مسائل زنان استان تا افق پنج ساله مورد بررسی و مطالعه قرارگرفته است، بیان کرد: هر یک از شاخص‌های معرفی شده در این سند شامل فعالیت‌هایی عملیاتی برای رفع آن است و آنچه مبنای این طرح قرار گرفته، برنامه‌ریزی مبتنی بر تغییر است.

وی خاطرنشان کرد: در گام دوم که زمینه‌سازی برای اجرای سند است در تلاشیم تا فعال و انعطاف‌پذیر به سمت کاهش تمرکززدایی در برنامه‌ها و طرح‌های مرتبط با حوزه زنان و خانواده حرکت کرده و جهت‌گیری  برنامه‌ها را در راستای اجرای سند ارزیابی ‌کنیم.

وی به بسترآفرینی فرهنگی، اجتماعی لازم برای اجرای سند نیز اشاره کرد و گفت: تبیین مفاهیم سند و تبدیل آن‌ها به باور جمعی یک ضرورت است هر چند گام‌هایی در این خصوص برداشته شده است اما انتظار بیش از اینهاست.

با کمبود اعتبارات در حوزه زنان و خانواده مواجهیم

بلوری با اشاره به تامین منابع مالی برای برنامه‌ها یادآور شد: باید ردیف اعتباری ویژه‌ای  برای حوزه زنان و خانواده پیش‌بینی شود هر چند طی سال گذشته از محل پنج صدم  درصد اعتبارات هزینه دستگاه‌های اجرایی اعتباری پیش‌بینی شده بود اما به دلیل محدودیت منابع، اعتبارات کافی نبوده و انتظار می‌رود معاونت امور زنان و خانواده، رئیس جمهور از طریق مجلس با افزایش اعتبارات به تحقق این امر کمک کنند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان با تاکید بر این‌که سند وضعیت زنان و خانواده استان دارای 10 راهبرد و 59 راهکار عملیاتی است، گفت: در زمان تنظیم سند، مدل طراحی شده این بود که باید سه گام برای اجرا متصور شود گام نخست تدوین سند و نقشه راه، گام دوم زمینه‌‌سازی برای اجرای سند و گام سوم اجرای برنامه‌ها و طرح‌های سند است.

وی با بیان این‌که امسال 30 برنامه عملیاتی از سند تحول بنیادین، در قالب برنامه‌های حوزه امور بانوان و خانواده  گنجانده شده است، تصریح کرد: امیدواریم با مساعدت بتوانیم امکانات بیشتری را در اختیار بگیریم زیرا بخشی از اهداف سند در دفتر امور بانوان و خانواده به تنهایی محقق نمی‌شود و نیازمند مساعدت دستگاه‌های دیگر است.

 بلوری با اشاره به این‌که  دفتر امور بانوان و خانواده  در سال 1396 با استفاده از خرد جمعی تلاش کرده است نقشه راه سند تحول بنیادین و راهکارهای اجرایی آن را استخراج و براساس آن حرکت کند، خاطرنشان کرد: این سند از آن رو بسیار مهم است که در شاخص‌ها و برنامه‌ریزی مبتنی بر نتیجه، برنامه کلی و نقشه راه کلان را ارائه کرده است.

اقدام کننده: روزنامه صدای زنجان

sedayezanjannews.ir/nx1117


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»