کد خبر: 11233
1402/11/10 - 8:54


مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان در گفت‌وگوی اختصاصی با صدای زنجان اعلام کرد؛

با پزشکان متخلف برخورد می‌کنیم

معافیت مالیاتی 39 هزار صنف در استان زنجان /ما به موضوع «کمبود متخصص»کاری نداریم و طبق قانون، با پزشکان متخلف برخورد می‌کنیم /برخلاف تصورات؛ کارخانه «جی تی آی پارسیان» زنجان؛ تمامی مالیاتش را در داخل استان می‌پردازد /برخی می‌گویند؛ زنجان به اندازه اصفهان مالیات می‌پردازد که درست نیست

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: به گفته مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان؛ بر اساس اظهارنامه‌های تسلیم شده توسط اصناف مربوط به سال 1401 ؛ حدود 47 هزار نفر اظهارنامه خود را در قالب تبصره 100  تسلیم کرده‌اند که از این میزان 39 هزار نفر مالیاتشان صفر شده است.

در سال‌های اخیر به موازات افزایش اهمیت درآمدهای مالیاتی در بودجه سالانه، تلاش‌های زیادی برای پی‌ریزی یک نظام مالیاتی مبتنی بر اطلاعات و ریزداده‌های شفاف صورت گرفته است. قانونگذاران در موارد مختلفی همچون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در سال ۱۳۹۴، قوانین بودجه و قانون برنامه توسعه، پیگیر این مهم بوده‌اند. اما تصویب قانونی تحت عنوان «قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان» از جمله مهم‌ترین اقدامات در این زمینه بوده است.

مسئولان امور مالیاتی استان زنجان معتقدند؛ نظام یکپارچه و فراگیر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، یک نظام جامع جمع آوری و پردازش اطلاعات در سطح ملی است. مهم‌ترین و اصلی‌ترین شالوده این نظام، داده‌ها و اطلاعات جمع‌آوری شده است که از مدیریت جریان اطلاعات مالی و مالیاتی مودیان شروع شده و با مدیریت اطلاعات اقتصادی، تجاری و مالی تکامل می‌رسد.

قانون مالیاتی را برای همه اجرا کنید

اصناف زنجانی نیز اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان را خوب می‌دانند به شرطی که نگاه امور مالیاتی استان زنجان به تمامی اصناف یکسان باشد نه اینکه به بهانه کمبود متخصص، برخی از پزشکان به خود اجازه بی‌قانونی بدهند.

برخی از شهروندان هم با توجه به مبلمان فرسوده شهری می‌گویند: پرداخت مالیات طبق قانون از وظایف مودیان است اما بهتر است مسئولان همانطور که پیگیر دریافت مالیات هستند، به همان میزان نیز سهم زنجان از خزانه دولت را مطالبه کنند.

آغاز اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در استان زنجان

فیروز شکوری، مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان در گفت‌وگوی اختصاصی با صدای زنجان معتقد است که با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی؛ تبعیض‌ها و بی‌عدالتی‌ها از بین خواهد رفت. با اجرایی شدن این قانون امیدوار هستم که به جای نفت، کشور را با مالیات اداره کنیم.

به گفته او؛  قانون پایانه‌های فروشگاهی، قانون کامل و جامعی است که از تاریخ 15 آبان‌ماه 1398 تصویب شده است. بر این اساس دولت موظف بود که بعد از 15 ماه از تصویب، این قانون را اجرایی کند که خردادماه 1400 چنین اتفاقی هم نیفتاد.

شکوری می‌گوید: معتقدیم با اجرای این قانون، دولت فعلی در نظر دارد با همراهی مردم و واحدهای تولیدی و مودیان مالیاتی نسبت به اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی اقدام کند. بر این اساس، قانون مذکور از سال 1401 کلید خورد و سازمان مالیاتی با اطلاع‌رسانی گسترده در بازار و اصناف و سطح جامعه از یکم آبان‌ماه 1401 شرکت‌های بورسی را موظف به ثبت‌نام در سامانه مودیان کرد. یکم آذرماه 1401 شرکت‌های دولتی مکلف شدند. مقرر شده بود از یکم فروردین‌ماه 1402 نیز تمامی اشخاص حقوقی مکلف به ثبت‌نام در سامانه مودیان شدند و صورتحساب الکترونیکی مربوطه صادر شود. اما با توجه به آماده نبودن زیرساخت‌ها و از طرفی به علت اینکه اجرای این قانون جامعه نیازمند همراهی و هماهنگی ارگان‌ها و دستگاه‌های نظیر از جمله صمت، اصناف و کلیه مودیان مالیاتی بود، اجرای این قانون به یکم مهرماه و نهایتا به یکم بهمن‌ماه 1402 مؤکول شد. بر این اساس 4 گروه مکلف شدند که صورتحساب الکترونیکی صادر کنند.

بر این اساس؛ گروه نخست شامل اشخاصی بود که تا پایان شهریورماه 1402 فروش بالای 18 میلیارد تومان داشته باشند، گروه دوم نیز مربوط به پزشکان، پیراپزشکان، داروخانه‌ها و مراکز دارای مجوز از وزارت بهداشت و وکلا است.

گروه سوم نیز طلافروشان و جواهر فروشان به هر میزان فروشی که داشته باشند.

گروه چهارم نیز مربوط به فروشندگان مواد معدنی و واحدهای فرآوری است که افراد مشمول باید از یکم بهمن‌ماه باید در سامانه مودیان اقدام به ثبت نام می‌کردند.

 معافیت مالیاتی 39 هزار صنف در استان زنجان

به گفته مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان؛ در استان زنجان اسامی بیش از 4 هزار اشخاص حقوقی که اظهارنامه مالیاتی خود را تسلیم کرده‌اند، ثبت شده است. 65 هزار نفر از صنف‌های مختلف از جمله پزشکان و طلافروشان نیز وجود دارد. بر اساس اظهارنامه‌های تسلیم شده توسط اصناف مربوط به سال 1401 حدود 47 هزار نفر اظهارنامه خود را در قالب تبصره 100  تسلیم کرده‌اند که از این میزان 39 هزار نفر مالیاتشان صفر شده است. این 39 هزار مذکور که از پرداخت مالیات معاف هستند از صنف‌های مختلف هستند.

شکوری با اشاره به تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم عنوان می‌کند: بر این اساس؛ چنانچه درآمد مشاغل در یک سال کمتر از 100 برابر سقف معافیت مالیاتی در سال 1402 باشد، این مشاغل از ارائه تکلیف هایی مانند ارسال اظهارنامه به سازمان مالیاتی و نگهداری دفاتر مالی معاف می باشند.

به گفته مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان؛ حدود 6 هزار نفر از این اصناف میزان مالیات محاسبه‌شده‌شان یک میلیون تا 6 میلیون تومان و حدود 6 هزار و 500 نفر نیز بالای 10 میلیون تومان است.

سهم قابل توجه واحدهای تولیدی در درآمدهای استان زنجان از محل مالیات

شکوری در خصوص سهم اصناف استان زنجان در پرداخت مالیات و درامدهای استان از این محل به صدای زنجان می‌گوید: می‌شود گفت که از میزان سهمیه تعلق یافته به استان زنجان؛ اصناف سهم 5 درصدی از درآمدهای استان را تامین و مابقی را نیز واحدهای تولیدی تامین می‌کنند.

کارخانه «جی تی آی پارسیان» زنجان؛ تمامی مالیاتش را در داخل استان می‌پردازد

مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان در خصوص ابراز تاسف برخی از مسئولان نسبت به عدم بازگشت درآمد حاصل از ارزش افزوده کارخانه بزرگ سیگار در زنجان«جی تی آی پارسیان»، به استان زنجان (18 آذرماه 1402 سفر احسان خاندوزی،  وزیر اقتصاد و دارایی به زنجان) می‌گوید: این واحد تمامی مالیات خود را در داخل استان زنجان پرداخت می‌کند، «مالیات عملکرد» و «مالیات مربوط به قانون ارزش افزوده» که «مالیات سیگار »محسوب می‌شود و بخشی نیز «عوارض» است که باید عوارض لحاظ شده قانونی (طبق ماده 26 قانون مالیات بر ارزش افزوده) به حساب وزارت کشور واریز شود. این میزان نیز به حساب اداره کل امور مالیاتی استان زنجان واریز می‌شود که طبق قانون ما نیز این مبلغ را به حساب وزارت کشور واریز می‌کنیم.

به گفته شکوری، مالیات واریزی «جی تی آی پارسیان» از محل «مالیات سیگار» جزو درآمدهای استان به شمار رفته؛ و می‌شود گفت که جزو منابع مالیاتی است. میزان مالیات واریزی (عملکرد و ارزش افزوده) کارخانه مذکور؛ حدود 40 درصد وصولی استان را تامین می‌کند.

مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان به این نکته نیز اشاره می‌کند که؛ کل مالیات‌های وصولی به خزانه دولت واریز می‌شود و از طریق خزانه‌داری کل کشور به استان‌ها برگشت داده می‌شود.

برخی می‌گویند؛ زنجان به اندازه اصفهان مالیات می‌پردازد که درست نیست

مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به سؤال صدای زنجان مبنی بر «میزان درآمد استان از محل مالیات چقدر بوده است؟» می‌گوید: در قانون بودجه 1402 که مجلس تصویب کرده است، سهمیه استان زنجان از 748 هزار میلیارد تومان، 9 هزار و 200 میلیارد تومان است.

شکوری در خصوص گلایه برخی از شهروندان که معتقدند «بیشترین مالیات واریزی را داریم اما موقع برگشت از خزانه این مبلغ به استان برگشت داده نمی‌شود و قسمت برخی از کلانشهرها و مرکز کشور می‌شود؟» هم عنوان می‌کند: بارها این موضوع را پیگیری کرده‌ام، بیشترین پرداخت مالیات کشور مربوط به تهران است، بزرگترین مودیان مالیاتی کشور مربوط به پایتخت است که ماهانه 25 هزار میلیارد تومان مالیات واریز می‌کنند و این مبلغ نیز در نهایت به خزانه دولت واریز می‌شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «منتقدان می‌گویند استان زنجان با توجه به جمعیتش بیشترین مالیات را می‌پردازد» نیز می‌گوید:  ارزش افزوده بر اساس جمعیت توزیع می‌شود، در تهران، اداره کل مودیان بزرگ (شامل بانک‌ها، بیمه‌ها و غیره) مستقر هست. حتی پرونده مالیاتی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی انگوران نیز در این اداره است. مسئولان مربوط و برخی نمایندگان استان نیز این مورد را پیگیری کردند که با توجه به اینکه این شرکت در چندین استان کشور، دارای معدن بوده و شریکان شرکت از چندین نقطه کشور هستند.

شکوری تاکید می‌کند: سهمیه‌ای که در قانون بودجه هست در مجلس تصویب شده و دولت اختیاری ندارد که بیشتر از سهمیه استان، مبلغی را اضافه کند. سازمان مربوطه نیز بر اساس شاخص‌ها و صنعت مستقر در استان‌ها برای هر استانی سهمیه قانونی را در نظر می‌گیرد. برخی نیز زمانی می‌گفتند که زنجان به اندازه اصفهان، مالیات می‌پردازد که اصلا چنین چیزی درست نیست.

اداره امور مالیاتی زنجان اگر قانون را اجرا نکند «ترک فعل» کرده است

مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان در خصوص گلایه برخی از طلافروشان زنجان نسبت به قانون مربوط به مالیات یادآور می‌شود: با توجه به ماده 51 قانون مالیات‌های مستقیم، هیچ نوع مالیات وضع نمی شود مگر به موجب قانون. موارد معافیت و بخشودگی و تخفیف مالیاتی به موجب قانون مشخص می شود. اگر امور مالیاتی نسبت به اخذ مالیات طبق قانون، اقدام نکند متهم به «ترک فعل» می‌شود و مکلف به اجرای تمام و کمال قانون و محقق کردن برنامه‌های دولت است.

شکوری می‌گوید: دولت با چالش‌های مختلفی مواجه است و تمامی تلاشش این است تا درآمد مدنظر مجلس که در قانون بودجه به ان ذکر شده است را محقق کند.

وصول 500 میلیارد تومانی از محل فرار مالیاتی اصناف در سال 1402

مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان در پاسخ به سؤالی مبنی بر «از قانون صحبت کردید، آیا پایانه‌های فروشگاهی تمامی اصناف از جمله پزشکان و وکلا به شبکه متصل است؟» اذعان می‌کند: خیر! طبق قانون پایانه‌های فروشگاهی که 4 گروه که اعلام شد؛ باید نسبت به تکمیل اظهارنامه مالیاتی در سامانه اقدام کنند. الباقی اصناف نیز به نوبت باید نسبت به واریز مالیات لحاظ شده قانونی اقدام کنند.

شکوری میزان وصولی از محل فرار مالیاتی از کل اصناف؛ در سال جاری را حدود 500 میلیارد تومان اعلام می‌کند.

با پزشکان متخلف تعارفی نداریم

مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «بالاترین فرار مالیاتی مربوط به کدام صنف بوده است» می‌گوید: نمی‌شود گفت که اصناف «فرار مالیاتی» دارند! مثلا پزشکان بالاخره پرداختی‌های مربوط به بیمه سلامت، تامین اجتماعی و بیمه نیروهای مسلح و غیره در سامانه‌های مالیاتی لحاظ می‌شود. وکلا هم که تمبر باطل می‌کنند در سامانه مالیاتی لحاظ می‌شود. «فراریان مالیاتی» اشخاصی هستند که در امور مالیاتی نسبت به تشیکل پرونده اقدام نکرده‌اند! فعالیت‌های کتمان‌شده دارند و تا کنون به تور مالیاتی نیز نیفتاده‌اند.

شکوری این را هم می‌گوید که؛ در سازمان مالیاتی، اداره‌ای به نام «مبارزه با پول‌شوئی و فرارمالیاتی» فعالیت می‌کند، به تبع آن در استان‌ها نیز اقدامات مربوط به پول شویی و فرارمالیاتی رصد و کنترل می‌شود و تمامی گزارشات وصولی به سامانه 1526 و گزارشات ارسالی به سامانه سوت‌زنی در اسرع وقت پیگیری می‌شود.

مدیرکل امور مالیاتی همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر «در مواجهه با برخی از پزشکان فقط به علت اینکه برخی‌ها می‌گویند به علت کمبود متخصص باید با آن‌ها کنار آمد حتی اگر بی‌قانونی کرده و با شگردهای مختلف از جمله دریافت پول نقد از بیماران، از پرداخت مالیات شانه خالی کنند؛ آیا امکان دارد که از قانون نیز چشم‌پوشی کنید؟ طبق نظر شما که فرمودید «فراریان مالیاتی» اشخاصی هستند که در امور مالیاتی نسبت به تشیکل پرونده اقدام نکرده‌اند! فعالیت‌های کتمان‌شده دارند و تا کنون به تور مالیاتی نیز نیفتاده‌اند آیا این دسته از پزشکان و متخصصان که پرونده مالیاتی هم تشکیل داده‌اند اما با شگردی که گفته شد؛ فرار مالیاتی نمی‌کنند؟» تاکید می‌کند: واحد مبارزه با پول شویی اداره کل امور مالیاتی با نماینده نظام پزشکی نسبت به رصد مطب‌ها اقدام می‌کنند. سال قبل و امسال طبق جلسه‌ای که با دیوان محاسبات و سازمان بازرسی و دادگستری و نظام پزشکی داشتیم، موارد را احصا کردیم. گزارشات کتبی، گزارشات دریافتی از سامانه‌های 1526 و سوت‌زنی را در اسرع وقت پیگیری کردیم.

تشکیل پرونده تخلف مالیاتی برای تعدادی از پزشکان زنجانی

شکوری اضافه می‌کند: برای این دسته از افراد که در بررسی‌های بازرسان اداره کل امور مالیاتی که با همراهی ارگان‌های ذیربط صورت می‌گیرد، تشکیل پرونده شده و دیگر نمی‌توانند از تبصره 100 استفاده کنند و دیگر بخشودگی مالیاتی شامل آن‌ها نمی‌شود. سازمان امور مالیاتی تعارفی با کسی ندارد حالا در هر رده‌ای که باشد. مالیات؛ حق و حقوق بوده و بیت‌المال است و ما مکلف به اجرای قانون هستیم. البته سعی ما در اولین اقدام این است از قوه قهریه استفاده نکنیم و مطب‌هایی که مصتل به دستگاه پوز نشده‌اند به صورت مکتوب به نظام پزشکی استان زنجان معرفی می‌شوند.

شکوری با استناد به ماده 274 قانون مالیات‌های مستقیم می‌گوید: طبق ماده 274 قانون مالیات های مستقیم، هرگونه پنهان کاری در مورد فعالیت اقتصادی و درآمد حاصل از آن نوعی جرم مالیاتی محسوب می شود. همچنین، تنظیم اسناد و مدارک غیر واقعی نیز جرم مالیاتی محسوب شده و مجازات مالیاتی به دنبال خواهد داشت.

مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان همچنین از تشکیل پرونده تخلف چند پزشک زنجانی طبق ماده 274 قانون مالیات‌های مستقیم  که در مراجع قانونی در دست پیگیری است، خبر می‌دهد.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانپزشکتخلففرار مالیاتی
sedayezanjannews.ir/nx11233


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»