کد خبر: 11252
1402/11/11 - 10:12


آئین اختتامیه دومین کنگره بین المللی بانوی بلاغت در زنجان برگزار شد

آئین اختتامیه «دومین کنگره بین المللی شعر بانوی بلاغت(حضرت زینب سلام الله علیها)» با حضور جمعی شاعران،نویسندگان و مداحان اهل بیت ملی و بین المللی در دانشگاه آزاد اسلامی زنجان برگزارشد.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ آئین اختتامیه «دومین کنگره بین المللی شعر بانوی بلاغت(حضرت زینب سلام الله علیها)» با حضور جمعی شاعران،نویسندگان و مداحان اهل بیت ملی و بین المللی در دانشگاه آزاد اسلامی زنجان برگزارشد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان با اشاره به رسالت زینبی گفت: قیام حضرت زینب (س) در همه ابعاد قابل تحلیل و واکاوی است و این نگاه نباید محدود به یک بعد از اقدامات ایشان باشد.

آیت الله خاتمی با اشاره به ابعاد جامع نهضت زینبی واقعه عاشورا اظهار کرد: حضرت زینب زینت اهل بیت و خاندان پیامبر(ص) و امام علی (ع) بود و این زینت بعد از واقعه عاشورا نمایانتر شد و برای همیشه درتاریخ بشریت ماندگار ماند.

وی ادامه داد: درواقعه عاشورا حضرت زینب(س) به معنای واقعی نقش یک زن مسلمان را در ابعاد اجتماعی ایفا کرد و این موضوع در دوره ای اتفاق افتاد که زن نقشی بیرون از خانه و بچه داری نداشت.

آیت الله خاتمی سپس در تحلیل تاریخی واقعه عاشورا و نقش حضرت زینب(س) اظهار کرد: آنچه در کربلا و واقعه عاشورا اتفاق افتاد به دلیل این ضمیر آگاه برای او یک زیبایی بود و هیچگاه در برابر مصائب بزرگی که بر خاندان پیامبر و علی بر زینب وارد شد تسلیم نشد و همه این مصائب و رنج ها و دشواری ها را برای عظمت دین به تصویر کشید. 

470 اثر به دبیرخانه کنگره از داخل و خارج کشور رسیده بود

دبیر دومین کنگره بین‌المللی شعر بانوی بلاغت نیز اظهار کرد: اولین دوره شعر «بانوی بلاغت» سال گذشته در دو زبان فارسی و عربی، در مقیاس ملی برگزار شد و استقبال خوبی صورت گرفت و ۳۶۰ اثر از سراسر کشور برای کنگره ملی شعر بانوی بلاغت جمع‌آوری شده بود. همچنین کتاب آثار منتخب دوره قبل کنگره نیز چاپ شد.

مهدی ساشورپور با بیان اینکه کنگره در سال‌جاری در مقیاس بین‌المللی برگزار می‌شود و فراخوان کنگره به کشورهای همسایه نیز ارسال شده بود، گفت: در دومین دوره کنگره بین‌المللی شعر «بانوی بلاغت» اشعاری از کشورهای دوست و همسایه نیز ارسال شده بود، در این دوره دو اثر از کشور لبنان، ده اثر از کشور عراق و شعری از کشور پاکستان برای کنگره ارسال شد بود.

وی ادامه داد: یکی از تفاوت‌های کنگره سال جاری با سال گذشته در حضور اشعار عربی در مجموعه کتاب و فراخوان دومین کنگره بین‌المللی شعر «بانوی بلاغت» بود، در دومین کنگره شعر «بانوی بلاغت» آثار در سه زبان ترکی، فارسی و عربی جمع‌آوری شدند.

دبیر دومین کنگره بین‌المللی شعر «بانوی بلاغت» خاطرنشان کرد: ۴۷۰‌ اثر توسط ۱۶۷ شاعر به دبیرخانه دومین کنگره بین‌المللی شعر «بانوی بلاغت» ارسال شده بود، ۱۳۶ شعر از ۱۱۲ شاعر در مجموعه دوم به چاپ رسیده است. همچنین ۱۷۰ اثر ترکی، ۲۰ اثر عربی و ۳۸۰ اثر در بخش عمومی، فارسی و نیمایی برای کنگره ارسال شده بود که از ۱۴ شاعر تجلیل خواهد شد.

درپایان این مراسم از برگزیدگان این جشنواره تجلیل گردید که به ترتیب اعلام می شود.

حائز رتبه

بخش

نام و نام خانوادگی

استان /شهر/کشور

اول

عمومی

امیر رسولی

زنجان/زنجان

دوم

عمومی

سیده اعظم حسینی

فارس/شیراز

سوم

عمومی

شکیبا غفاریان

سمنان/ شاهرود

اول

دانشجویی

فاطمه نیک بخش

زنجان/زنجان

دوم

دانشجویی

حسن اسحقی مهماندوستی

البرز/ کرج

سوم

دانشجویی

دانیال بهادرانی

چهارم/فارس

 

نیمایی(سپید)

1-آرش پور علیزاده

رشت/رشت

 

نیمایی(سپید)

2-محبوبه میری

زابل/ سیستان و بلوچستان

 

نیمایی(سپید)

3-فاطمه اشعری

قم/قم

اول

عربی

1-فاطمه السحمرانی

لبنان/ لبنان

دوم

عربی

2-عماد آل کثیری

خوزستان/اهواز

اول

ترکی

1-محمد منصوری

زنجان/ خدابنده

دوم

ترکی

2-روزبه صمدی(اردبیل)

اردبیل / اردبیل

سوم

ترکی

3-وحید طلعت(مهاباد)

مهاباد/ آذربایجان غربی


اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانکنگره بین المللی شعر بانوی بلاغتدانشگاه آزاد اسلامی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx11252


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»