کد خبر: 1127
1398/04/05 - 9:17


ادعای نماینده مردم زنجان و طارم در کسب مجوز خرید حمایتی سیر از وزیر کشاورزی

رأی‌های سیردار

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی استان: تلاش این روزهای آقای وقف‌چی برای انتخابات مجلس آینده است./ نامه‌ای که وقف‌چی در دست دارد، ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی نیست

پایگاه خبری صدای زنجان

مهتاب نظری- در شرایطی که تقریبا تمامی تولیدات سیر طارم روانه بازار شده است نماینده مردم زنجان و طارم مدعی است مسئولان جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی استان در این مدت بدون توجه به مجوز وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر خرید حمایتی سبب متضرر شدن سیرکاران شده‌اند.

اردیبهشت سال جاری بود که دولت برای حمایت از سیرکاران طارمی موضوع خرید توافقی را پیش کشید تا از وارد شدن خسارت‌های بیش‌تر به کشاورزان جلوگیری کند به همین دلیل سازمان تعاون روستایی را مأمور خرید کرد. در این رابطه نیز طی بازه زمانی 20 روزه اتحادیه‌های تعاونی به عنوان مباشر با حضور در منطقه 710 تن سیر را به صورت توافقی خریداری کرده‌اند.

در خرید توافقی تعاونی‌ها سعی می‌کنند بازار را به نفع تولیدکننده تغییر دهند. در این شکل خرید هدف جلوگیری از زیان تولید کننده است و تعاونی به‌صورت مستقیم محصول را از تولیدکننده می‌خرد، در نتیجه از سوءاستفاده فرصت‌طلبان جلوگیری می‌شود. قیمت محصول خریداری شده نیز فراخور نوع محصول و شرایط بازار آن در منطقه تعیین می‌شود، اما قیمت‌ها همیشه بالاتر از قیمت خرید تضمینی است.

** وضعیت خرید محصول سیر

طبق برآوردهای سازمان جهاد کشاورزی استان امسال 72 هزار تن سیر در شهرستان طارم تولید شد که نزدیک 55 هزار تن از طریق کشاورز به واسطه‌ها فروخته شد. مباشران خرید سازمان تعاون روستایی استان نیز از ابتدا تاکنون 710 تن سیر را به قیمت توافقی 1650 تا 4200 تومان خریداری کرده‌اند.

در شرایطی که بیش از 80 درصد تولیدات سیر طارم به فروش رفته است علی وقف‌چی، نماینده مردم زنجان و طارم هفته گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها ضمن ابراز نارضایتی از شرایط سیرکاران طارمی مدعی شد که مسئولان جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی بدون توجه به مجوز وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر صدور مجوز برای خرید حمایتی سیر طارم موجب وارد آمدن خسارت و گلایه‌مندی در بین کشاورزان این منطقه شده‌اند.

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی استان در واکنش به این اظهارات در گفت‌وگو با صدای زنجان گفت که نماینده مردم زنجان و طارم در خانه ملت که عضو کمیسیون کشاورزی مجلس هم هست تعریف تصور صحیحی از خریدهای توافقی، تضمینی و حمایتی ندارد.

محمود نوری با بیان این‌که سازمان تعاون روستایی یک سازمان توسعه‌گراست که در زمینه توسعه بخش کشاورزی به عنوان یکی از بخش‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی در مدیریت بخش کشاورزی نقش مهمی را ایفا می‌کند، اضافه کرد: این سازمان بر اساس وظیفه ذاتی از همان ابتدای برداشت محصول وضعیت سیر طارم را زیر نظر گرفته‌ و در منطقه حضور میدانی داشته است، حتی قبل از اینکه آقای وقف‌چی با اهداف رسانه‌ای‌اش وارد گود شود.

** خرید حمایتی سیر به دلیل محدودیت در منابع دولتی امکان‌پذیر نشد

نوری با عنوان اینکه مجوز خریدهای تضمینی که عموما شامل 25 قلم محصول است فقط توسط شورای اقتصاد صادر می‌شود، ادامه داد: چنانچه دولت دارای منابع مالی باشد با توجه به اهمیت محصول و طبق تصمیمات وزارتخانه متبوع و صرفا به دستور مستقیم وزیر جهاد کشاورزی نسبت به خرید حمایتی اقدام می‌کند اما در رابطه با سیر طارم باید گفت که خرید حمایتی سیر به دلیل محدودیت در منابع دولتی امکان‌پذیر نشد.

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی استان با بیان اینکه نامه‌ای که توسط وقف‌چی این ور و آن ور برده می‌شود به هیچ عنوان ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی نیست، اضافه کرد: با پیگیری‌های که از طریق سازمان جهاد کشاورزی استان انجام گرفته حتی آقای وقف‌چی برای رفع مشکل سیرکاران با وزیر هیچ ملاقاتی نداشته است و پیگیری‌های ایشان منوط به استان بوده است.

این مسئول با عنوان اینکه معاونان بازرگانی و بهبود تولیدات گیاهی وزیر جهاد کشاورزی فقط توصیه‌ کرده ‌اند که سازمان تعاون روستایی وارد خرید حمایتی شوند، افزود: آنان تکلیف نکرده‌اند چرا که هرگونه اقدام در این حوزه صرفا به دستور مستقیم شخص وزیر جهاد کشاورزی ممکن شدنی است.

** صادرات سیر

نوری با اشاره به اقدام دیرهنگام نماینده زنجان و طارم برای خرید حمایتی سیر ابراز کرد: تقریبا تمامی سیرهای تولید شده کشاورزان طارمی چه به صورت آزاد و چه به صورت توافقی خریداری شده و مباشران خرید الباقی محصولات را طبق خرید توافقی با سیرکاران خریداری می‌کنند. البته با رایزنی‌های انجام گرفته با چند صادرکننده‌ شرایط برای صادرات سیر نیز توسط اتحادیه‌ها انجام شده که عمده مقاصد این محصولات روسیه و عراق است.

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی استان با بیان اینکه سازمان به اندازه وسع اتحادیه‌های استان از محل منابع داخلی و تسهیلات بانکی و نه منابع دولتی و با هدف تنظیم بازار اقدام به خرید توافقی کرده‌ که سود و زیان آن با اتمام فرآیند خرید مشخص می‌شود، گلایه‌های وقف‌چی بر مجموعه جهاد کشاورزی و تعاون روستایی را منطقی ندانست و گفت: ما متاسفانه جایی که تخصص نداریم زیاد حرف می‌زنیم.

وی با عنوان اینکه کشاورزی آزادترین بخش اقتصادی کشور است و کشاورز بر اساس دانسته‌های خود تصمیم می‌گیرد که چه محصولی را در زمین خود بکارد در حالی که اولویت‌های دولت و بخش دولتی چیز دیگری است، اضافه کرد: در دانه‌های روغنی وضع‌مان آنچنان تعریفی ندارد و از طرفی تکلیف داریم در تولید دانه‌های روغنی به خودکفایی برسیم ولی با این شرایط حتی دولت هیچ کشاورزی را ملزم به کشت دانه روغنی نکرده است البته هر کشاورزی هم نسبت به کشت محصول یاد شده اقدام کند دولت با خرید تضمینی تمامی محصول تولیدی را از بهره‌بردار دریافت می‌کند. با این اوصاف هیچ نشانه‌ای از ناکارآمدی مسئولان بخش کشاورزی نیست.

این مسئول افزود: قابلیت خرید توافقی که کم‌کم به صفر میل می‌کند برخلاف ادعای وقف‌چی مجوز خرید حمایتی برای محصول سیر طارم از سوی وزیر جهاد کشاورزی تا به امروز صادر نشده است به عبارتی هیچ مجوزی برای خرید حمایتی محصول سیر در سایر استان‌ها و مناطق کشور از جمله اردبیل، همدان و کرمان صادر نشده است.

نوری با بیان اینکه سازمان تعاون روستایی که زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی فعالیت می‌کند بر اساس وظیفه ذاتی خود و به دور از تبلیغات و تلاش برای کسب محبوبیت فعالیت می‌کند، افزود: مجموعه جهاد کشاورزی هیچ انگیزه‌ای برای شرکت در انتخابات ندارد!

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی استان تلاش‌ این روزهای وقف‌چی را به کسب رای در انتخابات مجلس یازدهم نسبت داد و خطاب به وی گفت: ای کاش نماینده مردم زنجان و طارم موضوع را قانونی و ریشه‌ای حل می‌کرد و با رایزنی‌های لازم با مسئولان ارشد سازمان برنامه و بودجه نسبت به تامین منابع مالی اقدام می‌کرد تا وزیر جهاد کشاورزی در صدور مجوز هیچ محدودیتی نداشته باشد.

نوری با بیان اینکه در بحث خرید توافقی بسته به کیفیت محصول نسبت به خرید محصولات سیر درجه یک و دو طارم اقدام شد، ابراز کرد: سیرهای درجه 3 و 4 به دلیل عدم بازار پسندی خریداری نشده است چرا که این مهم در قاعده خرید توافقی نمی‌گنجد.

** رعایت الگوی کشت مناسب

نوری توجه کشاورز به الگوی کشت مناسب به پیشنهاد کارشناسان جهاد کشاورزی را یکی از راهکارهای اثرگذار در جلوگیری از متضرر شدن تولیدکنندگان اصلی این بخش دانست و افزود: متاسفانه بیشتر کشاورزان به کشت محصولاتی رغبت نشان می‌دهند که آن محصول نیاز درجه 3 خانوارهاست و از طرفی این محصولات با صرف منابع آبی زیاد تولید می‌شود.

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی استان تصریح کرد: اگر کشاورزان خواهان سود کوتاه و بلندمدت هستند ضروری است به توصیه‌های کارشناسان توجه کرده و نسبت به رعایت الگوی کشت اقدام کنند و یا با سوق یافتن به سمت کشت سفارشی پس از تولید دغدغه و نگرانی برای فروش محصول با قیمت ناعادلانه نداشته باشند.

نوری اضافه کرد: با توجه به ظرفیت‌های زیادی که در بخش کشاورزی طارم وجود دارد امیدواریم الگوی کشت مناسب از سوی بهره‌برداران این منطقه رعایت شود تا شاهد مشکلات این چنینی در بازار محصولات این قشر زحمت‌کش نباشیم.

اقدام کننده: لیلا محمدی

صدای زنجاننماینده مردم زنجان و طارمتعاون روستایی زنجانوقف‌چی
sedayezanjannews.ir/nx1127


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»