کد خبر: 11281
1402/11/16 - 8:54


مدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان:

پَس ندادن اراضی «کمربند سبز» توسط دولتی‌ها، غیرقانونی نیست

پايش و رصدهای امور اراضی جهاد کشاورزی استان زنجان در منطقه مذکور با هدف جلوگيری از تصرفات غيرقانونی

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: در حالی که برخی معتقدند اراضی واگذار شده جنوب زنجان موسوم به «کمربند سبز» به آن دسته از فارغ‌التحصیلان بیکار کشاورزی که بعد از تحویل 2 هکتار زمین، در ارگان‌های دولتی شاغل شده‌اند، باید از سوی دولت پس گرفته شود، اما مدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان با استناد به مکاتبات صورت گرفته با مسئولان ملی می‌گوید: هر چند که برخی از کارمندان این اداره، اراضی را پس داده‌اند اما پَس ندادن اراضی واگذار شده جنوب زنجان توسط دولتی‌ها هم غیرقانونی نیست.

گفته می‌شود؛ حدود 20 سال قبل، قطعاتی از اراضی جنوب زنجان واقع در کمربند سبز به حدود 35 نفر از فارغ‌التحصیلان بیکار کشاورزی واگذار شد که البته برخی از این فارغ‌التحصیلان، مدت‌ها بعد از دریافت این اراضی، به استخدام جهاد کشاورزی استان نیز درآمده‌اند، که این موضوع منجر به گلایه برخی کارشناسان شده است.

منتقدان می‌گویند: طبق این بخشنامه، قرار بود اگر هر فارغ‌التحصیلی این قطعات را تحویل گرفت و پس از آن، در ارگان و مجموعه دولتی شاغل شد، موظف است زمین را پَس بدهد، اما تعدادی هنوز حاضر به برگرداندن زمین، نشده‌اند.

ماجرا از این قرار است که؛ تیرماه سال ۸۱ نامه‌ای از اداره کل منابع طبیعی استان به امضای مدیرکل وقت خطاب به فارغ‌التحصیلان بیکار کشاورزی صادر شد. در این نامه تاکید شده بود «با عنایت به انصراف افراد واجد شرایط معرفی شده از سوی اداره کار و امور اجتماعی و امتیازات مربوطه در اراضی مورد واگذاری به فارغ التحصیلان بیکار کشاورزی، بدین‌وسیله تا پایان تیرماه سال ۸۱ مهلت داده می‌شود جهت عقد قرارداد اجاره و تحویل اراضی به اداره واگذاری اراضی این اداره کل مراجعه نمایید در غیر این صورت به منزله انصراف تلقی و عرصه موردنظر به افراد واجد شرایط دیگری واگذار خواهد شد.

مدت قرارداد ۱۶ سال و ۲ ماه و ۱۰ روز از تاریخ ۱۶ مرداد ۸۲ تا ۲۶ آبان ۹۸ که پس از انقضای مدت اجاره در صورت اجرای کامل طرح مصوب، چنانچه موجر قابلیت ادامه فعالیت طرح را تائید نماید، قرارداد اجاره به مدت و با اجاره بهایی که توسط کمیسیون مربوطه تعیین می‌شود قابل تمدید خواهد بود و استمرار اجاره منوط به تنظیم قرارداد اجاره جدید می‌باشد. در این قرارداد موجر وزارت جهاد کشاورزی با نمایندگی مدیریت امور اراضی اعلام شده است.

در صورتی که مستاجر قصد استفاده از تسهیلات بانک‌های عامل و موسسات مالی و اعتباری را برای اجرای طرح داشته باشد و بانک‌های عامل و موسسات مالی و اعتباری بر اساس قوانین و مقررات مربوط و ارائه گزارش توجیهی مدت اجاره را کافی ندانند، مدت قرارداد اجاره به درخواست مستاجر و تایید کمیسیون ذیربط و با رعایت ضوابط و مقررات مربوط اصلاح می‌شود.

اجاره بها به طور مقطوع ۲۶ میلیون و ۵۴۹ هزار ریال می‌باشد. حداکثر هر سه سال یکبار تعدیل می‌گردد. اجاره بهای تعدیل شده توسط موجر قطعی است و بر اساس آن قبوض اقساطی از سوی دفترخانه عامل صادر می‌گردد.

مستاجر متعهد است اجاره بهای سال اول را در زمان تنظیم قرارداد به شماره حساب اعلامی خزانه داری کل نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز و اصل رسید بانکی را برای دریافت قبض اقساطی مربوط به موجر تسلیم کند و اجاره‌بهای سالهای بعد را نیز به ترتیب مذکور در سررسید قبوض اقساطی بپردازد.»

بر اساس این قرارداد شرایط ضمن عقد شامل: مستاجر یا مستاجران اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی به هیچ نحو از انحا، بدون اخذ موافقت کتبی موجر، حق واگذاری تمام یا قسمتی از منافع عین‌ مستاجره را به صورت جزئی یا کلی تحت هر عنوانی اعم از قطعی، شرطی، رهنی، صلح حقوق، مشارکت، وکالت و غیره را ندارد و هر قراردادی که برخلاف این‌ ماده یا هر شخص حقیقی یا حقوقی تنظیم و مبادله شود، باطل و برای موجر حق فسخ قرارداد اجاره را ایجاد می‌کند. در فرض واگذاری زمین به چند مستاجر ممنوعیت موضوع این بند شامل انتقال قدرالسهم هر یک از مستاجران به یکدیگر نیز خواهد بود.

سال ۹۸ نیز جهاد کشاورزی استان در قرارداد تمدید اجاره موضوع ماده ۲۱ آئین نامه اعلام کرده: این قرارداد به استناد قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع به مصوب ۱۳۸۶ و در اجرای ماده ۸ آئین‌نامه اجرایی قانون برای اجرای طرح احداث باغ میوه که در سال ۹۸ مورد تصویب کمیسیون‌ مربوطه قرار گرفته با شرایط مدنظر منعقد شده و سایر احکام آن در صورت عدم تصریح، تابع قواعد عمومی است.

گفته می‌شود؛ اراضی که اداره کل منابع طبیعی در سال ۸۱ به حدود ۳۵ فارغ‌التحصیل واگذار کرده در جنوب زنجان واقع در کمربند سبزواقع شده که سهم هر یک از این افراد از اراضی حدود ۲ هکتار بوده است.

به دنبال ابهامات وارده به برخی از کارمندان جهاد کشاورزی که در دوران فارغ التحصیلی به علت «بیکار» بودنشان اراضی مذکور به آن‌ها واگذار شده است، روح‌اله حسنی، مدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان در این باره می‌گوید: این ابهامات و مباحث وجود داشت که با پیگیری مسئولان ملی، در نهایت طبق تفسیر معاونت حقوقی رئیس جمهور و بخشنامه امور اراضی، هیچ مشکل قانونی برای این افراد وجود ندارد.

حسنی با اشاره به پایش و رصدهای امور اراضی جهاد کشاورزی استان زنجان در منطقه مذکور با هدف جلوگیری از تصرفات غیرقانونی اذعان می‌کند: با وجود بلامانع بودن در اختیار داشتن اراضی مذکور جنوب شهر زنجان، تعدادی از کارمندان جهاد کشاورزی اراضی خود را پس دادند.

با این وجود منتقدان این صدور دستورالعمل‌های این چنینی را مصداق «رانت» دانسته و همچنان معتقدند: اراضی واگذار شده جنوب زنجان موسوم به «کمربند سبز» به آن دسته از فارغ‌التحصیلان بیکار کشاورزی که بعد از تحویل 2 هکتار زمین، در ارگان‌های دولتی شاغل شده‌ و صاحب پست و مقام شده‌اند، باید از سوی دولت پس گرفته و به فارغ‌التحصیلان کشاورزی بیکار که تعدادشان کم هم نیست، واگذار شود.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانکمربند سبزجهاد کشاورزیرشته کشاورزی
sedayezanjannews.ir/nx11281


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»