کد خبر: 11315
1402/11/21 - 12:11


معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان مطرح کرد:

۷۰ شیء تاریخی زنجان رونمایی شد

70 شیء تاريخی استان با حضور مسوولان استانی در موزه باستان شناسی ذوالفقاری زنجان رونمايی شد

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/  70 شيء تاريخي استان با حضور مسوولان استاني در موزه باستان شناسي ذوالفقاري زنجان رونمايي شد.

معاون هماهنگي امور عمراني استاندار زنجان در اين مراسم، گفت: 2 زمين براي ايجاد موزه اختصاص داده شده که يک زمين در فضايي تحت عنوان باغ امين است که در کميسيون ماده پنج مصوب شده و مراحل آن طي ميشود.

محمد شعاعي افزود: يک زمين ديگر در سايت فرهنگ و هنر در انتهاي خيابان شرقي ارتش براي احداث ساختمان اداره کل ميراثفرهنگي استان اختصاص داده شده که بخشي از آن براي ايجاد موزه است که اعتبار آن از محل مولدسازي تامين و احداث خواهد شد.

اين مسوول ادامه داد: موزه روايتگر گذشته است و جايگاه کنوني و مسير رو به آينده را به جامعه نشان خواهد داد، از اين رو مرمت اشياي تاريخي موزه اي، ضمن تقويت پتانسيل موزه، اشيا را از ورطه فراموش شدن و بلا استفاده ماندن مصون نگاه ميدارد و کاربردي ارزشيتر به آن ميدهد.

باستانشناس و رئيس پايگاه ميراث جهاني گنبد سلطانيه نيز در اين مراسم، گفت: سکههاي فرهنگي تاريخي استان زنجان از لحاظ تعداد و همچنين دورههاي تاريخي و جنس، داراي بيشترين و متنوعترين ميزان در سطح کشور است که پتانسيل و ظرفيت ايجاد موزه تخصصي سکه را در شمال غرب کشور دارد.

ابوالفضل عالي گفت: سالانه با توجه به تهيه شناسنامه حفاظتي و مرمتي براي تمامي اشيا بر اساس اولويت و ضرورت بين 50 تا 70 اثر جهت انجام عمليات حفاظت و مرمت به گارگاه فعال حفاظت و مرمت موزه معرفي شد.

امين اموال فرهنگي تاريخي استان زنجان نيز ادامه داد: 21 هزار و 500 قلم شئ مطالعاتي شامل اقلام از جنس آلي، سنگي، سفالي، فلزي، شيشهاي مربوط به ادوار مختلف تاريخي و تعداد هشت هزار و 242 قلم از اشياي ثبتي و موزهاي در سامانه جام اداره کل موزههاي وزارت ميراث فرهنگي به ثبت رسيده است.

جواد محمدي خاطر نشان کرد: ساير اشياي فرهنگي نگهداري شده در مخازن امن استان نيز به دليل محدوديت مکان نمايش با وجود تنوع و کثرت آن قابليت ايجاد هشت تا 10 موزه را در سطح استان و شهر زنجان داراست.

وي افزود:70 شي تاريخي که قدمتي از سه هزار و 500 سال گذشته تا دوره صفوي داشتند در مدت سه تا چهار ماه با دقت و ظرافت تمام در اتاق مرمت موزه باستانشناسي ذوالفقاري مرمت شد و در ماه هاي پيش رو به مرور در موزههاي استان به نمايش عموم گذاشته خواهد شد.

محمدي افزود: بيش از 11 هزار شي تاريخي اعم اشياي سفالي، فلزي و سکه در جغرافياي استان زنجان در کاوشها يا کشفيات جمع آوري شده است که نمايش آنها نيازمندِ فضاي اختصاصيِ مناسب است و اين مهم با ايجاد موزه بزرگ استان محقق ميشود.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجاناشيای سفالیموزه باستانشناسیميراث فرهنگی
sedayezanjannews.ir/nx11315


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»