کد خبر: 11330
1402/11/24 - 12:57


اختصاص قیر رایگان به بهسازی معابر روستایی زنجان

طبق مصوبه مجلس، شرکت ملی نفت ایران مکلف است یک میلیون تن مواد اولیه قیر رایگان را به صورت ماهانه در اختیار دستگاه‌های اجرائی برای آسفالت طرح‌های مربوط قرار دهد که این طرح موجب رونق فعالیت‌ها و پروژه‌های عمرانی، تسریع آسفالت راه‌های روستایی و افزایش رفاه مردم می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ تامین قیر رایگان موجب رونق پروژه‌های عمرانی، تسریع آسفالت راه‌های روستایی، نوسازی شبکه معابر روستایی و شهری، احداث، بازسازی و ترمیم جاده‌ها و در نهایت افزایش رفاه مردم می‌شود. 

با توجه به افزایش شدید قیمت قیر در سال‌های گذشته ادارت و سازمان‌هایی که در راستای وظایف خود ناچار به استفاده از قیر بودند، مانند وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن در اجرای طرح‌های هادی روستایی، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، سازمان نوسازی مدارس و... با مشکلات بسیاری روبه‌رو شدند. این مشکلات موجب شد که مجلس به این موضوع ورود کند.

بر این اساس نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی با کلیات طرح دو فوریتی الحاق یک بند به تبصره یک قانون بودجه سال ۹۹ در ارتباط با تامین قیر مورد نیاز در شهرهای با جمعیت زیر صد هزار نفر موافقت کردند.

براساس این طرح، شرکت ملی نفت ایران مکلف است یک میلیون تن مواد اولیه قیر رایگان از محل خوراک تحویلی به پالایشگاه تامین و در سقف سهمیه‌های مربوطه به صورت ماهانه در اختیار دستگاه‌های اجرائی ذی ربط برای تامین قیر مصرفی و سایر هزینه‌های تبدیل مواد اولیه به قیر و اجرای آسفالت طرح‌های مربوط قرار دهد.

همچنین در جلسه علنی ۲۹ مردادماه ۱۴۰۲ نیز مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح دوفوریتی اصلاح بند «ک» تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ وزارت نفت مکلف است معادل مبلغ ۲۰۰ هزار میلیارد نفت خام از محل منابع داخلی در اختیار شرکت ملی نفت ایران در اختیار پالایشگاه‌ها قرار داده و به میزان آن، به صورت ماهانه از ابتدای سال ۱۴۰۲ مواد اولیه قیر (وکیوم باتوم) به دستگاه‌های اجرایی موضوع این قانون تحویل دهد و در حساب‌های فیمابین خود و خزانه‌داری کل کشور اعمال و آن را از محل خوراک تحویلی تسویه کند.

سهم دستگاه‌های اجرائی به شرح زیر است:

۱- وزارت راه و شهرسازی (برای آسفالت راه‌های فرعی و روستایی و عشایری و آسفالت شبکه راه‌های اصلی، فرعی، معابر محلات هدف بازآفرینی شهری و طرح‌های مسکن مهر و طرح‌های مسکن ملی ۴۹ درصد.

۲- بنیاد مسکن انقلاب اسلامی (برای آسفالت معابر و بهسازی روستاها و اجرای طرح پروژه‌های مشارکتی با نهادهای محولی و دهیاری‌ها) ۲۰ درصد که تا ۵۰ درصد آن با روش تهاتر انجام می‌شود.

در این راستا در استان زنجان نیز اقداماتی انجام گرفته است در این خصوص عباس محمدی مشاور و قائم مقام مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان در گفتگو با موج‌رسا اظهار داشت: بر اساس بند ک تبصره ۱ بودجه سال ۱۴۰۲ مقرر شد تا حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان مواد اولیه در اختیار برخی دستگاه‌ها قرار گیرد که سهم دستگاه‌های اجرایی از این میزان مشخص است، سهم بنیاد مسکن ۲۰ درصد است و بنیاد مسکن کشور بر اساس شاخص جمعیت در روستاهای بالای ۲۰ خانوار و تعداد روستاهای بالای ۲۰ خانوار بین استان‌ها این سهم را توزیع می‌کند.

وی افزود: چیزی که امسال به استان ابلاغ شده ۵۲ میلیارد تومان است و پیگیر افزایش سهمیه هستیم و امیدواریم با مشارکت دهیاران این اقدام را انجام دهیم

قائم مقام مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان گفت: در سال ۱۳۹۹ کل اعتبار ریالی اختصاص یافته به استان ۳۶ میلیارد تومان بوده و ۳۸۸ هزار متر مربع آسفالت‌ریزی معابر در ۷۹ روستا انجام گرفته است و تناژ قیر مورد استفاده نیز ۲ هزار و ۸۶۷ بوده است.

محمدی افزود: در سال ۱۴۰۰ نیز کل اعتبار ریالی اختصاص یافته به استان ۵۶ میلیارد تومان بوده و ۴۴۲ هزار متر مربع اجرای آسفالت معابر در ۱۱۷ روستا انجام گرفته است و ۶ هزار و ۲ تن قیر استفاده شده است

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ کل اعتبار ریالی ۶۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بوده و ۶۶۰ هزار متر مربع اجرای آسفالت معابر در ۱۷۶ روستا انجام گرفته است گفت: تناژ قیر مورد استفاده نیز ۶ هزار و ۶۴۰ تن بوده است.

قائم مقام مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان اذعان کرد: در سال ۱۴۰۲ تا به امروز نیز سهمیه ۵۲ میلیارد تومانی به استان اعلام شده و منتظر باز شدن سامانه برای تخصیص اعتبار و تناژ قیر رایگان هستیم با این حال پس از تخصیص قیر رایگان اوایل ۱۴۰۳ اقدامات انجام و تا قبل از مهر ماه سال پیشرو اقدامات به اتمام می‌رسد.

وی با اشاره به تاثیرات مثبت این طرح افزود: بعد از بهسازی معابر شاخص زیست محیطی روستاها، بهبود عبور و مرور، شاخص‌های بهداشتی ارتقا یافته و عدالت اجتماعی و اقتصادی برقرار می‌شود.

با این حال علاوه بر آنچه ذکر شد تامین قیر رایگان موجب رونق فعالیت‌ها و پروژه‌های عمرانی، تسریع آسفالت راه‌های روستایی، نوسازی شبکه معابر روستایی و شهری، احداث، بازسازی و ترمیم جاده‌ها و در نهایت افزایش رفاه مردم می‌شود.

منبع: موج رسا

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجاناختصاص قیربهسازی معابرراه و شهرسازی
sedayezanjannews.ir/nx11330


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»