کد خبر: 11359
1402/11/29 - 9:8


صدای زنجان از نگرانی اهالی روستای «فنوش‌آباد» ابهر پس از احتمال انتقال ضایعاتی‌های منطقه «حسین‌آباد» گزارش می‌دهد؛

میهمان‌ ناخوانده «فنوش آباد»؟

نماینده اهالی روستای «فنوش‌آباد» ابهر: نمی‌خواهیم زمین مجاور باغات و اراضی زراعی ما، جایگاه ضایعاتی‌ها شود! مسئولان استانی صدای ما را بشنوند، پیگیری‌های‌مان در شهرستان ابهر به جایی نرسیده است!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: پس از اظهارات فرماندار ابهر مبنی بر « انتقال ضایعاتی‌های حسین آباد ابهر به محل جدید»، روستائیان «فنوش‌آباد» نسبت به آن واکنش نشان داده و مدعی‌اند: این محل جدید، زمین شخصی در مجاور باغات و اراضی کشاورزی آن‌هاست و با وجود پیگیری‌های متعدد در سطح شهرستان ابهر، مسئولان به نگرانی‌های مردم در حوزه «سلامت و بهداشت»، «نابودی تدریجی باغات و اراضی کشاورزی» و در نهایت «از بین رفتن شغل و پیشه کشاورزی»، توجهی نکرده‌اند.

پس از گلایه شهروندان و ساکنان «حسین آباد» ابهر نسبت به آلودگی‌های زیست محیطی و نگرانی‌ها از تاثیر منفی فعالیت ضایعاتی‌ها، مسئولان تصمیم به انتقال 40 واحد شده‌اند.

 با وجود اینکه هنوز اسمی از زمین اطراف روستای «فنوش آباد» به عنوان محل در نظر گرفته شده برای انتقال، از سوی مسئولان ذکر نشده است اما روستائیان فنوش آباد مدعی‌اند که محل در نظر گرفته شده مربوط به زمینی در مجاورت باغات آن‌هاست!

از این رو تعدادی از روستائیان این منطقه با اشاره به تاثیر مخرب این فعالیت‌ها در باغات و اراضی کشاورزی که در مجاورت محل در نظر گرفته شده برای انتقال واحدهای ضایعاتی، قرار دارند، تاکید می‌کنند که اجازه چنین کاری را نخواهند داد!

نمی‌خواهیم زمین مجاور باغات و اراضی زراعی «فنوش آباد»؛ جایگاه ضایعاتی‌ها شود!

تعدادی از اهالی روستای «فنوش‌آباد» از توابع بخش مرکزی شهرستان ابهر با اشاره به آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از استقرار سایت ضایعات و ابراز نگرانی از احتمال آلودگی محصولات باغی و کشاورزی که در مجاورت این سایت قرار دارند از مسئولان استانی خواستند تا در حمایت از بهداشت ساکنان و حفظ خاک کشاورزی و باغات و حمایت از اشتغال کشاورزان، این منطقه را به صورت میدانی بازرسی و به مطالبات مردمی که برخی از مسئولان شهرستانی تا به امروز با وجود مکاتبات کتبی و شفاهی روستائیان، توجهی نداشته‌اند، جامه عمل بپوشانند.

خان‌محمدی، نماینده روستائیان منطقه در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: با وجود پیگیری‌های متعدد از طریق مسئولان شهرستانی و ادارات ذیربط، مسئولان نه تنها توجهی به نگرانی ساکنان منطقه نکردند بلکه اخیرا متوجه شدیم که مسئولان قصد انتقال و جابجایی واحدهای ضایعاتی به فاصله چند متری محدوده جنوبی روستای فنوش آباد که همجوار با اراضی کشاورزی و باغات است را دارند.

این فرد با بیان اینکه : نمی‌خواهیم زمین مجاور باغات و اراضی زراعی ما، جایگاه ضایعاتی‌ها شود، از مسئولان استانی می‌خواهد: برای حفظ بعداشت روستائیان فنوش آباد و حمایت از منابع طبیعی به ویژه خاک و اشتغال کشاورزان، نسبت به توقف عملیات جابجایی سایت ضایعات فروشان از ابهر به این روستا را متوقف کنند.

 محدوده جدید برای انتقال ضایعاتی‌های «حسین‌آباد» ابهر کجاست؟

پیگیری‌های صدای زنجان جهت پاسخگویی مسئولان حوزه شهری ابهر نتیجه‌ای نداشت و امکان گفت‌وگو با فرماندار ابهر به علت حضور در جلسه میسر نشد اما گفتنی است؛ فرماندار ابهر، 14 بهمن‌ماه 1402 در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها با بیان اینکه محدوده جدید برای انتقال ضایعاتی‌های حسین آباد ابهر تعیین شد، بدون اشاره به محل در نظر گرفته شده اعلام کرد: واحدهای خرید و فروش ضایعات در محدوده چهار هکتاری در بخش غربی منطقه مسکونی حسین آباد ابهر مستقر بوده و فعالیت آنها موجب بروز مشکلات زیست محیطی، ‌اجتماعی و شهرسازی شده است.

وی ادامه داد: در سفر استاندار زنجان به شهرستان ابهر و طی بازدید از این منطقه، مقرر شد تا موضوع ضایعات و مسائل مربوط به الحاق محدوده در این منطقه مورد پیگیری قرار گیرد. در این راستا در کارگروه مدیریت پسماند شهرستان، شهرداری ابهر ملزم شد در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهد.

ذوالقدر افزود: کارهای مربوط در این خصوص با یک سرمایه گذار در مسیر انجام است و با تفاهم و توافقی که هفته گذشته در خصوص نحوه واگذاری زمین انجام شد، موضوع جا به جایی ضایعاتی ها شکل عملیاتی به خود گرفته است.

اداره محیط زیست، درخواستی مبنی بر بررسی‌های زیست محیطی در خصوص استقرار واحدهای ضایعاتی در حوالی روستای «فنوش آباد» ابهر دریافت نکرده است

محمدرضا یافتیان، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان نیز با بیان اینکه قبل از صدور مجوز واحدها از جمله واحد یا سایت ضایعاتی‌ها، ارگان‌های اجرایی طبق ضوابط و قوانین بررسی‌های لازم نظیر نوع زمین، فاصله محل از روستا و منابع آبی و غیره را به دقت در دستور کار قرار می‌دهند، به این نکته نیز تاکید می‌کند که «تا به امروز هیچ استعلامی مبنی بر استقرار سایت یا واحدهای ضایعاتی منطقه حسین آباد ابهر در اطراف روستای فنوش آباد را دریافت نکرده است.»

یافتیان یادآور می‌شود: در سال 1401-1400 درخواستی از سوی شهرداری مبنی بر استقرار واحدهای ضایعاتی در محل مدنظر توسط این اداره کل وصول شده بود اما پس از بررسی کارشناسان، طرح نیازمند اصلاحاتی بود که برای رفع آن ایرادات، به ارگان مربوطه برگردانده شد و تا به امروز هیچ نامه‌ای با عنوان اصلاح نواقص و درخواستی نیز وصول نشده است.

 اقدامی در حوزه مکان‌یابی و تغییر کاربری اراضی «فنوش آباد» صورت نگرفته است

فارغ از وارد بودن یا نبودن انتقاد روستائیان فنوش آباد نسبت به انتقال سایت ضایعاتی‌های منطقه حسین آباد ابهر به این روستا، با توجه به اینکه گفته می‌شود زمین درنظر گرفته شده برای انتقال ضایعاتی‌ها، از نوع «کشاورزی» است،  اگر محل در نظر گرفته شده برای انتقال طبق ادعای روستائیان درست باشد، آیا مجوزی برای تغییر کاربری زمین صادر شده است؟

حسن مولایی، مدیر جهاد کشاورزی ابهر  در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: ساماندهی ضایعاتی‌های «حسین‌آباد» ابهر تبدیل به معضل شده است. این واحدها در مجاورت بافت شهری مستقر شده و به آلودگی‌های بهداشتی و صوتی منجر به نارضایتی شهروندان منطقه شده است. از این رو مسئولان تصمیم به انتقال ضایعاتی‌ها به خارج از محدوده روستای حسین آباد و استقرار در اراضی کشاورزی نامرغوب شده‌اند. البته هنوز اقداماتی در حوزه مکان‌یابی و تغییر کاربری اراضی صورت نگرفته است و طبیعتا تمامی مطالبات روستائیان منطقه «فنوش آباد» در تصمیم مسئولان در نظر گرفته خواهد شد و مالک زمین مدنظر باید رضایت همسایگان را جلب کند.

مولایی تاکید می‌کند: فعلا مجوزی برای تغییر کاربری زمین صادر نشده است و مذاکرات با مالک زمین در حال انجام است. البته اگر مکان مربوطه به لحاظ مرغوبیت خاک زراعی، ضعیف بود و محدودیت زراعت و کشاورزی را داشت، پس از انجام استعلامات 18 گانه از ادارات و ارگان‌های قانونی، موضوع در کمیسیون تبصره یک ماده یک قانون حفظ کاربری استان زنجان مطرح می‌شود و حتی اگر یک استعلام منفی (تاکید بر مرغوبیت خاک)، از سوی کمیسیون رد می‌شود اما تا به امروز چنین روالی طی نشده است.

مولایی با تاکید بر اینکه نظرات کشاورزان فنوش آبادی برای ما محترم است، می‌گوید: جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات کشاورزی مرجع بررسی درجه خاک هستند و تشخیص هم با آن‌هست اما تاکید می‌کنم هنوز به این مرحله نرسیده است.

 مسئولان استانی صدای ما را بشنوند، پیگیری‌های‌مان در شهرستان ابهر به جایی نرسیده است!

هر چند برخی از مسئولان بر عدم وصول درخواست‌های بررسی منطقه پیش از استقرار واحدهای ضایعاتی «حسین آباد» ابهر در حوالی روستای «فنوش آباد» این شهرستان تاکید دارند اما برخی از روستائیان فنوش آباد همچنان با پافشار بر ادعای خود از مسئولان استانی می‌خواهند تا برای جلوگیری از هر گونه سواستفاده و تخلفی در راستای مصالح عمومی گام برداشته و به صورت میدانی از منطقه بازدید کنند چرا که صدای آن‌ها در شهرستان به جایی نرسیده و پیگیری‌هایشان نتیجه ای نداشته است.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانضایعاتفنوش آبادابهر
sedayezanjannews.ir/nx11359


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»