کد خبر: 11360
1402/11/29 - 9:14


معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور در جریان سفر خود به زنجان:

افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان کافی است!

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی: اکنون تعداد شرکت‌های دانش بنیان به ۹ هزار و ۶۰۰ شرکت رسیده و رشد ۲۰۰ برابر دارد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی:  معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور در سفر یک روزه خود به زنجان روز شنبه (۲۸ بهمن‌ماه ۱۴۰۲) از شرکت ایران ترانسفو بازدید و از آخرین دستاورد این شرکت رونمایی کرد، همچنین در ادامه خانه شرکت‌های فناور کشاورزی در پایانه صادراتی استان زنجان و مرکز نوآوری و فضای کار مشترک دانشگاه زنجان افتتاح شد.

ترانسفورماتور کوره قوس الکتریک، برای اولین بار در کشور توسط شرکت ایران‌ترانسفو تولید شد

مهدی صادقی‌نیارکی مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌ترانسفو امروز در جریان بازدید معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور از شرکت ایران‌ترانسفو و رونمایی از آخرین دستاوردهای این شرکت، اظهار کرد: ترانسفورماتور کوره قوس الکتریک، برای اولین بار در کشور توسط شرکت ایران‌ترانسفو تولید و طراحی شده و تا یک ماه دیگر تست آن انجام می‌شود.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌ترانسفو افزود: در حاشیه این بازدید همچنین از آخرین دستاورد‌های شرکت در قالب نمایشگاه بازدید به عمل آمد و با تلاش مجموعه زنجیره ارزش کامل شده است.

وی تصریح کرد: امیدواریم با مجموعه‌های دانش‌بنیان با جذب سرمایه‌گذار قدم‌های موثر بیشتری برداریم.

صادقی نیارکی اذعان کرد: سال آینده با توجه به افزایش سفارش در بخش صنعت و همچنین صادرات با افزایش تولید مواجه خواهیم بود.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌ترانسفو با اشاره به اینکه این شرکت، شرکت برتر در حوزه صادرات است گفت: طبق هماهنگی که با کارگروه صادرات در مجموعه ایران‌ترانسفو انجام شده، ترانس کوره در کشور برای اولین بار تولید شد؛ این ترانس در کشور ساخته نمی‌شد و کلا وارداتی بود اما امروز توانسته توسط شرکت ترانسفو به تولید برسد.

وی با اشاره به اینکه تا حال حاضر پنج ترانس کوره تولید شده، اذعان کرد: این ترانس طراحی منحصر به فردی دارد با این حال قرارداد تولید ۱۲ ترانس‌ کوره دیگر نیز منعقد شده است.

 

افتتاح خانه شرکت‌های فناور کشاورزی در پایانه صادراتی استان زنجان

در ادامه این سفر، خانه شرکت‌های فناور کشاورزی در پایانه صادراتی استان زنجان با حضور روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور و محسن افشارچی استاندار زنجان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

مدیرعامل پایانه صادراتی استان زنجان در این مراسم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نخستین مرکز نوآوری تخصصی هاب صادراتی و کشاورزی شمالغرب، فعال در حوزه صادرات محصولات کشاورزی که به طور دقیق بر فرآیند فیزیولوژی و فناوری پس از برداشت محصولات از نحوه برداشت تا انبارمانی، بسته‌بندی و صادرات، بازاررسانی متمرکز بوده که در این مجموعه راه‌اندازی شده است.

عبداله اسماعیلیان افزود: وجود چنین مرکزی می‌تواند موجب توسعه فعالیت‌های اقتصادی در بخش کشاورزی شده و با حمایت و پشتیبانی جوانان و متخصصان بخش کشاورزی، باعث آشتی بخش علمی و فناوری با حوزه کشاورزی شود.

وی گفت: این مرکز می‌تواند با حضور خود در عرصه مهم زنجیره غذایی، نقش بسزایی داشته باشد و با برگزاری رویدادهای تخصصی و استقرار شرکت‌های دانش بنیان، این امر را محقق کرده است.

اسماعیلیان با اشاره به برگزاری رویدادهای فناورانه افزود: در این مرکز نوآوری هدف از برگزاری رویدادها، کمک به استارت آپ‌ها با تمام امکانات به صورت فیزیکی و عملی است چرا که تیم‌ها با برگزاری رویدادهای عملی، رشد کرده و به شرکت‌های دانش بنیان تبدیل شوند.

مدیرعامل پایانه صادراتی استان زنجان افزود: هر ایده که در زمینه کشاورزی، بسته‌بندی، بازاریابی و فروش محصولات باشد، می‌تواند در این مرکز استقرار پیدا کند و از حمایت‌های پارک علم و فناوری استان زنجان در پایانه صادراتی بهره‌مند شوند.

 

مرکز نوآوری و فضای کار مشترک دانشگاه زنجان افتتاح شد

در ادامه سفر معاون رئیس جمهور، مرکز نوآوری و فضای کار مشترک دانشگاه زنجان با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید

مدیر مرکز رشد و نوآوری دانشگاه زنجان در آیین بهره‌برداری از این مرکز گفت: مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه زنجان همزمان با شروع فعالیت پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد در کشور با هدف ایجاد و گسترش کسب‌وکارهای فناورانه در سال ۱۳۸۲ تاسیس شد.

 جلال صبا ادامه داد: سال ۱۴۰۱ نیز به منظور تکمیل اکوسیستم فناوری دانشگاه، مرکز نوآوری و فضای کار مشترک (به‌عنوان پیشخوان جذب ایده‌ها) تاسیس شد و این مجموعه به مرکز رشد و نوآوری تغییر نام داد.

 وی اظهار کرد: دستاوردهای مرکز رشد و نوآوری در طول این ۲۰ سال فعالیت عبارتند از ارزیابی و داوری ۳۵۰ طرح پیشنهادی، پذیرش و حمایت از ۱۹۰ واحد فناور، تکمیل فرایند رشد و خروج موفق ۸۲ شرکت فناور، ۱۱۰ فناوری تجاری‌سازی شده، ۲۴ اختراع ثبت شده، ۲۰۰ میلیارد ریال فروش محصولات فناورانه و ۶۰۰ نفر اشتغال مستقیم در نتیجه این فعالیت‌ها ایجاد شده است.

 

زنجان، سرزمین فرصت‌های سرمایه‌گذاری است

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در سفر خود به زنجان در دیدار آیت‌الله علی خاتمی، نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان گفت: زنجان در حوزه‌های مختلف صنعتی و کشاورزی فرصت‌های قابل توجهی برای توسعه و پیشرفت دانش بنیان‌ها دارد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه زنجان افراد باهوش و مستعدی را در خود پرورش داده و فرصت‌های بسیاری در سرمایه‌گذاری دارد، گفت: خاک خوب، اصالت و غذای پاک، انسان پاک تربیت می‌کند و زنجان ظرفیت و ثروت‌های خوبی در کشاورزی و صنعت دارد.

 

زیرساخت‌های هوش‌مصنوعی و آی او تی در استان فراهم شد

محسن افشارچی استاندار زنجان در جلسه با رئوسای دستگاه‌های اجرایی مرتبط و مدیران عامل شرکت‌های دانش بنیان، فناور و نخبگان استان در جریان سفر یک روزه معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور به زنجان اظهار کردمعاون رئیس جمهور در سفر خود به زنجان از وضعیت کلان استان بازدید کرده‌ و با برخی توانمندی‌های زنجان در حوزه دانش‌بنیان آشنا شدند.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه با توجه به بازدیدهای معاون رئیس جمهور کاملا نسبت به مشکلات استان اشراف پیدا کردند، اضافه کرد: با توجه به رفت‌و‌آمد‌هایی که به استان وجود دارد بسیاری از مشکلات با همراهی‌ها حل می‌شود‌.

وی با اشاره به اینکه زمانی که بنده به استان وارد شدم اکوسیستم نوآوری چندان انرژی نداشت، گفت: چرا که مجموعه حمایت‌ها که در کشور از شرکت‌های دانش‌بنیان شده بود در زنجان انجام نگرفته بود.

افشارچی با اشاره به اینکه در حوزه حمایت مالی زیرساخت‌هایی ایجاد شده و برخی از شرکت‌ها توانسته‌اند تسهیلات از محل تبصره ۱۶ و ۱۸ دریافت کنند، تاکید کرد: امید است با افزایش سرمایه در استان قطعا اتفاقات بهتری رخ دهد.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه برای پارک علم و فناوری استان قطعه‌ای زمین در نظر گرفته بودیم، ادامه داد: اما کنار این زمین دو زمین ۶ هکتاری نیز وجود داشت که مقرر شد تا این زمین که تقریبا قریب به ۱۳ هکتار است در عرض چهار ماه با مرحله تحویل برای هر شرکت به اندازه ۶۰۰ متر برسد.

وی با اشاره به اینکه در ارتباط با منابع استان قریب به ۱۰ میلیارد تومان برای سوله پارک علم و فناوری و ۱۵ میلیارد تومان برای آماده‌سازی زمین در نظر گرفتیم، بیان کرد: با کمک خیرین نیز زمینی به پارک علم و فناوری استان زنجان اضافه شده است.

افشارچی عنوان کرد: ما نهایت حمایت را از شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌دهیم تا استان زنجان را نیز به مرحله استاندارد برسانیم.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه ما از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کنیم اما هدایتی انجام نمی‌دهیم، گفت: مجموعه سیاست‌گذار باید یک روشی برای هدایت شرکت‌ها تعریف کند.

وی با بیان اینکه ما زیرساخت‌های هوش‌مصنوعی و آی او تی را در استان فراهم کردیم، گفت: ما در این حوزه‌ها می‌توانیم کار‌های مفیدی انجام دهیم و اما باید در کنار حمایت یک ماموریت هدایتی را در استان انجام دهیم.

 

تسهیلات تبصره ۱۸ عدد محدودی در کشور است

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور در سفر یک روزه به زنجان در جلسه با روسای دستگاه‌های اجرایی مرتبط و مدیران عامل شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و نخبگان استان باید به فکر هم‌افزا و درگیرکردن شرکت‌های دانش‌بنیان در کارهای بزرگ بود، اظهار کرد: یکی از مدل‌ها شکل‌گیری تعاونی‌ها است.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اینکه در برخی استان‌ها توانمندی‌های خوبی با توقعات بسیار کم وجود دارد‌، اضافه کرد: استان زنجان هم استعدادهای زیادی در این حوزه دارد.

وی با اشاره به اینکه هم مخاطبان معاونت علمی و هم مباحث آن خاص هستند، خاطر نشان کرد: یک نگاهی از سال‌های گذشته و حتی دوران طاغوت وجود دارد مبنی بر اینکه ما در رفتارهای خود همواره انتظار داریم. اما این رویکرد در اکوسیستم ما پاسخ‌گو نیست.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور با اشاره به اینکه کل شرکت‌های دانش‌بنیان تا دهه هفتاد و ۸۰ حدود ۵۰ مورد بوده است، گفت: اکنون تعداد شرکت‌ها به ۹ هزار و ۶۰۰ شرکت رسیده و رشد ۲۰۰ برابر دارد.

وی با بیان اینکه معاونت علمی نهادی بزرگ با منابع محدود است، گفت: باید با هم‌فکری هم برای توسعه اکوسیستم تلاش کرد و این نگرش می‌توان فضا را بسیار تغییر داده و حالت با هم بسازیم را بهتر پیش برد.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اینکه باید ما در کنار هم کار کنیم، تاکید کرد: یکی از مسائل اکوسیستم ما این است که شرکت‌ها زیاد است اما با هم هیچ ارتباطی ندارند و گاها بازار همدیگر را نیز تنگ‌تر کرده‌اند در صورتی که با تعامل می‌توان شرایط را بهتر از حال حاضر کرد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور با بیان اینکه در دوره‌ای هدف دولت زیاد کردن تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان بود ولی دیگر کافی است، عنوان کرد: باید خط ریل را به سمت کارهای هدفمند هدایت شده بزرگ و هم‌افزا برد من باور دارم با کمک نخبگان این عرصه می‌توان این اقدامات را انجام داد و تعاونی‌ها می‌توانند این کار را انجام دهند.

وی عنوان کرد: بنابراین شرکت‌های دانش‌بنیان باید درگیر کارهای بزرگ و هم‌افزا شوند.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه در کشور ۸۰ پارک وجود دارد که با درصد پایین GDP اقتصاد دانش‌بنیان فعال است و این منطق خوبی نیست، گفت: سیاست معاونت علمی کمک کردن به کار انفرادی منزوی نیست چرا که باید به ایجاد زیرساخت‌های یکپارچه کمک کرد که تاثیرگذارتر خواهد بود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور با بیان اینکه تسهیلات تبصره ۱۸ عدد محدودی در کشور است که بخشی سهم دانش‌بنیان‌ها است و باید بانک‌ها همراهی کنند تا تسهیلات به شرکت‌های متقاضی پرداخت شود، بیان کرد: بانک‌ها هزار و یک روش دارند که سر شرکت‌ها را به طاق بکوبند.

وی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های معاونت توجه به موضوع میکروالکترونیک است، گفت: به طور معمول کار اجرایی انرژی زیادی می‌طلبد اما در برنامه هفتم مصوب شد که کشور در ۶ حوزه، مراکز ملی آفرینش فناوری ایجاد کند که یکی از این حوزه‌ها میکروالکترونیک است.

وی با اشاره به اهمیت هوش مصنوعی و توجه به آن افزود: موافقت اصولی سه تا چهار همت برای انجام‌ اقدامات لازم برای سال آینده اخذ شده است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور در بخشی دیگر با اشاره به اینکه زنجان قطب برق، الکترونیک و استعدادهای برتر است، گفت: من به عنوان یک عضو تمام تلاش برای حمایت از فعالان علمی استان را خواهیم داشت.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجاندانش بنیانهوش مصنوعیآی او تی
sedayezanjannews.ir/nx11360


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»