کد خبر: 11377
1402/12/01 - 10:1


صدای زنجان از گلايه‌های مردم نسبت به عملکرد مجلس فعلی و نقش نمايندگان استان در مشارکت مردم در انتخابات گزارش می دهد؛

کارت زرد برای نمایندگان استان زنجان

شهروند زنجانی: برخی از نمايندگان مردم استان در مجلس هيچ تصور و درکی از دغدغه‌ مردم حوزه انتخابيه خود ندارند/ رئيس خانه احزاب استان: کار شاخصی که بتوان گفت با پيگيری نماينده انجام شده به قدری نيست که منطقه را متحول کرده باشد

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سميه محرمي: 11 اسفندماه سالجاري يکي از انتخابات مهم کشور برگزار ميشود، در اين بين بخشي از مردم استان معتقدند برخي از نمايندگان استان در مجلس نتوانستهاند، رضايت آنها را جلب کنند در نتيجه شايسته است پيش از آن که دغدغه نشستن در يکي از کرسيهاي مجلس را داشته باشند بايد با وظيفه اصلي نمايندگي طبق آنچه در قانون به آن تاکيد شده است، توجه داشته باشند تا بتوانند نمره قبولي را نزد مردم کسب کنند.

انتخابات و اهميت آن بر هيچ کس پوشيده نيست. نمايندگان مجلس که بنا به گفته امام راحل در راس امور است براي چهار سال آينده در اين ماراتن انتخاباتي، انتخاب خواهند شد.

 حال اينکه کمتر از دو هفته ديگر اين انتخابات برگزار خواهد شد آنچنان که بايد و شايد خبري از فعاليتهاي انتخاباتي و شور و نشاط انتخاباتي نيست و عامه مردم از اين فضا دور بوده و بيشتر هيجانات اين ايام هول و هوش ستادهاي انتخاباتي و طرفداران کانديداها ميچرخد.

يکي از علل شرايط موجود را شايد بتوان ناشي از عدم لمس تاثيرگذاري مجلس در لايههاي پاييني و مياني جامعه دانست چرا که مردم به عنوان گروه اصلي راي دهندگان از انتخابات دوره پيش راضي نبوده و معتقدند، نتوانستهاند به هدف خود يعني معرفي افراد دغدغهمند به مجلس و تاثيرگذاري در زندگي خود با حضور در انتخابات برسند. همين موضوع نوعي دلسردي و رخوت را در مردم ايجاد کرده است و به اين باور رسيدهاند، بودن يا نبودن آنها در پروسه رايگيري فرقي به حال آنها و زندگيشان نخواهد کرد حتي متاسفانه در برخي موارد اين تفکر موجب شده برخي راي ندادن را به عنوان نوعي نافرماني مدني انتخاب کرده و از اين طريق اعتراض خود را به شرايط موجود و تصميمات مجلسيها و دولت نشان دهند.

  گاهي احساس ميکنم مجلسيها در کشور ديگري زندگي ميکنند

محمد يک شهروند زنجاني با اشاره به اينکه هنوز تصميمي براي حضور در انتخابات ندارد، به صداي زنجان ميگويد: به عنوان يک جوان اميدي براي بهبود شرايط ندارم و شرکت کردن يا نکردن خود را در اين موضوع موثر نميدانم.

اين شهروند با اشاره به اينکه هر چه بيشتر تلاش ميکنم کمتر به دست ميآورم، عنوان ميکند: همين مجلس فعلي براي من جوان تحصيل کرده چه قانوني مصوب کرد و چه حمايتي در پيش گرفت که نگران باشم در مجلس بعدي از اين مصوبات و قوانين محروم بمانيم.

وي با اشاره به اينکه گاهي احساس ميکنم مجلسيهايي که توسط مردم انتخاب شده است، در کشور ديگري زندگي ميکنند که هيچ تصور و درکي از دغدغه مردم خود ندارند، ميگويد: وقتي نماينده مردم ديگر نماينده «مردم» نيست مشخص است که مردم هم چندان نگران و پيگير حضور در انتخابات نباشند.

   نگراني مردم با اعلام هر مصوبه مجلس

الهام که فعاليت اقتصادي خرد در بخش خصوصي دارد نيز در گفتوگو با صداي زنجان با اشاره به اينکه منتظر ليست کانديداهاي انتخابات است تا در مورد شرکت يا عدم شرکت در انتخابات تصميمگيري کند، ميگويد: اکثر مردم ايران زندگي شکننده داشته و بايد مجلسي روي کار بيايد که تنها به فکر مردم باشد چيزي که تا حدودي در اين مجلس احساس نشد.

وي با اشاره به اينکه مصوبات مجلس فعلي مبهم، حاشيهساز و نگران کننده بود، ادامه ميدهد: اين موضوع براي کسب و کارهاي خردي که با تصميم ناگهاني براي فيلترينگ و تشديد آن ضربه خورده بود، بيشتر از سايرين بود.

اين شهروند زنجاني با اشاره به اينکه هر مصوبهاي که از مجلس خارج ميشد موجبي از گمانهزنيها را به دنبال داشت، اضافه ميکند: اين يعني بياعتمادي مردم به مجلس و دوري مجلس از مردم خود.

   بيشتر مصوبات مجلس فعلي مشکل آفرين بوده است

رئيس خانه احزاب استان زنجان نيز در اين زمينه به صداي زنجان ميگويد: پارلمان در ايران سابقه طولاني ندارد و از زمان مشروطه دوم به دنبال تشکيل مجلس و پارلمان بودهايم.

رئيس خانه احزاب استان زنجان با اشاره به اينکه اين پارلمان براساس فعاليت احزاب شکل گرفت، ميافزايد: مجلس در تاريخ ايران در زمان رژيم سابق تضعيف شد.

وي با اشاره به اينکه در يازده دوره گذشته از انقلاب آنچه در قانون و فرمايشات رهبري آمده که مجلس بايد راس امور و تعيين کنننده همه اتفاقات نيز مجلس باشد، نبوده است، اضافه ميکند: اما با توجه به ساختار سياسي کشور و قفل و زنجيرها، مسئوليت و موانعي که به مرور براي مجلس ايجاد شده، عملا مجلس به قعر امور رفته است نه راس امور.

بيات با اشاره به اينکه مجلس دچار مشکلات عديدهاي شده است و عدم انتخاب نمايندگان قوي موجب شده مجالس فاقد گفتمان و ايده عملياتي براي اداره امور باشد، ادامه ميدهد: از سوي ديگر به نوعي از جوانب مختلف موانعي براي مجلس ايجاد شده است که براي نمونه نهادهايي قانونگذاري شکل گرفته است که در قانون اساسي وجود ندارد و در تزاحم با مجلس بوده و براي آن مشکلساز شده است.

رئيس خانه احزاب استان زنجان با بيان اينکه همچنين عملا انتخابات نمايندگان از مسير درستي شکل نميگيرد و مجالس ضعيفتر شده است، ميگويد: مجلس فعلي هم نقطه قوت خاصي نداشته و جزو ضعيفترين مجالس بوده است.

وي با بيان اينکه يک نماينده مجلس بايد در حوزه ملي و فراملي اظهارنظر و قانون تصويب کرده و به اجراي آنها نظارت کند، ادامه ميدهد: مجلس بايد در مسير تصويب قوانين آرامش بخش، اطيمنان ساز و غيره گام بردارد که به نظر ميرسد در اين مجلس چنين نبوده است.

بيات با بيان اينکه مجلس در ابتدا اعلام کرده بود براي پيشرفت و رفع مشکلات مردم وارد ميشود اما مجموع قوانين مصوب مجلس را نگاه کنيم به جز دو سه مورد بقيه مشکلآفرين بوده تا مشکل گشا، عنوان ميکند: از قوانين ضد برجام تا بقيه قوانين از حذف غربالگري و غيره همگي زندگي مردم را به چالش کشيده است هر چند اينئ مجلس قوانين مصوبي خوبي چون افزايش حقوق سربازان هم داشته است اما قوانين مصوب اين مجلس نتوانسته مشکلات اقتصادي اجتماعي و فرهنگي عموم مردم را حل کند. رئيس خانه احزاب استان زنجان با اشاره به اينکه در بعد منطقهاي هم نميتوان گفت نمايندگان توانستهاند نمره قبولي بگيرند، اظهار ميکند: چون نمايندگان استان عملکرد شاخصي نداشتند و مجموعه گزارش عملکردهايي که توانستهاند ارائه دهند وظايف دستگاهها و سازماني است.

وي اضافه ميکند: يک سري اتفاقات معمول افتاده است و کار شاخصي که بتوان گفت با پيگيري نماينده انجام شده است، تا حدودي هست ولي به قدري نيست که منطقه را متحول کند.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانمصوبه مجلسخانه احزابمجلس
sedayezanjannews.ir/nx11377


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»