کد خبر: 11396
1402/12/03 - 15:8


مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان :

15 میلیون مترمکعب آب وارد سد تهم زنجان شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان گفت: با بارش اخیر در مناطق مختلف استان بیش از ۱۵ میلیون مترمکعب آب در سد تهم زنجان ذخیره شد که با این میزان ورودی، ۱۸ درصد حجم این سد پرشده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان گفت: با بارش اخیر در مناطق مختلف استان بیش از ۱۵ میلیون مترمکعب آب در سد تهم زنجان ذخیره شد که با این میزان ورودی، ۱۸ درصد حجم این سد پرشده است.

اکبر باقری با اشاره به کاهش بارندگی ها در استان به خصوص طی سال جاری افزود: میزان پرشدگی سد تهم ۹۲ درصد نسبت به بلند مدت و ۵۹ درصد نسبت به میانگین کوتاه مدت کاهش یافته است.

وی ظرفیت مخزن سد تهم را ۸۴ میلیون مترمکعب ذکرکرد و اظهار داشت: در زمان حاضر حدود ۲۰ درصد از آب شرب مورد نیاز زنجان از سد تهم تامین و بیش از ۸۰ درصد آب شرب از منابع زیرزمینی برداشت می شود.

باقری بااشاره به افت سطح آبهای زیرزمینی استان و لزوم صرفه جویی و مصرف بهینه آب تاکید کرد: با برداشت های بی رویه به طور متوسط سالانه بیش از ۸۰ درصد از سطح آب سفره های زیر زمینی استان افت پیدا می کند و هم اکنون از هفت دشت استان پنج دشت ممنوعه هستند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی این شرکت جهت افزایش ذخیره سازی و مدیریت مصرف آب، اظهار داشت: مهار سیلاب ها و تغذیه مصنوعی دشت ها و آبخوانها، انسداد چاه‌های غیرمجاز، اصلاح و تعدیل پروانه ها، تهجیز زمین های کشاورزی به سیستم های نوین آبیاری از جمله این قدامات است.

باقری بیشترین میزان مصرف آب را در این استان با ۹۰ درصد مربوط به بخش کشاورزی ذکر کرد و گفت:‌ ۶ درصد آب نیز در بخش شرب و خانگی و چهار درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود.

سد تهم در استان زنجان در ۱۵ کیلومتری شمال غربی شهرستان زنجان و در هشت کیلومتری پائین دست روستای تهم قرار دارد.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانسد تهمکاهش بارندگیافت سطح آبهای زیرزمینی
sedayezanjannews.ir/nx11396


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»