کد خبر: 11402
1402/12/07 - 8:22


صدای زنجان از برنامه‌ریزی‌ها برای کنترل بازار شب عید گزارش می‌دهد؛

ساز و دُهل گرانی!

شهروندان: تدابیر اندیشیده شده برای برخورد با متخلفان شب عید؛ بی‌اثر است و هم مقطعی! ما فقط در ایام عید و مناسبت‌ها به اقلام خوراکی و مصرفی نیاز نداریم، این نیاز ما همیشگی است. مسئولان مربوطه کاش گرانی‌ها را چاره می‌کردند

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: با وجود اینکه مسئولان جهاد کشاورزی استان زنجان از تامین گوشت قرمز گرم و منجمد، گوشت مرغ گرم به قیمت مصوب به علاوه سیب و پرتقال به عنوان میوه شب عید با نرخ دولتی خبر داده و مسئولان نظارتی نیز بر رصد صفر تا صد بازار و برخورد با متخلفان و گرانفروشان در چارچوب قانون خبر می‌دهند اما تعدادی از شهروندان زنجانی می‌گویند؛ تا وقتی تورم از سوی دولت کنترل نشود، تشکیل اکیپ‌های نظارتی و تشدید آن در مناسبت‌های مختلف نظیر اعیاد، در حد مُسکن است و گرانی‌ها را کاهش نمی‌دهد.

روزهای زیادی به پایان سال 1402 نمانده است، زنجانی‌ها به هر شکلی برای نوروز آماده می‌شوند، اما شرایط اقتصادی و گرانی افسارگسیخته در بازار اقلام مصرفی باعث سردرگمی اغلب خانواده‌ها شده است چرا که عرضه‌کنندگان مایحتاج مردم به‌ویژه در ایام مناسبتی نظیر نوروز و ماه مبارک رمضان؛ با افزایش قیمت سعی در کسب سود بیشتر هستند که نتیجه آن فشار مضاعف به خانواده‌ها شده و متاسفانه باید بپذیریم که کام بسیاری را در آستانه سال نو تلخ کرده است.

هر چند نماینده‌های مجموعه دولت به‌ویژه وزارت صمت و جهاد کشاورزی و سایر نهادهای مسئول در استان زنجان؛ وعده داده‌اند که با گرانی‌های شب عید در اسرع وقت برخورد می‌شود اما برخی از شهروندان نظیر «علی‌اکبر» به صدای زنجان می‌گویند که؛ تدابیر اندیشیده شده برای برخورد با متخلفان شب عید؛ بی‌اثر است و هم مقطعی! ما فقط در ایام عید و مناسبت‌ها به اقلام خوارکی و مصرفی نیاز نداریم، این نیاز ما همیشگی است. مسئولان مربوطه کاش گرانی‌ها را چاره می‌کردند چرا که در کل سال مردم نیاز به خورد و خوارک دارند و این نیاز صرفا مربوط به ایام مناسبتی نظیر عید نوروز، عید قربان، ماه مبارک رمضان و غیره نیست.

برخی از مسئولان اقتصادی زنجان رو جزو دو استان دارای نرخ تورم پائین اعلام کرده‌اند اما بررسی‌های میدانی صدای زنجان نشان می‌دهد که وضعیت نابسامان اقتصادی و حضور سودجویان و دلالان در بازار به‌ویژه بازار شب عید اثر منفی را در تعیین قیمت‌ها گذاشته و همین الان هم بزرگداشت سال نو برای بخشی از مردم این استان که در تنگناهای اقتصادی قرار دارند سخت به‌نظر می‌رسد.

امسال قیمت بالای کالاهای اساسی و مورد نیاز به حدی بالا است که شب‌های نزدیک عید را به گران‌ترین شب‌های سال برای مردم تبدیل کرده و سهم اقشار کم‌درآمد از نوروز را به سفره‌ای بی‌رنگ و بو رسانده‌است.

 

آغاز طرح نظارت بر بازار شب عید نوروز در استان زنجان

رضا مظفری، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان زنجان 2 اسفندماه 1402 در گفت‌وگو با رسانه‌ها از آغاز طرح نظارت بر بازار شب عید نوروز در استان زنجان خبر داد و گفت: این طرح از روز شنبه پنجم اسفند آغاز و تا پایان ماه مبارک رمضان در سطح استان اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در این طرح بر واحدهای صنفی مرتبط با معیشت مردم نظارت و با متخلفان برخورد می‌شود، ابراز کرد: بازرسان گزارش تخلفات را بدون اغماض به تعزیرات حکومتی ارسال خواهند کرد. آغاز این طرح در کمیسیون هماهنگی امور تعزیرات حکومتی و کمیته اقدام مشترک تصویب شده و بر این اساس حمایت قضایی و تعزیراتی از بازرسان به وسیله روسای شعب اداره کل تعزیرات حکومتی انجام خواهد شد.

مظفری تاکید کرد: بازار شب عید هم به صورت خیلی جدی توسط بازرسان تعزیرات حکومتی و اصناف رصد خواهد شد.

مسئولان ملی برای کاهش تورم کاری کنند

اما یکی از شهروندان زنجانی با بیان اینکه با «گفتن» و «حرف زدن» بازار کنترل نمی‌شود به صدای زنجان می‌گوید: مسئولان ملی برای کاهش تورم کاری کنند. قیمت اقلام به صورت سرسام‌آور بالاست، وقتی گلایه می‌کنیم، فروشنده نیز با فاکتوری که در دست دارد، اعلام می‌کند که گران‌فروشی نمی‌کند و باید مسئولانی که برای نان شب مردم تعیین تکلیف می‌کنند و قیمت اقلام اساسی خانواده‌ها را تعیین می‌کنند باید در راستای رفاه مردم، نرخ‌ها را کاهش دهند. حتی برخی از بازرسان نیز صراحتا اعلام می‌کنند که فروشنده طبق فاکتور باید کالا را بفروشد و وقتی این کار را می‌کند، اصلا تخلف نیست. با این وجود مشکل ما اصناف و فروشندگان نیستند. به نظرم اگر مسئولان تورم را کنترل می‌کردند دیگر لازم نبود اکیپ‌های نظارتی ارگان‌های ذی‌ربط در اعیاد و مناسبت‌های مختلف روانه بازار شوند و رژه حمایت از مصرف‌کنندگان را بدهند!

یکی از فروشندگان خیابان سعدی نیز به صدای زنجان می‌گوید: مسئولان ملی برای کاهش تورم کاری کنند. این فروشنده نیست که گرانفروشی می‌کند، وقتی جنس را با فاکتوری که در دستم دارم خریده‌ام چرا باید متخلف باشم! مسئولان نظارتی خودشان هم می‌دانند که ما فروشندگان متخلف نیستیم. البته برخی از فرصت‌طلبی‌ها نیز در بین تعدادی از فروشندگان می‌بینیم که نباید به کل این صنف ارتباط دهیم.

تنظیم بازار گوشت قرمز زنجان با گوشت‌های وارداتی

قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی (30 دی‌ماه 1402) از برنامه‌ریزی برای توزیع گسترده گوشت منجمد وارداتی با قیمت تعادلی ۲۸۵ هزار تومان خبر داد.

علیرضا پیمان‌پاک در گفت‌وگو با تلویزیون گفت: «به دلیل خشکسالی دو سال اخیر و افزایش هزینه دامداران به علت حذف ارز ترجیحی که یک تکلیف قانونی بود، پشتوانه دامی کشور به علت عرضه بیشتر دام‌های مولد دچار آسیب شد. »

او گفت: «برای رفع این مشکل، واردات گوشت گرم و منجمد در دستور کار دولت است و روزانه ۲۰۰ تن گوشت گرم وارداتی به بازار عرضه خواهد شد که از ۸ کشور در حال واردات است. از هفته آینده واردات گوشت قرمز گرم افزایش خواهد یافت و به ۳۰۰ تن خواهد رسید.»

پیمان پاک افزود: «عرضه گوشت منجمد برزیلی با قیمت تعادلی ۲۸۵ هزار تومان هم افزایش خواهد یافت که مجموعه‌های بزرگ پرمصرف مثل رستوران‌ها و اصناف از این نوع گوشت استفاده خواهند کرد و از بازار گوشت گرم خارج خواهند شد. تا ماه رمضان ۳۵ هزار تن گوشت منجمد وارد خواهد شد.»

توزیع روزانه 5 تن گوشت قرمز گرم تنظیم بازاری در فروشگاه‌های زنجیره‌ای استان زنجان

مظفر یوسفی‌پور، معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی استان زنجان نیز با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط جهاد کشاورزی استان زنجان در خصوص تامین نیاز بازار مصرف استان زنجان در شب عید می‌گوید: خوشبختانه وزارت جهاد کشاورزی اقدام به تامین گوشت قرمز منجمد و گرم از طریق شرکت جهاد سبز کرده است.

به گفته معاون توسعه بازرگانی و صنایع جهاد کشاورزی استان زنجان؛ در حال حاضر مباشران و شرکت‌ها برای تامین گوشت قرمز از شرکت جهاد سبز معرفی شده‌اند. تا به امروز حداقل 15 تن گوشت قرمز گرم از طریق شرکت خرم پروتئین تامین شده است که در قابل بسته‌بندی به صورت اینترنتی و در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به فروش می‌رسد.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع جهاد کشاورزی استان زنجان عنوان می‌کند: روزانه تقریبا 4.5 تا 5 تن گوشت گرم تنظیم بازاری در فروشگاه‌های گرم استان توزیع می‌شود. قیمت متوسط هر کیلو نیز 440 هزار تومان است.

صدور 70 تن حواله گوشت قرمز منجمد برای مصرف‌کننده‌های عمده استان زنجان

یوسفی‌پور در ادامه می‌گوید: اغلب گوشت قرمز منجمد نیز وارداتی است و از کشورهای برزیل و پاکستان به قیمت مصوب در استان زنجان توزیع می‌شود. قیمت هر کیلو گوشت منجمد بسته به نوع گوشت (گوسفندی یا گاوی) از 220 تا 315 هزار تومان به فروش می‌رسد.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع جهاد کشاورزی استان زنجان می‌افزاید: مصرف عمده گوشت قرمز استان برای دانشگاه‌ها و مراکز مصرفی عمده در قالب گوشت منجمد تامین شده و نزدیک به 70 تن حواله گوشت قرمز منجمد صادر شده که بالای 40 تن آن تامین شده است.

برای مصرف خانوار نیز از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای و شرکت خرم پروتئین و اتحادیه قصابان، حواله صادر شده تا از شرکت جهاد سبز تامین شود. قیمت مصرف‌کننده از قیمت تنظیم بازار حداقل 100 هزار تومان پائین‌تر خواهد بود.

تامین روزانه حدود 60 تن گوشت مرغ در بازار زنجان

معاون توسعه بازرگانی و صنایع جهاد کشاورزی استان زنجان در خصوص اقدامات صورت گرفته برای تامین نیاز مصرف‌کننده‌های زنجانی به گوشت مرغ به صدای زنجان می‌گوید: با توجه به برنامه‌ریزی‌‌های صورت گرفته؛ با رشد جوجه‌ریزی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بوده‌ایم به طوری که پیش‌بینی می‌کنیم در ایام عید و حتی پس از ماه مبارک رمضان هیچ مشکلی در تامین گوشت مرغ نداشته‌ باشیم.

به گفته یوسفی‌پور؛ حتی مازاد گوشت مرغ تولید شده در استان زنجان به استان‌های همجوار نظیر تهران و البرز ارسال می‌شود. ضمن اینکه پشتیبانی دام استان زنجان نیز مازاد مرغ تولید شده را از تولیدکنندگان خریداری و ذخیره می‌کند.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع جهاد کشاورزی استان زنجان تاکید می‌کند: توزیع مرغ گرم بر اساس راه‌اندازی سامانه هوشمند توزیع گوشت مرغ و فراورده‌های پروتئینی صورت می‌گیرد و این میزان در استان زنجان به طور متوسط بین 50 تا 60 تن در روز است.

به گفته یوسفی‌پور؛ هر کیلو مرغ گرم 79 هزار و 700 تومان (هر کیلو) به فروش می‌رسد. به علت مازاد تولید؛ که تقریبا 10 هزار تومان (در هر کیلو) پائین‌تر از استان‌های همجوار است.

250 تن سیب و پرتقال شب عید زنجانی‌ها تامین شد

دولت از سال 1385 نسبت به بحث ذخیره‌سازی میوه شب عید ورود کرد که بسیاری از کارشناسان اذعان می‌کنند که بدلیل شرایط مساعد تولید، نیازی به ذخیره‌سازی نداریم.

ذخیره سازی میوه شب عید مزایا و معایبی دارد به طوریکه جلوگیری از سیستم دلال بازی و کنترل بازار نسبی شب عید تا حدودی از مزیت این امر محسوب می شود. بی توجهی به اصلاح نظام توزیع موجب شده تا به فرآیندهای مقطعی همچون ذخیره سازی میوه شب عید روی بیاوریم.

همه ساله عرضه میوه تنظیم بازار شب عید بنا به شرایط هر استان از اوایل اسفندماه آغاز می‌شود؛ معمولا قیمت عرضه هم حدود ۱۵ درصد زیر قیمت بازار می‌شود. طبق گفته مسئولان امر ذخایری برای عرضه در ایام پایانی سال در نظر گرفته شده است.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه در تامین و برنامه‌ریزی برای عرضه میوه شب عید (سیب و پرتقال) هیچ مشکلی وجود ندارد، می‌گوید: هم‌اکنون پرتقال با کیفیت عالی و درجه یک در هر کیلو بین 20 تا 25 هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد. در راستای تامین میوه شب عید، 100 تن پرتقال و 150 تن سیب از طریق سازمان تعاون روستایی استان زنجان تامین شده است که از 25 اسفندماه و روزهای پایانی سال در سرتاسر استان زنجان توزیع می‌شود.

زنجان جزو استان‌های دارای نرخ تورم پائین!

هر چند تلاش و دغدغه مسئولان در تامین میوه شب عید، اقلام مصرفی نظیر گوشت قرمز و گوشت مرغ برای آغاز سال جدید خانواده‌ها قابل تقدیر است اما برخی از خانواده‌ها حتی توانایی خرید گوشت 220 هزار تومانی را هم ندارند و خرید دارو و تامین اقلام بهداشتی برایشان اولویت دارد. ای کاش برنامه‌ریزی هم بود تا تورم افسارگسیخته را کنترل می‌کرد آن وقت شاید دیگر نیازی به راه‌اندازی اکیپ‌های نظارتی نبود!

با توجه به آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان اقتصادی استان، زنجان جزو استان‌های دارای نرخ تورم پائین است، وقتی وضعیت بازار اقلام مصرفی مردم و سطح معیشت اغلب زنجانی‌ها است ببینید وضعیت سایر خانوارها در استان‌های دارای نرخ تورم متوسط به بالا چگونه است! جای این ضرب‌المثل در این گزارش چقدر به جاست که می‌گوید «درخت گردكان با این بزرگی، درخت خربزه الله‌اكبر.».

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانشب عیدتنظیم بازارتورم پائین!
sedayezanjannews.ir/nx11402


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»