کد خبر: 1146
1398/04/17 - 9:5


صدای زنجان مشکل راه روستایی سرخ‌آباد طارم را بررسی می‌کند

بن‌بست سرخ‌آباد

رئیس راهداری: کمبود اعتبارات سبب شده این پروژه تکمیل نشود/ فرماندار طارم: رفع مشکل راه روستایی سرخ‌آباد یکی از اولویت‌های فرمانداری است/ رئیس اداره راه و شهرسازی: تلاش می‌کنیم تا 22 بهمن مسیر منتهی به سرخ‌آباد افتتاح شود

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- رئیس شورای روستای سرخ‌آباد طارم می‌گوید بیش از 10 سال است که روستائیان خواهان احداث مسیر مناسب هستند اما مسئولان تنها کاری که برای حل این مشکل کرده‌اند بازگشایی مسیر در حدود 3 سال اخیر بوده است.

به گفته علی محمدی بسیاری از زنان باردار به دلیل مسیرهای صعب‌العبور روستای سرخ‌آباد در میانه مسیر وضع حمل کرده‌‌اند و یا با تحمل رنج و مشقت فراوان به بیمارستان رسیده‌اند، برخی از بیماران نیز به دلیل همین مشکل قبل از رسیدن به مراکز درمانی عمرشان را باخته‌اند.

پس از پیگیری‌های 10 ساله مردم، حدود 3 سال پیش با محوریت فرمانداری و مشارکت اداره راه و شهرسازی وقت و خودیاری مردم ( جمع‌آوری 40 میلیون تومان) و پیمانکار مربوطه راه جدید روستای سرخ‌آباد بازگشایی شد. این پروژه از حاشیه رودخانه در ارتفاع پایین‌تری نسبت به مسیر كوهستانی قرار دارد.

سرخ‌آباد با 80 خانوار و دارای جمعیت حدود 300 نفر، از روستاهای شهرستان طارم محسوب می‌شود. این روستا 31 کیلومتر از جاده اصلی فاصله داشته و 14 کیلومتر از راه اصلی منتهی به این روستا خاکی و صعب‌العبور است.

سیل، جاده دسترسی سرخ‌آبادی‌ها را ناایمن کرد

به دلیل صعب‌العبور بودن منطقه، امکان گازرسانی به روستای سرخ‌آباد وجود نداشته و علاوه بر این عملیات سوخت‌رسانی به این منطقه تا حدودی دشوار است چرا که در فصل سرد سال با کمترین بارش راه اصلی به این روستا بسته می‌شود.

مردم این روستا که به دلیل نامناسب بودن راه ارتباطی، بخش اعظمی از اراضی زراعی مرغوب و حاصلخیزشان لم‌یزرع  مانده چندین سال است متقاضی تغییر مسیر و احداث راه جدید هستند. علی کرمی یکی از معتمدان این روستا با بیان اینکه نزدیک 4 سال از بازگشایی مسیر می‌گذرد اما مسئولان به قول خود در آسفالت‌ریزی عمل نکرده‌اند، می‌گوید: بارش‌های ابتدای سال جاری و به تبع آن وقوع سیل و طغیان رودخانه‌ها سبب شد بخشی از مسیر زیر آب رفته و تخریب شود.

کرمی با بیان اینکه متاسفانه نیروهای راهداری هیچ اقدامی برای شناسایی نقاط حادثه‌خیز جاده منتهی به سرخ‌آباد نکرده‌اند، می‌افزاید: اهالی نمی‌توانند خود را در روستا محبوس کنند، ما به دلیل کار و مشغله‌مان باید در رفت‌وآمد باشیم. هر بار که برای کار به بیرون از روستا می‌رویم هر لحظه ممکن است به دلیل خطرات جاده به منزل برنگردیم.

اهالی می‌گویند به همت بنیاد مسکن عملیات بهسازی و ساختمان‌سازی در روستای سرخ‌آباد آغاز شده ولی به دلیل صعب‌العبور بودن راه، هزینه کرایه ماسه‌های حمل شده از کلوئیم تا این منطقه توسط کامیون، با افزایش 500 هزار تومانی به 800 هزار تومان رسیده است.

رضا محمدی یکی از ساکنان این روستا با اشاره به کمک‌ 40 میلیون تومانی اهالی برای اقدامات مربوط به آسفالت 15 کیلومتری مسیر منتهی به سرخ‌آباد عنوان می‌کند: ما به امید مرتفع شدن مشکلاتمان این کمک را جمع‌آوری کردیم تا به کمک اعتبارات دولتی به آسایش و ایمنی در سفر برسیم اما مسئولان تنها به وعده‌های تکراری بسنده کرده‌اند.

در شرایطی که اهالی سرخ‌آباد از عدم ایمن بودن مسیر منتهی به روستا گله‌مندند رئيس راه و شهرسازی طارم تاکید می‌کند که مشکل آنچنانی وجود ندارد، در حال حاضر مسیر بازگشایی شده و تنها عملیات زیرسازی و آسفالت سرخ‌آباد باقی مانده است. مشکل جاده این روستا در کنار 5 پروژه روستایی دیگر اعم از پرچینه، نوکیان، زرنی و لهنه و زده و تازه‌کند که در مجموع در قالب قرارداد 38 میلیارد تومانی در دستور کار قرار گرفته است.

پیگیری پروژه روکش آسفالت‌ در میان کمبود اعتبارات

سیدغفور شفیعی با بیان اینکه قبل از اجرای پروژه مسئولیت ترمیم پروژه با اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای طارم است، عنوان می‌کند: امسال به احتمال قوی آسفالت راه سرخ‌آباد انجام می‌شود و ما سعی می‌کنیم تا 22 بهمن این پروژه افتتاح کنیم.

رئیس اداره راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای طارم نیز در پاسخ به مشکلات مسیر منتهی به سرخ‌آباد می‌گوید: این مسیر در راستای حل مشکلات فعلی روستائیان بازگشایی شده است.

حمیدرضا نجفی با اشاره به عرض کم مسیر تاکید می‌کند: این مسیر استانداردهای یک جاده را ندارد و مسئولان ذیربط در تلاشند با جذب اعتبار نسبت به آسفالت‌ریزی اقدام کنند.

نجفی با اشاره به اینکه این پروژه فعلا توسط اداره راه و شهرسازی شهرستان پیگیری می‌شود و به احتمال قوی طی 2 ماه آینده به اداره راهداری محول شود، آسفالت 15 کیلومتر از جاده منتهی به سرخ‌آباد که حدود 9 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد با توجه به محدودیت منابع مالی دولت غیرممکن می‌داند اما می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود حدود 5 کیلومتر از این مسیر را بتوانیم در سال جاری آسفالت نماییم.

فرماندار طارم نیز در این باره می‌گوید: بارندگی‌های انجام شده در اواخر سال گذشته و اوایل امسال سبب شد تا بخش محدودی از مسیر که شاید 10 متر هم نباشد (بخش پایینی) از بین رفت. البته هر اقدام عوامل اجرایی مستلزم کاهش آب موجود نقطه هدف بود که پس از آن، اصلاح مسیر اتفاق افتاد.

ستار صفری با تاکید بر اینکه قبول داریم مسیر ایده‌آل نیست و نیازمند بهسازی است، می‌گوید: با راهداری هم مکاتبات لازم برای اصلاح و شناسایی نقاط احتمالی خطر انجام می‌دهیم که مردم مشکل خاصی نداشته باشند. اوایل امسال نیز به شخصه در منطقه حضور یافتم، نقاط حادثه‌خیز شناسایی و اصلاح شده‌اند اما برای بررسی بیشتر عوامل راهداری به محل اعزام می‌شوند.

صفری با اشاره به تاکیدات انجام شده مبنی بر زیرسازی و روکش آسفالت تمامی روستاها تا پایان دولت دوازدهم به اهالی قول مساعد تا مشکلات سرخ‌آباد را پیگیری نماید.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانسرخ‌آباد طارمفرماندار طارمرئیس شورای روستای سرخ‌آباد طارم
sedayezanjannews.ir/nx1146


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»