کد خبر: 11461
1402/12/15 - 9:5


رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان نگاه بد حاکمیت را عامل کاهش صادرات کشور و استان در سال جاری اعلام کرد؛

سردرگمی فعالان اقتصادی

مهدی رنگرونا: مجلس با «قانونگذاری » در حوزه صادرات و دولت نیز با «اجرای این قانون»؛ منجر به کاهشی شدن صادرات شدند

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان برخی از سیاستهای غلط در عرصه ملی را عامل کاهش صادرات کشور و استان زنجان اعلام کرد و با انتقاد از دیدگاه «سرکوبگرایانه» و نگاه بالا به پائین به نرخ ارز خطاب به احسان خاندوزی، و زیر اقتصاد که گفته 

«ما نرخ بازار آزاد را قبول نداریم» اعلام کرد: آقای وزیر اقتصاد! نرخ کالاها و خدمات را؛ نرخ ارز بازار آزاد تعیین میکند حالا چه شما آن را قبول داشته باشید چه نداشته باشید! چه به رسمیت بشناسید چه نشناسید! تا وقتی به سمت تک نرخی شدن نرفتهایم مسائل فعلی پایدار خواهد بود.

مهدی رنگرونا، رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه استان زنجان )دوشنبه 14 اسفندماه 1402( با اشاره به آمارهای موجوددر خصوص صادرات ک شور و استان زنجان اظهار کرد: طی 10 ماهه 1402 میزان صادرات کشور ،40 میلیارد و 472 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 11.4درصد کاهش داشته است. طبق آمارهای در دسترس که مربوط به 9 ماهه 1402 است؛میزان صادرات استان زنجان 365 میلیون و 206 هزار دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 21 درصد کاهش داشته است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان گفت: اگر مجموع میزان صادرات استان از دیگر گمرکات را هم لحاظ کنیم در 9 ماهه امسال؛ شاهد کاهش 15 درصدی هست همچون صادرات استان در 9 ماهه امسال بر مبنای مبداء تولید 457 می لیون دلار است ولیاین رقم در مدت مشابه سال گذشته 539 میلیون دلار بود.

رنگرونا با اشاره به تشریح دلایل و عوامل منجر به کاهش صادرات در کشور و به تبع آن استان زنجان عنوان کرد: سال گذشته این گونه پیش بینی شد که در قانون بودجه سال 1402 در بحث صادرات؛ باید «عوارض صادراتی» بعلاوه «مالیات علیالحساب» در نظر گرفته شود. در تبصره 6 قانون بودجه 1402 نیز پیش بینی شد که برای برخی اقلام عوارض صادراتی در نظر گرفته شود .

البته تا خردادماه 1402 فعالان اقتصادی اطلاعی نداشتند که این اقلام شامل کدام کالاهای مدنظر مسئولان مربوطه است. به دنبال این مسئله؛ در خردادماه 1402؛ بخشنامه ای شامل لیستی از اقلام مشمول عوارض صادراتی صادر شد که بر اساس آن باید صادرکننده 0.5 تا 2 درصد عوارض آن را پرداخت کند، البته در اواسط سال 1402؛ در برخی از اقلام نظیر کالاهای فولادی تا 20 درصد هم رسید که عدد بزرگی است. 

   سردرگمی فعالان اقتصادی با قانونگذاری مجلس  

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان اضافه کرد: هر چند برخی معتقد  بودند؛ این تصمیم در راستای جلوگیری از خام فروشی و بهره گیری از عواید حاصل از عوارض در شرکتهای دانش بنیان اتخاذ شده است. در شورای گفت و گوی اتاق ایران مطرح شد که؛ مبالغ اخذ شده در قالب «عوارض صادراتی» بسیار بیشتر از آنچه بود که در قانون بودجه پیش بینی شده بود، یعنی عملا دولت درآمد هنگفتی از این محل کسب کرده بود. آنچه مربوط به کالا های صادراتی استان زنجان نظیر فلزات رنگین بود شامل 2 درصد عوارض صادراتی برای شمش روی، برای شمش سرب 5 درصد، برای صنایع فولادی حدود 20 درصد لحاظ شد. روز یکشنبه) 13 اسفندماه 1402( اصلاحیهای نیز صادر شد که بر اساس آن، ابتدای سال 1403 ترتیب اثر داده خواهد شد .

رنگرونا ادامه داد: متاسفانه «سردرگمیهای مربوط به اخذ عوارض صادراتی» و «مشخص نبودن میزان و عدد درنظر گرفته شده برای عوارض صادراتی »که قیمت تمام شده محصول صادراتی برای فعال اقتصادی نامشخص است؛ سبب شد تا بسیاری ازصادرکنندگان به ویژه فعالان حوزه فلزا  ت رنگین که بیشترین سهم در حوزه صادراتاستان را دارند از حضور در این چرخه انصراف داده و از گردونه خارج شدند که یکی ازدلایل کاهش 21 درصدی صادرا ت )برای استان زنجان( به سیاستهای غلط مباحث عوارض صادراتی و موارد از این دست برمیگردد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان «صادرات» را یکی از حوزههای بااهمیت و بسیار تاثیرپذیر دانست و گفت: به علت «نگاه بد حاکمیت به بخش صادرات »با این معنی که «آنچه در قانون مشخص میشود» ؛ قانونگذار «مجلس شورای اسلامی» استکه برای اجرا به دولت واگذار میکند ،میزان صادرات با کاهش مواجه شد.

رنگرونا تکرار کرد: اگر قرار هست، عوارض صادراتی برای اقلام و کالاها مشخص شود باید در ابتدای سال اعلام شود. میزان پرداختی و دوره آن باید به صورت شفاف و دقیق اطلاع رسانی شود .

   نگاه سرکوبگرایانه به نرخ ارز 

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان یکی از دلایل کاهش صادرات را مربوط به نرخ ارز دانست و گفت: به عنوان بخش خصوصی اعلام کردیم که باید نرخ ارز باید تابعی ازعرضه و تقاضای بازار باشد، متاسفانه آنچه در حال حاضر وجود دارد؛ حاکمیت یکسری سیاستهای تعریف شده و دیکته شده ای دارد که از سوی بانک مرکزی ابلاغ میکند؛ دراین راستا صادرکننده را نیز در حالت منگنه قرار میدهد چرا که صادرکننده موظف می شود عوائد حاصل از صادرات شمش روی را در سامانه نیما عرضه کند. با تفاوت 15 تا20 درصدی در بحث نرخ ارز مواجهیم و صرفه اقتصادی ندارد که صادرکننده کالا را با نرخ ارز آزاد تهیه کند و موقع صادرا ت باید از طریق ارز نیما مبادله کند. به نظرم تا وقتی که نگاهمان به ارز «سرکو بگرایانه» و نگاه بالا به پائین باشد؛ وضعیت بازار متاسفانه به این روال خواهد بود. متاسفانه به علت چندنرخی بودن در حوزه صادرات و عرصه تجارت خارجی؛ مشکلات حاد برای واحدهای اقتصادی به ویژه صادرکنندگان و واردکنندگان شده است .

   آقای وزیر اقتصاد! نرخ ارز را بازار آزاد تعیین میکند چه به رسمیت بشناسید چه نشناسید!

 رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان با ارائه را ههای برون رفت از شرایط فعلی تصریح کرد:

«تک نرخی» شدن ارز تنها راهکار است، مادامی که در کشور ارز، تک نرخی نیست و نرخ آن را بازار تعیین

 نمی کند، هم سبب ایحاد فساد شده و هم منجر به سردرگمی و متضرر شدن فعالان واقعی در عرصه اقتصاد میشود.

رنگرونا با تاکید بر اینکه باید به نرخی که بازار تعیین میکند  رسمیت بدهیم، خطاب به احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد که گفته «ما نرخ بازار آزاد را قبول نداریم» اعلام کرد: آقای وزیر اقتصاد! نرخ کالاها و خدمات را؛ نرخ ارز بازار آزاد تعیین میکند حالا چه شما آن را قبول داشته باشید چه نداشته باشید! چه به رسمیت بشناسید چه نشناسید! تا وقتی به سمت تک نرخی شدن نرفته ایم مسائل فعلی پایدار خواهد بود.

    رویکرد تجاری سازی اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان با نخبه پروری 

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان در بخش دیگری از اظهارات خود از سیستم دولتی و همراهی مسئولان ذی ربط در حوزه های مختلف نیز قدردانی کرد و گفت: اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان پس از سالها موفق شد تا هیئتی را به کشور هندوستان اعزام کند، خوشبختانه قراردادهای خوبی نیز بین طرفین منعقد شد که یکی از این موارد مربوط به بخش کشاورزی و صنایع غذایی بود که سال 1403 نتیجه و ثمره آن را خواهیم دید .

رنگرونا همچنین به تفاهمنامه منعقد شده با اتحادیه صادرکنندگان  هند اشاره کرد و گفت: با تمامی مشکلات و فشارهای اقتصادی و سیاسی ناشی از تحریم که حتی اعزام و پذیرش هیئت های تجاری به دشواری صورت میگیرد؛ اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان با اتحادیه صادرکنندگان هند تفاهم نامه ای منعقد کردیم که حتی در رسانههای هند بازتاب قابل توجهی داشت.

رنگرونا با اشاره به تفاهم نامه همکاری منعقد شده با مرکز تجاری امارات نیز گفت: امارات به عنوان کشور های منطقه ای و کشوری ؛ است که با حضور هیئت رئیسه اتاق ایران، نمایندگان مجلس و نماینده زنجان و طارم تفاهم نامه همکاری با مرکز تجاری امارات منعقد شد .

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان از رایزنی ها با فعالان تجاری ترکیه ای و فرا هم کردن زمینه برای ورود شرکتهای دانش بنیان و فعالان اقتصادی به عرضه تجارت با رویکرد تجاری سازی اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان خبر داد و گفت: تلاش داریم تا نخبه پروری را در دستور کار قرار داده و برای رونق و آبادانی استان و کشور بیش از پیش تلاش کنیم .

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانتجاری سازیفعالان اقتصادینرخ ارز
sedayezanjannews.ir/nx11461


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»