کد خبر: 11480
1402/12/19 - 14:27


رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان مطرح کرد؛

انعقاد قرارداد صادرات سیب‌ زنجان به هند

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان از انعقاد قرارداد صادرات سیب درختی تولیدی استان زنجان خبر داد و گفت: با ورود بخش خصوصی و رایزنی با تجار هندی، سال 1403 حرفی برای گفتن داریم و مشکلات بخشی از باغداران با این تفاهم‌نامه همکاری رفع می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان از انعقاد قرارداد صادرات سیب درختی تولیدی استان زنجان خبر داد و گفت: با ورود بخش خصوصی و رایزنی با تجار هندی، سال 1403 حرفی برای گفتن داریم و مشکلات بخشی از باغداران با این تفاهم‌نامه همکاری رفع می‌شود.

مهدی رنگ‌رونا، رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اقلام صادراتی از زنجان گفت: عمده اقلام صادراتی زنجان مربوط به شمش روی، ترانسفورماتور و متعلقات، پروفیل، شمش فولادی، مفتول مسی، پروپیلن، کنسانتره روی، لبنیات، شمش سرب، و عمده اقلام وارداتی استان نیز شامل خمیر چوب، کاغذ و مقوای بازیافتی، ماشین‌آلات خط تولید، ورق هسته، پودر جاذب، پلی‌آمید و نوار پلاستیکی، توتون، خمیر توتون، خاک معدنی، نخ پلی‌آمید و نخ پلی‌استر بوده است.

رنگ‌‌رونا عمده کشورهای خریدار کالاهای استان زنجان را، ترکیه، عراق، امارات، پاکستان و ازبکستان اعلام کرد و گفت: «تنوع‌بخشی در سبد صادراتی» از جمله اقدامات صورت گرفته بوده است به طوری که با پیگیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها تعداد اقلام صادراتی طی سال‌ها؛ از 15 قلم به بیش از 35 قلم رسیده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان بر لزوم توجه به ظرفیت‌های بخش کشاورزی زنجان تاکید کرد و با اشاره به نقش «اصول بازاریابی» در موفقیت استان در عرصه تجارت بین‌المللی عنوان کرد: برای موفقیت در تجارت جهانی، باید با اصول بسته‌بندی و روش‌های حمل و نقل نوین اقلام و کالاهای تولیدی آشنایی داشته باشیم تا بتوانیم محصولات تولیدی این بخش را وارد بازار خارجی کنیم.

گفتنی است؛ سالانه به طور متوسط بیش از ۱۳۴ هزار تن سیب در استان تولید می‌شود و در سبد تولید استان جایگاه بسزایی دارد.

به گزارش صدای زنجان؛ با این که تولید سیب در زنجان بالا است اما تنها در شهرهایی مانند تهران و کرج به مصرف می‌رسد، از طرف دیگر هیچ واحدی جهت فراوری در استان ندارد و به صورت بسیار جزئی به صورت خانگی تبدیل به سرکه، کمپوت و سیب خشک می‌شود، حجم بالای تولید سیب در استان نیازمند واحدهای فراوری است اما به این موضوع چندان پرداخته نمی‌شود.

رنگ‌رونا با اشاره به اعزام هیئت تجاری از زنجان به هند و به دنبال آن حضور حداقل 4 الی 5 هیئت تجاری خریدار سیب درختی در زنجان یادآور شد: 2 ماه پس از حضور هیئت زنجانی در هند، پذیرای تجار هندی بودیم که بر اساس قرارداد منعقد شده طرفین، سیب‌های درختی تولیدی در زنجان به مقصد هند بارگیری و به این ترتیب مشکلات بخشی از باغداران نیز در سال 1403 رفع می‌شود.

مشکلات فروش سیب‌زمینی تولیدی در بازارهای فراملی

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان ادامه داد:کشاورز ناچار است درآمد خود را در فصل برداشت برای تأمین هزینه‌های تولید پس‌انداز کند و قدرت سرمایه‌گذاری در امور زیربنایی را ندارد و همچنین محصولات تولیدی این کشاورزان بدون فرآوری به شکل خام از استان خارج می‌شود.

رنگ‌رونا بر لزوم سوق یافتن به مسیر تولید محصول سالم و سفارشی تاکید کرد و گفت: مدیریت نادرست و مشکلات بازاریابی می‌تواند به از دست رفتن سهم کشاورزان از بازار منتهی شود و محصول تولیدی به صورت کامل به فروش نرسد. ممکن است کشاورزان بواسطه مشکلات تولید، بدهکار شوند که این امر در اولین مرحله تولید اتفاق می‌افتد. لکن با در نظر گرفتن روش‌های ارائه شده از سوی سرمایه گذار و بالابردن سطح دانش کشاورزان، این مشکل عملا می‌تواند منتفی گردد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان مشکلات در عرضه سیب زمینی به بازار خارج از کشور را از مشکلات بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: زنجان در تولید محصول سیب زمینی به لحاظ کمیت، یکی از استان‌های مطرح کشور است که سالانه به علت نوسانات بازار و البته عدم رعایت برخی از اصول کشت، داشت و برداشت، کشاورزان و تولیدکنندگان بیشتری نیز متضرر می‌شوند. با ورود بخش خصوصی و تولید بذر وارداتی، نسبت به تدوین نقشه راه برای تولید این محصول و عرضه آن در بازار امیدوار هستیم.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانسیب زمینیبازارصادرات سیب
sedayezanjannews.ir/nx11480


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»