کد خبر: 11522
1402/12/27 - 10:52


صدای زنجان از وضعیت بازار اقلام اساسی با توجه به تقارن نوروز و ماه مبارک رمضان گزارش می‌دهد؛

میهمانیِ گران!

شهروندان: با گرانی‌های بازار؛ دعوت میهمان برای اغلب خانوارها غیرممکن شده است/رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان: مسئولان در عرض 3 سال؛ نتوانسته‌اند بازار را کنترل کنند آن وقت قیمت اقلام در بازار ماه رمضان و نوروز 1403 را تثبیت کنند؟

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: قیمت اقلام اساسی در بازار زنجان در ماه مبارک رمضان و روزهای منتهی به نوروز 1403 منجر به گلایه شهروندان و مصرف‌کنندگان شده است، البته رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان با قبول وضعیت نامطلوب بازار و گرانی‌ها معتقد است: مشکل فقط قیمت بالای اقلام در ماه رمضان و نوروز 1403 نیست و برنامه‌ریزان ملی در عرض این 3 سال نتوانسته‌اند در کنترل قیمت‌ها عملکرد قابل دفاعی داشته باشند.

بررسی‌های میدانی صدای زنجان حاکی از آن است که؛ امسال قیمت کالاهای اساسی مورد نیاز خرید عید و ماه مبارک رمضان با افزایش چشمگیری روبرو بوده است این در حالی است از مهم‌ترین سنت‌های خوب ما ایرانیان هم برای عید و هم ماه مبارک رمضان صله رحم و افطاری دادن است. حال با این تورم و گرانی بازار یک خانواده با سطح متوسط اگر سفره ساده افطار را برپا و خرید بسیار اندکی برای شب عید را انجام دهد کار بزرگی کرده است.

شهروندان زنجانی می‌گویند؛ امیدوار بودند که با اجرای این طرح بتوانند در روزهای پایانی سال و ایام نوروز و مهم‌تر از آن ماه مبارک رمضان؛ بتوانند یک دور همی و مراسم میهمانی با نزدیکان خود برگزار کنند اما هزینه‌ها آن قدر بالاست که ترجیح می‌دهند؛ در ابتدا مایحتاج خانواده خود را تامین کنند!

قیمت تلخِ شیرینی

22 بهمن‌ماه 1402 بود که رسانه‌ها به نقل از رشید فرخی، رییس انجمن ملی خرما اعلام کردند: ایران امسال می‌تواند حدود ۳۵۰ هزار تن یعنی ۳۰ درصد محصول تولیدی خود را به کشورهای هدف صادر کند که از ابتدای سال جاری تاکنون بین ۲۰۰ تا ۲۱۰ هزار تن از این محصول به ارزش ۲۷۰ میلیون دلار صادر شده است.

فرخی با بیان اینکه ایران باید ۱۲۰ هزار تن دیگر از محصول خرمای تولیدی خود را به مناسبت ماه مبارک رمضان امسال صادر کند، گفت: بخش عمده صادرات خرما، مربوط به ماه مبارک رمضان است. حدود ۵۰ درصد خرما سال گذشته در سردخانه‌ها باقی مانده و به بازار عرضه نشده که عرضه آن نیز به بازار باعث می‌شود، نه‌تنها کمبودی در بازار نداشته باشیم؛ بلکه با مازاد محصول روبرو شویم.

رییس انجمن ملی خرما بیان کرد: خرما مورد نیاز ماه مبارک رمضان کشور تامین است و هیچ کمبودی در این زمینه نداریم.

در حال حاضر قیمت خرما در واحدهای عرضه‌کننده زنجان بسته به نوع و کیفیت متفاوت است. متوسط قیمت رطب مضافتی ۹۷ هزار تومان، خرما زاهدی فله ۶ هزار تومان، رطب مضافتی دو رج ۱۳۰ هزار تومان، رطب مضافتی رمانتا ۷۵۰ گرم ۱۴۴ هزار تومان و خرما یاقوت سیاه ۶۵۰ گرم ۱۰۹ هزار و ۵۴۰ تومان است.

در راستای اجرای مصوبات کمیسیون نرخ‌گذاری انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان مرکز استان زنجان، صورت جلسه مربوط به نرخ زولبیا و بامیه قابل عرضه در واحدهای قنادان (مورخ 15 اسفندماه 1402) تهیه و به اتحادیه صنفی و واحدهای مربوطه ابلاغ شد.

طبق اعلام محمد بیگ محمدی، رئیس اتحادیه قنادان، آبمیوه و بستنی فروشان زنجان؛ قیمت هر کیلو زولبیا و بامیه (ممتاز) 140 هزار تومان و (درجه یک) 130 هزار تومان و نان چایی با شیر 115 هزار تومان (ممتاز) و 110 هزار تومان (درجه یک) است.

بر این اساس؛ شهروندان می‌توانند شکایت خود از هر گونه تخلف از نرخ‌های اعلام شده را کتبا به اتحادیه قنادان، آبمیوه و بستنی فروشان واقع در خیابان امام، پائین تر از امامزاده، طبقه دوم بانک سرمایه واحد 10 و یا با شماره تلفن‌های 33323566 مجمع امور صنفی و 33336230 اتحادیه و یا با 124 سازمان تعزیرات بازرسی و 33323566 واحد نظارت اصناف استان زنجان اعلام کنند.

 با گرانی‌های بازار؛ دعوت میهمان برای اغلب خانوارها غیرممکن شده است

مریم یکی از شهروندان زنجانی در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه با گرانی‌های بازار؛ دعوت میهمان برای اغلب خانوارها غیرممکن شده است، می‌گوید: در روزهای عادی قیمت زولبیا و بامیه در حدود 90 تا 95 هزار تومان بود اما با آغاز ماه مبارک رمضان به 130 هزار تومان رسید!

وی با اشاره به اطلاعیه‌های مربوط به پیگیری شکایات نسبت به عدم اجرای ابلاغیه‌های مربوط به نرخ اقلام مصرفی و گرانفروشی عنوان می‌کند: به عنوان یک شهروند که با داشتن مدرک کارشناسی ارشد حقوق 7 میلیون تومانی دریافت می‌کنم، نسبت به همین نرخ‌های به ظاهر قانونی نیز گلایه دارم. خرید پوشاک برایم مهم تر از خرید زولبیا و بامیه است، البته نه هر پوشاکی! چون کار می‌کنم قدر پولم را می‌دانم و طبیعتا به اجناس با قیمت پائین که کیفیت هم ندارند، پولی پرداخت نمی‌کنم. پوشاک باکیفیت و جنس مرغوب هم بالاست! بهمن‌ماه 8 میلیون تومان حقوقم را برای خرید 2 دست مانتو و شلوار هزینه کردم! اگر بازار ناظری داشت، به بازار اجناس باکیفیت هم نیم نگاهی می‌کرد!

این شهروند ادامه می‌دهد: البته وقتی به قیمت‌ها گلایه می‌کنیم، فروشنده می‌گوید که طبق فاکتور اجناس را عرضه می‌کند و کارش قانونی است، حتی ناظر هم این موضوع را تخلف نمی‌داند. سؤالم از مسئولان و برنامه‌ریزان کشور است؛ چرا هر ساله برای افزایش حقوق کارگر و کارمند، سخت‌گیرانه‌ترین شیوه را انتخاب می‌کنید بدون اینکه هر گونه افزایش حقوق بر اساس نرخ تورم باشد اما هیاهوی قیمت‌ها در بازار را نمی‌بینید و برایش چاره‌ای نمی‌یابید؟

طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی که به مناسبت دهه فجر آغاز و با استقبال میلیون‌ها خانوار روبه‌رو شده است؛ از روز جمعه هجدهم اسفندماه با واریز شارژ ۲۲۰ هزار تومانی وارد دومین ماه اجرای خود شد. اما شهروندان با گلایه از تغییر در این طرح می‌گویند هم اکنون برای استفاده از این کالابرگ باید در حساب خود پول پس انداز کنند و گرنه با کالا برگ نمی توان خرید کرد.

 گلایه از طرح سپرده گذاری در حساب برای دریافت کالا برگ

امیر یکی از شهروندان زنجانی که 4 سالی است، بازنشستگی را تجربه می‌کند، می‌گوید: ماه مبارک رمضان از ماه‌های معنوی است و طبق سنتی که داریم باید یک افطاری ساده‌ای در هر یک از شب‌های ماه مبارک رمضان داشته باشیم؛ اما با این گرانی‌ها مگر می‌شود افطاری داد؟ همین که اقلام و نیاز مصرفی خانواده خود را تامین کنیم، هنر کرده‌ایم! باید از مسئولان عزیز پرسید با این حقوق بازنشستگی یک خانواده چگونه می‌تواند از پس این گرانی برآید. خرما، برنج و شکر و گوشت جزو لاینفک سفره افطار است اما با این حقوق‌های ناچیز آدم حتی جلوی خانواده خود شرمنده می‌شود چه برسد که بخواهد افطاری دهد!

این شهروند می‌گوید: با توجه به قیمت بالای گوشت قرمز (گوساله) که بین 600 ت ۷۰۰ هزار تومان است یکی دو ماه یا حتی بیشتر است که این کالا از سبد غذایی ما حذف شده است. افرادی که حقوق بسیار کمی دارند چگونه می‌توانند گوشت قرمز برای خانواده خود تهیه کنند؟ در ماه رمضانف فرد روزه‌دار باید تغذیه مناسبی داشته باشد.کاش مشکل فقط قیمت گوشت قرمز بود، قیمت لبنیات نظیر ماست و شیر و پنیر هم قصد کوتاه آمدن ندارند.

این شهروند زنجانی اضافه می‌کند: دولت اعلام کرد با توزیع کالابرگ فجرانه، مردم میتوانند با اعتبار ۲۲۰هزار تومان برای هرنفر اقدام به خرید اقلام اساسی کنندولی متاسفانه الان کالابرگ  پولی شده و باید علاوه بر مبلغ ۲۲۰ هزار، حدود ۳۰۰ هزار تومان برای هر نفر پول درحساب باشد تابتوان خرید کرد وگرنه نمیتوان از کالابرگ فجرانه استفاده کرد. دیگرنمیتوان از مغازه های سطح شهر که پرچم کالابرگ را زده اند با اعتبار کالابرگ خرید کرد! کجای این طرح، حمایت محسوب می‌شود؟

مسئولان در عرض 3 سال؛ نتوانسته‌اند بازار را کنترل کنند آن وقت قیمت اقلام در بازار ماه رمضان و نوروز 1403 را تثبیت کنند؟

مظاهر یوسفی‌امیری، رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان هم در گفت‌وگو با صدای زنجان با قبول وضعیت نامطلوب بازار و گرانی‌ها معتقد است: مشکل فقط قیمت بالای اقلام در ماه رمضان و نوروز 1403 نیست و برنامه‌ریزان ملی در عرض این 3 سال نتوانسته‌اند در کنترل قیمت‌ها عملکرد قابل دفاعی داشته باشند و در این مدت قیمت اقلام مصرفی 4 الی 5 برابر شده است.

یوسفی‌امیری «جبران درآمدهای دولت از محل اخذ مالیات» را راهکار مسئولان مربوطه برای بهبود وضعیت دولت دانسته و عنوان می‌کند: مالیات که دولت برای جبران کسری‌های خود روی ان تمرکز کرده، از محل جیب مردم که اغلب از طبقات پائین جامعه هستند، دریافت می‌شود. با این اوصاف؛ برای سال آینده وضعیت اقتصادی و شرایط معیشتی خانوارها را مطلوب نمی‌دانم.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانگرانیماه رمضانکالا برگ
sedayezanjannews.ir/nx11522


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»