کد خبر: 1155
1398/05/01 - 23:42


گزارش صدای زنجان از آخرین وضعیت حقوق معوقه کارگران گنبد سلطانیه

3مرداد، بودجه هر استان واریز می‌شود

این حقوق از سوی سازمان مرکزی به استان ابلاغ می‌شود و استان تنها کارهای اداری‌اش را انجام می‌دهد، که با توجه به مشکلی که در این زمینه وجود دارد، متاسفانه استان نیز نسبت به پرداخت حقوق کارگران دچار مشکل شده است.

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی‌خانی چندی پیش روزنامه صدای زنجان موضوع عدم پرداخت حقوق 5 ماهه جمعی از کارگران مشغول کار در گنبد سلطانیه زنجان را در پی تماسی که با روزنامه صدای زنجان داشتند پیگیری کرد. گزارش مربوط به این پیگیری در 15 تیرماه به چاپ رسید و جمعی از کارگران مشغول به کار در این مکان عنوان کردند که از اسفند ماه سال 97 تاکنون هیچ حقوقی به کارگران این مجموعه پرداخت نشده است.

روزنامه صدای زنجان طی تماس با یکی از کارگران، دغدغه‌های این جمع 53 نفری را مورد بررسی قرار داد.

این کارگران با اشاره به اینکه مسئولین عنوان می‌دارند که یک سری اوراق بهادار در سازمان وجود دارد که سررسید این اوراق‌ها تا 30 تیرماه است و اگر تا آن روز این اوراق‌ها بتواند نقد شود؛ حقوق کارکنان را پرداخت خواهند کرد، اظهار  داشتند که متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی در این جهت صورت نگرفته است و تمام کارگرها در مضیقه هستند و به لحاظ معیشتی با مشکلات عدیده‌ای مواجه‌اند.

در ادامه پیگیری‌های صدای زنجان برای حل این مشکل مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان، یحیی رحمتی در تاریخ 15تیر ماه، با اشاره به اینکه حقوق کارگران گنبد سلطانیه به صورت ملی است و مستقیما از سوی سازمان مرکزی تامین می‌شود، گفت: این حقوق از سوی سازمان مرکزی به استان ابلاغ می‌شود و استان تنها کارهای اداری‌اش را انجام می‌دهد، که با توجه به مشکلی که در این زمینه وجود دارد، متاسفانه استان نیز نسبت به پرداخت حقوق کارگران دچار مشکل شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه حقوق کارگران پایگاه‌های ملی و جهانی از بند «ز» اوراق خزانه از اعتبارات سال 97 تامین می‌شود، و با توجه به اینکه نقد شدن این اوراق زمان‌بر است و به واسطه مشکلاتی که در نزدیکی‌های سال نو وجود داشت، نقدینگی با مشکل مواجه شد به همین خاطر پرداخت حقوق پایگاه‌های جهانی از جمله گنبد سلطانیه با مشکلات تامین اعتبار از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مواجه شد، یعنی خود دستگاه مشکل نداشت.

این مسئول با اشاره به اینکه مشکلات این کارگران را درک می‌کند و مطالبات آنها کاملا به حق است، افزود: تا ده روز دیگر اعتبار اولیه پرداخت حقوق این کارگران تامین می‌شود.

در شرایطی که کارگران گنبد سلطانیه بار دیگر در تماس با روزنامه صدای زنجان خواستار رسیدگی این موضوع شدند و عنوان می‌کردند که با گذشت بیش از 15 روز از تاریخ ذکر شده برای پرداخت حقوق کارگران، هنوز هیچ اتفاقی در این زمینه نیفتاده است، صدای زنجان طی تماس با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه روز گذشته اعتبار مورد نیاز برای پرداخت حقوق و معوقه کارگران پایگاه‌های ملی و جهانی این سازمان، تامین شده است و امید است طی روزهای آتی بودجه مورد نیاز استان زنجان در این زمینه به حساب این سازمان واریز شود، گفت: مشکل موجود در این زمینه برطرف شده است و به امید خدا تا 3 مرداد ماه حقوق کارگران گنبد سلطانیه پرداخت خواهد شد.

خبرگزاری ایسنای تهران نیز امروز، در خصوص آخرین تعویق پرداخت حقوق کارگران پایگاه‌های ملی و جهانی که این بار چهار ماه به صورت مستمر طول کشیده، نوشت: حقوق و معوقه این افراد در دو پایگاه‌های جهانی و ملی که حدود ۱۰۰ پایگاه در سراسر کشور را شامل می‌شود، از ابتدای امسال تا کنون پرداخت نشده بود که مدیر کل پایگاه میراث جهانی و ملی ۲۵ تیر اعلام کرد«هر روز برای گرفتنِ پولِ حقوق و معوقه‌های چهارماهه کارگران همه‌ پایگاه‌های میراث جهانی به اداره دارایی می‌رود، اما هنوز موفق به گرفتن اعتبار مورد نیاز که سازمان برنامه و بودجه ۱۳ و نیم میلیارد تومان آن را تخصیص داده، ولی دارایی این مبلغ را هم پرداخت نکرده، نشده است».

بالاخره بعد از گذشت چهار ماه، حقوق و معوقه کارگران پایگاه‌های جهانی و ملی به حساب سازمان میراث فرهنگی واریز شد.

محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در گفت وگو با ایسنا گفت: برای کارگران پایگاه‌های ملی و جهانی خبر خوش داریم و این که سرانجام اعتبار درخواست شده برای پرداخت حقوق و معوقه‌های کارگران این پایگاه‌ها به حساب سازمان میراث فرهنگی و گردشگری واریز شد.

فرهاد عزیزی، مدیر پایگاه‌های میراث جهانی نیز می‌گوید: اعتبار مورد نیاز روز گذشته به حساب سازمان میراث فرهنگی واریز شد و اکنون در حال ابلاغ اعتبار مورد نیاز هر استان به آن‌ها هستیم.

او با بیان این که تا آخر هفته، پنج شنبه سوم مرداد، مبالغ مورد نیاز هر استان به حساب آن‌ها واریز می‌شود، ادامه می‌دهد: بعد از آن نیز استان‌ها پرداختی معوقه و حقوق کارگرانِ پایگاه‌های ملی و جهانی را انجام می‌دهند.

۲۵ تیر، فرهاد عزیزی، مدیر دفتر امور پایگاه‌های جهانی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرد: سازمان برنامه و بودجه با پرداخت بودجه مورد نیاز پایگاه‌های میراث جهانی موافقت کرده، اما هنوز نتوانسته‌ایم آن‌چه را تخصیص یافته دریافت کنیم.

او در آن زمان گرفتن اعتبار برای این پایگاه‌ها را این‌طور توصیف می‌کند که «باید برویم و برای پول گرفتن بجنگیم» و ادامه داد: هزینه‌های پروژه‌های میراث جهانی بیشتر از محل اعتبارات عمرانی است، در حالی که در شرایط بحرانی روی این اعتبارها تمرکز می‌کنند، امسال نیز به دلیل وقوع سیل، آخرین مرحله پرداخت بودجه به پایگاه‌های جهانی باطل شد و به همین دلیل اکنون با این مشکل مواجه شده‌ایم.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانگنبد سلطانیهیحیی رحمتیحقوق نگهبانان گنبد سلطانیه
sedayezanjannews.ir/nx1155


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»