کد خبر: 11573
1403/01/21 - 8:52


صدای زنجان از گلایه ساکنان کوی الهیه نسبت به احداث جایگاه سوخت گزارش می‌دهد؛

حریمِ ناایمن؟

ساکنان فاز 3 کوی الهیه: مسئولان با کدام منطق مجوز احداث جایگاه سوخت که فاصله حدود 4 متری با منازل مسکونی دارد را صادر کرده‌اند؟ /مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان: برخی از ساکنان الهیه شیطنت می‌کنند! فاصله بین تجهیزات پمپ بنزین با منازل مسکونی بیش از 20 متر است و هیچ خطری نیز ساکنان منطقه را تهدید نمی‌کند/یک منبع آگاه: حدود 2 سال قبل به علت عدم رعایت حریم با احداث جایگاه بنزین در محل مذکور؛ موافقت نشد/معاون شهرسازی شهردار زنجان: طبق قانون؛ پروانه و مجوز جایگاه سوخت الهیه در سال 1400 صادر شده است

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: با وجود نگرانی ساکنان کوی الهیه زنجان از وضعیت بهداشتی و امنیت روانی خانواده‌ها پس از تکمیل و احداث جایگاه سوخت بنزین، مسئولان با اشاره به قانونی بودن پروسه تغییر کاربری این پلاک از  «حمل و نقل و انبار» به «تاسیسات و پمپ بنزین» و پروانه صادر شده؛ بر لزوم ایجاد این جایگاه تاکید دارند اما ساکنان منطقه با اشاره به فاصله 4 متری منازل خود با تاسیسات پمپ بنزین و فاصله نه چندان زیاد یک باب مدرسه با این جایگاه از مسئولان و دستگاه‌های نظارتی می‌خواهند تا برای امنیت روانی ساکنان منطقه و جلوگیری از هر گونه خطر احتمالی، این پروژه را متوقف کنند.

تعدادی از ساکنان فاز 3 الهه نسبت به اجرای جایگاه بنزین در جنب اتوبان شهید فهمیده گلایه‌مند بوده و در تماس‌ با گروه رسانه‌ای صدای زنجان نسبت به عواقب احتمالی ایجاد جایگاه با توجه به فاصله 4 متری تاسیسات این جایگاه با منازل مسکونی ابراز نگرانی می‌کنند.

این شهروندان می‌گویند؛ با توجه به اینکه در حوالی این پروژه، مرکز آموزشی نیز واقع شده است، نگران هستند که اگر انفجار و خطری در جایگاه بنزین رخ دهد؛ عواقب آن برای دانش آموزان و خانواده‌های آن‌ها غیرقابل جبران خواهد بود از این رو از مسئولان می‌خواهند تا همانند 3 سال پیش که با احداث جایگاه بنزین در این نقطه موافقت نکردند و عملیات اجرا را متوقف کردند؛ دست به کار شوند.

 مسئولان با کدام منطق مجوز احداث جایگاه سوخت که فاصله حدود 4 متری با منازل مسکونی دارد

را صادر کرده‌اند؟

یکی از اهالی در گفت‌وگو با صدای زنجان عنوان می‌کند: «منزل ما کنار این پروژه قرار دارد که قرار است پمپ بنزین شود. نمی دانم مبنای جانمایی پمپ بنزین ها چیست؟ هیچ نمی دانم اگر برای پمپ بنزینی که نزدیک خانه ما ساخته می‌شود، اتفاقی رخ دهد چه بلایی به سر ما خواهد آمد. اصلا آیا این که کنار منازل و مناطق مسکونی پمپ بنزین احداث شود کار درستی است؟ خواهش می کنم پیگیری کنید. »

این شهروند ادامه می‌دهد: «جایگاهی که قرار است ایجاد شود فاصله نزدیکی با منازل مسکونی دارد؛ حدودا 4 متر! در این حوالی مدرسه‌ای نیز وجود دارد و هرگونه اتفاق غیرمنتظره ای در آن ممکن است به ساکنان و دانش آموزان هم آسیب برساند.

این شهروند می‌گوید: يكي از مواردي كه به ايمني پمپ بنزين ها مي‌افزايد دقت در فراهم كردن موارد ايمني و استانداردهاي لازم است كه با توجه به خطر آفرين بودن پمپ بنزين ها مي‌تواند حداقل از بروز چنين حوادثي جلوگيري به عمل آورد.

این شهروند اضافه می‌کند: پمپ بنزين ها جايگاه امني نيستند حداقل اين مساله در برخی نقاط کشور نیز به اثبات رسیده است؛ فاصله نزديك جايگاه هاي پمپ بنزين به منازل مسكوني، همجواري با مدارس و سایر مناطق حساس علاوه بر آلودگي صوتي، آلودگي هوا و ايجاد آلرژي و حساسيت هاي فوق العاده مي تواند حوادثي گاها غیر قابل جبران رقم بزند.

 فاصله بین تجهیزات پمپ بنزین با منازل مسکونی بیش از 20 متر است 

و هیچ خطری نیز ساکنان همجوار را تهدید نمی‌کند

با این حال؛ حمید حبیبی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان معتقد است: این مورد؛ صرفا شیطنت اهالی است، از چند سال پیش متقاضیان احداث جایگاه در محل مذکور در حال رقابت بوده‌اند که در نهایتا یکی از آن‌ها مجوز قانونی را دریافت کند. گفته می‌شود که منطقه احداث؛ مسکونی است در حالی که برای احداث جایگاه سوخت حدودا 22 استعلام باید صورت گیرد و تا زمانی که ادارات و ارگان‌های ذیربط تائید نکرده‌اند؛ هیچ عملیات اجرایی در دستور کار قرار نمی‌گیرد. اگر سرمایه‌گذار در محل مذکور در حال اجرای پروژه است قطعا تائیدیه دستگاه‌های قانونی را اخذ کرده است. اصلا مگر می‌شود بدون مجوز و پروانه شهرداری؛ اقداماتی نظیر حفاری و خاکبرداری انجام شود؟

حبیبی با بیان اینکه در حال حاضر 12 جایگاه بنزین در داخل شهر زنجان واقع شده است که با تکمیل جایگاه مذکور واقع در الهیه این میزان به 13 مورد ارتقا می‌یابد؛ می‌گوید: این تعداد جایگاه سوخت برای شهر زنجان کافی نیست، عقلانی این است که مردم به خدمات؛ دسترسی داشته باشند، پمپ بنزین؛ از مراکز خدماتی محسوب می‌شود و باید حداقل 20 جایگاه در داخل شهر زنجان وجود داشته باشد.

بدون شک موضوع احداث جایگاه سوخت و نیاز به آن در زندگی شهر نشینی بسیار مهم است. اما در این راستا احداث هر جایگاه تابع شرایط وضوابط خاصی است که در مراحل اولیه و جانمایی جایگاه باید در آن موارد دقت نظر داشت. می توان به جرات گفت درصورتی که هرکدام از اصول مربوطه در زمان ساخت و... رعایت نشود سلامت شهروندان به خطر خواهد افتاد.

عدم رعایت مبحث مهم و غیرقابل انکار ایمنی حریم جایگاه های سوخت باعث می شود تا مشکلاتی از قبیل آلودگی های متعدد صوتی، زیست محیطی و ترافیکی بروز نماید. این موضوع نه تنها برای شهروندان دردسر ساز می شود بلکه باعث خواهد شد افرادی که در مجاورت پمپ های بنزین سکونت دارند از این موضوع ابراز نارضایتی کنند.

حمید حبیبی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان در خصوص حرائم جایگاه سوخت می‌گوید: این شرکت مسئول اعلام حرائم مربوط به جایگاه‌های سوخت نیست؛ همانطور که گفتم 22 استعلام از ارگان‌های ذیربط صورت می‌گیرد و هر ارگان نیز حریم خود را اعلام می‌کند، در خصوص جایگاه سوخت بنزین بحث «توجیه اقتصادی» مطرح است نه «حرائم»! حرائم را ادارات مشخص می‌کنند مثلا اداره برق در خصوص پست فشار قوی، شهرداری در خصوص حریم مربوط به معابر و غیره! در جلسه‌ای که با برخی از کارشناسان تعدادی از ارگان‌های ذیربط داشتیم گفته شد که طبق اطلاعیه محیط زیست؛ پمپ بنزین با مناطق مسکونی، 20 متر فاصله داشته باشد، خب اگر این گونه باشد دیگر فضایی برای خدمات پمپ بنزین‌ها نمی‌ماند.

حبیبی در خصوص گلایه ساکنان الهیه نسبت به فاصله 4 متری تاسیسات پمپ بنزین با منازل مسکونی اضافه می‌کند: دیوار پمپ بنزین با منازل 3 تا 4 متر فاصله دارد نه ساختمان و تجهیزات پمپ بنزین! روبروی جایگاه؛ بلوار واقع شده است. فاصله بین تجهیزات پمپ بنزین با منازل مسکونی بیش از 20 متر است و هیچ خطری نیز ساکنان منطقه را تهدید نمی‌کند.

وی همچنین به فاصله قانونی که پمپ بنزین ها با منازل مسکونی و مراکز حساس باید داشته باشند هم اشاره می کند و می گوید: فاصله ای که طبق قانون یک پمپ بنزین باید با مراکز حساس نظیر مراکز درمانی داشته باشد حداقل صد متر است.

حبیبی در پاسخ به سؤالی در خصوص «نگرانی شهروندان از همجوار بودن جایگاه سوخت با مدرسه که از مراکز حساس محسوب می‌شود» عنوان می‌کند: مدرسه و منازل مسکونی جزو مناطق حساس نیستند و فاصله بین پمپ بنزین با مدارس و منازل مسکونی 20 متر و فاصله بین مراکز حساس (از جمله بیمارستان‌ها) از پمپ بنزین، 100 متر است.

 حدود 2 سال قبل به علت عدم رعایت حریم با احداث جایگاه بنزین در محل مذکور موافقت نکردند!

در حالی که مسئولان ذیریط بر قانونی بودن مجوز احداث پمپ بنزین مذکور تاکید دارند؛ یک منبع آگاه که نامش نزد صدای زنجان محفوظ است صراحتا اعلام می‌کند که؛ حدود 2 سال قبل به علت عدم رعایت حریم با احداث جایگاه بنزین در محل مذکور؛ موافقت نشده است.

پروانه جایگاه سوخت الهیه در سال 1400 صادر شده است

با این حال مجید ناصحی‌مقدم، رئیس شورای شهر زنجان نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان یادآور می‌شود: چند سال پیش در محل مذکور؛ مقرر شده بود که پمپ بنزین احداث شود؛ سرمایه‌گذار مربوطه موافقت ارگان‌ها بعلاوه مجوز شورای ترافیک را نیز اخذ کرده بود اما آنچه منجر به عدم اجرا شد؛ «گلایه اهالی و نارضایتی‌های بعدی» بود. اگر سرمایه‌گذار؛ پروژه را آغاز کرده باشد؛ طبیعتا؛ شهرداری با اجرا مشکلی نداشته و مورد تائید بوده است، البته این را هم بگویم که هیچ یک از شهروندان نیز به شورای شهر مراجعه نکرده‌اند اما بر اساس وظیفه ذاتی خود قطعا مورد را پیگیری می‌کنیم.

منصور سلطان‌محمدی، معاون شهرسازی شهردار زنجان نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان تاکید می‌کند: وظیفه شهرداری؛ صدور پروانه است و این مهم بر اساس مدارک ارائه شده؛ مورد بررسی قرار گرفته و چنانچه مغایرتی با طرح و مصوبات ماده 5 نداشته باشد، پس از تکمیل نقشه‌ها و تائیدیه‌های موردنیاز نسبت به صدور مجوز یا همان پروانه ساختمان اقدام می‌کند.

سلطان‌محمدی می‌گوید: پلاک مدنظر؛ در سال 1398 در کمیسیون ماده 5 مورد بررسی قرار گرفته و کاربری آن از «حمل و نقل و انبار» به «تاسیسات و پمپ بنزین» تغییر یافته است. پس از آن مدارک لازم برای صدور پروانه را ارائه و در سال 1400 نیز پروانه صادر شده است. از این رو بخشی از زیربناها طبق اظهارات مسئولان مربوطه احداث شده است اما زمان پروانه احتمالا در برج 7 سال 1402 پایان یافته و تا جایی که اطلاع دارم فعلا تمدید هم نشده است. در صورت کافی بودن مستندات؛ اقدامات لازم برای تمدید پروانه صورت می‌گیرد.

در حالی که معاون شهرسازی شهردار زنجان از اتمام زمان پروانه پلاک مذکور خبر می‌دهد؛ فیلم‌ها و تصاویر که در نزد صدای زنجان موجود است حاکی از اقدامات عمرانی برای احداث پمپ بنزین است.

سلطان‌محمدی در این زمینه می‌گوید: شاید پروانه را مالک مربوطه تمدید کرده باشد اما تا جایی که اطلاع دارم؛ چنین اقدامی صورت نگرفته که برای قانونی بودن روند باید ضوابط از سوی مالک مدنظر قرار گیرد.

 جانمایی جایگاه سوخت الهیه غیرقانونی است

شاید قابل تامل باشد که؛ انسیه ابوبصیر، عضو وقت شورای شهر زنجان 15 دی‌ماه 1400 در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها اظهار کرد: بر اساس تعهدی که در مقابل مردم در راستای فساد و رفع تبعیض و بی‌عدالتی داشتیم، در بحث ساخت و سازها وارد عمل شده و پرونده‌ها را بررسی کردیم.  این عضو شورای شهر زنجان با اشاره به اینکه بیشترین نارضایتی مردم در مواجهه با اجرائیات است و در صورت آغاز ساخت و ساز در نخستین وهله با این امر مواجه می‌شوند، بیان کرد: البته در بخشی از کار مواجهه با این امور قانونی است، اما گاها برخوردهای متعارض موجب بی‌عدالتی می‌شود که خواسته شهروندان برقراری عدالت است.

 وی با اشاره به اینکه اخیرا پرونده مربوط به جایگاه سوخت الهیه را اخیرا بررسی کرده و به نکات خوبی رسیدیم، گفت: با توجه به اینکه همسایگان نیز در این ارتباط نارضایتی داشتند؛ موضوع به صورت ریز به ریز بررسی شد.

  ابوبصیر افزود: پس از بررسی به این نتیجه رسیدیم که متاسفانه در این جانمایی به لحاظ فنی و کلی هیچ نوع ایتم لازم برای جانمایی جایگاه سوخت لحاظ نشده بود و عرض کم خیابان و منتهی شدن به تقاطع کم عرض و همجواری با مدرسه و همسایگانی که در فاصله بسیار کمی از جایگاه بودند، یکی از دلایل جانمایی نادرست آن است.  وی با اشاره به اینکه متاسفانه ۵۰ درصد کار نیز پیش رفته بود و از همین رو این نگرانی و تشویش افکار عمومی ایجاد شده بود، اضافه کرد: لازم بود که دادستان در این زمینه که یک نوع مواجهه با فساد است، ورود کند.

وی با اشاره به اینکه گاها افرادی که در مبدا و مرجع آن هستند مجرای کارهای غیرقانونی قرار می‌گیرند، گفت: آنطور که بررسی کردیم این سرمایه‌گذار از استعلامات ۱۲ گانه برای ۵ مورد اقدام نکرده و اگر هم است استعلامات تاریخ گذشته است و این نمی تواند جایگزین مجوزهای مربوط باشد

 ابوبصیر تصریح کرد: با توجه به شرایطی که این منطقه برای جانمایی دارد اگر مجوزی هم از کمیسیون ماده ۵ گرفته شده است این قضیه باید وارسی شود و در صورت تخلف دادستان ورود کند.

ابوبصیر گفت: به همین خاطر از دادستان به عنوان مدعی‌العموم انتظار داریم دادستان ورود کنند و با خاطیان که به خودشان جرات دادند بدون پروانه مربوط اقدام به ساخت و ساز کردند، برخورد کنند.

 ما دائما به این فکر می‌کنیم که بعد از احداث جایگاه سوخت؛ 

امنیت روانی، بهداشت و سلامتی‌مان دچار مشکل خواهد شد یا نه؟

یکی از شهروندان زنجانی نیز با یادآوری اظهارات عضو سابق شورای شهر زنجان (ابوبصیر) در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه به عنوان یکی از ساکنان منطقه نگران در خصوص مشکلات بعدی که ممکن است گریبانگیر ساکنان شود از مسئولان سؤال دارم: آیا تضمین می‌دهید که با آغاز به کار جایگاه سوخت بنزین هدف در منطقه الهیه مشکلات بهداشتی برای ساکنان محل ایجاد نخواهد شد؟ ما دائما به این فکر می‌کنیم که بعد از احداث این جایگاه؛ امنیت، بهداشت و سلامتی‌مان دچار مشکل خواهد شد یا نه؟ طبق قانون اگر سلامت روانی و غیره شهروندان به خطر بیفتد مدعی العموم از حقوق مردم دفاع می‌کند که امیدواریم مسئولان ذیربط به موضوع ورودکنند.

بر اساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات): هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود از قبیل آلوده کردن آب آشامیدنی یا توزیع آب آشامیدنی آلوده، دفع غیربهداشتی فضولات انسانی و دامی و مواد زاید، ریختن مواد مسموم کننده در رودخانه‌ها، زباله در خیابان‌ها و کشتار غیرمجاز دام، استفاده غیرمجاز فاضلاب خام یا پس آب تصفیه خانه‌های فاضلاب برای مصارف کشاورزی ممنوع می‌باشد و مرتکبین چنانچه طبق قوانین خاص مشمول مجازات شدیدتری نباشند به حبس تا یک سال محکوم خواهند شد.

تبصره ۱ - تشخیص اینکه اقدام مزبور تهدید علیه بهداشت عمومی و آلودگی محیط زیست شناخته می‌شود و نیز غیرمجاز بودن کشتار دام و دفع فضولات دامی و همچنین اعلام جرم مذکور حسب مورد بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان دامپزشکی خواهد بود.

تبصره ۲ - منظور از آلودگی محیط زیست عبارتست از پخش یا آمیختن مواد خارجی به آب یا هوا یا خاک یا زمین به میزانی که کیفیت فیزیکی، شیمیایی یا بیولوژیک آن را بطوری که به حال انسان یا سایر موجودات زنده یا گیاهان یا آثار یا ابنیه مضر باشد تغییر دهد.

به گزارش صدای زنجان؛ در حالي كه خطرناك بودن جايگاه هاي پمپ بنزين به خاطر نزديكي به منازل مسكوني و پر تراكم بر کسی پوشیده نیست با این حال برخی از مسئولان زنجان اصلا اطلاعی از این پروژه ندارند! برخی از مسئولان ذيربط نیز قانع نشده اند که ممکن است پافشاری بر افزایش جایگاه‌های سوخت جهت تسهیل در استفاده راننده‌ها از خدمات؛ به قیمت جان ساکنان اطراف این جایگاه‌ها تمام شود که ضروری است در این زمینه در راستای خدمت به مردم و رفع نگرانی ساکنان اقدام موثری صورت گیرد.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانکوی الهیهجایگاه سوختمنزل مسکونی
sedayezanjannews.ir/nx11573


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»