از میان همه مهارت های تحصیلی، نوشتن ملموس ترین آنهاست زیرا فرد با استفاده از این مهارت سندی از خود به جای میگذارند.
زهره میرعیسیخانی- از میان همه مهارت های تحصیلی، نوشتن ملموس ترین آنهاست
زیرا فرد با استفاده از این مهارت سندی از خود به جای میگذارند. به همین دلیل مهارت
در خوشنویسی اهمیت بسزایی دارد. شناخت علل و عوامل موثر بر بدخطی از آن جهت اهمیت دارد
که با ریشه یابی و رفع آنها میتوان تا حد زیادی به مهارت در خوشنویسی کمک کرد. خوشنویسی
مهارتی است که مانند سایر مهارت ها باید آموخته شود و چه مکانی بهتر از مدارس می توانند
در این زمینه اثر گذار باشند؟
در این خصوص، رئیس انجمن خوشنویسان استان زنجان،
اصغر محمدی با اشاره به اینکه کلاسهای انجمن خوشنویسی استان زنجان مشابه کلاس های
تابستانی سایر انجمنها در حال برگزاری است، گفت: به نظر میرسد هر ساله استقبال از
هنر کمتر میشود و این موضوع برمیگردد به اینکه متولیان امر فرهنگ و هنر دغدغه فرهنگ
و هنر ندارند.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی
مردم دغدغه اولشان معیشت است و با این وضعیت اقتصادی اینکه انتظار داشته باشیم مردم
در کلاسهای هنری ثبت نام کنند، کمی دور از انتظار است، ضمن اینکه تنوع کلاس های تابستانه
نیز بسیار بالا رفته است و همین مسئله تا حدودی مسئله را پیچیدهتر میکند.
رئیس انجمن خوشنویسی استان زنجان
با اشاره به اینکه هنر خوشنویسی، هنری دیربازده است، خاطرنشان کرد: همین امر موجب میشود
که نوجوانان و جوانان امروزی میل و رغبت کمتری برای حضور در کلاسهای خوشنویسی داشته
باشند ولی باید اذعان داشت که کلاسها همچنان مشابه سابق در حال برگزاری است و این
انجمن همچنان برای ادامه برگزاری کلاس ها تلاش میکند.
محمدی افزود: متاسفانه سیستم
آموزش و پرورش کشور به ویژه در بحث فرهنگ و هنر دچار مشکل است و هیچ کس هم نمیتواند
آن را انکار کند. هنر در وضعیت آشفته مدارس به سختی میتواند جایگاهی برای خود پیدا
کند و با نگاهی به کسانی که در مدارس به آموزش هنر میپردازند؛ میتوان وضعیت هنر در
مدارس را حدس زد.
وی با اشاره به اینکه مشکل اصلی
این است که آموزش و پرورش با متولیان فرهنگ و هنر یک تفاهم نامه امضا نمیکنند تا بدین وسیله آموزش و پرورش موظف باشد
از نیروهای فارغ التحصیل انجمنهای هنری برای مثال انجمن خوشنویسان ایران به عنوان
نیروی کار تخصصی بهره بگیرد و یا برای نیروی کار خود، دوره و کلاسهای مرتبط برگزار
کند.
وی با اشاره به اینکه سیستم آموزش
و پرورش نیازمند یک انقلاب بزرگ در حوزه هنر است، افزود: سیستم آموزش و پرورش باید
باور کند که تربیت نسل آینده بر عهده آنهاست و مشکل هنر در کشور درست نمیشود مگر
اینکه یک تحولی در شورای عالی فرهنگی رخ دهد و یک سری تفاهم نامه با وزرات آموزش و
پرورش بسته شود.
این هنرمند خوشنویس با اشاره
به اینکه باید از نیروی متخصص، در آموزش هنر در مدارس بهره برد، افزود: فرهنگ و هنر
بایستی در مدارس نهادینه و احیا شود، از همین رو است که بایستی در این زمینه برنامه
ریزی صورت بگیرد و اساتید حرفهای وارد کار شوند.
محمدی افزود: امید ما در زمینه
آینده هنر و خوشنویسی به همین بچهها است و هنر را بنا است تا همین جوانان و نوجوانان
زنده نگه دارند در شرایطی که بالغ بر 2 هزار رشته هنری از بین رفته است بایستی به فکر
هنر بود چرا که اگر کسی به داد این هنرها نرسد، دیگر هنری باقی نخواهد ماند. چنانچه
ترکیه در دو سه سال گذشته قد علم کرده است که خوشنویسی نستعلیق را به نام خود ثبت کند
همان گونه که مولانا را به نام خود ثبت کردند.
وی با اشاره به اینکه درست است
که این شخصیتها جهانی هستند ولی کسی بایستی به این فکر کند که این مشاهیری که وجود
دارند متعلق به این کشور است، افزود: در زمینه هنر بایستی در وهله اول مشکلات کلی برطرف
شود و در مراحل بعدی به مسائل جزئی پرداخت. وقتی مردم هنوز درگیر و دار نان شب خود
هستند، هزینهای نمیماند که در کلاسهای هنری ثبت نام کنند.
محمدی افزود: برای اینکه یک نفر تربیت شود و بتوان آینده هنری
را به دست او سپرد؛ بایستی استمرار در فعالیت هنری وجود داشته باشد. وقتی یک هنرجو
وضعیت هنرمند جامعه خود را در جامعه میبیند و مشاهده میکند که وضعیت هنرمند او در
حال حاضر وضعیت خوشایندی نیست و برخی از هنرمندان ما به نان شب خود نیز محتاج هستند،
چه طور میتوانیم انتظار داشته باشیم که یک نوجوان یا جوان به این سمت گرایش داشته
باشند؟
این هنرمند خاطرنشان کرد: افراد همواره در هر امری
الگویی را برای خود در نظر میگیرند و زمانی که هنرجو الگوی خود را هنرمندی قرار میدهد
که گاها در نان شب خود نیز مانده است، به این نتیجه خواهد رسید که هنر نمیتواند برای
او درآمدزایی داشته باشد و در واقع میتوان اذعان داشت که ما در اقتصاد هنر ضعیف عمل
کرده ایم.
محمدی با اشاره به اینکه بایستی
با مشکلات هنر ریشهای برخورد شود، گفت: تا زمانی که رشته خوشنویسی در زیر شاخه رشتههای
«کار و دانش» قرار ندارد، نمیتوان انتظار داشت که خوشنویسی در مدارس جدی گرفته شود
و متعاقب آن کودکان ما در مدارس خط خوبی داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه جامعهای
که توان استفاده از نیروهای بالقوه خود را ندارد، نمیتواند در مسیر رشد در زمینههای
مختلف قرار بگیرد، گفت: تجربه نیز نشان داده است که اساتید بزرگ هر هنری به واسطه
اینکه حاضر نیستند هنر خود را به بهای پول بفروشند در انزوا مشغول فعالیت خود هستند،
در حالی که کسانی که به دنبال درآمدزایی از هر راهی هستند توانستهاند در جامعه خودی
نشان بدهند.