کد خبر: 11585
1403/01/25 - 9:0


صدای زنجان از ادامه بی توجهی مسئولان به وضعیت راه روستایی دو اسب گزارش می‌دهد؛

خیلی نزدیک، خیلی محروم!

اهالی روستای «دو اسب»: نزدیکی به شهر زنجان برای اهالی روستا آفت و بلای جان شده است/مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری زنجان: راهداری از رسیدگی به وضعیت راه روستایی «دواسب» به دلیل قرار گفتن در حریم شهری خودداری می‌کند، در حالی که رسیدگی به وضعیت راه جزو وظایف ذاتی اداره راهداری است/معاون شهرسازی شهردار زنجان: راه، «دو اسب» روستایی محسوب می‌شود، این روستا قرار هم نیست حریم شهر شود/رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان زنجان: تردد در محور «دو اسب» بالا است، قرار است موضوع مطالعات تعریض این محور در کمیته برنامه‌ریزی مطرح شود!

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/  سمیه محرمی: در حالی که ساکنان روستای «دواسب» بر لزوم تعریض جاده منتهی به این منطقه گله‌مند هستند؛ رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان زنجان با اشاره به اینکه تردد در محور «دو اسب» بالا است، قر وعده می‌دهد که قرار است موضوع مطالعات تعریض این محور در کمیته برنامه‌ریزی مطرح شود!

 نام دو روستای دواسب و پایین‌کوه زنجان به دلیل نزدیکی به شهر زنجان و حواشی ناشی از آن زیاد به گوش زنجانی‌ها خورده است و این موضوع به دلیل آن است که این روستا بیخ گوش شهر زنجان بوده و از یک سو در حریم شهر زنجان قرار دارد و از سوی دیگر هنوز به عنوان یک روستا شناخته شده است و این موضوع زمینه اختلاف نظر برای ارائه خدمات توسط دستگاه مربوطه را فراهم کرده است.

هیچ کس ما را گردن نمی‌گیرد

یکی از اهالی روستای دو اسب زنجان با گلایه از وضعیت این روستا به صدای زنجان می‌گوید: مشکلات برای اهالی روستای دو اسب چند برابر سایر روستاها است.

وی با اشاره به اینکه حداقل تکلیف اهالی سایر روستاها برای پیگیری مشکلاتشان مشخص است، بیان می‌کند: ما به هر اداره‌ای که مراجعه می‌کنیم، می‌گویند به ما مربوط نیست و آدرس اداره دیگری را می‌دهند و این دور تسلسل ادامه دارد در واقع هیچ کس ما را گردن نمی‌گیرد.

حمید با اشاره به اینکه همه مشکلات را تحمل می‌کنیم اما شرایط جاده دواسب دیگر غیر قابل تحمل شده است، عنوان می‌کند: این جاده دیگر با حجم تردد و رفت و آمد اهالی و همچنین مخاطبان پمپ بنزین و سالن پذیرایی مستقر در ورودی دو اسب همخوانی ندارد.

این روستایی می‌گوید: این شرایط موجب شده همواره حجمی از نگرانی و استرس در بین ساکنان روستای «دو اسب» وجود داشته باشد، چرا که نمی‌دانند فرزند یا عزیزشان که از این مسیر تردد می‌‎کند آیا بار دیگر سالم به خانه بازخواهد گشت؟

این اهل روستای دو اسب با اشاره به اینکه مسیر به شدت باریک بوده و کشش خودروهای این مسیر را ندارد، بیان می‌کند: نبود روشنایی کافی نیز به شدت این شرایط را وخیم کرده و حجم تصادفات را در این محور را افزایش داده که زیبنده روستایی که دم گوش شهر زنجان است، نیست.

مریم یکی دیگر از ساکنان این روستا نیز به صدای زنجان می‌گوید: اگر خودروی شخصی نداشته باشیم تردد در این روستا به شدت سخت شده و باید با تغییر چند خودرو و البته پیاده‌روی مسیری، خود را به مقصد برسانیم.

وی با اشاره به اینکه برای نمونه زمانی که بخواهیم با تاکسی به روستا برسیم باید از تاکسی مسیر زیباشهر استفاده کنیم، عنوان می‌کند: در این شرایط یا باید به راننده تاکسی اصرار کنیم که تا ورودی روستا ما را برساند که این موضوع را منوط به حضور مسافر دیگر می‌کند یا در ابتدای مسیر باید از تاکسی پیاده شده و بقیه راه را پیاده برویم و یا هزینه بیشتری بپردازیم.

وی با بیان اینکه در ساعات مختلف روز به ویژه ایام شب این پیاده‌روی به شدت خطرناک می‌شود، اضافه می‌کند: هر چند در روز نیز به دلیل اینکه مسیر عرض چندانی ندارد خطر خود را دارد اما در شب با توجه به تاریکی مطلق حاکم بر مسیر خطرات ناشی از تصادفات افزایش چندین برابری پیدا می‌کند.

 رسیدگی به مشکلات خارج از حریم روستای دو اسب بلاتکیلف باقی مانده است

موضوع این روستا به ویژه بحث راه آن را از وجیه‌اله بیگدلی مدیر کل امور روستایی استانداری زنجان پیگیر می‌شویم که وی به صدای زنجان می‌گوید: رسیدگی به مشکلات و نیازهای داخل محدوده روستا و اجرای طرح هادی این روستا مربوط به امور روستایی و دستگاه‌های مربوطه است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری زنجان با اشاره به اینکه رسیدگی به مشکلات خارج از حریم روستای دو اسب بلاتکیلف باقی مانده است، بیان می‌کند: در بحث راه این روستا پیرو پیگیری و درخواست مردم با وجود اینکه در شرح وظایف اداره امور روستایی نبوده مکاتبه با اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه از سوی اداره راهداری ادعا می‌شود چون این راه در حریم شهری قرار دارد از حوزه وظایف راهداری خارج است، عنوان می‌کند: در برهه‌های زمانی متفاوت مکاتباتی با این دستگاه داشتیم که این پاسخ را به ما داده‌اند.

بیگدلی با اشاره به اینکه این محور تبدیل به قتلگاه شده است، اضافه می‌کند: از اسم راه روستایی، مشخص است که هر گونه مسئولیتش بر عهده اداره راهداری بوده ولی مکاتبات ما تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری زنجان با اشاره به اینکه پاسخ آخرین مکاتبه خود را برای رسیدگی به وضعیت راه این روستا را دریافت نکرده است، اضافه می‌کند: به نظر می‌رسد این دستگاه بر قرار گرفتن این راه در حریم شهری تاکید کند چرا که این روستا و شرایطش مشابه شترمرغ بوده که نه از شتر بودن شتر است و نه از مرغ بودن مرغ!

وی بیان می‌کند: نزدیکی این روستا دلیلی برای عدم تخصیص امکانات نیست و با توجه به اینکه رسیدگی به وضعیت راه جزو وظایف ذاتی اداره راهداری است باید این مجموعه به شرایط این محور رسیدگی کند.

بیگدلی در پاسخ به سئوال صدای زنجان در مورد برنامه‌ریزی برای اتصال این روستاها به شهر می‌گوید: به ما چیز دقیقی گفته نشده و اعلام رسمی در این زمینه عنوان نشده است و هم‌اکنون در این مجموعه دهیار به عنوان نماینده دفار امور روستایی در روستا در حال فعالیت است.

محور روستایی دو اسب به طول 2.4 کیلومتر در حیطه وظایف راهداری است

مهدی احمدی رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان زنجان اما در پاسخ به سئوالی در مورد اینکه این محدوده و رسیدگی به وضعیت آن در شرح وظایف اداره راهداری هست یا خیر به صدای زنجان صراحتا می‌گوید: نگهداری این محور به طول 2.4 کیلومتر در زیر مجموعه وظایف اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان قرار دارد.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان زنجان با اشاره به اینکه هم‌اکنون جمعیت این روستا بالا بوده و تردد در آن در جریان است، عنوان می‌کند: تردد به صورت شبانه‌روزی در این محور بالا بوده و این موضوع را تایید می‌کنیم، همچنین پمپ بنزین و تالار در این مسیر وجود دارد که موجب افزایش بار ترافیکی در این محور شده است.

وی با اشاره به اینکه این محور در مقیاس روستایی بوده اما با توجه به افزایش جمعیت تردد به این روستا افزایش پیدا کرده است، بیان می‌کند: به همین منظور از یک سال پیش برای روشنایی این محور اقدام شده و پیگیری آن در دستور کار قرار گرفته است.

احمدی با اشاره به اینکه مکاتباتی با سازمان راهداری صورت گرفته است و آقای صباغ زاده مدیر کل ایمنی راه سازمان از این محور بازدید داشته است، اضافه می‌کند: امکان تخصیص اعتبار برای این پروژه از اعتبارات ملی به دلیل روستایی بودن این محور وجود ندارد، ولی مقرر شده از اعتبارات استانی برای این پروژه استفاده شود.

آمار تصادفات به دست ما برسد، بررسی می‌‌کنیم

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان زنجان در پاسخ به سئوال صدای زنجان در مورد وضعیت آمار تصادفات در این محور با اشاره به اینکه قرار است بحث مطالعات تعریض این محور در کمیته برنامه‌ریزی مطرح شود، تصریح می‌کند: در جلسه فرمانداری مقرر شد پلیس راه آمار تصادفات دو ساله را اعلام کند تا  براساس آن تصمیم‌گیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه در مورد تعریض پروژه، مکاتباتی با کمیته برنامه‌ریزی شهرستان و استان داشته و پیشنهادات خود را خواهیم داشت که در صورت تایید و تخصیص پول در مورد تعریض این محور اقدام خواهد شد، اضافه می‌کند: حدود 20 میلیارد تومان برآورد تعریض این محور در شرایط کنونی است.

دو اسب، به حریم شهر زنجان، الحاق نشده است

منصور سلطان‌محمدی معاون شهرسازی شهردار زنجان نیز در پاسخ به سئوال صدای زنجان در مورد وضعیت راه درسترس به روستای دو اسب با اشاره به اینکه راه روستایی عنوانش روی آن است، اظهار می‌کند: شهرداری خارج از محدوده شهر مگر صدور مجوز ساخت و ساز در محیط‌های خارج از حریم روستا، مسئولیتی ندارد.

معاون شهرسازی شهردار زنجان با اشاره به اینکه شهرداری در حریم شهری به جز اینکه خارج از حریم روستا مجوزهای لازم را صادر کرده و بر اجرای آن نظارت کند، مسئولیتی ندارد، عنوان می‌کند: این صدور مجوزها نیز مگر از مسیر قانونی امکان‌پذیر نیست و غیر از آن مسئولیت دیگری در این حریم ندارد.

وی اضافه می‌کند: برای نمونه حریم زنجان در شرق شهر تا حدود شرکت روغن نباتی جهان ادامه دارد، آیا مسئولیت جاده‌کشی و فعالیت‌های عمرانی این حریم با شهرداری است؟

سلطانمحمدی در پاسخ به سئوال صدای زنجان در مورد امکان اتصال این روستا به حریم شهر با اشاره به اینکه آخرین سندی که می‌توانست حریم شهر زنجان را تعیین تکلیف کند طرح جامع شهر زنجان بود، اضافه می‌کند: طبق این سند ابلاغ شده روستای دو اسب و پایین کوه وارد حریم شهر نشده است.

معاون شهرسازی شهردار زنجان با اشاره به اینکه سند طرح جامع شهر زنجان که افق توسعه شهر زنجان را نشان می‌دهد در سال 1400 ابلاغ شده است، گفت: طبق این سند حریم شهر زنجان برای حداقل 10 سال آینده که قابلیت تمدید به مدت 20 سال را دارد طراحی و ابلاغ شده است.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانروستا دو اسبراهداریمشکلات
sedayezanjannews.ir/nx11585


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»