کد خبر: 11627
1403/02/02 - 8:43


صدای زنجان از گلایه برخی شرکت‌های حمل و نقل نسبت به برگزاری مناقصه « حمل محصولات شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان زنجان» گزارش می‌دهد؛

مناقصه صوری؟

برخی از شرکت‌کنندگان در مناقصه «حمل محصولات شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان زنجان»: تشریفات قانونی در مناقصه مذکور رعایت نشد، برگزارکنندگان، علاقمند به برنده شدن شرکت مدنظرشان بودند که در نهایت همین اتفاق هم افتاد!/مدیرکل جهاد کشاورزی استان: فراخوان برگزاری مناقصه در سطح عمومی منتشر شد، برای مجموعه دولتی تفاوتی ندارد که چه کسی برنده شود آنچه مهم است «اجرای قانون» و «کمترین نرخ پیشنهادی به نفع دولت» است/مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان: برخی می‌خواهند از آخر، اول شوند! مناقصه را به نفع دولت و در چارچوب قانون برگزار کرده‌ایم/معاون حمل و نقل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان: صدور بارنامه شرکت باربری «پارسیان بار تیزرو زنگان» برای ناوگان «ملکی» در سرتاسر استان زنجان بلامانع است و این شرکت فقط در شهرستان زنجان برای ناوگان «ملکی و غیرملکی» می‌تواند بارنامه صادر کند

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: فعالان تعدادی از شرکت‌های حمل و نقل با وارد کردن شائبه‌هایی نسبت به صدور فراخوان مناقصه «حمل محصولات شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان زنجان» و برگزاری آن، مدعی هستند: تشریفات قانونی در مناقصه مذکور رعایت نشد و برگزارکنندگان، علاقمند به برنده شدن شرکت مدنظرشان بودند که در نهایت همین اتفاق هم افتاد! هر چند مسئولان ذیربط جهاد کشاورزی استان زنجان تاکید دارند که؛ فراخوان برگزاری مناقصه در سطح عمومی منتشر شده و برای مجموعه دولتی تفاوتی ندارد که چه کسی برنده شود آنچه مهم است «اجرای قانون» و «کمترین نرخ پیشنهادی به نفع دولت» است و بس!

چندی پیش شرکت خدمات حمایتی کشاورزان استان زنجان وابسته به وزارت جهاد کشاورزی با انتشار آگهی در یکی از روزنامه‌ها؛ اعلام کرد که در نظر دارد؛ انجام عملیات بارگیری حمل و تخلیه مقدار 15 هزار تن انواع نهاده‌های کشاورزی از مبدا انبارهای شازمانی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی واقع در استان زنجان را به کلیه نقاط داخل و خارج از استان زنجان را از طریق برگزاری مناقصه عمومی یک مرحله ای و در بستر سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) به پیمانکاران واجد شرایط واگذار کند.

با وجود انتشار این فراخوان در سطح عمومی؛ برخی از فعالان در تعدادی از شرکتهای حمل و نقل می‌گویند اصلا از این آگهی اطلاعی نداشتند که بخواهند شرکت کنند و با وجود اقدام به ظاهر قانونی؛ بسیاری از شرکت‌ها از مناقصه بی اطلاع بوده‌اند چون کف دستشان را بو نکرده بودند که چنین برنامه‌ای در دستور کار شرکت خدمات حمایتی کشاورزان استان زنجان باشد.

گروه دوم منتقدین نیز مربوط به برخی از شرکت کنندگانی است که در این مناقصه شرکت کرده‌اند اما مدعی‌اند که همه چیز برنامه‌ریزی شده بود تا یک شرکت مشخص برنده مناقصه شود!

مناقصه پنهانی؟

تعدادی از شرکت‌های حمل و نقل شهرستان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان ضمن اظهار بی‌اطلاعی از برنامه «برگزاری مناقصه جهت انتخاب پیمانکار برای حمل محصولات شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان زنجان» از مسئولان ذیربط استانی می‌خواهند تا توضیح دهند که دلیل برگزاری پنهانی این مناقصه چه بوده است؟

البته برخی از شرکت‌کنندگان در مناقصه نیز که ظاهرا نسبت به برگزاری مناقصه انتقادهایی دارند؛ می‌گویند: به جز یک شرکت خاص؛ هیچ شرکتی در مرکز زنجان و حتی سطح استان از این مناقصه اطلاعی نداشته است و جالب اینجاست همین شرکت؛ مدارک خواسته شده را تحویل و برنده مناقصه شده است!

یکی از فعالان حوزه حمل و نقل که نامش نزد صدای زنجان محفوظ است؛ می‌گوید: بر اساس تاکیدات اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای؛ امکان شرکت در مناقصه برای کلیه شرکت‌های حمل و نقل وجود داشته و دارد البته به شرط رعایت حوزه جغرافیایی! آن طور که اطلاع داریم شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان زنجان دارای 2 انبار در شهرستان‌های زنجان و سلطانیه است. چرا به جز شرکتی که از مناقصه اطلاع داشته است؛ مابقی شرکت‌های حمل و نقل بومی از این موضوع اطلاعی نداشتند؟ معتقدیم تشریفات قانونی در مناقصه مذکور رعایت نشد، برگزارکنندگان علاقمند به برنده شدن شرکت مدنظرشان بودند که در نهایت همین اتفاق هم افتاد!

روح‌اله حسنی، مدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان در این زمینه در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه اطلاعیه مربوط به برگزاری مناقصه در روزنامه نیز درج و به اطلاع عموم رسیده است، عنوان می‌کند: برای متولیان؛ تفاوتی ندارند که واگذاری امور مربوط به حمل محصولات شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان به کدام مجموعه و شرکتی صورت گیرد، آنچه اهمیت دارد؛ «اجرای قانون» و «کمترین نرخ پیشنهادی به نفع دولت» است.

برخی می‌خواهند از آخر، اول شوند! مناقصه را به نفع دولت و در چارچوب قانون برگزار کرده‌ایم

عبدالحسین ادیبان، مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان ضمن تاکید بر رعایت تشریفات قانونی در برگزاری فرآیند مرحله به مرحله مناقصه هر گونه شائبه در این مبحث را صراحتا رد کرده و توضیح می‌دهد: فرآیند مناقصه؛ سامانه‌ای بوده و این روال از ابتدا تا تائید نهایی به صورت آنلاین تحت نظارت بازرسی استان زنجان بوده است. اگر نواقصی در روند مناقصه باشد؛ هیچ وقت مناقصه مورد تائید قرار نمی‌گیرد.

ادیبان با بیان اینکه برگزاری مناقصه جهت انتخاب پیمانکار برای حمل محصولات شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان زنجان در ابتدای سال جاری صورت گرفت، اضافه می‌کند: شرکت « باربری پارسیان بار تیزرو زنگان» رسما و قانونا برنده این مناقصه بوده و حتی به تائید کمیسیون فنی تهران نیز رسیده است. این شرکت قبلا مجوز شهرستانی داشت اما از امسال می‌تواند در مناقصه نیز شرکت کند. از این رو شرکت مذکور از سوی اداره راهداری نامه مکتوبی را تحویل داده که بر اساس آن؛ اجازه جابجایی بار در داخل و خارج از استان زنجان را دارد.

ادیبان با بیان اینکه در حال حاضر 2 انبار (شهرستان زنجان و سلطانیه) متعلق به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان زنجان است، تاکید می‌کند: 4 پیمانکار برای شرکت در مناقصه اعلام آمادگی کردند که 2 مورد آن بومی و مستقر در زنجان و 2 مورد آن نیز غیربومی و دارای نمایندگی در کل کشور از جمله زنجان هستند. این افراد تمامی صورتجلسات را نیز امضا کردند اما وقتی دیدند که برنده مناقصه نشدند؛ ترجیح دادند حاشیه سازی کنند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه به عنوان مجموعه دولتی تمامی تلاشمان را برای اجرای قانون و به نفع دولت انجام می‌دهیم؛ اضافه می‌کند: «ضمانت‌نامه»، «مدارک خواسته شده که باید عینا در سیستم درج شود» و در نهایت «قیمت اعلامی» مورد بررسی قرار می‌گیرد. طبق مدارک موجود شرکت حائز شرایط را به عنوان برنده اعلام کردیم. من نمی‌توانم به سیستم و دولت ضرر بزنم و شرکتی که رقم پیشنهادی‌اش بالاتر از شرکت یا شرکت‌های دیگر است را به عنوان برنده مناقصه معرفی کنم. تاکید می‌کنم وقتی شرکت بومی زنجان که طبق نامه مکتوب ارائه شده از سوی متولی؛ اجازه فعالیت در استان را دارد و رقم پیشنهادی به مراتب پائین‌تر از شرکت‌های شرکت‌کننده است، طبیعتا باید برنده شود. 

ادیبان تاکید می‌کند: به صلاح دولت؛ انجام وظیفه می‌کنیم. با سفارش، هیچ شرکتی را به عنوان برنده مناقصه اعلام نمی‌کنیم. برای تمامی گفته‌هایم در این گزارش، سند و مدرک دارم. نمی‌توانم نفر آخر را به عنوان نفر نخست و برنده اعلام کنم.

 شرکت باربری «پارسیان بار تیزرو زنگان» می‌تواند برای ناوگان ملکی خود

 در سرتاسر استان زنجان بارنامه صادر کند

گفتنی است؛ اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان، 11 فروردین‌ماه 1403 در پاسخ به نامه 55.52.57 مبنی بر انتخاب پیمانکار جهت حمل محصولات مدنظر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان زنجان با ارسال نامه‌ای مکتوب با موضوع «شرکت در مناقصه شرکت‌های حمل و نقل» خطاب به مدیریت شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان زنجان تاکید کرده که «امکان شرکت در مناقصه برای کلیه شرکت‌های حمل و نقل دارای مجوز فعالیت از این اداره کل اعم از استانی و شهرستانی با رعایت حوزه جغرافیایی محل فعالیت؛ بلامانع است.

با این وجود برخی مدعی‌اند که شرکت مذکور فعال در حوزه حمل و نقل مجوز فعالیت در داخل شهرستان زنجان را دارد و نباید در خارج از شهرستان زنجان فعالیت داشته باشد.

البته غلامرضا کرمی، معاون حمل و نقل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان صراحتا تاکید می‌کند: شرکت مذکور طبق آخرین ضوابط تاسیس؛ خود را تطبیق داده است. بر اساس آخرین ضوابط؛ شرکت مذکور می‌تواند برای ناوگان ملکی خود؛ از مبدا استان زنجان بارنامه صادر کند.

معاون حمل و نقل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان در پاسخ به اظهارات برخی از شرکت‌های حمل و نقل زنجان در خصوص احتمال صدور بارنامه از ناوگان‌های غیرملکی از سوی شرکت مذکور نیز می‌گوید: این شرکت برای ناوگان «ملکی و غیرملکی» می‌تواند از مبدا شهرستان زنجان بارنامه صادر کند اما در شهرستان سلطانیه نیز اجازه فعالیت با ناوگان ملکی را دارد اما در صورت هر گونه صدور بارنامه از طریق ناوگان غیرملکی، مرتکب تخلف شده و طبق قانون مراتب مورد پیگیرد قرار می‌گیرد.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانشرکت حمل و نقلراهدارینرخ پایین
sedayezanjannews.ir/nx11627


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»