کد خبر: 1185
1398/05/15 - 23:52


رئیس جهاد دانشگاهی استان در نشست با خبرنگاران مطرح کرد:

تکمیل اکوسیستم کارآفرینی در ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان

کامران جعفری: برنامه‌های جهاد دانشگاهی در مسیر اقتصاد دانش‌بنیان طراحی شده است

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- رئیس جهاد دانشگاهی استان با اشاره به تشکیل 3 پارک علم و فناوری، 24 مرکز رشد و حدود 20 مرکز نوآوری و شکوفایی در استان گفت: پس از تلاش‌های مدوام بیش از 12 ساله، با افتخار اعلام می‌کنیم اکوسیستم کارآفرینی در حوزه ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در استان تکمیل شده است.

کامران جعفری دیروز در نشست با خبرنگاران استان که در سالن جلسات جهاد دانشگاهی برگزار شد، ضمن گرامیداشت سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد انقلابی و روز خبرنگار اظهار کرد: جهاددانشگاهی نهادی انقلابی است که پس از تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی و به منظور تحقق بخشیدن به اهداف این ستاد به فرمان رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) تشکیل شده است و فعالیت های فرهنگی از ابتدای شکل گیری بخش اساسی و لاینفک برنامه های این نهاد را به خود اختصاص داده است.

جعفری عنوان کرد: جهاد دانشگاهی نهادی غیردولتی بوده و زیر‌ نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت می‌کند و در دیداری که رهبر انقلاب با ائمه‌جمعه داشتند، از اینکه مسئولان در دوران تحریم برای حل مشکلات به دنبال جهاددانشگاهی رفته و از نیروهای جوان این نهاد، استفاده کرده‌اند، ابراز رضایت داشتند.

ریل‌گذاری جهاد دانشگاهی زنجان در حوزه صنایع فرهنگی

رئیس جهاد دانشگاهی استان ابراز کرد: جهاددانشگاهی زنجان به دنبال آن بود که از فرهنگ تولید ثروت کند، به‌ طوری که جهاد دانشگاهی قریب به ۱۰ سال است که در حوزه صنایع فرهنگی ریل‌گذاری کرده و در این نهاد اعتقاد بر این است که صنایع فرهنگی اقتصادمحور بوده است، چرا که در برخی کشورها اشتغال و درآمد بسیاری را به‌وجود آورده، به همین دلیل در این راستا ایجاد اولین باشگاه علمی‌فرهنگی دانشجویان و اولین مرکز نوآوری و شکوفایی جزو برنامه‌های جهاددانشگاهی بوده است.

وی با اشاره به عادت جامعه برای هزینه‌کرد محض در بخش فرهنگ، تصریح کرد: جوانان فعال در مرکز صنایع فرهنگی خلاق توانستند از فرهنگ، چرخه اقتصادی ایجاد کنند.

رئیس جهاددانشگاهی استان ابراز کرد: پرداختن به صنایع فرهنگی و خلاق، نه تنها نوعی مبارزه با سلطه فرهنگی غرب و نفوذ نرم دشمن بوده، بلکه اشاعه فرهنگ الگوی ایرانی - اسلامی و فرهنگ جهادی است و در بعد اشتغال‌زایی نیز به میزان سرمایه‌گذاری کمتری نیاز دارد.

این مسئول با اشاره به اهمیت فرهنگ در تمامی برنامه‌‌‌ریزی‌های این نهاد انقلابی تصریح کرد: در مجموع 12 اداره و سازمان‌ ذیل معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی و مراکز فرهنگی فعالیت دارند که خبرگزاری ایسنا، ایکنا، انتشارات، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، مرکز فرهنگی دانشجویی امام و انقلاب اسلامی نمونه آن است.

جعفری با بیان اینکه مشخصه‌های اساسی فعالیت‌های جهاد در حوزه فرهنگ، با تکیه و توجه به حضور و مشارکت دانشجویان در برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های فرهنگی بوده که حاصل آن طراحی و ابداع هزاران برنامه فرهنگی و دهها جشنواره سراسری است، اضافه کرد: تبلیغ و ترویج فرهنگ و هنر اسلامی برنامه‌ریزی فرهنگی و تربیتی، ایجاد آمادگی فکری و افزایش دانش و بینش دینی و سیاسی در قشر جوان، به خصوص دانش‌آموزان دبیرستانی و دانشجویان به منظور مقابله با غرب زدگی و انحرافات فرهنگی در چارچوب سیاست‌های فرهنگی کشور از رویکردهای اساسی جهاددانشگاهی در این معاونت است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان با اشاره به تاکیدات رهبری در حوزه فرهنگ اضافه کرد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به مقوله فرهنگ توجه جدی داشته‌اند از این رو تکلیف برای جهاد دانشگاهی مشخص است.

افتتاح نخستین واحد استانی پارک ملی علوم وفناوری های نرم و صنایع فرهنگی

این مسئول با بیان اینکه طبق فرموده رهبری برای صادرات انقلاب باید برنامه‌های حوزه اشتغال و اقتصاد را با رویکرد فرهنگی در دستور کار قرار دهیم، به افتتاح نخستین واحد استانی پارک ملی علوم وفناوری های نرم و صنایع فرهنگی در این استان اشاره کرد و افزود: هم اکنون ۱۷ استارت‌آپ در این واحد مستقر هستند و با توجه به استقبال چشم گیری که صورت گرفت، ظرفیت فاز نخست این مرکز پر شده و برای پنج سال دوم باید ۵۶ شرکت در آن مستقر کنیم اما زیر ساخت ها محدود است.

وی افزود: در این ۱۷ استارت آپ 87 نفر فعالیت دارند که از این تعداد ۳۰ نفر به صورت تمام وقت، ۱۹ نفر پاره وقت کار می‌کنند و طی یک سالی که از فعالیتشان می‌گذرد، ۶۹۰ میلیون تومان گردش مالی داشتند و ۲۴۳ میلیون تومان نیزمحصول خود را به فروش رساندند.

این مسئول ابراز کرد: سخت‌ترین و البته پایدارترین شیوه ایجاد اشتغال، اشتغال زایی از طریق فعالیت های دانش‌بنیان است چرا که به واسطه سرعت رشد علم، در چنین فعالیت‌هایی باید به‌روز بود.

رئیس جهاد دانشگاهی استان زنجان به نقش و تاثیر اقتصاد فرهنگ در رونق اقتصادی اشاره کرد و گفت: در زمان حاضر اقتصاد فرهنگ در کشورهای مختلف عمده بار اشتغال را به دوش می کشد و سهم زیادی در درآمدها دارد.

وی خاطرنشان کرد: ما برای اینکه نشان دهیم، فرهنگ  هزینه بر نیست و می توان از آن درآمدزایی کرد، نخستین مرکز رشد صنایع فرهنگی را در جهاد دانشگاهی زنجان فعال کردیم.

جعفری با اشاره به ارائه آموزش‌های مکمل دانشگاهی و دانش‌آموزی، مهارت‌محور جهاد دانشگاهی به علاقمندان تاکید کرد: استفاده از ظرفیت‌های علمی جهاد دانشگاهی برای آحاد جامعه آزاد و بلامانع است.

وی با اشاره به رنج سنی 32 تا 33 ساله فعالان جهاد دانشگاهی استان ابراز کرد: سنگ محک فعالیت‌های 40 ساله جهاد دانشگاهی بیانیه گام دوم رهبری است، برای شناسایی نقاط ضعف و ایرادات‌مان می‌توانیم از رهنمودهای ایشان نهایت بهره را برده و در مسیر حرکت در اقتصاد دانش‌‌بنیان و تبدیل علم و فرهنگ به ثروت موفق باشیم.

رئیس جهاد دانشگاهی استان زنجان با تاکید بر اینکه خلاقیت با اهداف و برنامه‌های این نهاد گره خورده است در مورد موازی‌کاری جهاد دانشگاهی با ادارات خصوصی و دولتی گفت: با توجه به اهداف و چشم‌انداز ترسیم شده برای جهاد دانشگاهی، این نهاد در فعالیت‌ها به هیچ عنوان با این ارگان‌ها موازی‌کاری نمی‌کند. جهاد دانشگاهی بر روی عرصه‌های جا مانده که از چشم بخش‌های دولتی و خصوصی پنهان مانده و یا مورد غفلت قرار گرفته تمرکز کرده و با خلاقیت و ارائه ایده‌های نو اهدافش را پیش برده است.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانجهاد دانشگاهی زنجانکامران جعفریاکوسیستم کارآفرینی در حوزه ایجاد شرکت‌های دانش‌بنی
sedayezanjannews.ir/nx1185


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»