کد خبر: 1189
1398/05/16 - 0:2


صدای زنجان دو رتبه جشنواره ابوذر را کسب کرد

مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: حرف دل مردم را بزنیم/ رئیس سازمان بسیج رسانه کشور: تعطیل شدن هر رسانه، خاموشی یک صداست

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی خانی- آیین اختتامیه پنجمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر در سالن شهید شهریاری صدا و سیمای زنجان برگزار شده و نفرات برگزیده این جشنواره معرفی شدند.

در این مراسم مسئول  دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه، حجت‌الاسلام حسن بیگدلی، با اشاره به آیه«نون و القم و ما یسطرون» اظهار کرد: خبرنگاران در واقع کار جبرییل را می‌کنند و کار جبرئیل رساندن اخبار بوده و وحی به وجود انبیای اعظام به ویژه رسول اکرم بود پس اگر خبرنگار مطلبی را می‌نویسد کار خدایی می‌کند.

وی ادامه داد: اگر در تاریخ کربلا امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) و سایر بازماندگان وجود نداشتند تاریخ کربلا امروز وجود نداشت و اگر امروز کربلای امام حسین و دهه محرم را عزداری می‌کنیم و به آن عشق می‌ورزیم، این نتیجه یک خبررسانی جدید و یک مبارزه نرم با یزیدیان بودو امروز کسی جرات تحریف تاریخ کربلا را ندارد چرا که کار دقیق و حساب شده و با قلم خدایی صورت گرفته  است.

مسئول  دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه با اشاره به اینکه در انقلاب نیز، اولین خبرنگار که صدای او از صدا و سیما شنیده شد، گفت:« این صدای انقلاب است»، افزود: باید دست و بازوی خبرنگاری که برای خدا می‌نویسد و حقیقت را می نویسد را بوسید و کار خبرنگاری نوشتن واقعیت است و مردم از خبر‌نگار این انتظار را دارند که بسیجی‌وار حقیقت را بگوییم .

  در ادامه مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا دربندی با اشاره به اینکه  این گونه جشنواره‌ها برکات زیادی دارد، افزود: یکی از مزیت‌هایی که برگزاری این جشنواره‌ها به همراه دارد، ایجاد رقابت است. وقتی که برنامه‌ای در استان وجود نداشته باشد، هیچ فردی نمی‌تواند رقابت کند و حد و حدودشان و پرششان محدود می‌شود. وقتی جشنواره برگزار می‌شود این رقابت‌ها شکل می‌گیرد و نتایج خوبی دارد .

وی ادامه داد: نکته دومی که در این زمینه وجود دارد این است که موجب توسعه فعالیت تولیدی رسانه‌ای می‌شود. یکی از آفت‌هایی که امروز در رسانه‌ها دیده می‌شود مسئله کپی کردن است. این جشنواره‌ها موجب می‌شود که افراد به برنامه تولیدی روی بیاورند چون که مسلم است که خبر و گزارش کپی برگزیده نمی‌شود‌. همچنین برگزاری این جشنواره‌ها موجب نشاط می‌شود و از چند ماه قبل همه به تکاپو می‌افتند و از چند ماه قبل خبرنگار، مدیر مسئول و عکاس و غیره  در یک نشاط کلی سهیم می‌شوند.

دربندی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از آفت‌هایی که در کشور ما وجود دارد این است که از خبرنگار خوب تقدیر نمی‌شود و این جشنواره‌ها موجب می‌شود که خبرنگاران خوب شناخته می‌شوند و وقتی خبرنگار خوب شناخته می‌شود، نگاهشان به آینده بهتر می‌شود .

این مسئول با اشاره به برخی از ویژگی‌های ابوذر، خاطرنشان کرد: ابوذر اهل ملاحظه و عافیت‌طلبی نبود و فریاد می‌زد و این ویژه‌ خاص این شخصیت است. پس کسی که در جشنواره ابوذر شرکت کرده باید این ویژگی را در خود زنده کند و ملاحظات شخصی و عافیت‌طلبی باعث نشود که حقایق را کتمان کند. به تعبیر حضرت رهبری اگر چه ابوذر آتش به اختیار عمل می‌کرد ولی گوش به فرمان ولایت هم بود و این جور نبود که هر چه می‌خواست انجام بدهد و مصالح ملی را رعایت نکند بلکه هم فریاد می‌زد هم ملاحظه نداشت و هم تابع ولایت بود. در واقع خبرنگار ابوذرگونه باید به این نکته توجه داشته باشد.

وی افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های این شخصیت این بود که کم‌توقع و ساده‌زیست بود و همین باعث می‌شد که نگران آینده‌اش نباشد و اگر کسی برنامه‌ریزی بلند مدت برای آینده‌اش نداشته باشد، طبیعتا نمی‌تواند خبرنگار ابوذرگونه باشد چرا که این ویژگی را ابوذر داشت.

دربندی خاطر نشان کرد: بیان یک خبرنگار ابوذرگونه بایستی همه فهم باشد. گاهی ما مقاله‌ای را می‌نویسیم که تنها قشر فرهیخته نکته را می‌گیرند ولی ابوذر در عین حالی که آن مرکز قدرت را می‌زد و توجه را به ولایت می‌داد، به گونه‌ای صحبت می‌کرد که تمام اقشار جامعه حرفش را درک می‌کردند و درد مردم را مسئله روز می‌کرد. گاهی برخی از رسانه‌ها می‌خواهند مسئله خود را پوشش بدهند و درد روز بکنند در حالی که باید درد مردم را مسئله روز کنیم و حرف دل مردم را بزنیم.

در ادامه مسعود بصیری، با اشاره به اینکه خبرنگاران همواره در عرصه‌های مختلف حضور فعال داشته و تعطیل شدن هر رسانه، یک صدا است که خاموش می‌شود و این امر مایه تاسف است، اما بیکار شدن خبرنگار از آن هم تاسف‌بارتر است، اظهار کرد: تمایل داریم مطبوعات کشور درآمد پایدار داشته باشند اما وابستگی آن‌ها به احزاب و دولت موجب می‌شود که اولین حوزه‌ای که قربانی شود، حوزه فرهنگی و رسانه‌ها باشد.

وی  با اشاره به اینکه هزینه اداره رسانه‌ها در مقایسه با سایر هزینه‌ها بسیار کم است، تصریح کرد: امیدواریم مشکل هزینه بالای اداره رسانه‌ها را حل کنیم.

 رئیس سازمان بسیج رسانه کشور در ادامه افزود: مقداری از خط مقدم دشمن جلوتر هستیم و امروز وضعیت آرامش در کشور به علت فعالیت رسانه‌های بیگانه کاهش پیدا کرده است.

 وی با اشاره به تاثیر رسانه‌های فارسی خارجی در جامعه، اظهار کرد: امروز احساس فساد در جامعه از خود فساد جلوتر زده و این در حالی است که بیش از ۲۵ میلیون خانواده در آمریکا نگران وعده غذایی بعدی خود هستند اما تصوری که از غرب در فضای مجازی ایجاد شده یک جو اغواگرانه است؛ از همین‌رو وظیفه رسانه‌ها ایجاد نشاط و شادمانی در جامعه است.

 بصیری در ادامه تصریح کرد: در حوزه جریان‌شناسی غرب باید گام‌های جدی‌تری برداشته شود و خود خبرنگاران نیز باید این موضوع را مدنظر داشته باشند.

 وی خاطرنشان کرد: اگر دشمن بتواند ذهن ما را منحرف کند قطعا ناامیدی را برای ما به بار خواهد آورد.

این جشنواره در موضوعات مختلفی از جمله اقتصاد مقاومتی، رونق تولید، امنیت اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، خانواده و سبک زندگی ایرانی و اسلامی، خدمات اجتماعی و محرومیت زدایی، اقتدار ملی و سرمایه‌های اجتماعی، فرهنگ، ایثار، مقاومت و شهادت و موضوع آزاد (یکی از اولویت‌های فراموش شده یا کمتر پرداخته شده) برگزار شد.

در مراسم اختتامیه این جشنواره آثار برتر در بخش خبر، تیتر، عکس، گزارش، کاریکاتور، یادداشت و چند رسانه‌ای تقدیر شدند.

در بخش خبر پنجمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر، آذر عباسی از هفته نامه موج بیداری نفر اول‌، ملک‌ناز نجفی از پایگاه خبر‌ی موج‌رسا نفر دوم، سکینه محمدی از نشریه کسب و کار نفر سوم شدند .

در بخش گزارش این جشنواره الهام احمدی از روزنامه صدای زنجان مقام اول، زهرا رسولی از خبرگزاری فارس و سولماز شهبازی از خبرگزاری مهر مشترکا مقام دوم و اعظم شامی از ایرنا حائز مقام سوم شدند.

در بخش تیتر نیز پریسا یوسفی از خبرگزاری ایسنا مقام اول و علی الماسی از نشریه رویداد مقام دوم و حسن اکبری از نشریه سپهر خمسه مقام سوم این جشنواره را از آن خود کردند. همچنین در بخش یادداشت میثم سلطانی از نشریه پژواک حائز رتبه اول، معصومه نوروزی از صدای زنجان رتبه دوم و ابوالفضل اجلی از نشریه اقتصاد زنجان حائز رتبه سوم شدند.

در بخش عکس این جشنواره هیئت داوران کسی را حائز مقام اول ندانستند و امیرحسین ناسوتی  از فارس مقام دوم و حسین عباسی از پایگاه خبری موج‌رسا حائز رتبه سوم شدند.

در بخش کاریکاتور نیز هیئت داوران کسی را حائز رتبه اول و سوم ندانستند و تنها فائزه تقیلو از هفته‌نامه شهروند توانست مقام دوم را از آن خود کند. در بخش چند رسانه‌ای این جشنواره، مجید اردا از حوزه فضای رسانه‌ای صدا و سیما زنجان حائز رتبه اول، مریم محمدی از بخش خبر صدا و سیما حائز رتبه دوم و مقام سوم این بخش مشترکا به سحر خدا‌کرمی از مردم‌نو و زهرا شیرمحمدی از صدا و سیما زنجان رسید.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانجشنواره ابوذر زنجانمحمدرضا دربندیمسعود بصیری
sedayezanjannews.ir/nx1189


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»