کد خبر: 1192
1398/05/19 - 8:43


فرمانده انتظامی استان تنها جرم افزایش یافته در استان را جرایم سایبری دانست

رشد 90 درصدی جرایم مالی در فضای مجازی

با توجه به بررسی‌های انجام شده متأسفانه جرایم سایبری با 39 درصد رشد همراه بوده، به طوری که جرایم مالی در فضای مجازی بیش از 90 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است

پایگاه خبری صدای زنجان

 الهام احمدی- سردار رحیم جهانبخش، فرمانده انتظامی استان در جمع اصحاب رسانه با اشاره به کاهش اکثر جرایم در بخش‌های مختلف تنها جرم افزایش یافته در استان را جرایم سایبری دانست و عنوان کرد: با توجه به بررسی‌های انجام شده متأسفانه جرایم سایبری با 39 درصد رشد همراه بوده، به طوری که جرایم مالی در فضای مجازی بیش از 90  درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

به گفته این مسئول جرایم اخلاقی در استان با کاهش 24 درصدی همراه بوده که نشان از بلوغ اخلاقی مردم این استان است، تصریح کرد: طبق بررسی‌های انجام شده استان زنجان در 5 سال گذشته در بخش اختلاس‌های کلان دولتی با کاهش همراه  بوده است.

وی با تأکید بر این‌که طبق آمارهای کشوری و بررسی‌های انجام شده افزایش آمار در بخش اختلاس و جرایم مالی نداشتیم بلکه با کاهش نیز مواجه بودیم، عنوان کرد: در سال‌های اخیر به دلیل گسترش اطلاع‌رسانی و افزایش انتقال اطلاعات و اخبار برخی گمان می‌کنند که اختلاس و جرایم مالی نسبت به گذشته افزایش داشته در حالی که این‌گونه نیست.

فرمانده انتظامی استان با اشاره به این‌که متأسفانه در بخش سرقت‌های خرد با کمترین کاهش همراه بودیم، ابراز کرد: در بخش سرقت‌های کلان در ماه‌های اخیر بیشترین کاهش گزارش شده است، از سوی دیگر با اجرای طرح‌های مقابله‌ای شاهد افزایش 36 درصدی در دستگیری سارقان مواجه بودیم.

در برخورد با عاملان شرارت هیچ تعارفی ندارم

وی با تأکید بر این‌که زنجان، استان امنی است و تلاش‌های پلیس و مشارکت مردم توانسته وقوع جرایم در بخش‌های مختلف به ویژه شرارت و قتل را با کاهش همراه کند، اظهار داشت: این جرایم جزو خط قرمز پلیس محسوب شده و در برخورد با عاملان آن هیچ تعارف و اغماضی ندارم.

سردار جهانبخش در ادامه به صدور احکام سنگین برای عاملان شرارت اشاره داشته و یادآور شد: با صدور احکام سنگین برای این افراد امسال در حوزه جرایم شرارت با کاهش 50 درصدی همراه بودیم که این میزان باید به صفر برسد.

وی با بیان این‌که در جرایم خشن همانند وقوع قتل نیز با کاهش محسوسی مواجه بودیم تا جایی که در 4 ماهه امسال وقوع قتل در زنجان نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش 50 درصدی همراه بوده است، بیان کرد: در بخش وقوع سرقت کاهش 5 درصدی و در تصادفات منجر به فوت نیز کاهش 10 درصدی را شاهد بودیم از همین رو می‌توان آینده امنیتی استان را روشن ارزیابی کرد.

فرمانده انتظامی استان در پاسخ به سؤال صدای زنجان در خصوص دلیل عدم پاکسازی نقاط آلوده و تفرجگاه‌هایی همانند بلوار آزادی و پارک رجایی که در آن خرید و فروش و استعمال مواد مخدر انجام می‌شود، تصریح کرد: پلیس به نقاط آسیب‌پذیر شهر ورود کرده و توانایی پاکسازی آن‌ها در کمترین زمان ممکن را نیز دارد ولی مشکل در نبود محل نگهداری از این معتادان و خرده‌فروشان است.

بخواهیم معتادان متجاهر استان را 72 ساعته جمع‌آوری می‌کنیم

وی با تأکید بر این‌که پلیس در 72 ساعت می‌تواند تمامی معتادان متجاهر استان را جمع‌آوری کند، گفت: مشکل اصلی در زنجان نبود مرکز ترک اعتیاد ماده 16 است که جایی برای نگهداری و درمان معتادان جمع‌آوری شده وجود ندارد چرا که در حال حاضر مرکز فعلی با ظرفیت 200 نفر برای کل استان فعالیت دارد در حالی که استان حداقل به یک کمپ ماده 16 دولتی با ظرفیت 2 هزار نفری نیاز دارد.

وی با تأکید بر این‌که ناجا مسئولیت و امکانات لازم برای ایجاد مرکز ندارد وگرنه در صورت وجود امکانات خود آن را ایجاد می‌کردیم، خاطرنشان کرد: پلیس توانمندی لازم را برای برخورد و مبارزه با اعتیاد را دارد چرا که معتقدیم مواد مخدر ام‌الفساد بوده و در اولویت نخست استان به جهت اهمیت برخورد و مبارزه با آن قرار دارد.

این مسئول همچنین ضمن مخالفت با موتورسواری بانوان به جهت خطرات جسمی ناشی از آن و نیز ارائه گواهینامه موتورسیکلت به بانوان در پاسخ به این سوال که آیا مورد توقیفی تاکنون در این زمینه بوده یا خیر، ادامه داد: در زنجان موتورسیکلت سواری بانوان را تاکنون شاهد نبودیم و توقیفی در این زمینه نداشتیم.

وی در ادامه این نشست خبری بیان کرد: توجه به سبک زندگی که از توصیه‌های مهم رهبری در گام دوم است و رسانه‌ها نیز می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های خودشان در این حوزه فعالیت داشته باشند.

وجود معضل چشم و هم‌چشمی از عوامل افزایش مشکلات اقتصادی است

سردار جهانبخش بیان کرد: یکی از عوامل افزایش مشکلات اقتصادی و جرائم ناشی از آن چشم و هم‌چشمی است و در استان زنجان در تمامی حوزه کاهش جرم داشتیم تنها بخشی که با افزایش جرم مواجه هستیم جائم مالی در فضای مجازی است.

فرماندهی انتظامی استان با اشاره به این‌که در نیروی انتظامی در حوزه کاهش بروز زمینه فساد اقدامات قابل توجهی صورت گرفته است، گفت: در حوزه افزایش سرمایه اجتماعی نیز با بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌ها باید اقدام کنیم چرا که نیاز مبرم به این سرمایه اجتماعی داریم.

وی با بیان این‌که رسانه‌ها باید در کنار توجه به مسائل اقتصادی به موضوعات مربوط به سرمایه اجتماعی هم توجه ویژه داشته باشند چون قطعاً این موضوعات مهم‌تر است، یادآور شد: فرهنگ‌سازی برخی از موضوعات نیز باید مورد توجه قرار گیرد که از جمله آن فرهنگ رانندگی بوده که متأسفانه در استان ضعیف عمل کردیم.

۹۰ درصد فوتی‌های رانندگی ناشی از نبستن کمربند ایمنی است

سردار جهانبخش با تأکید بر این‌که متأسفانه در زنجان رانندگان بسیار بد رانندگی می‌کنند و در این شرایط ما مجبوریم که جریمه کنیم، تصریح کرد: سال گذشته ۱۲ نفر فقط در اتوبان ۲۲ بهمن کشته شده‌اند که با بررسی‌های انجام شده ۹۰ درصد فوتی‌های رانندگی از نبستن کمربند ایمنی ناشی می‌شود.

وی با اشاره به این‌که خبرنگاران خواسته و یا ناخواسته فرصت‌های مغتنمی که در بطن جامعه هست را بولد کرده و تلاش می‌کنند که این ظرفیت‌ها دیده شود، بیان کرد: نقد خبرنگاران به خاطر این است که برای ارتقای جامعه تلاش کنند، در فضای رسانه‌ای استان فارغ از جناح‌بندی سیاسی توجه به منویات مقام معظم رهبری بالاست.

فرمانده انتظامی استان با بیان این‌که در بیانیه گام دوم هم رسانه‌ها ورود خوبی داشته‌اند، گفت: این بیانیه در واقع سند تحول ۴۰ ساله بعدی انقلاب اسلامی است که در آن توجه به ظرفیت‌های ملی و نسل جوان مورد تأکید قرار گرفته است از همین رو درخواست داریم که رسانه‌ها در حوزه جوان‌گرایی و حتی شفاف‌سازی وارد عمل شوند.

درخواست مردم از پلیس برخورد با بدحجابی، موتورسواران متخلف و توزیع مواد مخدر است

وی همچنین در ارتباط با بحث عفاف و حجاب نیز خاطرنشان کرد: یکی از بیشترین تماس‌های مردمی با سامانه ۱۹۷ برخورد پلیس با بدحجابی است، ما در کشور خودمان همچون سایر کشورها ضوابط پوشش داریم که باید رعایت شود.

سردار جهانبخش تصریح کرد: یکی دیگر از درخواست‌های مردمی در تماس با 197 برخورد با موتورسوران متخلف بوده و جلوگیری از توزیع مواد مخدر است.

سردار جهانبخش با بیان این‌که در استان نزاع و درگیری آمار بالایی دارد و عمده آن مربوط به اختلافات خانوادگی است، بیان کرد: استان در حوزه امنیت وضعیت خوبی دارد و در این بخش رتبه نخست کشوری را در نظرسنجی این حوزه کسب کرد.

وی با بیان این‌که دیگر مطلبی که رسانه‌ها باید مورد توجه داشته باشند ورود به هنجاربخشی‌های مربوط به حوزه خانواده است، افزود: در حال حاضر ضریب نفوذ خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها بالاست و باید از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کرد.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانسردار جهانبخشنیروی انتظامی زنجانجرایم سایبری
sedayezanjannews.ir/nx1192


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»