کد خبر: 1193
1398/05/19 - 8:46


صدای زنجان از وضعیت بازار گوشت قرمز در آستانه عید قربان و اختلاف فاحش قیمت دام زنده و لاشه گزارش می‌دهد

عید قربان با گوشت‌های قفقازی و برزیلی

معاون صنعت، معدن و تجارت: گوشت‌ گرم قفقازی و منجمد برزیلی برای تعدیل قیمت گوشت قرمز وارد بازار می‌شوند/ معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی: واسطه‌گری و دلالی علت اصلی گرانی است/ رئیس اداره بازرسی و نظارت سازمان صنعت و معدن: قصابی‌ها و فروشگاه‌ها نباید خارج از قیمت‌های مصوب اقدام به عرضه گوشت کنند

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از توزیع گوشت گرم قفقازی به قیمت مصوب در قصابی‌ها و فروشگاه‌ای زنجیره‌ای هدف به منظور تعدیل قیمت گوشت قرمز، از ابتدای این هفته خبر داد و گفت: علاوه بر این گوشت منجمد برزیلی نیز در 5 نقطه از شهر زنجان به قیمت دولتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود.

با وجود اذعان مسئولان مبنی بر وضعیت مناسب عرضه دام و تلاش برای بهبود اوضاع، طی ماه‌های اخیر قیمت بالای گوشت قرمز همواره دهک‌های پایین جامعه را برای خرید این محصول پروتئینی با مشکل مواجه کرده است.

افزایش قیمت گوشت قرمز در مغازه‌های سطح شهر نگرانی‌هایی برای مسئولان و مصرف‌کنندگان استان ایجاد کرد که از این رو تصمیماتی مبنی بر واردات این کالا از قفقاز و توزیع گوشت منجمد برزیلی موجود در انبار جهت کنترل قیمت اتخاذ گردید.

با توجه به قرار گرفتن در آستانه عید قربان، میزان تقاضا در دو حوزه خرید دام زنده و گوشت قرمز افزایش یافته است. وضعیت قیمت دام زنده تقریبا آرام است اما برخی از قصابی‌ها گوشت گوسفندی را به دلیل افزایش قیمت آن عرضه نمی‌کنند.

هم‌اکنون گوشت گوساله در بازار زنجان به قیمت 90 تا 95 تومان به مشتریان عرضه‌ می‌شود و هرکیلوگرم گوشت گوسفندی به ‌قیمت‌های متفاوت 110 تا 118 هزار تومان به‌فروش می‌رسد این در حالی است که قیمت هر کیلوگرم دام زنده مرغوب ۴۲ تا ۴۵ هزار تومان می‌باشد!

اختلاف قیمت باورنکردنی دام زنده و لاشه

یکی از قصابی‌های فعال در خیابان انقلاب در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه نزدیک به یک هفته است به دلیل گرانی قیمت گوشت گوسفند از خرید و عرضه آن امتناع می‌کنم، شرایط کنونی بازار گوشت را ناشی از حضور دلالان اعلام می‌کند و می‌گوید: قیمت موجود بین دام زنده و لاشه آن مثل اختلاف قیمت ماشین بنز و پیکان است، این اختلاف‌ قیمتی باورنکردنی را دلالان و واسطه‌ها ایجاد کرده‌اند.

اشاره به اظهارات مسئولان جهاد کشاورزی مبنی بر تولید 3 برابری گوشت قرمز عنوان می‌کند: با این وجود بازار گوشت قرمز با مشکل نوسانات قیمتی مواجه است.

امیرعلی مسیبی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته به منظور تعدیل قیمت‌ها تصریح می‌کند: از این هفته گوشت گرم قفقازی به قیمت مصوب در قصابی‌ها و فروشگاه‌ای زنجیره‌ای هدف به منظور تعدیل قیمت گوشت قرمز به مشتریان عرضه می‌شود.

مسیبی می‌افزاید: علاوه بر این گوشت منجمد برزیلی انبار شده به میزان محدود ( بیش از 10 تن) نیز در 5 نقطه از شهر زنجان به قیمت دولتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود.

وی در مورد توزیع گوشت منجمد در شهرستان‌ها نیز ابراز می‌کند: این گوشت‌های منجمد 2 مرتبه قبلا در شهرستان‌های اطراف به میزان بیش از نیاز مصرف بین مردم توزیع شده و 10 تن گوشت منجمد یاد شده متعلق به شهر زنجان است.

این مسئول اضافه می‌کند: گوشت منجمد برزیلی عمدتا مربوط به بخش ران گوساله است که به قیمت متوسط 31 هزار و 500 تومان عرضه می‌گردد و فروشندگان به هیچ عنوان حق افزایش خودسرانه نرخ را ندارند.

مسیبی که امیدوار است با این اقدامات تنظیم بازاری مسئولان تب و تاب بازار گوشت قرمز استان فروکش کند در مورد احتمال قاچاق دام از استان نیز به صدای زنجان می‌گوید: حمل دام زنده و فروش آن در استان‌ها به هیچ عنوان ممنوع نیست و این ممنوعیت مربوط به استان‌های مرزی است.

در سطح استان مشکلی بابت تامین گوشت قرمز وجود نداشته و در تولید گوشت دام سبک با مازاد مواجه بوده و از استان‌های تامین کننده کشور محسوب می‌شود. طبق منطق اقتصاد وقتی در بازار مازاد تولید وجود دارد باید قیمت کالا کاهش یابد، حال این سئوال پیش می‌آید که چرا با وجود افزایش تولیدات گوشت در زنجان، قیمت آن در گوشت گرم دیده نمی‌شود.

برخی از کارشناسان معتقدند آنچه باعث شده قیمت گوشت قرمز روند صعودی داشته باشد نه به دامدار ارتباط دارد و نه مشکل آنچنانی در بازار تولید گوشت قرمز وجود دارد، مشکل اصلی، کشتارگاه‌ها هستند که به ناآرامی در بازار گوشت دامن می‌زنند.

نبض بازار گوشت قرمز در دست دلال‌ها

اما معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان معتقد است علت وضعیت بازار گوشت ربطی به این مسائل ندارد و طبق معمول دلال‌ها و چوبدارها شرایط را ناآرام کرده‌اند.

محمدعلی صادقی با اشاره به وضعیت مطلوب آب‌وهوایی می‌گوید: در حال حاضر با توجه به شرایط مطلوب آب و هوایی، بره‌های متولد شده در پاییز و زمستان سال قبل، پروار شده‌اند و آماده کشتار و عرضه به مشتریان هستند. روزانه 30 تا 35 تن دام سنگین و حدود 80 تا 120 تن دام سبک در شرایط عادی در سطح استان کشتار می‌شود، در نتیجه مشکلی بابت تامین گوشت قرمز در استان وجود ندارد.

صادقی اعتقاد دارد افزایش میزان تقاضا برای دام زنده و گوشت قرمز در آستانه فرا رسیدن عید قربان و از سویی بالا بودن کشش بازار در ایام مناسبتی سبب افزایش قیمت گوشت قرمز شده است، و این مهم هیچ ارتباطی به قاچاق دام ندارد.

تشدید نظارت‌ها بر نحوه عرضه فرآورده‌های گوشتی منجمد و گرم

رئیس اداره بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز با اعلام قیمت‌های مصوب گوشت قرمز اضافه می‌کند: در حال حاضر گوشت گوسفند لاشه به قیمت 90 هزار تومان، گوشت گوسفندی (ران) با توجه به کیفیت و میزان چربی 105 تا 110 هزار تومان، گوشت گوساله بین 85 تا 87 هزار تومان در واحدهای قصابی عرضه می‌شود.

به گفته اسماعیل مسلمی مسئولان ستاد تنظیم بازار استان برای تعدیل قیمت گوشت قرمز، گوشت‌های وارداتی از این هفته به چرخه عرضه وارد می‌شود، بر این اساس گوشت گوساله به قیمت 78 هزار تومان و گوشت گوسفند به قیمت نزدیک به 89 هزار تومان که از منطقه قفقاز به صورت بسته بندی وارد شده‌اند توسط قصابی‌ها و فروشگاه‌های زنجیره ای عرضه می‌شود.

مسلمی تاکید می‌کند: اکیپ‌های بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در 2 بخش، نحوه عرضه گوشت گرم و گوشت منجمد بین مشتریان را نظارت می‌کنند.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانگوشت عید قربانبازار گوشت زنجاندام زنده
sedayezanjannews.ir/nx1193


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»