کد خبر: 1194
1398/05/19 - 8:49


چهارمین درخشش صدای زنجان

در پنجمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان، صدای زنجان هشت عنوان برتر را به خود اختصاص داد

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی‌خانی- آیین اختتامیه پنجمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان زنجان، در سالن اجتماعات روزبه برگزار شد و نفرات برتر این جشنواره معرفی شدند که صدای زنجان در این جشنواره باز هم خوش درخشید.

در این رخداد، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد مهدی احمدی، با اشاره به اینکه جشنواره مطبوعات آثار مثبتی دارد و آن رقابت‌های متوالی است که بین اصحاب مطبوعات مشاهده می‌شود، گفت: باید شرایطی در این جشنواره‌ها ایجاد فراهم شود که آسیب‌شناسی مطبوعات هم محقق شود.

وی ادامه داد: اولین آسیبی که ما در حوزه مطبوعات و رسانه مشاهده می‌‌کنیم، عدم تناسب رشد کمی و کیفی رسانه است، نشریات و مطبوعات فراوانی در سطح کشور داریم و به لحاظ کمی هیچ خللی در مطبوعات وجود ندارد اما به لحاظ کیفی متاسفانه مطبوعات ضعیف هستند.

این مسئول اذعان کرد: نشریات زمانی که کیفیت خود را از دست بدهند مخاطب تخصصی خود را از دست داده و نوع مصرفش تفاوت پیدا می‌کند و دیگر مصرف علمی برای مخاطب نخواهد داشت.

احمدی با اشاره به دومین آسیب رسانه‌ها اظهار کرد: نشریات باید وارد زندگی مردم شده و ذائقه و سلایق مردم را شناسایی کند و فرهنگ غالب جامعه را بشناسد و در سبد زندگی مردم قرار بگیرد.

وی افزود: وقتی نشریات وارد زندگی مردم شود؛ سخنی که می‌گوید، سخن مردم است و مردم احساس می‌کنند این نشریه قرار است تمام نیازهای اقتصادی‌، اجتماعی و فرهنگی را شناسایی کرده و بیان  و بررسی کند.

وی با اشاره به اینکه بین اطلاع رسانی و ارتباطات تفاوت است، اظهار کرد: ارتباطات سه اصل دارد که شامل فرستنده، گیرنده و بازخورد است و اطلاعات یک اصل دارد که همان فرستنده است. در زمان انتخابات نامزدهای انتخاباتی تنها از فاز اول استفاده می‌کنند و بعد از انتخابات از اطلاع رسانی استفاده می‌کنند و در واقع باید توجه داشت که وقتی مطبوعات به سبد زندگی مردم ورود پیدا کند، از حوزه اطلاع رسانی به حوزه ارتباطات ورود پیدا می کند.

وی افزود: وقتی مطبوعات به زندگی مردم وارد شود از حوزه اطلاع رسانی به حوزه ارتباطات ورود پیدا می کند، اما اگر ورود پیدا نکند فقط فرستنده است.

این مسئول ادامه داد: رسانه باید امید آفرین بوده و در جامعه نشاط ایجاد کند و به اصل همبستگی و حفظ نظام و ایران فکر کند.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: نداشتن مهارت‌های رسانه‌ای از دیگر خلاهای موجود در رسانه‌ها است و باید در مهارت‌های رسانه‌ای تولید محتوا کنیم نه تولید نظریه.

در ادامه، معاون سیاسی استانداری زنجان، خدابخش مرادی نافچی، گفت: نسبت به  اقدامی که خانه مطبوعات انجام داده است، باورم این است که تشکل‌ها، انجمن‌ها و کانون‌ها یک فرصت هستند و می‌توانند هدایت‌گری کنند، کانالیزه کنند و مسائل و دیدگاه‌ها و رویکردهایی که  جامعه رسانه با آن دچار هستند را به عرصه نمایش بگذارند تا دیده شوند.

وی ادامه داد: یک تفاوتی بین خبرنگار ایرانی و خبرنگاران فعال در اقصی نقاط جهان وجود دارد و آن این است که درست است خبر را رصد می‌کنیم اما  عشقی در یک خبرنگار ایرانی به وطن وجود دارد که به ظرفیت و منافع ملی و واقعیتهای موجود توجه می‌کند و نسبت به مقتضیات زمانی و مکانی که امروز جمهوری اسلامی با همه ویژگی‌ها و تهدیدها و فرصتها دارد، توجه دارد.

در ادامه مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان زنجان، فاطمه کرباسی، با اشاره به اینکه  کسب اخبار و اطلاعات لازمه زندگی و نبود آن تهدیدکننده حیات بشری است، گفت: رسانه نقش مهمی در تحولات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی داشته است و این نقش را همواره ادامه داده است.

این مسئول بر ضرورت شناخت دقیق ماهیت تکنولوژی های نوین تاکید کرد و گفت:  فعالیت خبرنگاری نیز از تحول مصون نمانده و نیازمند نگاه علمی در این زمینه هستیم.

در ادامه شهردار زنجان، مسیح الله معصومی با اشاره به اینکه عمده تعریفی که برای خبرنگار بیان شده، این است که به عنوان یک تیم هستند که در بیان واقعیت‌های جامعه و هوشمند ساختن واقعیت‌های جامعه شب و روز نمی‌شناسند، گفت: در این تعریف دو ویژگی مهم ذکر می‌شود، یکی کلمه شفافیت است که قابل تامل است.

وی ادامه داد: همه خبرنگاران در طیف‌های فکری سیاسی و اجتماعی مختلف در عرصه خبر می نویسند و بیان می‌کنند و به تصویر می‌کشند ولی اینکه واقعیت‌های جامعه را با شفافیت کامل به سمع و نظر مردم برسانند و واقعیت‌های جامعه را بدون انحراف منتقل کنند و آنچه که در سطح جامعه اتفاق افتاده به اطلاع مردم برسانند، این یک ویژگی مهم برای خبرنگاران است.

وی با اشاره به اینکه در کتابی خبرنگاران به اشعه نور تشبیه شده اند، افزود: خبرنگاران در واقع مثل اشعه نور مسیر تاریکی را برای مردم روشن می‌کنند و واقعیتهای جامعه را بیان می‌کنند.

در ادامه دبیر پنجمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه های خبری، یوسف ناصر، با اشاره به اینکه  324 اثر از 82 خبرنگار به پنجمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری ها و مطبوعات استان زنجان ارسال شده است که 36 نفر منتخب شدند، اظهار کرد: پنجمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها با هدف ارتقای کیفی خبر، گسترش فرهنگ مطالعه و شناسایی نقاط ضعف و قوت رسانه‌ها برگزار شد.

وی  با اشاره به انتشار فراخوان جشنواره و اینکه مهلت جشنواره تا 25 تیر تمدید شد، افزود: 324 اثر توسط 82 نویسنده به جشنواره ارسال شد.

وی با اشاره به بخش‌های مختلف این جشنواره گفت: جدول مقایسه‌ای از جشنواره امسال با جشنواره سال قبل تهیه شده است که داوری در بخش گزارش در نشریات چاپی و خبرگزاری ها جداگانه بود و در این بخش نشریات وضعیت خوبی دارند.

مدیرخانه مطبوعات استان زنجان با اشاره به اینکه سال قبل در بخش یادداشت از نشریات و خبرگزاری ها سه منتخب داشتیم و امسال تنها رتبه دوم و سوم داریم، گفت: در بخش تیتر سال گذشته رتبه دوم نداشیم و در نشریات و خبرگزاری‌ها رتبه اول داشتیم ولی امسال در هر دو بخش رتبه اول تا سوم داریم.

وی با بیان اینکه در بخش تیتر رشد خوبی داشتیم، گفت: داوری در بخش خبر تفکیکی بود که سال گذشته منتخب نداشیم و امسال در این بخش ضعیف عمل شده است.

دبیر پنجمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری های استان زنجان خاطرنشان کرد: در بخش طنز مکتوب و کاریکاتور سال گذشته و امسال به مرحله داوری نرسیدیم و امسال از 36منتخب 20 نفر آقا و 16 نفر خانم هستند.

پنجمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان زنجان با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد که در این رقابت روزنامه صدای زنجان موفق به کسب دو مقام اولی، دو مقام دومی و یک مقام سومی و یک جایزه ویژه داوری و یک عنوان شایسته تقدیری به همراه کسب عنوان روزنامه برتر در حوزه پیگیری آسیب های اجتماعی شد.

در بخش گزارش خبری ـ تحلیلی مطبوعات، سجاد کریمی از نشریه رویداد آذربایجان به مقام نخست دست یافت، مهدی سهرابی از روزنامه صدای زنجان عنوان دومی را از آن خود کرد و آذر عباسی از نشریه موج بیداری حائز رتبه سوم شد. در بخش گزارش خبری ـ تحلیلی خبرگزاری‌ها نیز ملک‌ناز نجفی از پایگاه خبری موج رسا عنوان نخست را کسب کرد و زهرا رسولی به همراه سمیه محرمی از خبرگزاری فارس به ترتیب عناوین دوم و سوم را از آن خود کردند.

در بخش مقاله، سرمقاله و یادداشت، هیچ‌یک از آثار ارسالی به جشنواره نتوانست رتبه نخست را از آن خود کند، این در حالی است که سمیه میناخانی و مهدی سهرابی از روزنامه صدای زنجان به ترتیب به عناوین دوم و سوم دست یافتند. همچنین در این بخش هوشنگ شیخی از ماهنامه رویداد آذربایجان، محسن احمدی از نشریه شهاب زنجان و سکینه محمدی از هفته‌نامه بیان خدابنده شایسته تقدیر شناخته شدند.

رتبه اول بخش تیتر مطبوعات به حسین دولتیاری از هفته‌نامه صنعت و تجارت زنجان رسید، حسن اکبری از ماهنامه سپهر خمسه و زهرا هادیلو از روزنامه همشهری به ترتیب حائز رتبه‌های دوم و سوم شدند. جایزه ویژه هیئت داوران در این بخش نیز به دلیل تیترهای متعدد ارسالی از روزنامه صدای زنجان به این نشریه رسید.

در بخش تیتر خبرگزاری‌ها، پریسا یوسفی از خبرگزاری ایسنا رتبه نخست را از آن خود کرد، سعیده شریفی از همین رسانه به جایگاه دوم دست یافت و رحیم مقدمی از خبرگزاری مهر سوم شد. در این بخش فاطمه تاج‌بخش از خبرگزاری ایسنا و زهرا رسولی از خبرگزاری فارس شایسته تقدیر شناخته شدند.

در بخش خبر این جشنواره، دست مطبوعات از جوایز کوتاه ماند اما در بین خبرگزاری‌ها، ملک‌ناز نجفی از پایگاه خبری موج رسا، حسن اکبری و پرویز غفاری از خبرگزاری ایرنا عنوان شایسته تقدیر را به دست آوردند. هیئت داوران در بخش مصاحبه مطبوعات، سمیه میناخانی و مهدی سهرابی از روزنامه صدای زنجان را به طور مشترک به عنوان رتبه نخست معرفی کردند و علی‌اکبر شیوخی از دو هفته‌نامه عصر ملت و سجاد کریمی از ماهنامه رویداد آذربایجان به ترتیب به رتبه‌های دوم و سوم دست یافتند.

در بخش مصاحبه خبرگزاری‌ها هیچ اثری  موفق به کسب رتبه اول و دوم نشد اما رتبه سوم به طور مشترک به فاطمه تاج‌بخش از خبرگزاری ایکنا و حسین عباسی به همراه علی الماسی از پایگاه خبری موج رسا رسید. همچنین اکرم بیات از خبرگزاری ایرنا و زهرا مقدمی از خبرگزاری مهر عنوان شایسته تقدیر را کسب کردند.

در بخش عکس نیز عکاسان نتوانستند نظر هیئت داوران را برای جایگاه‌های دوم و سوم جلب کنند و امیرحسین ناسوتی از خبرگزاری فارس اول شد. همچنین در بخش طراحی و صفحه‌آرایی، مهران محمودی از نشریه رویداد آذربایجان حائز رتبه اول شد، بهرام بلنداقبال از روزنامه صدای زنجان عنوان شایسته تقدیر را کسب کرد و این بخش نفرات دوم و سوم نداشت‌.

در این مراسم از پیشکسوتان عرصه خبر و همچنین خانواده مرحوم غضنفر سفیدگری محقق، پژوهشگر و راوی تاریخ شفاهی زنجان و همچنین ذبیح‌الله شاه‌محمدی تاریخ نویس زنجانی تقدیر شد.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانجشنواره مطبوعات زنجانروز خبرنگاراختتامیه
sedayezanjannews.ir/nx1194


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»