کد خبر: 11944
1403/03/13 - 8:51


در گفت‌و‌گوی صدای زنجان با مدیر تنها گالری خصوصی فعال در زنجان مطرح شد؛

هنرِ بی‌صاحب!

مینا سلیمی: بخش دولتی زحمت‌هایی برای حمایت از هنرمندان کشیده اما نتوانسته پیوندی بین هنرمندان و جامعه ایجاد کند

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: مینا سلیمی، مدیر تنها گالری خصوصی فعال در زنجان با اشاره به اینکه در سطح شهر دو نگارخانه دولتی دایر است که صرفا یک مکان برای برپایی نمایشگاه است، می‌گوید: در این فضا کسی متولی حمایت هنرمندان نبوده و در گالری دولتی بحث فروش آثار هنری نیز مطرح نیست.

مینا سلیمی دکترای تخصصی فلسفه هنر بوده که در حوزه طراحی گرافیک فعالیت داشته، وی به همراه برادرش حمیدرضا سلیمی این روزها با راه‌اندازی و برگزاری نخستین نمایشگاه در گالری خود امیدوار است بتواند در راستای ترویج هنر در جامعه تاثیرگزار باشد.

مینا سلیمی مدیر تنها گالری خصوصی فعال در زنجان در گفت‌و‌گو با صدای زنجان با اشاره به اینکه سال‌ها است که زنجان یک نقطه ضعفی در ساختار هنری خود دارد، اظهار می‌کند: این ضعف نبود گالری خصوصی که بتواند هنرمندان را معرفی کرده و آثار آنها را به فروش برساند، بود.

مدیر تنها گالری خصوصی فعال در زنجان با اشاره به اینکه در سطح شهر دو نگارخانه دولتی دایر است که صرفا یک مکان برای برپایی نمایشگاه است، عنوان می‌کند: در این فضا کسی متولی حمایت هنرمندان نبوده و در گالری دولتی بحث فروش آثار هنری نیز مطرح نیست.

وی با اشاره به اینکه بخش دولتی زحمت‌هایی در این زمینه کشیده و مهمان آنها بود‌ه‌ایم ولی صرفا حمایت مکانی از ما شده است، می‌گوید: اما در این بستر فعالیتی برای شناسایی و یا ترویج فرهنگ و هنر نبوده و در این زمینه کاستی وجود داشته است.

سلیمی با اشاره به اینکه به همین دلایل بود که خلا کمبود گالری خصوصی در زنجان احساس می‌شد، به همین منظور محلی تحت نظارت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان مجوز دریافت کرده است، بیان می‌کند: این نگارخانه موفق شد مجوز لازم را اخذ کند و با استانداردهای روز از نظر نورپردازی، مساحت و غیره احداث شود.

گالری‌دار زنجانی با اشاره به اینکه این مجموعه با تلاش فراوان تکمیل شده است و قرار است به صورت دور‌ه‌ای در اختیار هنرمندان قرار گیرد، اضافه می‌کند: در این نمایشگاه هنرهای تجسمی شامل حجم، نقاشی، عکاسی گرافیک و غیره در اختیار قرار می‌گیرد و به صورت هفتگی در اختیار هنرمندان قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه این گالری بستری است تا هنرمندان آثارشان به صورت گروهی یا انفرادی در معرض دید عموم قرار دهند، اضافه می‌کند: این موضوع موجب خواهد شد تعامل بین هنرمندان و اقشار مختلف جامعه فراهم شود.

سلیمی با اشاره به اینکه یک بخشی از کار در ارتباط با جامعه است که شامل تبادل با افرادی که هنر را راهی برای گفت‌و‌گو بدانند و اضطراب‌های خود را بیرون بریزند و آرامش پیدا کنند، ادامه می‌دهد: یک قشر افراد عمومی جامعه هستند که به هر تربیت رسالت اجتماعی انجام داده و زمینه بازدید افراد از هنر را به صورت رایگان فراهم می‌کنند.

وی تصریح کرد: در این بستر یک سری مخاطب خواهیم داشت که خریدار آثار هستند تا این آثار را جایگزین خرید طلا و دلار کنند که هم جنبه سرمایه‌گذاری بلندمدت دارد و هم یک اثر هنری و با این اقدام این فرهنگ وارد سبد خرید خانواده ها شود.

سلیمی با اشاره به اینکه این گالری کار خود را با برپایی نمایشگاهی از آثار هنرمندان دهه 50 و 60 استان زنجان آغاز کرده است، بیان می‌کند: این هنرمندان اغلب اساتید و معلمان هنر هستند که حداقل چند دهه کار نقاشی انجام داده‌اند.

گالری‌دار زنجانی با اشاره به اینکه با توجه به برگزاری نخستین نمایشگاه استقبال خوب بوده و بازدید با حضور خوب شهروندان برگزار شده است، بیان می‌کند: چند صد نفری در این مدت از این نمایشگاه بازدید داشتند.

وی با اشاره به اینکه مکان این گالری در مرکز شهر و دارای بافت سنتی و فرهنگی است، ادامه می‌دهد: این تبادل فرهنگی می‌تواند به ارتقای سطح شهر کمک کند ولی چون کار دشواری بوده و راه طولانی است نیازمند همکاری هستیم.

وی با اشاره به اینکه این مجموعه نخستین گالری بخش خصوصی نبوده و پیش از این گاری‌هایی در این حوزه فعالیت کرده‌اند، اضافه می‌کند: پیش از این دو نگارخانه خصوصی در زنجان فعال شده بود اما پس از دو سه سال، غیر فعال شده است.

سلیمی با اشاره به اینکه مجوز این گالری اسفند 1402 دریافت شده است، تصریح می‌کند: شروع به کار این مجموعه نیز هفتم خرداد‌ماه با برپایی نمایشگاه (هم‌آغاز) بوده و محل این نمایشگاه نیز در سعدی شمالی، ابتدای خیابان بهار پلاک 96 طبقه منفی یک است.

مدیر تنها گالری خصوصی فعال در زنجان با اشاره به اینکه ما هم آدم‌های معمولی بوده و سرمایه‌ دارنیستیم، خاطر نشان می‌کند: ما هنرمندان آنقدر منابع مالی نداریم که بتوانیم یک بار اجتماعی بزرگ را به دوش بکشیم تنها برای کمک و فعالیت در این موضوع علاقه‌مند هستیم.

وی با بیان اینکه تلاش ما  این است که با استفاده از اندک سرمایه خود بوده و علاقه و انگیزه برای دنبال کردن و تحقق رویایی شخصی است اظهار می‌کند: برای حمایت از هنرمندان در برپایی نممایشگاه‌ها تنها به دریافت یک ورودیه اکتفا می‌کنیم  اگرچه سطح هنری آثار باید قابل قبول باشد

سلیمی با اشاره به اینکه تلاش داریم با تبلیغ در بسترهای مختلف به صورت آنلاین هنر خود را به سایر شهرها نیز معرفی کنیم.

مدیر تنها گالری خصوصی فعال در زنجان با اشاره به اینکه انتظار داریم فرصت دهند فضایی بینابین ایجاد شود تا بتوان این کار را ادامه داد، تاکید می‌کند: در واقع تلاش داریم ضمن اینکه قوانین رعایت می‌شود،هم هنرمند بتواند از انزوا خارج شده تا تعامل و تعادل برقرار شود.

وی با اشاره به اینکه شهروندان هم می‌تواند با خرید آثار به این مهم کمک کنند، اضافه می‌کند: در حقیقت با ایجاد این فضا یک بستر برای ارتباط بین هنرمند، جامعه، گالری‌دار و مجموعه‌دار ایجاد خواهد شد.

سلیمی با اشاره به اینکه در ایران بین 720 تا یک هزار نمایشگاه در گالری‌های تهران در سه سال اخیر برپا شده است، اضافه می‌کند: سهم سایر استان‌ها در این زمینه حدود150 نمایشگاه است.

گالری‌دار زنجانی با قبول این موضوع که هنر در کشور به عنوان صنعت سناخته نشده ات، گفت: این موضوع وجود دارد اما پایتخت در این زمینه ورود خوبی داشته و به نظر می‌رسد همه چیز در این محل تجمیع شده است.

وی با اشاره به اینکه هنرمندان استان زنجان هم برای نمایشگاه و فروش آثار خود با همه مشکلات به پایتخت رفته و به هر طریقی شده این خلا را پر می‌کنند، ادامه می‌دهد: انا آیا عموم جامعه زنجان می‌توانند از گالری‌های تهران بازدید کنند و یا آثار را ببیند این در حالی است که برپایی این گالری می‌تواند دسترسی مردم زنجان را به هنر افزایش می‌دهد این در حالی است که بسیاری از بازدیدکنندگان برای فرار از استرس‌ها به نمایشگاه‌های هنری مراجعه می‌کنند.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانهنرمندگالری خصوصیفروش آثار
sedayezanjannews.ir/nx11944


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»