کد خبر: 1197
1398/05/22 - 8:33


مدیرکل استاندارد استان در بازدید از دفتر روزنامه صدای زنجان:

استاندارد ملی چاقو و چاروق زنجان تا پایان امسال تدوین می‌شود

مدیرکل استاندارد استان زنجان از صدور 626 مورد پروانه مشمول استانداردهای اجباری و تشویقی خبر داد

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- مدیرکل استاندارد استان زنجان از صدور 626 مورد پروانه مشمول استانداردهای اجباری و تشویقی خبر داد و گفت: با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، اساتید دانشگاهی، فعالان و اصناف ذیربط تا پایان امسال استاندارد ملی چاقو و چاروق زنجان تدوین می‌شود.

داود کارگرزاده یکشنبه در بازدید از دفتر روزنامه صدای زنجان که به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار انجام گرفت، اظهار کرد: خبرنگاران و اصحاب رسانه می‌توانند با نشر اخبار استاندارد و باکیفیت، نقش مؤثری در رونق تولید، توسعه و ارتقا فرهنگ استان ایفا کنند.

کارگرزاده با تاکید بر اینکه زمانی رونق تولید اتفاق می‌افتد که واحدهای تولیدی و خدماتی بتوانند معیارهای استاندارد را رعایت کنند، تصریح کرد: معتقدیم مردم، دولت و تولیدکننده می‌توانند با نظارت دقیق بر فرآیند تولید به مصرف، نقش مهمی در تولید کیفی محصولات داشته باشند. به نظر می‌رسد رسانه‌ها می‌توانند با ترغیب مردم به مطالبه‌گری در اهمیت توجه مصرف‌کنندگان به استاندارد نقش خود را ایفا کنند.

مدیرکل استاندارد استان تعداد پروانه‌های مشمول استاندارد اجباری و تشویقی را 626 مورد اعلام کرد و افزود: از این میزان، 545 فقره مربوط به استاندارد اجباری و 81 مورد مربوط به استاندارد تشویقی است.

راه‌اندازی دفاتر استانداردسازی در ادارات

این مسئول از راه‌اندازی 16 دفتر استانداردسازی در ادارات و دستگاه‌های اجرایی زنجان خبر داد و گفت: معتقدیم برای تحقق اهداف سازمان ملی استاندارد به ویژه در حوزه تدوین استاندارد در کالاهای تولیدی، باید ارتباط دستگاه‌های استانی سازمان با دانشگاه‌ها افزایش یابد.

کارگرزاده  با عنوان اینکه زنجان پایتخت تولید چاقوهای سنتی کشور بوده و شهره جهانی دارد خاطرنشان کرد: تدوین استاندارد ملی این صنعت بر عهده کارشناسان این اداره کل در دستور کار قرار گرفته و اقدامات لازم با همکاری کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری  و صنایع دستی استان و همچنین اساتید، کارشناسان و اتحادیه صنف چاقو نیز عملیاتی شده است.

کارگرزاده اظهارکرد: در این استاندارد، پس از تعیین و تعریف اصطلاحات موجود در این صنعت و تعریف انوع چاقوها، ویژگی‌های ظاهری و کاربردی در آن بیان شده و در نهایت روش‌های آزمون در راستای تعیین کیفیت چاقو تدوین می‌گردد.

مدیرکل استاندارد استان با بیان اینکه، جلسه اولیه تدوین این استاندارد تشکیل و اعضای کمیسیون فنی از بازارچه سنتی بازدید کرده اند، افزود: طی این بازدید، فرآیند ساخت و تولید چاقوی سنتی، توسط چاقوسازان به نام و مطرح استان، تشریح شده و از مواد اولیه مورد استفاده در این صنعت جهت تعیین استاندارد ویژگی‌ها، نمونه‌برداری انجام گرفته است.

وی اضافه کرد: علاوه بر چاقو تدوین استاندارد بر روی چاروق نیز در دستور کار جدی قرار داد و بناست تا پایان سال جاری استاندارد ملی برای این دو کالا تهیه شود.

کارگرزاده با اشاره به تدوین بیش از 32 هزار استاندارد ملی در مورد اقدامات اداره کل استاندارد استان برای تدوین استاندارد مواداولیه فرش به صدای زنجان گفت: خامه فرش دارای استاندارد تشویقی است و اجباری شدن استاندارد آن نیازمند فراهم بودن بسترهای لازم است اما به دلیل اینکه این مواد قابلیت ردیابی ندارند مشمول استاندارد اجباری نشده است.

سمیه میناخانی، سردبیر روزنامه صدای زنجان نیز در این نشست با اشاره به فعالیت 18 ساله این رسانه در عرصه آگاهی‌بخشی ابراز کرد: صدای زنجان در حوزه تشویق مردم به کالاهای باکیفیت ایرانی آماده انعکاس اخبار خوش‌آیند و امیدبخش اداره کل استاندارد و سایر ارگان‌هاست.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمدیر کل استاندارد استان زنجانکارگرزادهاستاندارد اجباری
sedayezanjannews.ir/nx1197


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»