کد خبر: 1204
1398/05/26 - 0:8


مدیرکل منابع طبیعی استان در نشست با خبرنگاران:

باغ‌شهرها بیش‌تر در اراضی کشاورزی‌اند

خلیل آقاجانلو: باغ‌شهرهای نزدیک به اراضی علوم‌پزشکی و ارم زنجان در سال 96 شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شدند

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- مدیرکل منابع طبیعی استان در پاسخ به سئوال صدای زنجان مبنی بر مبارزه با متصرفان اراضی ملی و شناسایی باغ‌شهرها گفت: در حال حاضر هیچ باغ‌شهری در اراضی تحت حفاظت این اداره کل احداث نشده و عمده این ساخت‌وسازها در اراضی کشاورزی ساخته شده‌اند.

خلیل آقاجانلو چهارشنبه هفته قبل در نشست با اصحاب رسانه که در سالن اُرس نهالستان اداره کل منابع طبیعی استان واقع در کوشکن برگزار شد، در مورد میزان کشفیات قاچاق چوب در سال جاری اظهار کرد: پدیده قاچاق چوب در شهرستان طارم به وفور دیده می‌شود که با نظارت‌های دقیق یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری چوب‌های قاچاق توقیف و تعدادی از افراد نیز دستگیر و به محاکم قضایی معرفی شده‌اند. البته بخشی از این چوب‌ها مربوط به درختان قطع شده جنگل‌های شمال کشور بوده که از طریق طارم به استان‌های کشور حمل می‌شود.

آقاجانلو در پاسخ به سئوالی مبنی بر مبارزه با متصرفان اراضی ملی و شناسایی باغ‌شهرها گفت: در حال حاضر هیچ باغ‌شهری در اراضی تحت حفاظت این اداره کل احداث نشده و عمده این ساخت‌وسازها در اراضی کشاورزی ساخته شده‌اند.

این مسئول با اشاره به آخرین باغ‌شهرهای شناسایی شده در اراضی تحت حفاظت منابع طبیعی اضافه کرد: باغ‌شهرهای نزدیک به اراضی علوم‌پزشکی و ارم زنجان در سال 96 شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شدند.

مدیرکل منابع طبیعی استان در مورد اراضی تصرف شده طبیعی در گرده‌داغ نیز گفت: اراضی که جزو حریم شهر باشد با رعایت اصول و ضوابط به دستگاه‌ها واگذار می‌گردد. برخی از اراضی این منطقه نیز در چارچوب قانون به اداره کل راه و شهرسازی واگذار شده است.

اختصاص زمین برای دپوی پسماندهای روی در روستای مرصع

وی در مورد مراحل مربوط به صدور مجوز تخصیص زمین برای دپوی پسماندهای روی در روستای مرصع افزود: تمامی فرآیندها انجام و زمین نیز از طریق اداره امور اراضی اختصاص یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی استان با اشاره به فعالیت دبیرخانه همیاران طبیعت در این دستگاه ادامه داد: همیاران طبیعت، سازمان‌های مردم‌نهاد، اصحاب رسانه و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها می‌توانند در پیشبرد اهداف حفاظت و حراست از اراضی ملی و جلوگیری از تخریب عرصه‌های طبیعی نقش مهمی داشته باشند.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های مشارکتی اداره کل منابع طبیعی استان در روستاها با همراهی بومیان مناطق و اختصاص هزینه‌ها از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی افزود: در حال حاضر با همراهی اعضای هیئت علمی دانشگاه زنجان متخصصان به عنوان تسهیل‌گر جهت عملیاتی شدن پروژه‌های مشارکتی و ترغیب مردم برای توسعه فضای سبز و حفظ عرصه‌ها در روستاهای هدف استان حضور می‌یابند.

 نابودی 180 هکتار عرصه طبیعی

آقاجانلو آتش‌سوزی را یکی از چالش‌های طبیعی مرسوم در دنیا اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه عمده پوشش‌های طبیعی استان مربوط به گیاهان مرتعی است در نتیجه احتمال وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌ها بسیار بالاست. با توجه به بالا بودن سطح پوشش علوفه‌ای به علت شرایط آب و هوایی مطلوب بیش از 180 هکتار از عرصه‌ها دچار حریق شدند. البته با مدیریت اصولی میزان آتش‌سوزی در مقایسه با سطح کشور قابل قبول است اما به نظر می‌رسد مردم با رعایت اصول ایمنی و عدم افروختن آتش در اراضی طبیعی می‌توانند نقش تعیین کننده‌ای در حفظ منابع داشته باشند.

این مسئول با بیان اینکه مشکل کمبود نیرو یک یا دو روزه حل نمی‌شود، از مجوز استخدام و بکارگیری 500 نفر در یگان حفاظت سراسر کشور در سال جاری خبر داد و گفت: سهم استان از این تعداد نیرو 8 نفر بود که برای تحقق اهداف حفاظتی از ظرفیت بخش خصوصی نیز بهره‌مند می‌شویم.

مدیرکل منابع طبیعی استان ضمن ابراز رضایت از اختصاص اعتبار به بخش پیشگیری از تخریب منابع طبیعی از محل صندوق توسعه ملی تاکید کرد: معتقدیم توسعه در هر بخشی نباید منجر به تخریب منابع طبیعی و محیط زیست شود و تمامی دستگاه‌ها و ارگان‌ها و مردم در قبال طبیعت مسئولند.

وی اضافه کرد: گسترش اراضی شهری و کشاورزی در عرصه‌های مرتعی و جنگلی و استفاده بی‌رویه از مراتع سیمای منابع طبیعی را دگرگون کرده و با وجود فعالیت و تلاش‌های نیرویهای حفاظتی در امر پیشگیری از شخم و آتش‌سوزی در مراتع و رفع تخریب و خاموش کردن آتش‌سوزی‌های مراتع، همچنان روند تخریبی در عرصه‌ها ادامه دارد، در نتیجه ضروری است اقشار مختلف مردم با فرهنگ منابع طبیعی آشنا شده و در امر حفاظت و احیای منابع خدادادی مشارکت جدی داشته باشند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان نیز در این نشست با اشاره به تاریخچه احداث نهالستان کوشکن ابراز کرد: این نهالستان که در سال 1352 تاسیس شده است دارای 49.27 هکتار مساح

جلیل سلطان‌نژاد نوع اقلیم نهالستان کوشکن را نیمه خشک و بافت خاک آن را لومی عنوان کرد و گفت: سطح مفید قابل کشت این نهالستان 22.2 هکتار بوده که انواع گونه پهن برگان و سوزنی برگان در 27 قطعه کشت می‌شود.

سلطان‌نژاد با اشاره به اهداف ایجاد نهالستان کوشکن توسط منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان تصریح کرد: بالابردن توان تولید چوب با هدف کاهش فشار بر روی جنگلهای اقتصادی شمال کشور، افزایش تولید گونه‌های جنگلی با هدف توسعه و غنی‌سازی مناطق هدف و افزایش سرانه فضای سبز از جمله اهداف یاد شده است.

وی کشت گونه صنوبر در مناطق هدف را در راستای تولید چوب در سطح استان دانست و ابراز کرد: این اداره کل برای عملیاتی کردن طرحهای مربوط به غنی‌سازی و توسعه جنگل، کشت انواع گونه نظیر زالزالک، سیاه تلو، اٌرس و سایر منطبق با شرایط مناطق را در دستور کار قرار داده است.

این مسئول اضافه کرد: کشت گونه‌هایی نظیر سرو خمره‌ای، سرو نقره‌ای و سایر گونه‌های دارای نیاز آبی پایین به منظور توسعه فضای سبز محسوب می‌شوند که در محوطه‌ها و حاشیه خیابان‌ها و معابر عمومی کاشته می‌شود.

سلطان‌نژاد با بیان اینکه نهالستان کوشکن از نهالستان‌های مادر کشور است و منبع درآمد آن از محل اعتبارات استانی است، ادامه داد: در حال حاضر 73 هزار هکتار جنگل در سطح استان به ثبت رسیده که عمده آن مربوط به جنگل حفاظتی است.

این مسئول بیان کرد: سال قبل 100 هزار اصله درخت صنوبر و امسال نیز 100 هزار اصله بین کشاورزان برای توسعه زراعت چوب بین کشاورزان توزیع شده است.

وضعیت فضای سبز پارک‌های واگذار شده به دستگاه‌ها بررسی می‌شود

سلطان‌نژاد در مورد وضعیت اسفناک پارک‌های ملت، ارم، گلستان به لحاظ فضای سبز نیز گفت: پارک‌های ارم، گلستان، ملت و پوشش گیاهی منطقه جنوب زنجان در قالب طرح به شهرداری واگذار شده با این توضیح که بر این اساس مالکیت آن بر عهده اداره کل منابع طبیعی و بهره‌برداری از آن با شهرداری است.

وی ضمن تاکید بر لزوم بررسی وضعیت فضای سبز پارک‌های واگذار شده به دستگاه‌ها و اجرای سیستم آبیاری قطره‌ای برای توسعه فضای سبز اضافه کرد: منطقه مشرف به دانشگاه پارک گلستان به صورت نامحسوس احیا می‌شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان میانگین کشوری سرانه جنگل را 1700 مترمربع عنوان کرد و گفت: این رقم در استان با لحاظ جنگل‌کاری دست‌کاشت 1200 مترمربع است.

کشت آویشن و گل محمدی در روستاهای استان در قالب طرح‌های مشارکتی

سلطان‌نژاد با بیان اینکه کشت گیاهان دارویی از جمله سیاست‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری است که در قالب اجرای طرح‌های تلفیقی این راهبرد را ادامه می‌دهیم از کشت 16 هکتاری گل محمدی در روستاهای هدف استان خبر داد و گفت: به منظور افزایش سطح معیشت و وضعیت اقتصادی خانوارهای روستایی کشت گیاهان دارویی اعم از آویشن و گل‌محمدی در دستور کار جدی مسئولان ذیربط استان قرار دارد.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان نیز در این نشست، آبخیزداری را گامی در مسیر توسعه پایدار منابع طبیعی اعلام کرد و افزود: مهم‌ترین ویژگی آبخیزداری، مدیریت حوزه‌های آبخیز به عنوان سیستم‌های پویای فیزیکی، بیولوژیکی، اقتصادی و اجتماعی است.

جعفر بیات با اشاره به کم‌آبی و سیل‌های سال اخیر و نقش مهم اقدامات آبخیزداری در کاهش خسارات بلایای طبیعی اظهار کرد: از سال 97، با پیگیری‌های دولت و موافقت رهبری اعتباری معادل 200 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی جهت اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در سطح کشور اختصاص یافت که از این میزان، 12.6 میلیارد تومان به اداره کل منابع طبیعی استان اختصاص یافت. از این اعتبار در 16 حوزه آبخیز هزینه گردید که عملیات اجرایی 7 پروژه به اتمام رسیده است.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمدیرکل منابع طبیعی استان زنجانباغ‌شهرهای زنجانمعاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1204


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»