کد خبر: 12045
1403/03/26 - 14:7


صدای زنجان نصب ردیاب برای کارگران شهرداری را پیگیری می‌کند؛

افزایش بهره‌وری یا بی حرمتی؟

سرپرست معاونت خدمات شهری شهردار زنجان: طرح نصب بازوبند الکترونیکی به نیروهای خدماتی شهرداری در راستای صیانت از حقوق‌شان است وگرنه به دنبال مچ‌گیری نیستیم/دبیر اجرایی خانه کارگر استان: نیروهای ستادی و مدیران شهرداری نیاز به ردیاب دارند نه پاکبان‌ها

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: خریدبازوبند الکترونیکی (ردیاب) برای نیروهای امور شهر و فضای سبز از سوی شهرداری زنجان؛ واکنش‌های متفاوتی بین برخی از نمایندگان تشکل‌های کارگری، شهروندان و نیروهای شهرداری داشته است. هر چند مسئولان ذیربط شهرداری زنجان این طرح را حراست از حقوق نیروهای شهرداری و ساماندهی امور شهر قلمداد می‌کنند اما دبیر اجرایی خانه کارگر می‌گوید: این مدیران ستادی هستند که باید ردیاب نصب کنند تا همه مردم بدانند در طول روز چه خدماتی به عموم ارائه می‌دهند.

نامه ای به صدای زنجان رسیده در خصوص اقدامات شهرداری زنجان جهت نصب ردیاب برای برخی از کارگران شهرداری فعال در خیابان‌ها رسیده است؛

در بخشی از این نامه ، آمده؛ «با توجه به تصمیمات اتخاذ شده درجلسه هماهنگی قرارگاه خدمات شهری روز دوشنبه مورخ ۱٤۰۳/۰۳/۲۱ در خصوص خریدبازوبند الکترونیکی (ردیاب) برای نیروهای امور شهر و فضای سبزو دوربین جیبی به همراه ردیاب برای نیروهای اجرائیات و سد معبر؛ پیگیری ها برای خرید تجمیعی و متمرکز به این حوزه در دستور کار شهرداری زنجان قرار گرفته است.»

 طرح نصب بازوبند الکترونیکی به نیروهای خدماتی شهرداری به صورت محدود

 در زنجان اجرایی می‌شود

سید اسماعیل موسوی، سرپرست معاونت خدمات شهری شهردار زنجان در این خصوس به صدای زنجان می‌گوید؛ در جلسه معاون خدمات شهری که در تهران برگزار شده بود متوجه شدیم که تعدادی از شهرها نسبت به تجهیز نیروهای شهرداری (فعال در عرصه خیابان‌) به ردیاب اقدام کرده‌اند. تصمیم بر این شد که زنجان نیز به صورت محدود نسبت به اجرای این طرح ورود کند.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهردار زنجان با اشاره به تجربه حضور بیش از ۲۹ ساله خود در مجموعه شهرداری و آشنا بودن با فرآیند کار نیروهای شهری_فضای سبز_ اجرائیات و سدمعبر عنوان می‌کند: تا جایی که به یاد دارم مبنای تصمیم‌گیری در خصوص میزان فعالیت این نیروها و پایش آنها؛ «شخصی» بوده که پایه «علمی» نداشته است. حتی برخی از همکاران نیز از «کمبود نیرو» گفته‌اند که درست نمی تواند باشد چرا که هیچ مبنای علمی وجود ندارد که همکارانی که در پست‌های محوله انجام وظیفه می‌کنند تا چه میزان مورد رضایت هست یا نیست. از این رو به دنبال اجرای آزمایشی (پایلوت) نصب ردیاب به نیروهای مدنظر هستیم تا پیمایش علمی کنیم و بررسی کنیم که مشکلات خدمات شهری دقیقا کجاست.

وی با بیان اینکه به دنبال راه‌اندازی سیستم مکانیزه پایش و بررسی نحوه خدمات نیروهای (فعال در خیابان) هستیم؛ «پایش ساختار چیدمان نیروهای انسانی» و «سنجش پیمایش کارگری که صبح و بعدازظهر کار می‌کند» را از اهداف اجرای این طرح اعلام می‌کند.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهردار زنجان با اشاره به رضایت مسافران از تمیزی معابر شهر زنجان می‌گوید: با این اوصاف باز هم نیروهای شهرداری تحت فشارند. ما باید بررسی کنیم که این مشکل به تقسیم بندی مدیریتی_ تقسیم بندی منطقه ای یا کمبود نیرو برمی گردد.

طرح نصب بازوبند الکترونیکی به نیروهای خدماتی شهرداری در راستای صیانت 

از حقوق‌شان است

سرپرست معاونت خدمات شهری شهردار زنجان با اشاره به گزارشات واصله و گلایه‌ شهروندان از عدم انجام وظیفه نیروهای شهرداری بر لزوم  صیانت از حقوق پرسنل شهرداری تاکید کرده و می‌افزاید: معتقدیم صرفا با یک گزارش نباید نیروی خود را تنبیه کنیم یا بر اساس گزارشات (بدون مدرک) کار او را قضاوت کنیم. اما با نصب ردیاب و سطح فعالیت‌هایش در طول روز به درستی و با مبنای علمی می‌توانیم کارگر فعال را از کارگری که ممکن است کوتاهی کند نیز تمییز کنیم.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهردار زنجان می‌گوید: در هر محله؛ منطقه و محدوده‌ای با بافت‌های سنتی_فرسوده_ازاد و‌خیابان های عریض؛ یک کارگر مجهز به این سیستم خواهد شد و به نحوی «منطقه‌محور» است‌.

موسوی با بیان اینکه با اجرای این طرح به هیچ عنوان به دنبال مچ‌گیری نیستیم اتفاقا نیروهای شهری کارشان مشخص است و برای بررسی خدمت رسانی آنها نیازی به مچ گیری نیست، اضافه می‌کند: طرح مربوط به نصب بازوبند الکترونیکی (ردیاب) به گونه ای است که از طریق Vioce و صدا می‌توانیم با نیروها در ارتباط باشیم.

سرپرست معاونت خدمات شهری شهردار زنجان با اشاره به فعالیت حدود یک هزار نیرو امور شهر، فضای سبز و اجرائیات می‌گوید: معتقدیم باید مدیریت شهری شهرداری بر اساس تشخیص فردی به سمت مبنای علمی باشد و طرح مزبور نیز در این راستا گام برداشته است.

جزو نیروهای شاغل در خیابان نیستم وگرنه مشکلی با نصب ردیاب ندارم

این مسئول در بخش دیگری از در پاسخ به سؤالی مبنی بر «با توجه به اظهارات شخص‌تان که اجرای طرح نصب و تجهیز نیروهای فعال در خیابانِ شهرداری را در راستای صیانت از حقوق نیروها و نه مچ‌گیری می‌دانید؛ آیا حاضرید خودتان نیز به این بازوبند مجهز شوید؟» پاسخ می‌دهد: من شعارگرا نیستم! اگر جزو نیروهای شاغل در خیابانِ شهرداری باشم چرا که نه! ما به دنبال خدمت رسانی به محروم و شهروندان هستیم و از طرفی نیز جایگاه همکاران ما برایمان مهم است. شأن زنجان نیست که زباله در زمین بماند، از طرفی شهر زنجان جزو شهرهای پاک محسوب می‌شود با این وجود باز هم گلایه ها نسبت به خدمات شهرداری از گوشه و کنار به گوش می‌رسد؛ اجرای طرح نصب بازوبند می‌تواند برای یافتن مشکل اصلی در حوزه خدمات کمک کند.

موسوی این را هم اضافه می‌کند که؛ از ابتدا هم گفتم که اجرای این طرح نیز محدود است، به نحوی در مرحله بررسی هستیم تا پس از آن بتوانیم در قالب «پایلوت» اجرایی کنیم و در صورت قابل قبول بودن نتایج؛ در زنجان اجرایی کنیم.

نیروهای ستادی و مدیران شهرداری نیاز به ردیاب دارند نه پاکبان‌ها!

اما اصغر نجاری، دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان که اظهارات سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری زنجان را به هیچ عنوان قبول ندارد، می‌گوید: طرح تجهیز نیروهای خدماتی شهرداری زنجان نظیر پاکبان، نیروهای فضای سبز به بازوبند الکترونیکی یا ردیاب نهایت «بی احترامی»، «بی اعتمادی» به کارگران زحمتکش است که شرع آن را قبول دارد نه اصول! نیروهای پاکبان به حد کافی شغل پراسترس و پرمشغله ای دارند. مسئولان ذیربط در شهرداری بفرمایند که نیروهای خدماتی کدام عمل مجرمانه را مرتکب شده‌اند که باید بازوبند الکترونیکی داشته باشند؟ چنانچه این طرح در زنجان اجرایی شود، با واکنش تند مواجه خواهد شد.  چرا برخی به دنبال تنش زا کردن محیط کار برای نیروها هستند؟

دبیر اجرایی خانه کارگر استان زنجان به مسئولان ذیربط شهرداری زنجان که از حامیان طرح نصب بازوبند الکترونیکی به نیروهای خدماتی هستند، می‌گوید: پاکبان و نیروی خدماتی که کارش نظافت معابر است نیاز به ردیاب ندارد چرا که کارش مشخص است، این نیروهای ستادی و مدیران مجموعه هستند که باید به ردیاب مجهز شوند تا ببینیم در تایم و ساعات اداری چقدر به مردم خدمت رسانی می‌کنند.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانشهرداریپاکبانخانه کارگر
sedayezanjannews.ir/nx12045


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»