کد خبر: 12057
1403/03/29 - 8:39


صدای زنجان از گلایه‌ها نسبت به قلع و قمع بناها در باغشهر «شقایق» گزارش می‌دهد؛

به حکم قانون!

صاحبان قطعات باغشهر «شقایق»: چرا با ساخت و سازهای غیرمجاز برخورد نمی‌شود و آلونک‌ها را روی سر مردم خراب می‌کنند؟/مدیرکل جهاد کشاورزی استان: صاحبان قطعات در باغشهر «شقایق»؛ ساخت و سازهای غیرمجاز را توجیه نکنند! ساخت و سازهای غیرمجاز باغشهر «شقایق» قلع و قمع می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: مسئولین ذیربط چند وقتی است با افزایش ساخت و سازها در باغشهر «شقایق» نسبت به قلع و قمع قانونی این بناها اقدام کرده‌اند؛ مدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان نیز با اشاره به مر قانون؛ بر لزوم اجرای تمام و کمال ضوابط تاکید دارد با این حال برخی از صاحبان قطعات مدعی‌اند که بناهای ساخته شده به مساحت 10 تا 12 متر نباید تخلف به شمار رفته و روی سر مردم آوار شوند!

مسئولین دستگاه قضا بارها در جلسه شوراي حفاظت از اراضي ملي و منابع‌طبيعي از توسعه بي‌رويه باغ‌شهرها ابراز نگراني کرده‌ و گفته‌اند: همه ما بايد تابع منويات مقام عظماي ولايت باشيم و با تمام توان با سودجويان و فرصت‌طلبان توسعه باغستان‌ها و باغ‌شهرها بر اساس قانون برخورد کنيم. بر اساس قانون مجازات‌هاي اسلامي، دستگاه قضايي از ساخت باغستان‌ها و باغ‌شهرها و عوامل دخل و تصرف اراضي ملي برخورد خواهد کرد.

با این وجود هستند کسانی که به هر بهانه‌ای به دنبال ساخت بنا برای توسعه باغشهرهایشان هستند. هر چند این افراد که عمدتا کارمندان و یا بازنشستگان دستگاه‌های دولتی هستند معتقدند برای زیبایی شهرها و افزایش سرانه فضای سبز و اوقات فراغت نسبت به ایجاد باغشهر اقدام کرده‌ و با ساخت بنا در مساحتد پایین به دنبال آلونکی برای استفاده از سایه آن در گرما و سرما هستند.

 چگونه است که بنای ۳۰۰ متری مجوز می‌تواند بگیرد 

ولی آلونک ۱۲ متری یافوقش ۲۵ متری نمی‌تواند؟

صاحب یکی از قطعات باغشهر شقایق به صدای زنجان می‌گوید: ماموران جهاد کشاورزی زنجان در اقدامی عجیب وقابل تامل  با بنر نوشته هایی در دست که حاوی اخطار قلع وقمع ۴۸ ساعته  آلونک های احداثی بود راهی بیابانهایی شدند که ضعیفترین قشر جامعه که عموما بازنشستگان وافرادی هستند که با مختصر اندوخته خود و بازحمت فراوان آلونکی درست کرده‌اند.

وی در رابطه با ساخت و سازهای صورت گرفته که جهاد کشاورزی با استناد به قانون آن را قابل قبول ندانسته و برتخریب فوری آن‌ها تاکید دارد، عنوان می‌کند: ما برای رسیدگی به درختان که تعدادشان آنچنانی نیست، نیاز به ساخت اتاقک هایی به متراز 12 متری هستیم تا در گرما و سرما بدان پناه ببریم.

این ذی نفع اضافه می‌کند: چرا در این شرایط دشوار اقتصادی و در شرایط خاص جامعه، کمر همت بر نابودی تنها امید زندگی‌ ما یعنی همین ۱۰۰۰ متر بیابان را که با خون و دل در آن درخت غرس کردیم، بسته‌اید؟

وی با بیان اینکه ما به هیچ عنوان به دنبال تصرف نبوده و نیستیم، خطاب به مسئولان ذیربط و موضع آن‌ها در قبال ویلاسازی‌ها می‌گوید: دلیل اینکه کاری به کار  ویلاها و باغشهرهای آنچنانی که فقط سرویس بهداشتیشان از آلونک ما هم بزرگتر است، ندارید چیست؟ چگونه است که بنای ۳۰۰ متری مجوز می‌تواند بگیرد ولی آلونک ۱۲ متری یافوقش ۲۵ متری نمی‌تواند؟

صاحبان قطعات در باغشهر «شقایق»؛ ساخت و سازهای غیرمجاز را توجیه نکنند!

روح‌اله حسنی، مدیرکل جهاد کشا.رزی استان زنجان نیز با بیان اینکه ساخت‌وسازهای باغشهر شقایق غیرمجاز بوده و به هیچ عنوان توجیهات ذی‌نفعان قابل قبول نیست، تاکید می‌کند: جهاد کشاورزی وظیفه خود را انجام می‌دهد در غیر این صورت تخلف کرده است.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان ادامه می‌دهد: ذی نفعان می گویند چه اشکالی دارد در قطعاتشان بنا درست کنند من هم می‌گویم قانون چنین اجازه‌ای به آنها نمی‌دهد.

آیا قانون به صاحبان قطعات باغشهر «شقایق» ارفاق می‌کند؟

با این اوصاف گویا صاحبان قطعات در باغشهر شقایق در انتظار ارفاق قانون هستند!

در نیمسال نخست سال 1399، سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با توجه به حضور رئیس قوه قضائیه در استان و تشکیل جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان در تاریخ ۱۳ شهریورماه سال ۹۸ و اتخاذ تصمیمی مبنی بر «بررسی و تعیین تکلیف موضوع تغییر کاربری‌های گسترده اراضی زراعی در داخل و خارج باغشهر» در هیئتی که با حضور مسئولان مختلف استان تشکیل شد، رویه‌ای را درباره باغشهرهای استان در پیش گرفت.

 بر اساس تصمیمات این هیئت در خصوص تغییر کاربری غیرمجاز اراضی باغی و زراعی در استان، با توجه به گستردگی و وجود مشکلات متعدد از جمله مشمول مرور زمان شدن بسیاری از مصادیق و تبعات اجتماعی این موضوع نسبت به وضعیت فعلی مقرر شد: در قطعات یک هزار تا ۲۵۰۰ مترمربع مالکان مستحدثات غیرمجاز می‌توانند به میزان حداکثر ۲۵ مترمربع مجوز تثبیت بنای موجود خویش را بدون دیوارکشی و بدون فنس‌کشی که موجب قطعه‌بندی می‌شود از کمیسیون تبصره یک ماده یک قانون حفظ کاربری با تشکیل پرونده و پرداخت عوارض تحت عنوان اتاق کارگری اخذ نمایند، در قطعات بیش از ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ مترمربع مالکان مستحدثات غیرمجاز می‌توانند به میزان حداکثر ۴۰ مترمربع مجوز تثبیت بنای موجود خود را بدون دیوارکشی و بدون فنس‌کشی که موجب قطعه‌بندی می‌شود از کمیسیون تبصره یک ماده یک قانون حفظ کاربری با تشکیل پرونده و پرداخت عوارض تحت عنوان خانه کارگری اخذ نمایند و در قطعات بیش از ۴۰۰۰ مترمربع مالکان غیرمجاز می‌توانند به میزان حداکثر ۶۰ مترمربع مجوز بنای خود را بدون دیوراکشی و فنس کشی که موجب قطعه‌بندی می‌شود از کمیسیون تبصره یک ماده یک قانون حفظ کاربری با تشکیل پرونده و پرداخت عوارض تحت عنوان خانه کارگری اخذ کند.

یکی از صاحبان قطعات باغشهر شقایق نیز با یادآوری این ارفاق مسئولان به صدای زنجان می‌گوید: ما هم در ابتدای دهه 90 این قطعات را داشتیم اما مسئولان ذیربط به ما گفتند فعلا ساخت و ساز نکنیم ما هم به قانون عمل کرده و مطیعش شدیم، خب اگر ما هم مثل برخی از صاحبان باغشهرها ساخت و ساز می کردیم خوب می‌شد؟ امیدوارم مسئولان جهاد کشاورزی اجازه ساخت و ساز آلونک بدهند!

وی با اشاره به اخطاریه‌های صادره برای باغشهر شقایق (نرسیده به سه راهی طارم) می‌گوید: این باغشهر در سال 91-90 تاسیس شده، صاحبان قطعات را کارمندان دولت تشکیل می‌دهند، متاسفانه مسئولین ذیربط آلودنک‌های ساخته شده (اتاقک به مساحت 10 تا 12 متری) را تخریب می‌کنند! در برخی از قطعات اصلا ویلاسازی صورت نگرفته و اتاقک ها نیز در حد کانکس است.

وی با بیان اینکه در عرض 2 الی 3 سال بیش از 40 مورد از ساخت و سازها قلع و قمع شده است، عنوان می‌کند: از اواخر دهه 90 از طریق مسئولان ملی و استانی پیگیر رفع مشکلات خود شده‌ایم اما تا به امروز مشکلاتمان حل نشده و تنها گزینه روی میز مسئولین ذیربط «تخریب سازه‌های ساخته شده » است. باغشهر شقایق در ورودی شهر واقع شده و صاحبان این قطعات ورودی شهر را زیبا کرده‌اند و به جای قدردانی «تهدید» هم می‌کنند!

البته روح‌اله حسنی، مدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان نیز با بیان اینکه ما از ظرفیت قانونی استفاده کرده و مجوزهای لازم را صادر کردیم، این را هم می‌گوید که به شخصه با ساخت و سازها در اراضی کشاورزی مخالف است.

افزایش شدید ساخت‌وسازهای غیرمجاز پس از صدور مجوز

 مربوط به باغشهرها در زنجان

بنا به گفته مسئولان سازمان جهاد کشاورزی (سال 1399) که در رسانه‌ها نیز منتشر شده است، حدود ۵۰ باغ ‌شهر در زنجان وجود داشتند که همه آنها بنا بر اعلام دستگاه‌های ناظر و متولی غیرمجاز بوده و نباید ایجاد می‌شدند.

حتی همان سال جمال انصاری، مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان با یادآوری موارد قید شده در مصوبه اخیر مربوط به باغشهرها و مشکلات این دستگاه پس از صدور مجوز تصریح کرد: در زنجان دو باغشهر با متراژ بالا وجود دارد و مابقی در متراژ پائین و به گفته صاحبان بناها در حد آلونک هستند. از ۴۸ باغشهر موجود در زنجان، ۱۲ الی ۱۳ مورد ساخت‌وساز داشت اما وقتی گفتیم مجوز می‌دهیم همه به سمت ساخت‌وساز رفتند به طوری که در چند ماه اخیر شاهد افزایش شدید ساخت‌وساز غیرمجاز بودیم!

این مسئول اضافه کرد: صاحبان این بناها به این بهانه که در این مدت به قانون تمکین کرده و ساخت‌وسازی نداشته‌اند، این کار را حق خود دانستند! خب اگر این‌گونه باشد ۸۰۰هزار هکتار زمین زراعی داریم، آیا این منطقی است که بگوییم چون صاحبان اراضی تمکین کرده‌اند و هیچ ساخت‌وسازی نداشته‌اند، می‌توانند بروند بناهای دلخواه‌شان را بسازند؟

ساخت و سازهای غیرمجاز باغشهر «شقایق» قلع و قمع می‌شود

به دنبال اصرار صاحبان قطعات در باغشهر شقایق (محدوده روستای دیزج آباد) مبنی بر توقف قلع و قمع بناهای ساخته شده از سوی دستگاه مورد تائید قانون؛ روح‌اله حسنی، مدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با صدای زنجان بر اجرای تمام و کمال قوانین در این حوزه تاکید کرده و می‌گوید: کسی با درختان کاشته شده در باغ ها مشکلی ندارد اما به حکم قانون با هر گونه ساخت و ساز در باغشهر شقایق برخورد کرده و بناهای ساخته شده را قلع و قمع خواهیم کرد.  

مدیرکل جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به قلع و قمع نزدیک به 40 مورد بنای ساخته شده در این باغشهر تاکید کرد: جهاد کشاورزی موظف به اجرای قانون می‌داند و اگر با ساخت و سازهای غیرقانونی مقابله نکند؛ متخلف محسوب می‌شود.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانباغ شهرساخت و سازقانون
sedayezanjannews.ir/nx12057


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»