کد خبر: 12103
1403/04/02 - 16:36


مدیر کل صمت استان زنجان به« غلط بودن» بخشنامه های بانک مرکزی و وزارت صمت اذعان کرد؛

کهنه‌سربازان خسته از جنگ اقتصادی

مجید گلشنی‌منفرد: به شخصه روحیه بازنده ندارم و با رویکرد کارشناسی در سطح ملی پیگیر چالش پیش پای سرمایه‌گذاران هستیم

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ لیلا محمدی: مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان بر صدور بخشنامه‌های غلط بانک مرکزی و وزارت صمت را از چالش‌های فعالان اقتصادی اذعان کرد و گفت: به شخصه روحیه بازنده ندارم و سعی‌مان هم بر این است با رویکرد کارشناسی در سطح ملی پیگیر چالش پیش پای سرمایه‌گذاران باشیم و کوتاه هم نیاییم.

مجید گلشنی‌منفرد، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان (2 تیرماه 1403) در نشست مطبوعاتی وی به تنوع بخشی در صادرات استان اشاره کرد و افزود: سال گذشته ۲۳ قلم کالا به محصولات صادراتی استان اضافه و ۱۳ مقصد جدید نیز به مقاصد صادراتی محصولات استان افزوده شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در پاسخ به صدای زنجان در خصوص کاهش 30 درصدی صادرات و حذف تدریجی نام ایران از بازار عراق ناشی از موانع داخلی از جمله پیچیدگی‌ها و مشکلات ارزی پیش روی صادرکنندگان، قوانین خلق‌الساعه حوزه تجارت، مشکلات مربوط به دو نرخی بودن ارز که مربوط به سیاست‌‎های مسئولان ملی بانک مرکزی و وزارت صمت است و از سویی تاکید اداره کل صمت استان زنجان برای تنوع بازارهای صادراتی و برنامه‌ریزی برای حضور زنجان در عرصه صادرات که این دو مورد چندان با یکدیگر سنخیت نمی‌تواند داشته باشد با اذعان به سختگیری‌های بانک مرکزی و وزارت صمت و صدور بخشنامه‌های غلط به صدای زنجان گفت: در این زمینه؛ 2 نگاه وجود دارد؛ یک نگاه اینکه با این شرایط دیگر به آخر خط رسیده‌ایم و هر چقدر هم تلاش کنیم در عرصه تجارت خارجی هر کاری کنیم به جایی نمی‌رسد و دیگری اینکه برنامه‌ریزی برای تحقق اهداف در شرایط دشوار است. به شخصه روحیه بازنده‌ای ندارم، معتقدم نباید به دنبال جنگ و بحث باشیم باید برنامه‌ریزی کنیم و به هیچ عنوان هم در مقابل موانع کوتاه نیاییم. در دفاع از سرمایه‌گذار پیگیری‌هایی در سطح ملی داشته‌ایم که «2 درصد عوارض علی الحساب مالیاتی» در حوزه صادرات بود که شاید تنها استانی بودیم که مجدانه پیگیر رفع مشکلات فعالان اقتصادی بودیم که موفق به حذف به آن هم شدیم.

وی با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته مربوط به «بحث نیم درصد در موضوع صادرات از محل واردات» که اصلاح آن منجر به رفع موانع پیش پای فعالان اقتصادی شد، به «عدم کارشناسی در مصوبه مربوط به فهرست مواد خام و نیمه خام در خصوص موضوع مربوط به درآمد حاصل از صادرات مواد خام و نیمه خام» پرداخت و توضیح داد: ما همچنان پیگیر رفع معضلات فعالان اقتصادی هستیم؛ مثلا محصول «روی» خام نیست.

مدیرکل صمت استان زنجان ادامه داد: یک موضوع دیگر هم مربوط به حذف تدریجی ایران از بازار عراق است؛ به شخصه پیگیر ایدئولوژی خود (تنوع در بازارهای صادراتی) هستیم، با توجه به دو نرخی شدن ارز؛ فعالان اقتصادی با مشکل مواجه هستند به طوری که 30 درصد صادرات به این بازار کاهش یافته است اما در عوض به سایر کشورها محصولات تولیدی ما (کشاورزی، صنعتی، معدنی و غیره) به کشورهایی نظیر پاکستان، افغانستان افزایش یابد و از طرفی بازارهای جایگزین یافته‌ایم. در حوزه تجارت خارجی وقتی برنامه‌ای تدوین کرده‌ایم باید به دنبال ارائه راهکار با درنظر گرفتن تمامی جوانب باشیم؛ مثلا در این عرصه به شدت پیگیر «صادرات خدمات فنی و مهندسی» و صادرات فکر و ایده هستیم و به ضخصه معتقدم در حوزه معدن ایده‌های نو و لجستیکی، ایران حرف زیادی برای گفتن داشته باشد.

تحقق رشد ۱۰ درصدی صنعتی در زنجان نیازمند ۱۴ همت سرمایه گذاری است

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت زنجان در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص برنامه‌ریزی‌ها در بخش صنعت گفت: امسال برای بخش صنعت استان رشد ۱۰ درصدی هدفگذاری شده که تحقق آن نیازمند جذب دست کم ۱۴ همت سرمایه گذاری است.

گلشنی‌منفرد با بیان اینکه سال گذشته با جذب ۱۹ همت سرمایه گذاری، هدف گذاری ۱۰.۹ درصدی رشد بخش صنعتی استان محقق شد، عنوان کرد: توسعه و توازن اقتصادی در سطح استان، گسترش صنایع کم آب بر، توسعه صنایع مادر و ایجاد زنجیره تامین و تولید از اولویت های توسعه صنعتی در زنجان است و جذب سرمایه گذاری ها با در نظر گرفتن این اولویت ها دنبال می شود.

جذب ۶۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در استان زنجان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان از جذب ۶۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در استان در سال گذشته خبر داد و گفت: علاوه بر دغدغه افزایش سرمایه گذاری، تنوع در سرمایه گذاری ها نیز برای ما مهم است و این موضوع هم مورد توجه قرار داد.

 زنجیره ارزش صنایع موثر استان زنجان در حال تکمیل است

گلشنی با بیان اینکه طبق برنامه تدوین شده در استان، هم اکنون زنجیره‌های ارزش صنایع سیم و کابل، برق قدرت، مواد شوینده، سرب و روی، فولاد، کاغذ و سلولزی در حال تکمیل است، گفت: حلقه‌های مفقوده جهت تکمیل زنجیره‌ها شناسایی شده و در حال تکمیل هستند.

وی با بیان اینکه کاهش هزینه‌های حمل و نقل، افزایش حاشیه سود سرمایه‌گذاران و توسعه سرمایه‌گذاری‌های موجود بر اهمیت تکمیل زنجیره‌ها در استان می‌افزاید، عنوان کرد: طی سال‌های اخیر و در دولت سیزدهم اتفاقات خوبی در این زمینه صورت گرفته به طوری که در صنعت نساجی ۳ حلقه جدید به زنجیره افزوده شده است.

گلشنی یادآور شد: امیدواریم بتوانیم زنجیره‌هایی همچون زنجیره تولید تایر را نیز به استان اضافه کنیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان در ادامه تصریح کرد: در زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی در استان نیز ۱۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۱۴۰۲ در استان صورت گرفته است که در این راستا در سال گذشته جزو مناطق موفق در سطح کشور بودیم.

چالش صمت در حوزه معدن

مدیرکل صمت استان زنجان همچنین به چالش‌های بخش معدن اشاره کرد و گفت: وقتی مسئولیت اداره کل صمت را بر عهده گرفتم (حدود 2 سال اخیر) ؛ بیش از 400 معدن داشتیم که ۱۰۹ مورد آن فعال بودند که کمتر از ۲۰ درصد معادن را شامل می‌شد. البته در زمان حاضر تعداد معادن فعال به ۲۰۲ مورد رسیده است.

به گفته گلشنی‌منفرد؛ تقریبا ۹۵ درصد حقوق دولتی استان مربوط به معدن انگوران است. ۱۵ درصد حقوق جهت عمران و آبادانی برنمیگشت که پیگیری‌های اثربخش در این زمینه صورت گرفت.

مدیرکل صمت استان زنجان با بیان اینکه ۲۷۰ درصد رشد در اخذ حقوق دولتی مربوط به معادن خصوصی (به غیر از معدن انگوران) داشتیم، اضافه کرد: مشکل دیگر حوزه در بروزرسانی ضمانتنامه بانکی بود که ضمانتنامه بانکی بیش از ۱۰۰ معدن بروزرسانی شد که مابقی نیز در دستور کار است.

این مسئول با بیان اینکه پروانه و مجوز اکتشاف پهنه‌های معدنی بعد از حدود ۱۰ سال صادر شد که شامل معادن مربوط به شهرستان های استان از جمله طارم و سلطانیه بود.

وی با بیان اینکه اکتشاف در بخش معدن استان مغفول مانده بود، اظهار داشت: برای ۱۱ پهنه بزرگ شناسایی شده در استان پروانه اکتشاف صادر و تلاش کردیم از حضور شرکت های بزرگ در استان بهره بگیریم.

اقدامات اثربخش صمت در رفع مشکلات مربوط به صدور پروانه

 اکتشاف معدن طلای «گولوجه»

اقدامات اثربخشی در صدور پروانه اکتشاف معدن طلای «گولوجه» صورت گرفته است.

به گزارش صدای زنجان و بنا بر اعلام مسئولان صمت استان؛ اكتشاف و استخراج معدن طلای «گولوجه» منطقه قره پشتلوی استان زنجان متعلق به «ایمیدرو» به علت قرار گرفتن در ذخيره گاه جنگلی منابع طبيعی با مشكل مواجه شده بود که با اظهارات مدیرکل صمت استان زنجان گویا مشکلات مربوط به صدور مجوز اکتشاف رفع شده است.

انتخاب یا انتصاب؟

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در بخش دیگری از اظهارات خود تاکید کرد: تعیین تکلیف برخی اتحادیه های صنفی و اتاق اصناف استان که انتخابات آنها به تعویق افتاده بود، یکی از حرکت های مهم در استان بود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در خصوص شائبه انتصاب رییس اتاق اصناف مرکز زنجان عنوان کرد: کاری به مسائل شخصی برخی از فعالان صنفی نداریم و برای ما اجرای قانون نظام صنفی اهمیت دارد. انتخابات میان‌دوره‌ای را طبق قانون و ضوابط برگزار کردیم. اگر کمیسیون نظارت موضوع استعفای رییس اتاق اصناف قبلی از سمت را رد و اعلام کرد این بود که؛ طبق ضوابط فرد باید از حضور در هیات مدیره اتاق اصناف استعفا میداد.

گلشنی‌منفرد با تاکید بر اینکه انتخابات اتاق اصناف اتفاقا طبق رأی دیوان عدالت اداری اتفاق افتاد، افزود:  وقتی تعداد آرا یکسان باشد؛ یکی از دو نفر استعفا دهد طبیعتاً فرد باقیمانده رییس میشود.

واحد‌های صنفی زنجان به کیو آر کد (QR Code) مجهز میشوند

مدیرکل صمت استان زنجان همچنین اعلام کرد: پیگیری‌ها برای تجهیز واحد‌های صنفی زنجان به کیو آر کد (QR Code) در حال انجام است.

به گزارش صدای زنجان؛ کد QR بارکد دو بعدی است که می تواند با استفاده از گوشی های هوشمند و دستگاه های اختصاصی خواندن کد QR خوانده شود که به طور مستقیم به متن، ایمیل، وب سایت، شماره تلفن لینک می شود.

قیمت نان افزایش می‌یابد؟

مدیرکل صمت استان زنجان در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص احتمال افزایش نرخ نان با توجه به درخواست های موجود؛ گفت: تغییر در نرخ نان به استان‌ها واگذار شده است.

گلشنی‌منفرد تاکید کرد که؛ اداره کل صمت استان زنجان صرفا  عضو کارگروه آرد و نان است و اطلاعی از افزایش یا کاهش نرخ نان ندارد.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانواحد صنفی«گولوجه»سرمایه گذاری
sedayezanjannews.ir/nx12103


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»