کد خبر: 12168
1403/04/10 - 8:46


صدای زنجان از آخرین وضعیت جانمایی «جمعه بازار» گزارش می‌دهد؛

مُعلق بازار!

شهروند زنجانی: محل فعلی «جمعه‌بازار » با هسته مرکزی شهر فاصله دارد/رئیس سازماندهی مشاغل و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری استان زنجان: انتقال جمعه بازار و جانمایی جدید آن حتمی نیست/سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری زنجان: اداره راه و شهرسازی مکلف است که زمین‌هایی را برای راه‌اندازی این قبیل بازارچه‌ها در اختیار شهرداری قرار دهد.

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/  فاطمه شمشیرگر: هرچند که برخی از مسئولین ذیربط همچنان در خصوص جانمایی و انتقال جمعه‌بازار مردد و بلاتکلیف هستند اما برخی از شهروندان از جانمایی نه چندان درست جمعه بازار و قرار گرفتن آن در محدوده خارج از شهر و دور از هسته مرکزی شهر ناراضی و گله‌مندند. این در حالیست که ساکنان واحدهای مسکن ملی که قرار است در آینده‌ای نه چندان دور به این مکان نقل‌مکان کنند، نیز جمعه بازار را موجب سلب‌آرامش خود و ایجاد آلودگی در حوالی منازل خود می‌دانند.

جمعه بازار بازارچه محلی و سنتی است که به صورت هفتگی در همه شهرهای کشورمان دایر می‌شود. این بازار محبوب سالیان سال است که ارزاق مورد نیاز مردم را به شکل ارزان در اختیار آنها قرار می‌دهد. شهر زنجان نیز از این قاعده مستثنا نبوده و هر جمعه شاهد برگزاری این بازار جذاب به دست دستفروشان و بساطی‌ها است.

اما آنچه که در این میان موجب گله‌بندی و نارضایتی برخی از شهروندان شده است، جانمایی نادرست این بازار هفتگی و قرار گرفتن آن در محدوده خارج از شهر و مجاورت با واحدهای مسکن ملی در دست احداث است.

بنابه گفته برخی از شهروندان محل فعلی جمعه بازار از هسته مرکزی شهر دور بوده و دسترسی به آن هزینه‌بر و زمان‌بر است‌.

اما لیدا حسنی رئیس سازماندهی مشاغل و فرورده‌های کشاورزی شهرداری زنجان بر این باور است که انتقال و جابجایی جمعه بازار به فرهنگ و بازخورد ساکنین مجتمع‌های واحدهای مسکن ملی که در آن حوالی مستقر خواهند شد بستگی دارد. چرا که ممکن است که این اهالی از وجود جمعه بازار استقبال کرده و همجواری این بازارچه سنتی با منازل خود را امتیازی مثبت در نظر گیرند اما این احتمال نیز وجود دارد که ساکنان واحدهای مسکن ملی حضور جمعه بازار را خللی برای آرامش خود برشمارند. بنابراین انتقال آن در حال حاضر نامشخص است.

اسماعیل موسوی، سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری زنجان هم به صدای زنجان گفت: طبق قانون راه و شهرسازی می‌بایست زمین‌هایی را به منظور برپایی بازارچه‌های محلی در اختیار شهرداری قرار دهد. اما با وجود مکاتبات صورت گرفته، تاکنون موفقیت در این زمینه به دست نیامده است.

جمعه‌بازار دور از دسترس است و سهل‌الوصول نیست

یک شهروند زنجانی با اشاره به دور از دسترس بودن جمعه بازار عنوان کرد: این بازارچه محلی و سنتی می‌بایست در محلی نزدیک‌تر به هسته مرکزی شهر واقع شود تا بتوان با هزینه‌ای کمتر و زمانی کوتاه‌تر از این بازارچه محبوب استفاده کرد.

وی با بیان اینکه قرار گرفتن آدینه بازار در منطقه کوی فرهنگ تنها به سود ساکنین این بخش از زنجان خواهد بود، افزود: دیگر مناطق زنجان از لحاظ دسترسی، از این بازار بی‌نصیب مانده‌اند، مدیران شهری می‌بایست نسبت به انتخاب محل برگزاری این بازارچه توجه بیشتری می‌کردند.

این شهروند ضمن ابراز ناراحتی از قیمت‌های افسارگسیخته اقلام و مایحتاج مورد نیاز خانوارها و کمرشکن شدن هزینه‌ها عنوان کرد: برگزاری بازارچه‌های محلی ارزان و رقابتی می‌تواند اندکی در بهبود شرایط معیشتی مردم کمک‌کننده باشد لذا از مسئولین مربوط درخواست داریم که بیش از پیش به کم و کیف برگزاری این بازارچه توجه کنند تا شرایط استفاده از این چندشنبه‌بازارها برای مردم راحت‌تر شود.

انتقال جمعه بازار در آینده دو رویکرد کاملاً متفاوت خواهد داشت

لیدا حسنی رئیس سازماندهی مشاغل و فرآورده‌های  کشاورزی شهرداری زنجان تصریح کرد: انتقال جمعه بازار در آینده دو رویکرد کاملاً متفاوت خواهد داشت.

این مسئول با اشاره به ساخت و سازهای مسکن ملی در جوار جمعه بازار عنوان کرد ساکنین این منازل ممکن است از جود بازارچه‌ای محلی استقبال زیادی داشته باشند اما این احتمال نیز وجود دارد از وجود این بازار سنتی و ایجاد سر و صدا ناراحت باشند به همین جهت انتقال جمعه بازار در آینده ۲ رویکرد کاملاً متفاوت از یکدیگر را یدک خواهد کشید.

رئیس سازماندهی مشاغل و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری زنجان به فرهنگ مردم و اهالی واحدهای مسکن ملی همجوار با جمعه بازار اشاره و عنوان کرد: گاهی فرهنگ مردم به گونه‌ای است که آن افراد وجود جمعه بازار را محبت دانسته تا بتوانند به شکل هفتگی خریدهای خود را به شکل کامل انجام دهند اما ممکن است فرهنگ مردم همچنین به گونه‌ای باشد که وجود این بازارچه را سلب آرامش برای خود بدانند.

راه و شهرسازی مکلف است زمین‌هایی را برای راه‌اندازی بازارچه‌های محلی

 در اختیار شهرداری قرار دهد

سیداسماعیل موسوی، سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری زنجان نیز در خصوص جانمایی جدید جمعه بازار عنوان کرد: بر اساس قانون بهبود مستمر کسب و کار، اداره راه و شهرسازی مکلف است که زمین‌هایی را برای راه‌اندازی این قبیل بازارچه‌ها در اختیار شهرداری قرار دهد. لذا در همین راستا مکاتباتی مکرراً صورت گرفته است اما متاسفانه تا به امروز در این حوزه موفقیتی حاصل نشده است.

موسوی ضمن تایید اینکه کوی فرهنگ یک منطقه است و مردم نمی‌توانند برای خرید از شرق شهر به غرب شهر مراجعه کنند، خاطرنشان کرد: پیگیری‌ها توسط شهرداری در دست انجام است.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانجمعه بازاربازارچه محلیدسترسی
sedayezanjannews.ir/nx12168


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»