کد خبر: 12092
1403/04/02 - 8:52


صدای زنجان از وضعیت بهداشت «جمعه بازار» گزارش می‌دهد:

آشفته‌بازار!

معاون خدمات شهری شهرداری زنجان: نظارت شهرداری بر مقوله بهداشت جمعه بازار؛ تنها به شکل عام و کلی است! نظارت بر عرضه محصولات بهداشتی و غذایی به شکل دستفروشی بر عهده مرکز بهداشت است‌/دفتر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان: فرصت نداریم!/رئیس سازمان ساماندهی مشاغل و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری زنجان: رصدهای هفتگی انجام می‌شود و به متخلفان تذکر داده می‌شود!

پایگاه خبری صدای زنجان
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ فاطمه شمشیرگر: هر چند که برخی از مسئولان بهداشتی استان زنجان خود را با جلسات مشغول کرده و نیازی به پاسخ به افکار عمومی را نمی‌دهند اما عرضه برخی محصولات غذایی و وضعیت بهداشتی جمعه بازار زنجان از جمله مواردی است که ساکنان مسکن ملی کوی زیتون زنجان از مسئولان ذیربط انتظار دارند تا برای سلامتی مردم؛ نظارت‌های خود را حین بازگشایی جمعه بازار و بسته شدن آن بیش از پیش افزایش دهند.

جمعه‌بازار، بازارچه‌ای هفتگی که در آن انواع و اقسام محصولات و کالاهای مختلف اعم از ارقام غذایی، بهداشتی، آرایشی و دیگر اجناس ریز و درشت دیگر با بهایی کمتر و یا شاید به گفته برخی به قیمت تهدید سلامتی مردم عرضه می‌شود.

بالا رفتن هزینه‌های زندگی، رشد گرانی و قیمت‌های کمرشکن از یک سو و پایین آمدن قدرت خرید عامه‌مردم از سویی دیگر سبب متوسل شدن جمعیت کثیری از شهروندان به دامان دست‌فروشان و دوره‌گردان شده است، تا بلکه از این طریق بتوانند با بها و مشقتی کمتر مایحتاج ضروری خود را تامین کنند. از این رو افراد زیادی جهت اجابت این خواسته خود گاه‌و‌بیگاه راهی جمعه‌بازار می‌شوند چراکه بیشترین تعداد دستفروشان و بساطی‌ها را آنهم به شکل متمرکز در این مدل بازار می‌توان یافت.

در این مکان از انواع و اقسام خوراکی گرفته تا پوشاک و البسه، کیف و کفش، ابزارآلات و یا به عبارتی دیگر از شیرمرغ تا جان ادمیزاد به چشم می‌خورد.

اما آنچه که در این میان برای شهروندان تبدیل به دغدغه شده است، مشاهده سطح پایین بهداشت و عرضه محصولات غذایی به شکل روباز و فله در جایی که مملو از گردوغبار و سایر آلودگی‌هاست و رها کردن زباله‌های مختلف از بقایای میوه‌ها و سبزیجات پلاسیده گرفته تا کارتن و نایلون و دیگردوریختنی‌ها در ساعات پایانی روز جمعه هر هفته بوده که منجر به فضایی آلوده و متعفن آن هم در جوار مجتمع‌های مسکن ملی در دست احداث شده است.

نظارت شهرداری بر مقوله بهداشت جمعه بازار؛ تنها به شکل عام و کلی است!

بنا بر اظهارات اسماعیل موسوی، سرپرست معاونت خدمات شهری شهرداری زنجان؛ وظیفه نظارت بر عرضه محصولات بهداشتی و غذایی آنهم به شکل دستفروشی در معابر و مکان‌های مختلف، طبق آنچه که در قانون تصویب شده است، برعهده مرکز بهداشت است‌ و شهرداری در این خصوص تنها نظارت کلی دارد‌ و بیشتر بحث ساماندهی دست‌فروشان در حیطه وظایف شهرداری است.

به گفته این مسئول؛ براساس قانون، مکانی را برای ساماندهی بساط‌فروشان انتخاب و واگذار کرده است تا این کسبه به شکل متمرکز بتوانند گردهم آیند و امرارمعاش کنند، اما نحوه نظارت شهرداری بر دستفروشان به شکل کلی بوده و بر تمام ابعاد این مهم نظارت ندارد، چراکه جزئیات نظارتی هر حوزه، هر اداره و جایگاهی کاملا در قانون و توسط قانونگذار مشخص و تصویب شده و این چیزی است که لزوما می‌بایست مرکز بهداشت بر آن ورود کند، اما جای تاسف است که توسط حوزه‌های ذیربط مغفول مانده است.

 خلا فرهنگی

لیدا حسنی، رئیس سازمان ساماندهی مشاغل و فرآورده‌های کشاورزی زنجان شهرداری زنجان نیز علت عدم رعایت بهداشت در عرضه ارقام غذایی و بهداشتی جمعه‌بازار را خلا فرهنگی موجود دانست و گفت: رصدهای هفتگی از این بازارچه انجام می‌شود و موارد تخلف مشاهده شده، تذکر داده می‌شود.

فروش و عرضه اقلام خوراکی با توجه به حساس بودن برخی از آنها و فسادپذیر بودنشان نیاز به توجه و کنترل ویژه دارد، به همین جهت قانون مراکز خاصی را موظف به صیانت از سلامت مردم می‌کند تا به شکل دقیق بر نحوه فروش و عرضه مایحتاج غذایی و بهداشتی مردم نظارت داشته باشد. نهاد مذکور می‌بایست از توزیع محصولات غذایی که دارای مجوز و مشخصات بهداشتی نیستند یا در شرایط نامناسب بهداشتی به فروش می‌رسند، ممانعت کند و مطابق قانون با متخلفان برخوردی قاطع داشته باشد.

 رصدهای هفتگی جمعه‌بازار و تذکرهای بعداشتی به کسبه

جمعه‌‌بازار بازارچه‌ای است که در آن انواع تنقلات، لباس، کیف، کفش و سایر اجناس کوچک و بزرگ دیگر به فروش می‌رسد و فرصتی برای خوداشتغالی قشر جوان و کاهش نرخ سرکش تورم و افزایش توان خرید مردم مهیا می‌کند. در این بازارچه افراد می‌توانند غرفه‌هایی را به شکل ارزان اجاره کنند تا محصولات کشاورزی خود و دیگر اجناس متفرقه را عرضه کنند.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل و فرآورده‌های کشاورزی زنجان شهرداری زنجان با خاطرنشان کردن اینکه جمعه‌بازار زنجان در سال ۹۳ در زمینی به مساحت ۳.۵ هکتار برپا شد، عنوان کرد: این بازارچه دارای ۳۴۸ غرفه است که تعداد ۹۶ غرفه آن مسقف و ۲۵۲ غرفه دیگر روباز است. همچنین دارای ۸ چشمه سرویس بهداشتی و ۳ برج نوری است که مشکل روشنایی داشته اما این مسأله طی هفته گذشته مرتفع شد.

وی افزود: در این بازار هفتگی تعداد ۱۵۰۰ نفر و چیزی در حدود ۴۹ صنف فعالیت دارند تا انواع محصولات‌ کشاورزی و کالاهای خود را به اشکال مختلف عرضه کنند.

حسنی علت پایین بودن سطح بهداشت در عرضه محصولات غذایی جمعه‌بازار و فروش فله‌ای و روباز محصولات غذایی را غیربومی بودن اغلب فروشندگان کشاورزی که از اطراف برای ارائه محصول و کالای خود راهی زنجان می‌شوند، دانست و گفت: فرهنگ نادرستی که در میان برخی از این فروشنده‌ها وجود دارد منجر به مشاهده عدم رعایت بهداشت در توزیع محصولات غذایی می‌شود.

این مسئول در خصوص مقابله با این مشکل اذعان داشت: رصدهای هفتگی از جمعه‌بازار هم توسط حوزه نظارت و برنامه ریزی و هم توسط حوزه‌ اجرایی انجام می‌شوند و موارد مشاهده شده به فرد خاطی تذکر داده می‌شود.

انتقال آسفالت تراشیده؛ راهی برای کاهش گردوغبار «آدینه‌بازار»

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل و فرآورده‌های کشاورزی زنجان شهرداری زنجان با بیان اینکه بارگیری و تخلیه ۱۰ کامیون آسفالت تراشیده شده به این بازارچه انجام شده است، عنوان کرد: حدود ۱۰ کامیون دیگر نیز در دستورکار قرار گرفته تا گردوغبار در این مکان کاهش یابد و محیط بهداشتی‌تر و مناسب‌تری برای عرضه اقلام غذایی و بهداشتی فراهم شود.

حسنی در خصوص نظافت محل افزود: براساس آنچه در قرارداد با بخشی خصوصی قید شده است پس از اتمام زمان جمعه‌بازار مقرر شده که بخش خصوصی برای نظافت به محل رود و پس از آن شهرداری منطقه یک نیز نظافت این بازارچه را به طور کامل انجام می‌دهد.

خانم معاون! اگر فرصت کافی برای بهبود بهداشت جمعه‌بازار ندارید 

پس چرا قبول مسئولیت کردید؟

صدای زنجان برای بررسی دقیق‌تر موضوع و یافتن علت مغفول ماندن وضعیت بهداشتی جمعه‌بازار سراغ ملیحه نقدی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان رفت، اما ایشان ضمن رد‌ تماس خبرنگار صدای زنجان با ارسال یک پیام درخواست هماهنگ شدن با دفتر را عنوان کرد.

صدای زنجان نیز جهت هماهنگی با دفتر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان اقدام کرد اما مسئول مربوطه با اعلام اینکه معاون بهداشتی دانشگاه؛ طی این روزها جلسات مکرر و متوالی دارند؛ تصور نمی‌کنند که فرصتی کافی جهت پاسخگویی به سؤالات صدای زنجان را داشته باشند.

اقدام کننده: ایرج_رفیعی

صدای زنجانجمعه بازارخلا فرهنگیبهداشت
sedayezanjannews.ir/nx12092


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»