کد خبر: 1217
1398/06/02 - 8:50


در نشست خبری رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان مطرح شد:

افزایش کیفیت آموزش از اهداف دانشگاه علمی و کاربردی است

در رابطه با حوزه آموزش، دانشگاه علمی ‌کاربردی باید اذعان داشت که تحولاتی در این حوزه رخ داده است و در این زمینه این دانشگاه یک تغییر رویه در برنامه‌های خود داده است

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی خانی - رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان زنجان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه فعالیت‌های دانشگاه علمی و کاربردی در سه حوزه آموزشی، پژوهشی و فرهنگی تقسیم می‌شوند،  اظهار کرد: در رابطه با حوزه آموزش، دانشگاه علمی ‌کاربردی باید اذعان داشت که تحولاتی در این حوزه رخ داده است و در این زمینه این دانشگاه یک تغییر رویه در برنامه‌های خود داده است.

حسن طغرانگار خاطرنشان کرد: از سال گذشته با تحولاتی در این دانشگاه مواجه شدیم، به ‌طوری ‌که بر اساس مصوبه ابلاغی از سوی وزارت علوم، برخی از  بخش‌های دولتی از حوزه آموزش خارج شدند و همین موضوع  باعث درگیری  برخی واحدها در استان شد و تعدادی از مراکز زیرمجموعه را تعطیل کرد.

وی از تحصیل سه هزار و ۵۰۰ دانشجو در دانشگاه‌های جامع‌ علمی کاربردی واحد زنجان خبر داد و اظهار کرد: هزار و ۳۰۰ نفر از این دانشجویان، ورودی سال تحصیلی گذشته بودند و همان طور که مشاهده می‌شود میزان جذب دانشجو در سال گذشته کاهش یافته است که امید است امسال این رویه تا حدودی تغییر کند.

 وی با اشاره به اینکه ظرفیت مراکز دانشگاه علمی‌کاربردی از لحاظ عددی کاهش یافته است، گفت: در پی این اتفاق، مرکز علمی و کاربردی جهاددانشگاهی و مرکز علمی و کاربردی خانه کارگر به عنوان مراکز معین دانشگاه علمی‌کاربردی در استان معرفی شدند تا امور دانشگاه‌های تعطیل شده و کارهای جا مانده دانشجویان در این مراکز انجام شود.

 این مسئول با اشاره به اینکه  دانشگاه علمی کاربردی استان زنجان تلاش دارد که کیفیت خدمات ارائه شده به دانشجویان  را در این دانشگاه ارتقا دهد و از همین رو این موضوع را در برنامه کاری خود قرار داده است، افزود:  دغدغه اصلی مسئولان این دانشگاه در واقع ارتقا و افزایش کیفیت آموزشی این دانشگاه است و همه تلاش ما بر این است تا دانشجوی مهارت‌محور تربیت کنیم چرا که معتقدیم دانشجویان باید علاوه بر یادگیری مباحث تئوری، مهارت‌های لازم را در حوزه تخصصی خود به شکل عملی فراگیرند .

وی با اشاره به بخش دوم فعالیت‌های این دانشگاه در حوزه پژوهش، افزود: در این دانشگاه، آموزش‌ها مبتنی بر گذراندن واحدهای کاربینی و کارورزی است به طوری که هر دانشجو پس از گذراندن تعدادی واحد تئوری، موظف به گذراندن واحدهای کاربینی و کارورزی این واحد است تا در قالب گذراندن این واحد‌ها با محیط کار واقعی آشنا گردد و به صورت عملی با روند کار آشنا شود .

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان زنجان، خاطرنشان کرد: در این خصوص باید اذعان کرد که دانشگاه علمی و کاربردی در حال حاضر به هیچ مرکزی مجوز کار نمی‌هد؛ مگر اینکه محیط کار داشته باشد و هر مرکزی که توانایی حفظ و به‌‌روز‌رسانی محیط کار خود را نداشته باشد دانشگاه از ارائه رشته‌های جدید به این مراکز خودداری می‌کند.

وی با اشار ه به اینکه دانشجو باید علم و مهارت کافی را داشته باشد، افزود:  باید زمینه برای کار دانشجویان نیز در استان فراهم شود به طوری که دانشجویان پس از گذراندن دوره‌ها و فارغ‌التحصیلی بتوانند وارد حوزه کارآفرینی شوند که در این راستا این دانشگاه با اداره ‌کل ورزش و جوانان توافق‌نامه‌ای منعقد کرده است. از همین رهگذر، طبقه اول دانشگاه علمی‌کاربردی به خانه کسب و کار تبدیل شده تا دانشجویان از این فرصت در جهت ایجاد اشتغال برای خود استفاده کنند.

طغرانگار با ابراز تاسف از اینکه دانشگاه علمی‌کاربردی، دانشگاه مظلومی است، خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت‌های موجود در توسعه دانشگاه علمی‌کاربردی در استان استفاده کرد در این راستا برای بهبود شرایط، مراکز تجمیع می‌شوند که این امر سبب ارتباط ارگانیک بین مراکز می‌شود؛ به این معنا که دانشگاه تحولی را آغاز کرده که رشته‌ها در قالب خوشه فعالیت کنند.

وی با اشاره به اینکه معتقدیم نیازسنجی رشته‌ها در دانشگاه‌های علمی و کاربردی باید واقعی باشد و مراکز علمی‌کاربردی نیز مکمل یکدیگر شوند، گفت: متاسفانه یکی از آسیب‌های حوزه  آموزش در دوره حاضر مدرک‌گرایی جامعه است به طوری که  شاهد هستیم دانشجویی در یک دانشگاه سطح بالا درس می‌خواند ولی به صورت عملی  نمی‌تواند کاری را انجام بدهد که ما تمام تلاش خود را در راستای بهبود این وضعیت در دانشگاه علمی و کاربردی به کار گرفته‌ایم تا این مشکل را برطرف کنیم ولی این موضوع که تا چه میزان در این مسئله موفق عمل کرده‌ایم خود مسئله‌ای دیگر است .

این مسئول با اشاره به اینکه امسال هیچ افزایش کد رشته‌ای در این دانشگاه نخواهیم داشت، افزود: در این زمینه حتی می‌توان اذعان داشت که کد رشته‌ها‌ی این دانشگاه  در برخی موارد کاهش یافته است به طوری که در گذشته  بالغ بر 190 کد رشته داشتیم و امسال به حدود 130 کد رشته  رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در بخش فرهنگی این دانشگاه توانسته است بالغ بر 1400 برنامه فرهنگی را طی سال گذشته اجرا کند، افزود: این دانشگاه دارای 20 انجمن علمی و دانشجویی است که در قالب این انجمن‌ها بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و علمی دانشجویان به مرحله اجرا در می‌آید.

طغرانگار خاطرنشان کرد: ما تلاش داشتیم که در قالب طرح‌های مختلف از دانشجویان نخبه و مستعد خود حمایت کنیم که از جمله این حمایت‌ها، پرداخت وام 50 میلیونی با سود 4 درصد به دانشجویانی است که ایده‌های کارآفرینانه داشته باشند، است.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانحسن طغرانگاررئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان زنجانکیفیت آموزش
sedayezanjannews.ir/nx1217


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»